Miten ihmisillä riittää rahat? Olen keskituloinen ja hyvä kun asuntolainan saa maksettua
Käyttöön ei jää melkein mitään. Kaupassa kaikki hinnat nousseet.
Miten muilla?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keskituloinen on?
OECD:n määritelmaän mukaisesti Suomessa keskituloinen tienaa 2 4866 630 euroa kuukaudessa (lask. m9/24).
Selvennys: 2 4866 630 €/kk
Väliviiva ei täällä toimi, p.o. 2486 .... 6630
Ihan älytön skaala kyllä. Tuolla yläpäässä ollaan jo kirkkaasti ylimmässä desiilissä.
Kyllä me ollaan persaukinen kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keskituloinen on?
OECD:n määritelmaän mukaisesti Suomessa keskituloinen tienaa 2 4866 630 euroa kuukaudessa (lask. m9/24).
Ohhoh, melko paljon!
Maksan asuntolainaa 700 euroa kuukaudessa. Riittää rahat sitten muuhunkin.
Mielestäni keskituloinen tienaa 3000-4500€ bruttona per kk. Sitä alemmat ovat pienituloisia ja ylemmät hyvätuloisia.
Progressiivinen verotus tasaa nettotuloja tuossakin asteikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmehenkinen perhe, kaksi autoa, vuokra 750e. Joka kuukausi jää 500-1000 euroa säästöön. Mies on kai keskituloinen, minä tienaan noin 1200 osa-aikatyössä. Meillä ei nyt harrasteta, mutta en ymmärrä miten muutaman kympin harrastusmenot voisi horjuttaa talouden. Ruoassakaan ei säästellä.
Lasten harrastuksiin muutama kymppi? Omilla pojilla jääkiekko maksaa vanhemmalla 400€/kk ja nuoremmalla 130€/kk + varusteet, joita täytyy melko tiheään olla ostamassa lasten kasvaessa. Keskituloinen olen, mutta omat kampaajakäynnit, ravintolassa syömiset, laadukas kosmetiikka jne. on täytynyt jättää pois. Asiat tärkeysjärjestykseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ovat perinnneet jotain 50-200k omaisuutta joka on auttanut heitä pahimman yli. Kukaan ei vaan halua myöntää vaan narsistisesti pönöttävät omaa egoa kerskumalla olevansa mukamas niin fiksuja onnistuneita rahan käyttäjiä. Pahimmat ovat täällä vauvalla.
En ole saanut perintöä senttiäkään vielä. Silti olen omalla työllä ja omilla taloustaidoilla rakentanut ja maksanut oman taloni ja rahaa on silti jäänyt säästöönkin, tämän kaiken onnistunut tekemään keskituloa pienemmillä tuloilla.
Vähän kyllä epäilyttää.
Joo mun netto on 1800 e kk. Tällä elämme lasten kanssa, asumme kaksiossa vuokralla. Lapsilisä tulee lisäksi ja elatustuki 200 e joten on meillä n 2300 e kk.vuokra 1000 e kk. 1300 eurolla maksan veden ja sähkön sekä muut laskut ja ruuan. Olen kokopäivätyössä ollut 20 v. Mieluiten ostaisin oman kodin muttei ole varaa.
En voi edes haaveilla 3000 e kk palkasta! Kuka sellaista saa? En tunne ketään.
T: n 48 v töissä ollut 30 vuotta
Tuhlaat rahasi johonkin.
On meilläkin vähän tiukkaa mutta vain vähän. Kaikki se saadaan hankittua mitä täytyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmehenkinen perhe, kaksi autoa, vuokra 750e. Joka kuukausi jää 500-1000 euroa säästöön. Mies on kai keskituloinen, minä tienaan noin 1200 osa-aikatyössä. Meillä ei nyt harrasteta, mutta en ymmärrä miten muutaman kympin harrastusmenot voisi horjuttaa talouden. Ruoassakaan ei säästellä.
Lasten harrastuksiin muutama kymppi? Omilla pojilla jääkiekko maksaa vanhemmalla 400€/kk ja nuoremmalla 130€/kk + varusteet, joita täytyy melko tiheään olla ostamassa lasten kasvaessa. Keskituloinen olen, mutta omat kampaajakäynnit, ravintolassa syömiset, laadukas kosmetiikka jne. on täytynyt jättää pois. Asiat tärkeysjärjestykseen :)
No sitten on aivan turha rutkuttaa jos on itse päättänyt kaataa lasten harrastuksiin tuollaisia summia. Halvempiakin harrastuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Ei meinaa enää riittää. Palkka nettona 1700 e/kk. Viimeistä euroa myöten tyhjenee tili joka kuukausi, välillä joudun lainaamaan mieheltä. Enkä käy enää juhlimassa enkä ulkona syömässä kuten ennen. Tai siis ehkä kerran kuussa, ennen joka viikonloppu oli jotain menoa.
