Itsenäisyyspäivän menu, millainen teillä?
Me olemme vain kahden, etsin uusia ideoita. Tähän mennessä on tällainen suunnitelma:
Voileipäkakku (lohta, rapuja)
Juustoleipää kreikkalaisella kirsikkahillolla (sitä saa Prismasta, mukana kokonaisia kirsikoita, suosittelen!)
Paistettuja valkosipulijättikatkarapuja ja paahtista aiolin kanssa
Affogato
Vihersalaatti on vähän tylsä, ajattelin sen sijaan tehdä hedelmä- kasvislautasen, mutta jokin uusi idea salaatista kelpaisi? Lihaa emme syö.
Juomana tietysti kuohari.
Kommentit (232)
Namia, herkkuja ja tietysti sitä limpskaa!
"Lihaa emme syö".
Siis lohi ja katkaravut on teidän ymmärryksenne mukaan kasviksia?
Paksua ja suonikasta lihaa koska freedomssit.
Makeaa mehua Pikku-Marjukalle.
Reijo-Setä
Tee sitruunainen vihersalaatti, jossa on raakaa sipulia, vihreitä keitettyjä papuja ja porkkanaviipaleita.
Lähialueelta metsästetyn peuran ulkofilettä. Sienikastiketta. Jälkiruuaksi vispipuuroa itse poimituista puolukoista. Marskin ryyppy alkajaisiksi.
Mulla on jääkaapissa verilettuja. Nyt kun ajattelen, se sopii teemaan ihan hyvin. Hyvin suomalainen ruoka ja vielä symbolisia ulottuvuuksia.
Uunivihannekset, lohkoperunat, sipulikermabroilerikastike, olut, luumurahka. Näillä mennään. Suklaata ja engl.lakuja ykkösen juhlia seuraten
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että norjan lohi ei ole ekoteko. Sitähän eniten suomessa syödään. Norjan kasvatettu lohi syö miltei sukupuuttoon silakat. Meille ostetaan sitä usein vaikka pitäisi suosia kotimaista. Sitäpaitsi norjan lohi ei ole ns.onnellinen lohi. Lukekaa aiheesta.
Tiedämme. Ja lohet tukehtuvat kuoliaaksi. Mutta kun lähikauppa ei myy muuta lohta kuin sitä. Olen sen takia vain vähentänyt ostamista.
Vierailija kirjoitti:
Lähialueelta metsästetyn peuran ulkofilettä. Sienikastiketta. Jälkiruuaksi vispipuuroa itse poimituista puolukoista. Marskin ryyppy alkajaisiksi.
Tämä. Loistava menu!!! Mitkä perunat?
Söin tänään simppelisti vain hernekeittoa sotaveteraanien muisto mielessäni, koska rintamallakin syötiin sitä. Myös oma rakas pappavainaani joutui taistelemaan kahdessa sodassa.
Itsenäisyyspäivänä vasta sitten syön juhlavammin kallista lohta, myös savulohisalaattia ja perunoita. Kuohuvaa juomaa, joulutorttuja ja suklaakonvehteja menee illan ratoksi. Ja jos iskee yönälkä, niin karjalanpiirakoita sitten.
Teen suolaisia joulutorttuja (kylmäsavulohitäytteellä), täytettyjä kananmunia, valmiitä Kivikylän lihapullia (savujuusto ja chili), brie ja sinihomejuustoa vesikekseille (miehelle leipäjuustoa), viinirypäleitä, porkkana, kukkakaali, tuorekurkkua dipaten ja jälkkäriksi piparkakkurahkaa.
Uunimakkaraa ja lidlin perunamuusia, eipä oikein muuhun ole varaa. Juhlikaa te, jotka tätä kerjäläisten valtakuntaa haluatte juhlia. Minua ei kiinnosta enää tippaakaan...
Meinasin ensin tehdä Stroganoffia, mutta en sitten kumminkaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Tuhkassa haudutettuja nauriita.
Söisin, mutta olen vegaani. Ja kannattaa korjata kirjoitusvirheet. Kauriita tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Uunivihannekset, lohkoperunat, sipulikermabroilerikastike, olut, luumurahka. Näillä mennään. Suklaata ja engl.lakuja ykkösen juhlia seuraten
Viittaavatko englannin lakut presidentin puolisoon?
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että norjan lohi ei ole ekoteko. Sitähän eniten suomessa syödään. Norjan kasvatettu lohi syö miltei sukupuuttoon silakat. Meille ostetaan sitä usein vaikka pitäisi suosia kotimaista. Sitäpaitsi norjan lohi ei ole ns.onnellinen lohi. Lukekaa aiheesta.
Ainakin Lidlistä, en tiedä onko muissa kaupoissa, saa kotimaista lohta, vastuullisesti kasvatettua. Joku Saimaan tai Varkauden kala tms on firma. Eikä ole siihen nähden edes kallista, vastuullisuuteen siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut istua kotona syömässä vaan oon menossa rokkikeikkaa katsomaan/kuuntelemaan. Fiini pönötys ei oo oma juttu. N
Tämä nauratti. Kotona syömässä=fiiniä pönötystä? Okei...
Melko fiiniä pönötystä monenkin kotijuhlinta näyttää olevan. Lisäksi someaikana voi olla varma että kuvat ja ruokalistat on somessa kaikkien 17 seuraajan luettavissa livenä.