Itsenäisyyspäivän menu, millainen teillä?
Me olemme vain kahden, etsin uusia ideoita. Tähän mennessä on tällainen suunnitelma:
Voileipäkakku (lohta, rapuja)
Juustoleipää kreikkalaisella kirsikkahillolla (sitä saa Prismasta, mukana kokonaisia kirsikoita, suosittelen!)
Paistettuja valkosipulijättikatkarapuja ja paahtista aiolin kanssa
Affogato
Vihersalaatti on vähän tylsä, ajattelin sen sijaan tehdä hedelmä- kasvislautasen, mutta jokin uusi idea salaatista kelpaisi? Lihaa emme syö.
Juomana tietysti kuohari.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut istua kotona syömässä vaan oon menossa rokkikeikkaa katsomaan/kuuntelemaan. Fiini pönötys ei oo oma juttu. N
Tämä nauratti. Kotona syömässä=fiiniä pönötystä? Okei...
Melko fiiniä pönötystä monenkin kotijuhlinta näyttää olevan. Lisäksi someaikana voi olla varma että kuvat ja ruokalistat on somessa kaikkien 17 seuraajan luettavissa livenä.
Ei mulla ainakaan eikä kenelläkään mun ikäisistä ystävistä. Siis 50plus. Mun sometileillä ei ole kuvia lainkaan, koska käytän niitä vain harrastuksiin liittyen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että norjan lohi ei ole ekoteko. Sitähän eniten suomessa syödään. Norjan kasvatettu lohi syö miltei sukupuuttoon silakat. Meille ostetaan sitä usein vaikka pitäisi suosia kotimaista. Sitäpaitsi norjan lohi ei ole ns.onnellinen lohi. Lukekaa aiheesta.
Ostan kalakauppiaalta suoraan, hän siis kalastaa ne itse. Mutta tämä lohivoileipäkakku on poikkeus, paikallisesta leipomosta ostettu. Pitääpä kysyä mistä lohi on, saattaa olla samalta kalastajalta. Asumme meren tuntumassa maalla, siis tämä maaseutuasuntomme. Ap
Vierailija kirjoitti:
"Lihaa emme syö".
Siis lohi ja katkaravut on teidän ymmärryksenne mukaan kasviksia?
Ei, eikä ole oikein syödä niitä. Opettelin yli nelikymppisenä nuo paheet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tee sitruunainen vihersalaatti, jossa on raakaa sipulia, vihreitä keitettyjä papuja ja porkkanaviipaleita.
Kuulostaa hyvältä, saatan vaikka tehdäkin. Olis kivat värit, jos laitan punasipulia. Korianteria päälle. Kiitos vinkistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lähialueelta metsästetyn peuran ulkofilettä. Sienikastiketta. Jälkiruuaksi vispipuuroa itse poimituista puolukoista. Marskin ryyppy alkajaisiksi.
👍👏 ap
Kikherneitä, kaalia, porkkanaa, kidneypapuja, soijasuikaleita, perunoita, leipää ja puolukoita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jääkaapissa verilettuja. Nyt kun ajattelen, se sopii teemaan ihan hyvin. Hyvin suomalainen ruoka ja vielä symbolisia ulottuvuuksia.
Myydäänkö verilettuja vielä! Täytyy sanoa etten mitenkään pystyisi syömään verta. Raju menu, mutta kieltämättä perinteinen. On hyvä käyttää kaikki eläimen osat, jos kerran syö lihaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ollaan oltu koronassa, toivottavasti huomenna maistaisikin jo jotain.
Meillä on possun kassleria, perunoita, paahdettua porkkanaa ja kastiketta. Jälkkäriksi panna cottaa vadelmilla.
Illemmalla joulutortut marmeladitäytteellä (jokavuotinen perinne).
Pikaista paranemista. Laitettatteko jotain muuta kuin luumumarmeladia torttuihin? Ajattelin tehdä perinteisiä, joskus olen tehnyt juustotäytteellä ja siihen sitten sesaminsiemeniä koristeeksi, hyviä ovat nekin alkupaloiksi. Ap
Kiitos!
Jep, laitamme mansikkamarmeladia. Suosittelen kokeilemaan! Itselleni luumu ei sovi ja sillä tortuista tulee jotenkin raskaita. Mutta nämä ovat makeita ja hyviä.
Juustotäyte kuulostaa myös mielenkiintoiselta, kiitos vinkistä. Ja hyvää itsenäisyyspäivää!
Pitää kokeilla mansikkamarmeladia. En oikeastan tykkää joulutortuista, mutta syön yhden joulunaikaan, jos se on ihan just uunista otettu. Juustotähtitorttuja syön kyllä, niihin voi laitta nokareen hilloakin jos haluaa. Joululta jääneet juustot uppoavat hyvin noihin torttuihin sitten joulunpyhinä.
Ketjusta tuli pitkä, ennihan kaikille vastaa. Mutta monia vinkkejä tuli ruuista, jos joku vielä miettii. Ihan tässä tuli nälkä, täytyy etsiä jotain syötävää. Ostin kaupsta valmisriisipuuron, taidanpa syödä sen ja omenan. Hyvää itsenäisyyspäivää ja kiitos viesteistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jääkaapissa verilettuja. Nyt kun ajattelen, se sopii teemaan ihan hyvin. Hyvin suomalainen ruoka ja vielä symbolisia ulottuvuuksia.
Myydäänkö verilettuja vielä! Täytyy sanoa etten mitenkään pystyisi syömään verta. Raju menu, mutta kieltämättä perinteinen. On hyvä käyttää kaikki eläimen osat, jos kerran syö lihaa. Ap
Rakastan verilettuja! Jokin siinä maussa viehättää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:n menu kuulostaa tosi hyvältä, mielelläni tulisin syömään tuommoiset herkut. Varsinkin voileipäkakku, nam. Ainoastaan jälkiruoasta en niin välittäisi, koska en tykkää kahvista.
Hyvää itsenäisyyspäivää!
Kiitos, saisit jälkiruuan kaakaolla,jos olisit vieraana, se on ihan yhtä hyvää jäätelön kanssa, se on Jymy-jäätelöä, kotimaista, madagaskarin vaniljaa. Tai löytyy vihreää teetä tai vain suklaakonvehteja. Ostin Fazerin sininen ja valkoinen-laatikon. Niissä ei ole fruktoosisiirappia eikä palmuöljyä. Ap
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan verilettuja! Jokin siinä maussa viehättää.
Varmaan pidät mustasta makkarasta sitten myös. Molemmat Suomen hienoa ruokaperinnettä, jota voisi pitää enemmänkin esillä. Ikävä etten pysty syömään, haluaisin kyllä. Ja sopii hyvin sun musiikkimakuunkin, heviä settiä😁 Mä tykkään myös metallista, mutta en melodisesta, vaan kunnon mätöstä. Ap
itse tehtyä hernekeittoa, näkkäriä ja vettä
Alkupaloina Väinämöisen palttoonnappeja täytteenä Vegiar merileväpasteijaa. Pääruoka makaroonilaatikko kaurajauhiksella, mausteena etikkapunajuurta ja valkosipulia. Leipänä kokojyvävalkosipulipatonki. Jälkiruokana karpalokiisseliä kaurakermavaahdolla. Juomana gluteeniton olut ja vesi.
Spagettia ja ketsuppia.
Jauheliha säästetään lauantaille, jotta viikonloppu saa kohokohdan.
Sit sunnuntaina taas pelkkää spagettia ja ketsuppia.
Lidlissä oli karjalanpaistilihat tarjouksessa, joten karjalanpaistia. Ei alkupaloja eikä jälkiruokaa ellen sitten marjoja sulata. Jouluun panostan enemmän. Huomenna pipaireiden paistoa ohjelmassa perinteisesti. Karjalanpaistin tein siitä syystä jo tänään.
Olisin ostanut tiskiltä perunamuusia ja lihapullakastiketta mutta edellä oleva pariskunta osti ainakin kolme isoa kepullista muusia niin enpä sitten saanut. En ala itse väsäämään yhtä annosta. Ehkä tilaan huomenna kansallisruokaa eli kebukkaa ja katson kättelyjonoa.
Teen pyttipannua ruskealla kastikkeella. Lihana on savustettua kassleria siinä. Pyttis valmistuu kaikessa rauhassa puuhellalla. Toisille ei välttämättä kovin juhlavaa, mutta olen odottanut koko syksyn tätä herkkua. Samalla varmaan tulee juuresfondant ja ruuantekoruuaksi graavilohta ja saaristolaisleipää.
Täältä poistettiin ketju maustamattomasta jugurtista, jotan varokaa, mitä vastaatte. 😂
Maksamakkarakeitto
xxx
Frettipaisti ja lanttuhyytelö
xxx
Sillijäätelö
Juomat: sahti, kirnupiimä, tähkäviina
Meillä makaronilaatikkoa