Ihan hullun hommaa raahautua töihin joka päivä seitsemäksi, ja sitten murehtia miten rahat saa riittämään peruselämisen lisäksi yhteen harrastukseen.
Minulla netto 1800 e kk ja olen yh kahdelle teinille. Lapsilisät 300 e kk yht lisäksi elarit 250 e kk. Voin kertoa että teinit kuluttavat todella paljon. Meillä vuokra 1000 e kk. Sinä olet hyvätuloinen jos asut jonkun kanssa maksatte vuokra yhdessä joten sulle jää tosi hyvin rahaa! Yritäpä elättää tuloillasi yksin kahta lasta ja maksaa asuminen yksin.
No jos keskituloiset ei meinaa pärjätä niin aatelkaapa köyhiä. Ei latin latia ylimääräistä, hyvä kun saa asumisen, ruuat, lääkkeet ja laskut maksettua. Luonnollisesti ei tietenkään mitään kampaajia, ulkonasyömisiä, autoja, matkoja, ehjiä vaatteita yms. Ja nyt kun joku sanoo että kympillä saat kirpparilta niin ei vattu ole sitä kymppiä!
Kun asuin yksin ja tienasin 1800 e kk netto tulin toimeen tosi hyvin, vuokra oli 850 e kk yksiöstä. Millaisia summia te oikein kulutatte joilla ei rahat riitä?
Vierailija kirjoitti:
No jos keskituloiset ei meinaa pärjätä niin aatelkaapa köyhiä. Ei latin latia ylimääräistä, hyvä kun saa asumisen, ruuat, lääkkeet ja laskut maksettua. Luonnollisesti ei tietenkään mitään kampaajia, ulkonasyömisiä, autoja, matkoja, ehjiä vaatteita yms. Ja nyt kun joku sanoo että kympillä saat kirpparilta niin ei vattu ole sitä kymppiä!
Ei kai keskituloiset ravintoloissa jne käy? Eikö ne ole varakkaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekko on niitä kalliimpia harrastuksia, mutta ei tämä mikään uutinen voi olla. Toiset sitten harrastaa jotain hieman edullisempaa lajia.
Vierailija kirjoitti:
Monet keskituloiset törsää rahansa turhuuksiin kun kuvittelevat olevansa rikkaita ja ylempää keskiluokkaa ja ties mitä. Niillä ei järki paljon päätä pakota.
Eli ei voi vetää yhtäläisyyksiä köyhempien pärjäämiseen. Me ainakin pärjätään ihan hyvin. Ei ole elintaso tänä vuonna pudonnut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ovat perinnneet jotain 50-200k omaisuutta joka on auttanut heitä pahimman yli. Kukaan ei vaan halua myöntää vaan narsistisesti pönöttävät omaa egoa kerskumalla olevansa mukamas niin fiksuja onnistuneita rahan käyttäjiä. Pahimmat ovat täällä vauvalla.
En ole saanut perintöä senttiäkään vielä. Silti olen omalla työllä ja omilla taloustaidoilla rakentanut ja maksanut oman taloni ja rahaa on silti jäänyt säästöönkin, tämän kaiken onnistunut tekemään keskituloa pienemmillä tuloilla.
Vähän kyllä epäilyttää.
Epäile ihan rauhassa vaan, tämä on kuitenkin totta. Toisilla on taitoja jota muilla ei sitten olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin yksin ja tienasin 1800 e kk netto tulin toimeen tosi hyvin, vuokra oli 850 e kk yksiöstä. Millaisia summia te oikein kulutatte joilla ei rahat riitä?
Jos jää asumisen jälkeen yli tonni pelkästään omaan kulutukseen niin se onkin hyvä tilanne. Aika harvalla vaan tuollaisia summia jää. On opintolainaa, asuntolainaa, sähkömaksua, lasten kuluja yms.
Toistaiseksi on rahat vielä riittänyt. Eletään aika pihistellen. Teemme itse suurimman osan ruuasta ja herkuista, emme käytä alkoa. Siinä säästyy pitkä penni. Lasten harrastuksista olemme sopineet, että tingimme viimeisenä, mutta tarpeen tullen niistäkin.
En usko sanaakaan. Lääkäri tienaa parhaimmillaan kuukaudessa saman mitä lähäri vuodessa. Etumatka kuroutuu siis parissa vuodessa.