Itsenäisyyspäivän menu, millainen teillä?
Me olemme vain kahden, etsin uusia ideoita. Tähän mennessä on tällainen suunnitelma:
Voileipäkakku (lohta, rapuja)
Juustoleipää kreikkalaisella kirsikkahillolla (sitä saa Prismasta, mukana kokonaisia kirsikoita, suosittelen!)
Paistettuja valkosipulijättikatkarapuja ja paahtista aiolin kanssa
Affogato
Vihersalaatti on vähän tylsä, ajattelin sen sijaan tehdä hedelmä- kasvislautasen, mutta jokin uusi idea salaatista kelpaisi? Lihaa emme syö.
Juomana tietysti kuohari.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään huomenna ABC-aseman joululounasta
Olen syönyt varmaan tuhat kertaa ABC:lla työmatkoilla, joskus on siellä todella hyviäkin kokkeja ja salaattipöydässä hyviä antimia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raastettua lanttua.
Miksei sitä muuten saa valmiina raasteena! Yksi parhaista ruuista mitä on olemassa. Söisin vaikka joka päivä, jos joku kuorisi ja raastaisi ne lantut. Ap
Koulussa oli aikoinaan aina lantturaastetta ja rusinoita. Se raaste taisi jäädä pois suosiosta 70-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sotilasperheen kasvatti, joten itsenäisyyspäivänä syödään perinteisesti karjalanpaistia, porkkanalaatikkoa, lanttulaatikkoa ja ehkä jotain salaattia.
Jälkiruoaksi mustikka-valkosuklaajuustokakku kahvien ja konjakin kanssa ja illalla kilistellään kuohuvan kanssa. Tarjolla juustojen kanssa erilaisia viinejä ja oluita, glögiä terästettynä ja terästämättä. Perheen kanssa linnan juhlia katsellaan ja tanssitaan itsekin.
Kaikki ovat pukeutunut juhlaan. Itsenäisyyspäivä on meidän suvussa isompi juhla kuin joulu. Molemmat vaarit veteraaneja, heidän haudoillaan vietän huomenna hiljaisen hetken.
Kuulostaa kerrassaan mahtavalta. Tanssiakin vielä! Myös minun isovanhempani olivat veteraaneja, toinen mummi myös lotta. Kävisin mielelläni haudoilla, mutta ne ovat toisella paikkakunnalla kuin nykyään asun. Ap
Aika surullista on, jos itsenäisyyspäivänä pitää ryypätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on suvaitsenaton vihervassari.
Meillä syödään naudan luomusisäfilepihviä ja salaattia. Juomana punaviini. Jälkiruokana valkosuklaamousse.
Ja minun arvoni ovat tärkeämmät kuin sinun. Vai mitä?
En nyt ajatellut politisoida ruokaa syömisislläni, mutta näköjään moni on ottanut sen kannan, että kyse olisi jostain sellaisesta tai vittuilusta. Me syömme myös luomulihaa ja riistaa joskus, mutta pääasiassa emme syö lihaa. Pihvit ei kuulu lempiruokiini, mutta perinteikäs ja laadukas menuhan tuo on.
Sinulle sinun arvosi ovat tärkeämmät kuin minulle. Minun arvoni menevät tuonne porvaripuolelle aika tiukasti. Markkinat hoitavat ympäristöasiat, ei sääntely niinkään, ja sitä rataa. Ei ketään voi pakottaa syömään pihviä tai kasvisproteiinia eikä edes pitäisi yrittää.Ap
Markkinat eivät välitä ympäristöasioista yhtään mitään. Teeskentelevät korkeintaan, mutta todellisiin vaikutuksiin jos halutaan päästä, tarvitaan sääntelyä. Ei pidä olla naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Jospa kissalla olisi vielä raksuja kupissa. Suostuisikohan se jakamaan ne?
Isäni on kertonut, että kun Mustin murkina koiranruoka tuli markkinoille, alkoholisoituneet sotaveteraanit söivät sitä. Onneksi sun teksti on kuitenkin provoilua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pizzaa tai pastaa. Jälkiruoaksi tiramisua.
Minäkin harkitsin että haettaisiin vain pizzaa, kun ollaan vain kahdestaan. Mutta sitten huomasin, että hyvässä lähipizzeriassa on itsenäisyyspäivätarjous, joten kaikki on todennäköisesti kaaoksessa ja saatamme saada kylmää tai väärää pizzaa. Mutta vähältä piti ettei meillä ollut sama menu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raastettua lanttua.
Miksei sitä muuten saa valmiina raasteena! Yksi parhaista ruuista mitä on olemassa. Söisin vaikka joka päivä, jos joku kuorisi ja raastaisi ne lantut. Ap
Koulussa oli aikoinaan aina lantturaastetta ja rusinoita. Se raaste taisi jäädä pois suosiosta 70-luvun jälkeen.
Niin oli ja tykkäsin siitä jo silloin. Ap
Näillä näkymin tuunattua pakaste pizzaa ja kolaa...jälkkäriksi kääryläis torttaa! Hyvää itsepäisyys päivää kaikilla säädyille ja terpat kaikille Teroille... Toitottaa; Gizzmo
Vierailija kirjoitti:
Alkuruoaksi persimonsalaatti, johon tulee lisäksi Västerbotten juustoa, jääsalaattia, punasipulia ja minttua. Kastikkeessa on myös persimonia. Tämä resepti löytyy Valiolta.
Pääruoaksi hirvenpaistia, valkosipuli kermaperunoita ja mustaherukkahilloa. Mietin vielä teenkö kastiketta, ehkä en.
Jälkiruoaksi puolukkajäädyke itsetehdyn kinuskin kera. Sen teen jo tänään lapsen kanssa.
Illallinen jälkeen katsotaan Linnan juhlia ja samalla juodaan alkoholitonta kuohuviiniä. Viinin kaveriksi ajattelin tehdä kylmäsavupororieskarullia ja järvikalamoussea saaristolaisleivällä.
Huh, onpa paljon ruokaa. Jää varmasti yli seuraavallekin päivälle. Syömässä minä, mieheni ja 3v lapsi.
Nam. Alkoi hirveästi tehdä mieli kermaperunoita tai valkosipuliperunoita, taidan tehdä niitä lauantaina, en muista milloin olisin syönyt niitä.
Ruokaa oikeastaan kannattaisi tehdä paljon, niin jää tähteitä, eikä tartte seuraavana päivänä tehdä ruokaa. Meillä mies vaan ei oikein haluaisi syödä samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin, mulle on ihan sama, kunhan ruoka vain on mieluista. Jos olisin sinkku, söisin varmaan samaa ruokaa useamman päivän, pääisisn helpolla. Iso kattila puolukkavispipuuroa, sehän säilyy ainakin viikon. Ap
"Markkinat eivät välitä ympäristöasioista yhtään mitään. Teeskentelevät korkeintaan, mutta todellisiin vaikutuksiin jos halutaan päästä, tarvitaan sääntelyä. Ei pidä olla naiivi."
Ei alkujaan, mutta nykyään kyllä. Sääntelyä tarvitaan, mutta ratkaiseva on se mitä kuluttajat vaativat. Yksikään länsimaa ei tarvitse sääntelyn tukemista verovaroin, sen hoitavat markkinat. Miljardeja on valunut mustaan aukkoon tuota kautta. Ympäristölainsäädäntö on riittävän tiukka jo nykyään.
Näissä asioissa on paljon tekopyhyyttä. Eli itketään suomalaisten vesistöjen puolesta, mutta ei se häiritse yhtään, että Afrikassa louhitaan mineraaleja keskiaikaisissa olosuhteissa. Jotain vastuuta globaalisti pitäisi olla. Vaikka muuten annan Mykkäselle 5 miinus arvosanaksi raakkusekoilussa, niin tuosta hän sentään on puhunut fiksusti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista on, jos itsenäisyyspäivänä pitää ryypätä.
Ryyppääminen on hauskaa mutta epäterveellistä. Olin jossain vaiheessa vähän aikaa kokonaan ilman alkoholia ja se oli tylsää. Toki ryyppääminenkin on tylsää, jos sitä harrastaa liikaa. Mutta tietysti se on surullista, että jokainen gramma alkoholia on lähempänä kuolemaa ja aivojen rappeutumista. Se on tosiasia. Ihmiskunta on aina tehnyt jotain sellaista mitä saa päihtymyksen, johonkin sitä on tarvittu, tunteiden säätelyyn, irroitteluun, merkitystä on ollut myös uskonnollisella sisällöllä eli päihtymys kuului rituaaleihin. Perjantaipullokin on jokin rituaali, vaikkei uskonnollinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Näillä näkymin tuunattua pakaste pizzaa ja kolaa...jälkkäriksi kääryläis torttaa! Hyvää itsepäisyys päivää kaikilla säädyille ja terpat kaikille Teroille... Toitottaa; Gizzmo
Hyvää itsenäisyyspäivää myös sinulle ja ketjuun osallistuneille muillekin! Taidanpä tästä lähteä kauppaan. Ap
Ap tarkoitat varmaan Itsenäisyyspäivän muistelu menu
Ruokana makkara, juomana Gambina. Vihaan kaikkea elitististä pröystäilyä.
Siis mikä itsenäisyyspäivä? Meillä ei ole ollut itsenäistä suomea sitten vuoden 2002 jolloin ilman kansanäänestystä pakotettiin liittymään eu:hun. Ja nyt viimeiseksi sota Natoon. Taitaa oikeasti fiksut ja ajattelevat tyypit eli me jotka nähdään totuus pitää tuotakin päivää ihan tavallisena arkipäivänä
Pasta Bolognese
Vähän pipareita
Hyvää ruisleipää ja kinkkua ja suolakurkkua ja sinappia ja tomaattia
Varmaan joku kalapuikko perunamuusi menu.
Vierailija kirjoitti:
Ruokana makkara, juomana Gambina. Vihaan kaikkea elitististä pröystäilyä.
Yksikään tämän ketjun viesti ei ole elitististä pröystäilyä.
Pizzaa tai pastaa. Jälkiruoaksi tiramisua.