Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsenäisyyspäivän menu, millainen teillä?

Vierailija
05.12.2024 |

Me olemme vain kahden, etsin uusia ideoita. Tähän mennessä on tällainen suunnitelma:

Voileipäkakku (lohta, rapuja)

Juustoleipää kreikkalaisella kirsikkahillolla (sitä saa Prismasta, mukana kokonaisia kirsikoita, suosittelen!)

Paistettuja valkosipulijättikatkarapuja ja paahtista aiolin kanssa

Affogato

Vihersalaatti on vähän tylsä, ajattelin sen sijaan tehdä hedelmä- kasvislautasen, mutta jokin uusi idea salaatista kelpaisi? Lihaa emme syö.

Juomana tietysti kuohari.

Kommentit (232)

Vierailija
61/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa menisin kerjuulle lähikauppaa, katsotaan sitten, mitä siltä saan. Sen mukaan MENU.

Vierailija
62/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sen YH-äipän, jolta hallitus on leikannut lähes kaiken, MENU, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Teen palapaistin johon tulee lihan ja muiden perusainesten lisäksi kuohukermaa, paprikaa ja suolakurkkua. Lisukkeeksi keitetyt perunat. Siirrän paistin lihan ruskistamisen jälkeen uunivuokaan ja laitan uuniin hautumaan ja mureutumaan muutamaksi tunniksi.

Jälkiruoaksi vuoden ensimmäiset joulutortut ja glögi.

Tyylikäs ja teemaan sopiva menu todellakin. Ap

Vierailija
64/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on suvaitsenaton vihervassari.

Meillä syödään naudan luomusisäfilepihviä ja salaattia. Juomana punaviini. Jälkiruokana valkosuklaamousse.

Ja minun arvoni ovat tärkeämmät kuin sinun. Vai mitä?

Vierailija
65/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissalla on hienostunut mousse, jospa se olisi MENU.

Vierailija
66/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään naudan luomusisäfilepihviä ja salaattia. Juomana punaviini. Jälkiruokana valkosuklaamousse.

Ap on provo.

Vierailija
67/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap käy töissä kun noin kerkiät panostamaan? Oletko kenties eläkkeellä?

Kotirouva olen, mutta tuossa ei ole panostusta lainkaan, voileipäkakkukin on valmis pohja ja ravut vain paistetaan. Affogato on kahvia kuppiin ja jäätelöpallo siihen, kahvia uudestaan ja mantelilastut päälle. Ainoastaan kasvisten ja vihannesten pilkkominen teettää työtä, mutta se on jokapäiväinen työ, ei erillistä panostusta. 

Jos tulisi vieraita, olisi hirveä homma tehdä jotain työläämpää. Ap

🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
68/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätimousse ja ruislastut

Hirven ulkopaisti, punajuuri- ja perunalohkot uunissa ja mustaherukkakastike

Leivokset paikallisesta konditoriasta

Vierailija
69/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ois makaronilaatikkoa, vaahtokarkkeja, suklaata ja glögiä. Niin ja on mulla kurkkua, tomaattia ja yksi mandariinikin. 

Johan tuossa on hyvä ateria koossa, kun on vihanneksia ja hedelmiäkin. Juhlan saa helposti, kun panostaa esillepanoon. Ap

Vierailija
70/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on provo.

Niin onkii...

Vierailija
71/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuorineen keitettyjä perunoita. Ehkä soosiakin.

Nam. Jos peruna on hyvää, tuo on melkein lempiruokani. Keitän usein kattilallisen perunoita ja paistan ne seuraavana päivänä, unikonsiemeniä päälle. Voi syödä kylmänäkin. Alun perin tuo on intialainen ruoka, jos laittaa vähän intialaisia mausteita öljyyn saa sen twistin. Pidän myös erilaisista ruskeista kastikkeista, tonnikalakastike, sipulikastike ja kasviskastike. Ap

Vittuiletko useinkin palstalla?

En koskaan. Tai kerran olen joutunut pyytämään anteeksi tylyjä sanojani. Ap

Vierailija
72/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaroonilaatikkoa, mokkapaloja ja ruokajuomaksi ES-energiajuomaa.

Mokkapalat on yksi harvoja leivonnaisia, joita syön. ES-energia-juomaa en ole maistanut. Juon yleensä sitä black orangen makuista, merkkiä en muista. Ap

Vierailija
73/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään huomenna ABC-aseman joululounasta 

Vierailija
74/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole enää aidosti itsenäinen, vaikka niin väitetäänkin. Suomella ei esim. ole omaa rahapolitiikkaa, vaan sen määrää EKP. Muilla pohjoismailla on oma rahapolitiikkansa.

Eu maista monella on euro. Pohjoismaista Norja ei edes kuulu EU:hun joten ei kuulu yhteiseen valuuttaan. Ruotsin kruunu on mitätön valuutta, joten ei kannata kadehtia. Suomi on edelleen itsenäinen, vain Persut kuvittelee muuta. 

Ja aloittajalle, ihan syödään karjalanpaistia itsenäisyyspäivänä ja keitetään pottuja. Torttukahvit ruoan päälle

Niinpä. Ja karjalanpaisti tuntuu olevan yleinen itsenäisyyspäivän ruoka, itse en ole syönyt sitä kuin ehkä kymmenkunta kertaa elämässäni. Kotonani ei juuri koskaan syöty liharuokia, ei varsinkaan sellaisia, missä oli sianlihaa, koska äitini inhosi ja inhoaa sitä. Oli traumoja jostain lapsuuden läskisoosista kuulemma (hän on 80v.) Ap

Vierailija
75/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sotilasperheen kasvatti, joten itsenäisyyspäivänä syödään perinteisesti karjalanpaistia, porkkanalaatikkoa, lanttulaatikkoa ja ehkä jotain salaattia. 

Jälkiruoaksi mustikka-valkosuklaajuustokakku kahvien ja konjakin kanssa ja illalla kilistellään kuohuvan kanssa. Tarjolla juustojen kanssa erilaisia viinejä ja oluita, glögiä terästettynä ja terästämättä. Perheen kanssa linnan juhlia katsellaan ja tanssitaan itsekin.

Kaikki ovat pukeutunut juhlaan. Itsenäisyyspäivä on meidän suvussa isompi juhla kuin joulu. Molemmat vaarit veteraaneja, heidän haudoillaan vietän huomenna hiljaisen hetken.

Vierailija
76/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soosiperunoita, piimää, ruisleipää+margariinia.

Piimää, sitä muuten ostan. En ole syönyt vuosiin, se on hyvä närästyslääke myös ja on kalsiumia ja proteiinia. Ruisleipä meidän pöydästä puuttuu, näitä lukiessani huomaan, etteivät ruuat ole kovin kotimaisia kuten monilla muilla. Ap

Vierailija
77/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ollaan oltu koronassa, toivottavasti huomenna maistaisikin jo jotain.

Meillä on possun kassleria, perunoita, paahdettua porkkanaa ja kastiketta. Jälkkäriksi panna cottaa vadelmilla. 

Illemmalla joulutortut marmeladitäytteellä (jokavuotinen perinne).

Tähän pöytään voisin asettua vieraaksi. Kuulostaa erittäin hyvältä.

Vierailija
78/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksatte syödä noin paljon? Kahdestaan?

Minusta tuossa on aika vähän ruokaa illalliseksi. Pala voileipäkakkua, kuusi rapua ja paahtis, pala leipäjuustoa ja vihanneksia, pallo jäätelöä kahvin kanssa. Myöhäisiltana miehelle tulee varmasti vielä nälkä, joten tuohon voisi jotain lisääkin keksiä. Ap

Vierailija
79/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on provo.

...ja pirullinen ihminen.

Vierailija
80/232 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ajatellut politisoida ruokaa syömisislläni, mutta näköjään moni on ottanut sen kannan, että kyse olisi jostain sellaisesta tai vittuilusta. Me syömme myös luomulihaa ja riistaa joskus, mutta pääasiassa emme syö lihaa. Pihvit ei kuulu lempiruokiini, mutta perinteikäs ja laadukas menuhan tuo on. 

Sinulle sinun arvosi ovat tärkeämmät kuin minulle. Minun arvoni menevät tuonne porvaripuolelle aika tiukasti. Markkinat hoitavat ympäristöasiat, ei sääntely niinkään, ja sitä rataa. Ei ketään voi pakottaa syömään pihviä tai kasvisproteiinia eikä edes pitäisi yrittää.Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän