Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni pelkää konflikteja eikä kestä pienintäkään negatiivisuutta

Vierailija
04.12.2024 |

Tästä oli hyvä keskustelu menossa, mutta taas kerran jostain käsittämättömästä syystä se poistettiin. Eikö elävästä elämästä saa puhua täällä?

Asiat on meillä siis pääsääntöisesti hyvin, mutta kuten normaalissa elämässä vaan sattuu ja tapahtuu, tulee joskus myös ikäviä asioita eteen, ja niistä yleensä parisuhteessa keskustellaan ja siirretään asia sen jälkeen sivuun, mutta meillä mistään negatiivisesta ei saa puhua. Miehen mielestä olen negatiivinen ihminen ja "valittaja", jos sanon ääneen jonkin minua harmittavan asian, mille en voi tehdä mitään. Eli jos asia on sellainen, mihin en voi vaikuttaa, siitä ei yksinkertaisesti sovi puhua ja valittaa. Kerron avoimesti hänelle omista asioistani, mutta en saa samanlaista vastakaikua. Hän saattaa kertoa omista työasioistaan, kauppakassin sisällöstä ja mitä päivän lehdessä puhutaan, mutta sen syvemmälle ei saa mennä.

Itseäni ahdistaa muutama selvittämätön asia, minkä hän on lakaissut maton alle, ja jos yritän aloittaa niistä puhumisen, menee mies vaikeaksi ja poistuu paikalta. Äänensävy muuttuu kireäksi ja kimeäksi ja kohta hän jo huutaa, miksi vänkään tällaisista asioista (mitä ei siis ole koskaan käsitelty). Mies siis päättää mistä saa tai ei saa puhua.

Hän pelkää riitaa minkä tahansa naisen kanssa. On ulkopuolisille (ja toki kotonakin) mukava ihminen, avulias, kohtelias, älykäs keskustelija, kunhan se on pintapuolista, eikä hänestä koskaan uskoisi, miten hirveästi hän pelkää.

Meillä oli tosiaan vieraana pariskunta, jonka miehen hän vei kesken kaiken kahvipöydästä pelaamaan videopeliä, kun keskustelu koski jotain hänen mielestään vaikeaa aihetta. Hän vaihtaa puheenaihetta täysin lennosta, jos aihe ei häntä miellytä. Pari muutakin ystäväperhettä on tätä ihmetellyt, miten tietyt aiheet katkaistaan ja vaihdetaan äkkiä kivoihin keskusteluihin.

Hän käy nyt vihdoin terapiassa, mutta en ole vielä paljoa edistystä tuntenut. Hänellä on toki traumaattiset kokemukset lapsuudesta äidistään ja sieltä juontuu äärettömän suuri tarve miellyttää kaikkia ja hakea kaikilta hyväksyntää. Sen takia hän no ajanut itsensä todella hankaliin tilanteisiin, mistä ei ole osannut poistua ja tämä on aiheuttanut meille riitoja, koska hän on kohdellut perhettään todella väärin.

Kysyin täältä viimeksi vertaistukea sekä sitä, onko kellään kokemusta, että tuo terapia jonain päivänä tekisi hänestä edes riittävän ehjän, jolloin hänestä saisi ihan oikean miehen, oikean kumppanin eikä aina epämiellyttävästä tilanteesta karkuun luikkivaa pelkuria?

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehestäsi ei tunnu olevan parisuhteeseen ylipäätään, kenenkään kanssa. Hänellä ei ole todennäköisesti koskaan ollut terveen parisuhteen mallia eikä myöskään osaa sellaista näyttää jälkikasvulleen ja siirtää myös heille nykyisen mallin, missä jokainen pitää asiat ominaan ja ongelmia ei ole kun ne voi aina lakaista maton alle. Näin syntyy taas uusi sukupolvi, joka ei tule tekemään lapsia, koska eivät myöskään ole parisuhteessa.

Vierailija
102/129 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap:n ja keskustelijoiden tekstistä paistaa läpi arvostus miestä, ja miehiä kohtaan.

Pistää pohtimaan kuinka paskoja olettekaan itse kun joudutte elämään moisten otusten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap:n ja keskustelijoiden tekstistä paistaa läpi arvostus miestä, ja miehiä kohtaan.

Pistää pohtimaan kuinka paskoja olettekaan itse kun joudutte elämään moisten otusten kanssa

Jos asia olisi toisinpäin, että nainen ei kykenisi keskustelemaan ja lakaisisi asiat maton alle niin paistaisiko naisviha palstalla mielestäsi kun tuollaista pelkurimaista käytöstä ei siedettäisi?

Vierailija
104/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy samanlainen ex-mies. 7 vuotta sinnittelin, kunnes sairastuin ahdistuhäiriöön. Tiedän, mistä se johtui. Erosta on nyt 3 vuotta ja olen onnellisesti parisuhteessa, mihin kuuluu keskustelut myös ikävistä asioista eikä mies pelästy niistä. Suosittelen sinuakin lähtemään. Ei tuo mies muutu koskaan eikä hän osaa olla parisuhteessa kuin toisen samanlaisen kanssa. Surullista kylläkin, koska tuollainen oleminen ei sisällä minkäänlaista henkistä yhteyttä.

Erittäin hyvin kiteytetty! Tuollainen oleminen ei sisällä minkäänlaista henkistä yhteyttä.

Olen tällaisen miehen kanssa parisuhteessa, jos sitä voi sellaiseksi sanoa juurikin tuon yhteyden puuttumisen takia. Mieshän ei suostu edes ystäviensä kanssa keskustelemaan asioista, joissa on vähänkään negatiivinen juonne. Hän ei yksinkertaisesti kestä kuulla mistään ikävästä ja on saanut raivarin kun olen jostain asiasta puhunut. Olen välittömästi hirveä valittaja. 

Hän on itse tehnyt typeriä päätöksiä, minkä vuoksi on menettänyt vuodessa 20 k€ saamatta mitään vastineeksi, mutta siitä ei saa keskustella, koska ei se ole sulta pois ja jos haluan asian tiimoilta antaa omia neuvoja, miten ne voisi tai kannattaisi hoitaa, suuttuu hän silmittömästi, koska kokee, että pidän häntä tyhmänä, vaikka siitä ei ole kyse todellakaan. Hän ei siedä minkäänlaista neuvomista, koska ei siedä itsellään virheitä.

Todellakin henkinen yhteys puuttuu ja vaikea kuvitella minkälaisen ihmisen kanssa tuollainen saisi syvän henkisen yhteyden.

Vierailija
105/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäsi riidanhakua kun haluaa selvittää asiat? Oletko itse siis myös sellainen, että kun et pidä aiheesta, lähdet ovesta ulos eikä tähän aiheeseen enää palata?

Mitä jos kaikki toimisivat noin, että kun toinen alkaa puhua hänelle tärkeästä asiasta niin puoliso poistuukin paikalta vastaamatta eikä palaa enää asiaan?

Ex toimi kirjaimellisesti noin. Huokaili ja vittuuntuneena poistui huoneesta, joskus esim nousi sohvalta sanomatta sanaakaan ja meni nukkumaan. 

Lopulta vihastuin, koska oli mitätöinyt kauan. Raivosin ja huusin kaiken turhautumiseni ääneen.

Vierailija
106/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei toisen mieltä painavista asioista saa keskustella, koska ne ovat tällöin valittamista, mitä mies ei kestä yhtään, sillä kuuluu kategoriaan negatiivinen, on sitä toisen ihmisen hädän mitätöintiä. 

Sellaisella puolisolla ei tee mitään, koska itseasiassa on itse se syy, miksi toinen voi huonosti. Tuollaisessa suhteessa tukehtuu. 

Vierailija
107/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymh... ap kuulostaa kovertilta narsistilta.

Vierailija
108/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneton p.askakasahan tuollanen. Näytä sille.

Vierailija
109/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein naisten "tärkeistä asioista keskustelu" on sitä että nainen listaa miehen virheitä, ja kuinka miehen pitäisi muuttua, ettei naisella olisi niin huono olla. Kun mies ei ymmärrä eikä puhu oikeista, tärkeistä asioista. Ja siksi nainen on säännöllisesti pahalla päällä ja se on miehen vika. Ja on miehen vika kun mies ei jaksa kuunnella sellaista eikä jaksa että aina valitetaan eikä olla hyvällä tuulella. Koska mieskin ajattelee, että on hänen velvollisuutensa saada nainen hyvälle tuulelle eikä hän tajua, mitä helvettiä hänen pitäisi tehdä että tämä virheiden listaus ja kyökkipsykologian ja vanhojen asioiden jauhaminen joskus taukoaisi edes viikoksi.

Vierailija
110/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein naisten "tärkeistä asioista keskustelu" on sitä että nainen listaa miehen virheitä, ja kuinka miehen pitäisi muuttua, ettei naisella olisi niin huono olla. Kun mies ei ymmärrä eikä puhu oikeista, tärkeistä asioista. Ja siksi nainen on säännöllisesti pahalla päällä ja se on miehen vika. Ja on miehen vika kun mies ei jaksa kuunnella sellaista eikä jaksa että aina valitetaan eikä olla hyvällä tuulella. Koska mieskin ajattelee, että on hänen velvollisuutensa saada nainen hyvälle tuulelle eikä hän tajua, mitä helvettiä hänen pitäisi tehdä että tämä virheiden listaus ja kyökkipsykologian ja vanhojen asioiden jauhaminen joskus taukoaisi edes viikoksi.

Eipä taas yllätä, että mies kommentoi täällä jostain nalkuttavasta naisesta kun kyse on kuitenkin ihan elämän perusasioista, mitkä ei aina vaan voi olla pelkkää peruspositiivista, vaikka miten haluaisi. Parisuhteessa jaetaan myös negatiiviset asiat ja jos mies haluaa elää pelkistä posiuutisista niin sitten hänen ei kannata hakeutua parisuhteeseen.

Vierailija
111/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kannalta asioiden jankkaaminen ja riitely ei johda mihinkään, tai johtaa siihen että hän lopulta lähtee.  

Ei parisuhteessa tarvitse riidellä, kaikki asiat voidaan puhua läpi, omaa mieltään saa olla ja toisen mielipidettä kuunnellaan ja kunnioitetaan.

Vierailija
112/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eräs jonka 4 vuoden suhde tuli juuri päätökseen kun mies ei suostunut puhumaan mistään ja kaikki ongelmat laukaistiin maton alle. Selvittäköön itse lukkonsa, minä ehdotin pariterapiaan menoa ja kun se ei kelvannut, pyysin häntä menemään edes yksin.

Vierailija
113/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tällaiset asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia. Jos joku sanoo, että "joskus" tulee eteen vaikeita asioita, joista pitää voida keskustella, saattaa se tarkoittaa myös sitä, että näitä asioita ilmaantuu lähes päivittäin ja ne ovat jatkuvaa samaa valittamista asioista, joille ei voi mitään tehdä. Eihän kukaan jaksa sellaista loputtomiin kuunnella? Toki emme AP:n tilannetta tarkalleen tiedä, mutta jos on joskus ollut suhteessa ihmiseen, jonka elämä on pelkkää jatkuvaa vaikeaa keskustelua, alkaa kyllä ymmärtää, että sellainen voi pidemmän päälle rasittaa.

Vierailija
114/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko samanlainen, mutta meillä usein kyse on siitä että minä (mies) haluan ratkaista ongelman ja kumppani (nainen) haluaa valittaa aiheesta. En jaksa kuunnella puhetta ongelmasta jos sitä ei aleta ratkaisemaan. Se on minulle ainakin lähtökohtaisesti turhaa puhetta, joka masentaa ja vie energiat (minulta). Jos aletaan tehdä suunnitelmaa miten asia ratkaistaan, olen valmis.

Vaimo on oppinut sanomaan "tämä ei tarvitse ratkaisua" ja minä kysymään "haluatko vain puhua tästä", ja tämä vie minulta sen turhautumisen pois ja vaimo saa jakaa tunteensa.

Siis ihan perus stereotyyppinen mars ja venus tilanne, mutta on löydetty ratkaisu.

Vierailija
115/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko samanlainen, mutta meillä usein kyse on siitä että minä (mies) haluan ratkaista ongelman ja kumppani (nainen) haluaa valittaa aiheesta. En jaksa kuunnella puhetta ongelmasta jos sitä ei aleta ratkaisemaan. Se on minulle ainakin lähtökohtaisesti turhaa puhetta, joka masentaa ja vie energiat (minulta). Jos aletaan tehdä suunnitelmaa miten asia ratkaistaan, olen valmis.

Vaimo on oppinut sanomaan "tämä ei tarvitse ratkaisua" ja minä kysymään "haluatko vain puhua tästä", ja tämä vie minulta sen turhautumisen pois ja vaimo saa jakaa tunteensa.

Siis ihan perus stereotyyppinen mars ja venus tilanne, mutta on löydetty ratkaisu.

Toi kuulostaa järkeenkäyvältä ja hyvältä. Mun ex ei halunnut ratkaisua, vaan hänen vastaus oli aina "mulla ei ole tohon vastausta - tyydy siihen", vaikka todellisuudessa hän oli nimenomaan tilanteen aiheuttaja. Minä olisin halunnut kuulla häneltä, mitä mieltä hän siitä ylipäätään oli ja mitä aikoo tehdä, jotta asia ratkeaa. Ei ratkennut vaan elettiin löysässä hirressä jatkuvasti eikä asiasta saanut keskustella.

Vierailija
116/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6:1 sääntö.

Yhtä naputusta kohden pitäisi sanoa KUUSI hyvää asiaa. Tutkittu juttu, mutta toki keskiarvo. Ap:n miehen suhdeluku saattaa olla tietysti joku aivan muu.

Vierailija
117/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus kristus kun voi elämä olla vaikeaa jo joidenkin naisten kaverinakin. Alkaa muistuttamaan parisuhdetta kun joka asiasta on tilivelvollinen toiselle ja pitää käydä jotain vakavia keskusteluja. Puhuu meidän välisestä "kommunikaatiosta", niinku ketkä kaverit muka puhuu tällaisista asioista. Vähemmästäkin alkaa vanne kiristämään.

Vierailija
118/129 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä parisuhteessa pystytään keskustelemaan vaikeistakin aiheista ja erimielisyyksistä. Jos joskus jompikumpi ei sillähetkellä jaksa, se ilmaistaan ystävällisesti ja ehdotetaan aiheeseen palattavan myöhemmin ja ehkäpä vielä tarkemmin milloin.

Näin meillä on toimittu ja koska puheyhteys on ollut aina olemassa, on vaikeistakin elämäntilanteista ja aiheista mm. pettäminen ja konkurssi päästy eteenpäin.

Liki 40 vuotta yhdessä. 

Vierailija
119/129 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi on selvästi niin pahoja tunnelukkoja, mitkä lähes poikkeuksetta juontaa näissä tapauksissa lapsuudesta, että ei ole hänestä terveeseen parisuhteeseen kenties koskaan. Ansaitset parempaa. 

Vierailija
120/129 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanotte tästä: minun mieheni pelkää niin paljon exäänsä, että maksaa tälle 500 eur/kk, jotta jättäisi hänet rauhaan eikä puhuisi mitään. Heillä lapset vuoroviikkoasumisessa, eikä pitäisi maksaa mitään elatusta, tulotkaan ei ole ihmeelliset. Kun ihmettelin tuota, että hän oikeasti maksaa elatusta exästä, ei lapsista, niin hän raivostui ja pyysi ilmoittamaan, mikä on minun hintani, jotta minäkin jätän hänet rauhaan. Ihan kuin ihmissuhde olisi jokin ostosopimus. Hän kokee kaikki kysymykseni hyökkäyksenä eikä ota mitään vastuuta omasta käytöksestään. Hän siis määrittelee, mistä saa puhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän