Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää rahat? Olen keskituloinen ja hyvä kun asuntolainan saa maksettua

Vierailija
04.12.2024 |

Käyttöön ei jää melkein mitään. Kaupassa kaikki hinnat nousseet.

Miten muilla?

Kommentit (219)

Vierailija
1/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään monta päivää samaa ruokaa, kuin 90-luvun lama

Vierailija
2/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää ihan hyvin. Asuntolainat on maksettu, ja silloin kun lainaa oli, sitä oli maltillisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskituloinen ja vuokran jälkeen jää käyttöön 2000 euroa kuussa. Ei velkaa.

Vierailija
4/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla ja olen autoton ja matkailuun saan helposti jemmaan 500/kk. Ensi vuonna ajattelin muuttaa pienempään asuntoon mikä tarkoittaa matkakassan kasvattamista niin lähelle tonnia kuin vain pystyn.

Vierailija
5/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mulla riittää rahat kun olen lainani maksanut jo. Mutta enemmän rahaa mulla silti menee kuin silloin kun vielä maksoin asuntolainaa. En tiedä onko osasyy omassa rahankäytössä (käytänkö alitajuisesti jotenkin huolettomammin kun ei ole enää sitä lainaa?) vai onko kaikki todellakin kallistunut niin paljon? 

Sähkön hinta on mulla tuplaantunut, vesimaksutkin nousseet reilusti, ruoka kallistunut tosi paljon, alv-muutokset nosti juuri lisää ihan kaiken hintaa jne jne. Palkka ei todellakaan ole noussut samaan tahtiin. 

Vierailija
6/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainasi on liian iso tuloihisi nähden. 

En ole edes keskituloinen mutta pärjään silti ihan hyvin ja elämiseen jää rahaa, jopa säästöön joka kuukausi.

Vierailija
7/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Säästöön jää tuhansia. 

Vierailija
8/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 65 tonnia vuoteen, mun osuus asuntolainasta 700€/kk 

Suu säkkiä myöten, sanoi jo mummovainaa aikoinaan.

M42

Vierailija
9/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meinaa enää riittää. Palkka nettona 1700 e/kk. Viimeistä euroa myöten tyhjenee tili joka kuukausi, välillä joudun lainaamaan mieheltä. Enkä käy enää juhlimassa enkä ulkona syömässä kuten ennen. Tai siis ehkä kerran kuussa, ennen joka viikonloppu oli jotain menoa.

Ihan hullun hommaa raahautua töihin joka päivä seitsemäksi, ja sitten murehtia miten rahat saa riittämään peruselämisen lisäksi yhteen harrastukseen.

Vierailija
10/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä, hyvin riittää yhden keskituloisen tulot asuntolainan ja mökkilainan lyhennyksiin. Sekä asunnon ja auton kuluihin.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot!

Vierailija
11/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ovat perinnneet jotain 50-200k omaisuutta joka on auttanut heitä pahimman yli. Kukaan ei vaan halua myöntää vaan narsistisesti pönöttävät omaa egoa kerskumalla olevansa mukamas niin fiksuja onnistuneita rahan käyttäjiä. Pahimmat ovat täällä vauvalla. 

Vierailija
12/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin onneksi asuntolaina maksettua viime vuonna, koska kaikki hinnat on nousseet niin, että heikompaa hirvittää. Meitä on kaksi keskituloista ja kyllä saa katsoa mihin rahansa pistää. Vastike nousee vuoden alusta 100 e. 

Vierailija
13/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittää kun ei ole lainaa eikä vuokraa.

Vierailija
14/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on luonnostaan vaatimaton elämäntyyli muuten, niin kyllä tässä asuntolainat saa hoidettua alle keskituloisenakin. Piti toki vähän sopeuttaa omaa talouttakin, jotta pääsi pahimman yli.

Vierailija
15/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itsekin keskituloinen, ja todella tarkalla saa rahan kanssa olla, välillä taiteilla ja siirrellä eräpäiviä. Tätä tämä nyt on, kaikki on kallistunut ja se jatkuu vaan. Seuraavaksi nousee sähkömaksut ja jätemaksut -25 alusta. Uusi verokortti tuli justiin ja verotus kiristyy. Taiteilu siis jatkuu yhä enemmän ellei palkka nouse ensi vuonna. Pientä ehkä saa säästöön jos ei joku katastrofi iske. En ymmärrä miten naapureillani on varaa uusiin sähköautoihin ym. härpäkkeisiin. Itsellä ei ole varaa uusia hajoamaisillaan olevaa astianpesukonetta. Auto 10v. meni just ja just katsastuksesta läpi, ensin siitä tuli hylsy ja piti rempata 500 eurolla. Katsellaan... ehkäpä pitää laittaa kämppä myyntiin ja vaihtaa halvempaan. 

Vierailija
16/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ovat perinnneet jotain 50-200k omaisuutta joka on auttanut heitä pahimman yli. Kukaan ei vaan halua myöntää vaan narsistisesti pönöttävät omaa egoa kerskumalla olevansa mukamas niin fiksuja onnistuneita rahan käyttäjiä. Pahimmat ovat täällä vauvalla. 

En ole saanut perintöä senttiäkään vielä. Silti olen omalla työllä ja omilla taloustaidoilla rakentanut ja maksanut oman taloni ja rahaa on silti jäänyt säästöönkin, tämän kaiken onnistunut tekemään keskituloa pienemmillä tuloilla.

Vierailija
17/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla ollaan, kolmisen tonnia on työttömyysrahat ja osaeläkkeet yhteensä. Asumiseen noin 700.  Mikäs se vanha totuus oli. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
18/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No selvästi elät yli varojesi. Alemmalle keskiluokalle on kovin tyypillistä yrittää esittää ylempää keskiluokkaa ja hankkia sen vuoksi turhan kalliit talot, autot, harrastukset ja etelänlomat. 

Vierailija
19/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläisimme kahdestaan, riittäisi hyvin ja jäisi säästöönkin. Kahden lapsen kanssa tili tyhjenee aina palkkapäiväksi, harrastusmaksut on nousseet tosi paljon. Tietysti tuo ei ole mikään pakollinen kulu, mutta viimeisimpiä asioita mistä lähdemme karsimaan budjettia. Omat harrastukset ja menot, vaateostokset, kampaajakäynnit ym. onkin jo lopetettu. 

Vierailija
20/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskituloinen on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi