Miten ihmisillä riittää rahat? Olen keskituloinen ja hyvä kun asuntolainan saa maksettua
Käyttöön ei jää melkein mitään. Kaupassa kaikki hinnat nousseet.
Miten muilla?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Ei riitäkään. Itse en ole keskituloinen, vaan työmarkkinatuella, mutta näkyy se näissäkin tuloissa. Aiemmin piti vähän katsoa, mitä ostaa ja milloin hankkii esim. uudet silmälasit - samassa kuussa ei riittänyt rahaa muuhun poikkeukselliseen. Nyt jos ostan uudet talvikengät (kohtuuhintaiset) ja lapselle parit legginsit, niin rahat loppuvat paljon ennen tilipäivää.
Kaikki on kallistunut. Lisäksi työmarkkinatukeen ei enää tule lapsikorotusta, joten rahaa tulee tilille minun tapauksessani 180 euroa vähemmän per kk.
Tsemppiä sulle. Omat lapset ovat jo aikuisia, mutta kaikkein kauheinta oli se, kun ei ollut rahaa ruokaan.
Söin makaronia ja kaalta. Lapset saivat siten edes jotenkin kunnon ruokaa.
Nyt kun asun yksin, niin ei enää onneksi ole moista huolta. Syön puuroa, papuja ja kaalia.
T: Työkyvytön, kahden tutkinnon suorittanut
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden teinin harrastukseen menee noin 1000 euroa kuukaudessa. Tämän lisäksi saattaa olla jotain leirejä tai kisamatkoja, joihin kuluu rahaa myös.
Sen lisäksi asuntolaina ja muut elämisen kulut sekä autot, että saa kuskattua teinejä treeneihin. Kyllä saa jokaisen euron laskea.
Teillä on varaa maksaa harrastuksista tonni kuussa eli hyvin menee.
Kelpaanko töihin? Palkataanko minut?
Annanko työlle 110%? Olenko "hyvä tyyppi"?
En tule koskaan antamaan työlle 110 prosenttia. Työ on työtä ja sen tekeminen on suhteessa palkkaan. 110 prosenttia minusta saa vain ja ainoastaan läheiset.
Hyvä tyyppi? Mene ja tiedä. Työt kuitenkin hoidan, vaikka naama ei miellyttäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitäkään. Itse en ole keskituloinen, vaan työmarkkinatuella, mutta näkyy se näissäkin tuloissa. Aiemmin piti vähän katsoa, mitä ostaa ja milloin hankkii esim. uudet silmälasit - samassa kuussa ei riittänyt rahaa muuhun poikkeukselliseen. Nyt jos ostan uudet talvikengät (kohtuuhintaiset) ja lapselle parit legginsit, niin rahat loppuvat paljon ennen tilipäivää.
Kaikki on kallistunut. Lisäksi työmarkkinatukeen ei enää tule lapsikorotusta, joten rahaa tulee tilille minun tapauksessani 180 euroa vähemmän per kk.
Tsemppiä sulle. Omat lapset ovat jo aikuisia, mutta kaikkein kauheinta oli se, kun ei ollut rahaa ruokaan.
Nyt kun asun yksin, niin ei enää onneksi ole moista huolta. Syön puuroa, papuja ja kaalia.
Kiitos tuesta, joskin taidat itse tarvita sitä paljon enemmän! Minulla on onnekseni puoliso, jolla on vielä palkkatyö, vieläpä sellainen, että lapsille voi ostaa ihan kunnollista ruokaa. Itse joudun vähän tinkimään omista menoistani, mutta se nyt on ihan ok, lapsille voi sentään miehen palkan ansiosta hankkia sen, mitä he tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aika pieni asuntolaina. Tehtiin vuonna 2016 riskilaskelmat kunnolla, koska aavistettiin ettei se raha ikuisesti halpaa ole ja haluttiin käyttää rahaa muuhunkin kuin asuntolainaan. Moni ei oikeasti mieti kotia ostaessaan, kuinka paljon se tulee maksamaan korkoa korolle -ilmiön myötä.
Keskituloinen ei valitettavasti oikein tarkoita mitään, sillä eri tahoilla on siitä niin eri määritelmät.
Ei asuntolainassa makseta korkoa korolle. Vai tarkoitatko laskennallista menetystä, joka tulee siitä, ettei ole osakkeisiin sijoitettavaa?
"Sos.turva pitääkin olla pienin mahdollinen,ei sen varassa ole tarkoitus elellä.Miten esim.Virossa ihmiset pärjää?Siellä on aina totuttu ottamaan vastuu omista asioista eikä ojenneta kättä valtion suuntaan.Keskieläke on 700 e esimerkiksi eikä kukaan ole nälkään kuollut vielä,samoin suurimmalla osalla palkat on pienet."
Virossa on asuminen halvempaa, julkinen liikenne ilmaista. Polttoaineet, lääkkeet jne. ovat halvempia. Totta on, että sosiaaliturva on Suomessa parempi, mutta esimerkiksi terveydenhoito on Virossa maksutonta ja jonot lyhyempiä.
Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa omistusasuntoon.
Miten he pärjäävät?
Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa.
"Asunto tulkitaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos asunto, jossa yrittäjä asuu, on kiinteistöosakeyhtiön tai yrityksen nimissä ja yrittäjä omistaa yrityksestä vähintään 50 prosenttia."
https://www.salkunrakentaja.fi/2024/08/asumismenot-asumistuki
Vierailija kirjoitti:
Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa.
"Asunto tulkitaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos asunto, jossa yrittäjä asuu, on kiinteistöosakeyhtiön tai yrityksen nimissä ja yrittäjä omistaa yrityksestä vähintään 50 prosenttia."
https://www.salkunrakentaja.fi/2024/08/asumismenot-asumistuki
Ihmisille tulee enemmän omaa vastuuta laskuista, mistä palstalla on puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni keskituloisina olemme aina jakaneet isommat ostokset eri kuukausille. Mitähän ihmeellistä siinä muka pitäisi olla
Ei meilläkään käytetä satoja euroja kuukaudessa erilaisiin ostoksiin ja näin meillä on aina ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkaan on sunkin kohdallasi tutkinnot menneet olisko kannattanut luovuttaa nuokin opiskelupaikat jollekin, joka niistä oikeasti hyötyy. Sitten ihmetellään, että miksi koulutuksesta leikataan
Mies ei seuraa ollenkaan tilitapahtumiaan tai menojaanja saattaa vihastuu jos utelen. Parempi siis erilliset tulot.Toki menotja vaikea pitää töysin erillisinä jos saman katon alla ollaan.
Vierailija kirjoitti:
"Sos.turva pitääkin olla pienin mahdollinen,ei sen varassa ole tarkoitus elellä.Miten esim.Virossa ihmiset pärjää?Siellä on aina totuttu ottamaan vastuu omista asioista eikä ojenneta kättä valtion suuntaan.Keskieläke on 700 e esimerkiksi eikä kukaan ole nälkään kuollut vielä,samoin suurimmalla osalla palkat on pienet."
Virossa on asuminen halvempaa, julkinen liikenne ilmaista. Polttoaineet, lääkkeet jne. ovat halvempia. Totta on, että sosiaaliturva on Suomessa parempi, mutta esimerkiksi terveydenhoito on Virossa maksutonta ja jonot lyhyempiä.
Eipä silloin tarvetta korkeille sosiaaliturville olekaan, kun kaikki tarpeellinen on ilmaista. Julkinen liikenne ja terveydenhoito. Nyt valitettavasti Suomessa monen vähävaraisen hampaat jäävät hoitamatta, koska maksut julkisellakin nousevat yli kipupisteen.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei seuraa ollenkaan tilitapahtumiaan tai menojaanja saattaa vihastuu jos utelen. Parempi siis erilliset tulot.Toki menotja vaikea pitää töysin erillisinä jos saman katon alla ollaan.
Meillä ne on jaettu. Toinen hoitaa asuntolainan ja toinen kauppaostokset. Muut kulut jaetaan tasan sen mukaan kumpaa asia enemmän koskee
On hyvä järjestely ja ihan sovulla saadaan talous hoidettua.
Käytät varojasi huonosti, jos alkutuedot päivät paikkansa.
Meillä riittää säästöönkin, ei kuitenkaan mitenkään pihistellä, käydään usein kahvilla ja usein syödään ravintolassa.
Ihanaa kuulla, ap, että joku muukin on huomannut kovan hintojen nousun!
Keskituloisessa perheessä saa todellakin aika tarkasti elellä, että rahat riittää. Kaupassa pitää olla tarkkana!
Aika vähän jää käteen tai säästöön, jos mitään. Kaikki prioriteetit on pakko miettiä erityisellä huolella.
Sähköautot ostetaan rahoituksella. Niissä on kalliit huollot ja supdrkalliit renkaat. Itse ajan vanhalla autolla ja ajattelin, että huoltoihin alle 1000e vuodessa on vielä ok.
Jospa olet ottanut ylisuuren lainan kontollesi.
Tuolle, jonka mielestä tutkinnot on menneet hukkaan. Kaikilla ne lopulta hukkaan menee, viimeistään kun kuolo korjaa. Ennen sitä kumminkin on ehditty tehdä töitä, eikä se ole ainoa hyöty. Koulutetun äidin lapset menestyvät elämässään paljon paremmin kuin kouluttamattoman. Ylipäätään hyvin koulutettu väestö on resistentimpää esimerkiksi informaatiovaikuttamista vastaan. Ja koulutus parantaa pärjäävyyttä, suojaa aivoja, ja se myös suojaa tietyiltä todella kalliilta sairauksilta.
Lisäksi, milläpä erottelet kaksikymppisistä opiskelemaan pyrkivistä ne, jotka sairastuvat myöhemmin? Aivan, et millään.