Itsenäisyyspäivän menu, millainen teillä?
Me olemme vain kahden, etsin uusia ideoita. Tähän mennessä on tällainen suunnitelma:
Voileipäkakku (lohta, rapuja)
Juustoleipää kreikkalaisella kirsikkahillolla (sitä saa Prismasta, mukana kokonaisia kirsikoita, suosittelen!)
Paistettuja valkosipulijättikatkarapuja ja paahtista aiolin kanssa
Affogato
Vihersalaatti on vähän tylsä, ajattelin sen sijaan tehdä hedelmä- kasvislautasen, mutta jokin uusi idea salaatista kelpaisi? Lihaa emme syö.
Juomana tietysti kuohari.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
keitettyjä perunoita ja suolasilakkaa.
Saaristolaisemenu. En ole kovin tottunut kalansyöjä, joten suolasilakka on pelottava, en ole koskaan syönyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keitettyjä perunoita ja suolasilakkaa.
Saaristolaisemenu. En ole kovin tottunut kalansyöjä, joten suolasilakka on pelottava, en ole koskaan syönyt. Ap
Kerro toki lisää elämästäsi!
Vierailija kirjoitti:
Raastettua lanttua.
Miksei sitä muuten saa valmiina raasteena! Yksi parhaista ruuista mitä on olemassa. Söisin vaikka joka päivä, jos joku kuorisi ja raastaisi ne lantut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raastettua lanttua.
Miksei sitä muuten saa valmiina raasteena! Yksi parhaista ruuista mitä on olemassa. Söisin vaikka joka päivä, jos joku kuorisi ja raastaisi ne lantut. Ap
Siinäpä sinulle idea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän menyyn päättää lähi-Salen punalaputtaja, eli vasta iltakahdeksalta selviää mitä huomenna syödään. Voin sitten tulla tänne uudelleen raportoimaan.
Kiirettä toki tulee sinulla pitämään, sillä oikean aromin takaamiseksi punalappuiset tuotteet pitää pakastaa ennen ruoaksi valmistamista - ja mielellään vieläpä se valmis tuotekin ennen sen syöntiä.
Sinulla vaikuttaa olevan eri käsitys "oikeasta aromista" kuin minulla. Oma suunnitelmani on, että jos saan ilta-alesta jotain lihatuotteita, laitan ne yöksi haudutuspataan ja ovat aamulla kypsiä. Näin ei päiväys edes ylity eikä tuotteita ole tarvis pakastaa. Leivät ja maitotuotteet taas säilyvät pari päivää pakastamattakin.
Vierailija kirjoitti:
Raaskin ostaa eilen ihan naudan sisäpaistia, kun oli tarjouksessa.
Ajattelin tehdä merimiespihviä. Ei ole tullut tehtyä aikoihin.
Joku Stroganoffkin kuulostaisi aika kivalta. Vai on liikaa iigoria itsenäisyyspäiväksi?
Ei missään nimessä ole mitään iigoria, sillä Suomella on pitkä historia myös Venäjän kanssa ja moni meistä omaa venäläisiä sukujuuria, minäkin. Suomihan on ollut hyvin kansainvälinen maa tai kaupungit lähinnä. Mitä kauemmas mennään, sitä kansainvälisempi.
Piti ihan googlata millainen ruoka on merimiespihvi, en ole koskaan ennen törmännyt.
Hienoja ja erikoisia (minun näkökulmastani) ruokia sulla suunnitteilla. Omat ruuat tuntuu niin tylsiltä, nuo ovat meillä tosi tavallisia ruokia mitä kirjoitin, koska on niin nopea ja helppo tehdä. Ainoastaan voileipäkakku on harvinaisempi, mutta kaikki on hyvää mielestämme. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaskin ostaa eilen ihan naudan sisäpaistia, kun oli tarjouksessa.
Ajattelin tehdä merimiespihviä. Ei ole tullut tehtyä aikoihin.
Joku Stroganoffkin kuulostaisi aika kivalta. Vai on liikaa iigoria itsenäisyyspäiväksi?
Ei missään nimessä ole mitään iigoria, sillä Suomella on pitkä historia myös Venäjän kanssa ja moni meistä omaa venäläisiä sukujuuria, minäkin. Suomihan on ollut hyvin kansainvälinen maa tai kaupungit lähinnä. Mitä kauemmas mennään, sitä kansainvälisempi.
Piti ihan googlata millainen ruoka on merimiespihvi, en ole koskaan ennen törmännyt.
Hienoja ja erikoisia (minun näkökulmastani) ruokia sulla suunnitteilla. Omat ruuat tuntuu niin tylsiltä, nuo ovat meillä tosi tavallisia ruokia mitä kirjoitin, koska on niin nopea ja helppo tehdä. Ainoastaan voileipäkakku on harvinaisempi, mutta kaikki on hyvää mielestämme
Leegio?
Alkuruoaksi persimonsalaatti, johon tulee lisäksi Västerbotten juustoa, jääsalaattia, punasipulia ja minttua. Kastikkeessa on myös persimonia. Tämä resepti löytyy Valiolta.
Pääruoaksi hirvenpaistia, valkosipuli kermaperunoita ja mustaherukkahilloa. Mietin vielä teenkö kastiketta, ehkä en.
Jälkiruoaksi puolukkajäädyke itsetehdyn kinuskin kera. Sen teen jo tänään lapsen kanssa.
Illallinen jälkeen katsotaan Linnan juhlia ja samalla juodaan alkoholitonta kuohuviiniä. Viinin kaveriksi ajattelin tehdä kylmäsavupororieskarullia ja järvikalamoussea saaristolaisleivällä.
Huh, onpa paljon ruokaa. Jää varmasti yli seuraavallekin päivälle. Syömässä minä, mieheni ja 3v lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ollaan oltu koronassa, toivottavasti huomenna maistaisikin jo jotain.
Meillä on possun kassleria, perunoita, paahdettua porkkanaa ja kastiketta. Jälkkäriksi panna cottaa vadelmilla.
Illemmalla joulutortut marmeladitäytteellä (jokavuotinen perinne).
Pikaista paranemista. Laitettatteko jotain muuta kuin luumumarmeladia torttuihin? Ajattelin tehdä perinteisiä, joskus olen tehnyt juustotäytteellä ja siihen sitten sesaminsiemeniä koristeeksi, hyviä ovat nekin alkupaloiksi. Ap
Minusta ap:n menu kuulostaa tosi hyvältä, mielelläni tulisin syömään tuommoiset herkut. Varsinkin voileipäkakku, nam. Ainoastaan jälkiruoasta en niin välittäisi, koska en tykkää kahvista.
Hyvää itsenäisyyspäivää!
Vierailija kirjoitti:
Loppuillasta apn ukko on sammunu ja rouva laattaa affogatoa kylppärissä. Niin nähty nuo piirit.
Meille tuo olisi eksoottista. En ole ikinä nähnyt mun miestä humalassa, vaikka ollaan oltu 36 vuotta kimpassa. Naukkailijoita enemmän ollaan kuin dokaajia. Jos joku on humalassa, se olen minä, mutta joskus teininä olen viimeksi oksentanut humalassa. Krapulassa olen kyllä joskus oksentanut, mutta siitäkin on vuosia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mites sen YH-äipän, jolta hallitus on leikannut lähes kaiken, MENU, ap?
En ole paras neuvomaan, mutta tässä ketjussa tuli esille myös se suomalaisuuden puoli, jota pitää pitää esillä. Tässä kommentissa ja niissä, joissa puhuttiin punalappuisista tuotteista. En ryhdy neuvomaan ketään köyhyydestä selviämisessä, se olisi ylimielistä ja törkeää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Alkuruoaksi persimonsalaatti, johon tulee lisäksi Västerbotten juustoa, jääsalaattia, punasipulia ja minttua. Kastikkeessa on myös persimonia. Tämä resepti löytyy Valiolta.
Pääruoaksi hirvenpaistia, valkosipuli kermaperunoita ja mustaherukkahilloa. Mietin vielä teenkö kastiketta, ehkä en.
Jälkiruoaksi puolukkajäädyke itsetehdyn kinuskin kera. Sen teen jo tänään lapsen kanssa.
Illallinen jälkeen katsotaan Linnan juhlia ja samalla juodaan alkoholitonta kuohuviiniä. Viinin kaveriksi ajattelin tehdä kylmäsavupororieskarullia ja järvikalamoussea saaristolaisleivällä.
Huh, onpa paljon ruokaa. Jää varmasti yli seuraavallekin päivälle. Syömässä minä, mieheni ja 3v lapsi.
Jos on kermaperunoita, ei kastiketta tarvita.
Mennään ravintolaan syömään perheen kanssa. Loistava monipuolinen itsenäisyyspäivämenu buffettyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sen YH-äipän, jolta hallitus on leikannut lähes kaiken, MENU, ap?
En ole paras neuvomaan, mutta tässä ketjussa tuli esille myös se suomalaisuuden puoli, jota pitää pitää esillä. Tässä kommentissa ja niissä, joissa puhuttiin punalappuisista tuotteista. En ryhdy neuvomaan ketään köyhyydestä selviämisessä, se olisi ylimielistä ja törkeää. Ap
Itse asiassa aloituksesi on ylimielinen ja törkeä. Mutta kerro toki lisää!
Vierailija kirjoitti:
Mätimousse ja ruislastut
Hirven ulkopaisti, punajuuri- ja perunalohkot uunissa ja mustaherukkakastike
Leivokset paikallisesta konditoriasta
Jos tämä olisi ruokakilpailu, valitsisin tämän voittajaksi. On hieno. Yksinkertainen, suomalainen, vielä tuo paikallisuus mukana lopussa. Riista on hienointa lihaa minusta, vaikka en kyllä pystykään sitä aina syömään, riippuu fiiliksestä. Ap
Jospa kissalla olisi vielä raksuja kupissa. Suostuisikohan se jakamaan ne?