Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää rahat? Olen keskituloinen ja hyvä kun asuntolainan saa maksettua

Vierailija
04.12.2024 |

Käyttöön ei jää melkein mitään. Kaupassa kaikki hinnat nousseet.

Miten muilla?

Kommentit (219)

Vierailija
21/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla, etenkin lapsiperheellisillä on usein vääristynyt kuva, mitä kuuluu normaaliin elämiseen. Ei siihen ennenkään kuulunut isoa omakotiloa, uutta autoa ja ulkomaanmatkoja.

Vierailija
22/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittää. Asuntolainan maksoimme jo 15 vuotta sitten pois. Tarviiko sitä niin vanhana asuntolainaa ottaa? Itse otin 22-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin riittää. Asuntolainan maksoimme jo 15 vuotta sitten pois. Tarviiko sitä niin vanhana asuntolainaa ottaa? Itse otin 22-vuotiaana.

Jotkut kouluttautuvat pidemmälle kuin amikset.

Vierailija
24/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmehenkinen perhe, kaksi autoa, vuokra 750e. Joka kuukausi jää 500-1000 euroa säästöön. Mies on kai keskituloinen, minä tienaan noin 1200 osa-aikatyössä. Meillä ei nyt harrasteta, mutta en ymmärrä miten muutaman kympin harrastusmenot voisi horjuttaa talouden. Ruoassakaan ei säästellä. 

Vierailija
25/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla, etenkin lapsiperheellisillä on usein vääristynyt kuva, mitä kuuluu normaaliin elämiseen. Ei siihen ennenkään kuulunut isoa omakotiloa, uutta autoa ja ulkomaanmatkoja.

Me asumme ahtaasti rivarissa kahden lapsen kanssa, auto on liki 10 vuotta vanha, eikä ostettu uutena. Ulkomaanmatkoilla ei olla käyty Tukholmaa pidemmällä. Molemmat tienataan yli mediaanin, mutta tiukkaa tekee silti. Vastike nousi juuri 100 €/kk ja sähkön hinnanmuutokset tuo toisinaan odottamattomia laskuja (aiemmin kiinteällä sopimuksella sähkö oli noin 30€/kk, nyt saattaa olla talvella 130€/kk). Vanhaa autoa saa olla korjaamassa silloin tällöin, esim tänä vuonna tuli 2700 € yllättäviä kuluja autosta. 

Vierailija
26/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin joskus laskelman, jonka mukaan diplomi-insinööriksi opiskellut saavuttaa ammattikoulun käyneen kirvesmiehen elinaikanaan ansaitseman palkan määrässä 60 vuotiaana. Ja vanha on lääkärikin, joka kolmekymppisenä työt aloitettuaan saa kiinni 18-vuotiaana työt aloittaneen lähärin.

Vierailija
27/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kaupassa ruuan hinta noussut,mutta edelleen on halvempia tuotemerkkejä. Vaihdoin vain kalliimman ketsuppimerkin halvimpaan,Oivariini vaihtui keijuun. Juustot pyrin ostamaan alesta. Ennen syödyt kinkkuleikkeet vaihtui halpamerkkeihin.

Hintavertailua hintavertailua. Esim. yksi mehu maksaa 1.45e tietyssä kaupassa,kun toisessa kaupassa maksoi 1.55e.  Minä kyllä saan sentit venytettyä kymppien säästöihin, eikä ruoka budjetti pauku yli. Teen litrahinta vertailua myös ruokakermoissa.

Just ostin lahjapaperia joululahjoihin. Tein niissäkin hintavertailua paljonko metri paperia maksaa. Vaikka joku jauhelihakin olisi -30%, se saattaa silti tulla kalliimmaksi kun vieressä oleva joku toinen normaalihintanen.

Oikeasti kun tarvii rahaa säästää,niin tarttee laskea päässä paljon kaupassa mikä kannattaa ostaa. Sit taas niinkin, että vaikka tartten saippuaa, niin en osta kolme pakettia kympillä, kun tartten yhden niin otan sen yhden esim. 4e saippuan ja siinäkin säästän, etten anna kauppiaalle kympin edestä valuuttaa. Kun en tartu tarjoukseen,mulla jää 6e omaan lompakkoon vielä. Niin en ihmettele,mihin taas kaikki rahat meni.

Vierailija
28/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmehenkinen perhe, kaksi autoa, vuokra 750e. Joka kuukausi jää 500-1000 euroa säästöön. Mies on kai keskituloinen, minä tienaan noin 1200 osa-aikatyössä. Meillä ei nyt harrasteta, mutta en ymmärrä miten muutaman kympin harrastusmenot voisi horjuttaa talouden. Ruoassakaan ei säästellä. 

Se että teillä ei harrasteta näkyy siinä, että luulet harrastusmaksujen olevan muutamia kymppejä kuussa kun oikeasti puhutaan satasista 😅

Vierailija
29/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin joskus laskelman, jonka mukaan diplomi-insinööriksi opiskellut saavuttaa ammattikoulun käyneen kirvesmiehen elinaikanaan ansaitseman palkan määrässä 60 vuotiaana. Ja vanha on lääkärikin, joka kolmekymppisenä työt aloitettuaan saa kiinni 18-vuotiaana työt aloittaneen lähärin.

Niinpä. Mutta opiskelija ei saa asuntolainaa. Kommentoin tuolle joka ihmetteli että mikseivät kaikki ota asuntolainaa 22-vuotiaana.

Vierailija
30/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ja 12 v lapsen kanssa minulle hänelle 750 e kk vuokran jälkeen sisältäen kaikki tulot. Sillä olemme eläneet jo 2 vuotta. Tuosta maksan kaikki laskut ja ruuat. Tiukkaa on mutta tämän palstan mukaan olen hyvätuloinen. Meillä vuoka on 1000 e kk kaksiosta lähiössä omaan en saa lainaa. 

Vierailija
31/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman onnellisin kansa.

Vierailija
32/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä olen mutta kun talot ja mökit tuli perintönä niin ei ole ollut lainalle tarvetta. Viikon päästä lähdetään Saksaan huvimatkalle. Ei hätää. 

Vierailija
33/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että teillä ei harrasteta näkyy siinä, että luulet harrastusmaksujen olevan muutamia kymppejä kuussa kun oikeasti puhutaan satasista 😅

Ja siinäkö on jotain järkeä sitten? Ilmaisiakin harrastuksia on lukemattomia. Minusta turha valittaa rahasta jos tulee edes mieleen laittaa satasia kuussa harrastukseen. 

Vierailija
34/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettotulot on n. 3400 €/kk ja elätän sillä pk-seudulla itseni ja kaksi teiniä (joista toisesta saan vielä lapsilisän ensi kesään asti).

Asuntolainan lyhennyt tippui lokakuun lopulla 434 euroon/kk. Sähkösopimuskin halpenee ensi viikolla. Välillä on ollut tiukempia kuukausia, kun on pitänyt esim. huoltaa autoa, että pääsee töihin tai käydä gynellä. Olen onneksi pystynyt säästämään rahaa ruokakuluissa, ei syödä ulkona, vaan tehdään kotiruokaa itse. Jouluun ei onneksi mene isoja summia, kun pienillä lahjoilla mennään ja suku on pieni.

Kyllä tässä pärjäilee, kunhan saa pitää työpaikan ja pysyy itse terveenä.

Vierailija
35/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman onnellisin kansa.

Totta, kaunis luonto ja ulkomaalainen vaimo joka töissä ja itse työttömänä tässä tuumailen.

Vierailija
36/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän huvitti kun tuttavani kommentoi teinini kuvaa: "Ai onko sun tytöllä ripsenpidennykset? Mulla ei todellakaan olisi varaa antaa mun tytön laittaa sellaisia". 

Niin. Mun teini käy salilla. Se on 25 euroa kuussa. Hänen tyttönsä harrastaa hevosia. Se on noin 500 euroa kuussa. "Parit" ripset voi laittaa sillä rahalla. 

Vierailija
37/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja keskituloinen on?

OECD:n määritelmaän mukaisesti Suomessa keskituloinen tienaa 2 4866 630 euroa kuukaudessa (lask. m9/24).

Vierailija
38/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja keskituloinen on?

OECD:n määritelmaän mukaisesti Suomessa keskituloinen tienaa 2 4866 630 euroa kuukaudessa (lask. m9/24).

Selvennys: 2 4866 630 €/kk

Vierailija
39/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja keskituloinen on?

Selvennys: 2 4866 630 €/kk

Väliviiva ei täällä toimi, p.o. 2486 ....  6630

Vierailija
40/219 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja mulla menee 500 euroa velkoihin ja 800 euroa vuokraan, lisäksi tietysti on paljon muitakin laskuja. Mihin sun rahat menee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi