Miten ihmisillä riittää rahat? Olen keskituloinen ja hyvä kun asuntolainan saa maksettua
Käyttöön ei jää melkein mitään. Kaupassa kaikki hinnat nousseet.
Miten muilla?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin yksin ja tienasin 1800 e kk netto tulin toimeen tosi hyvin, vuokra oli 850 e kk yksiöstä. Millaisia summia te oikein kulutatte joilla ei rahat riitä?
Asuntolainaan menee varttia vaille 2000 e/ kk. Okt.
Hyvin riittää. Tarkastele kulutustasi kriittisesti ja budjetoi.
Kun ottaa tavoitteen, säästää pienen summan joka kk.
Rahat riittää tavalliseen elämiseen eli okt, mökki, lemmikkieläin, kaksi autoa, työmatkat ja teinit.
Mutta kaikki ylimääräinen kuten matkustelu, kulttuuri ja joululahjat on näin perheellisen näkökulmasta se kulmakivi. Kun arki on kallistunut näyttää siltä, että talvilomareissu jää väliin, tasavuosia juhlitaan kotona pienellä porukalla, ajetaan yli 10 vuotta vanhoilla autoilla vielä pitkään.
Kansalle pitäisi tarjota työn lisäksi sirkushuvejakin. Elämä ei voi olla pelkkää työtä ja rahan riittäävyyden laskemista. Juuri laskin, että rahat menee 100€ miinukselle ennen palkkapäivää.
Kaikkien keskituloisten tavalliseen elämään ei kuulu okt, mökki, kaksi autoa ja lemmikit.
Kaikki "ylimääräinen" menee aikuisen, muualla asuvan, työttömän lapsen (30 v) elatukseen.
Eli mitään ei jää säästöön, vaikka nipistän omat menot minimiin. Käy sääliksi lapsi, joka ponnistelee ja pinnistelee, mutta ovet ei aukea hänelle.
Ihan hyvin riittää. Tietenkin nyt hintojen nousun seurauksena on lopetettu kaikki palvelut (ravintola, hieroja, sali yms). Lisäksi ruoka on halpaa ja harrastuksia ei ole. Kuntopiiriä kotona, ja juoksua / pyöräilyä pihalla. Uusia vaatteita ei ole ostettu 3 vuoteen. Ensi vuonna täytyy vähän ostaa kun alkavat hajoamaan.
Onko kaikilla rahapulaa valittavilla keskituloisilla monta lasta jotka pelaa kaikki lätkää vai miten toi on edes mahdollista? Me ollaan nipin napin edes alempaa keskiluokkaa, miehet bruttotulot hiukan yli kolme tonnia ja minun hiukan alle, mutta kaikkeen oleelliseen on rahaa. Tämä toki tarkoittaa, ettei ole aivan holtiton mielitekojensa suhteen ja osaa vähän miettiä myös tulevaisuutta.
Alempaa keskiluokkaa täällä.
Luovuttiin haaveista omistaa oma talo, jonka myötä rahaa voi käyttää huolettomammin. Sydäntä särkee, varsinkin kun perheessä on useampi äänille yliherkkä, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikilla rahapulaa valittavilla keskituloisilla monta lasta jotka pelaa kaikki lätkää vai miten toi on edes mahdollista? Me ollaan nipin napin edes alempaa keskiluokkaa, miehet bruttotulot hiukan yli kolme tonnia ja minun hiukan alle, mutta kaikkeen oleelliseen on rahaa. Tämä toki tarkoittaa, ettei ole aivan holtiton mielitekojensa suhteen ja osaa vähän miettiä myös tulevaisuutta.
jep. Meillä miehen netto 2300, mulla 2200. Eli 4500. Asuntolainaan menee 1000, ruokaan 500, asumiskulut vakuutukset yms 500, autoilu 500. 2000 jää kuussa - yleensä sijoitetaan / maksetaan ylimääräistä asuntolainaa.
Mun salaisuus on siinä että kun otettiin asuntolainaa niin ei oltu kumpikaan keskituloisia, vaan nettotulot oli tyyliin 1500 e/kk molemmilla. Niin on sitten suhteellisen vaatimaton talo ja pieni laina, jota nyt keskituloisena maksaa ihan helposti. Katoin miten paljon näillä nykyisillä tuloilla saisi lainaa ja järkytyin määrästä. Jos siis on ottanut lainaa minkä on saanut, niin takuulla on ns. kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin yksin ja tienasin 1800 e kk netto tulin toimeen tosi hyvin, vuokra oli 850 e kk yksiöstä. Millaisia summia te oikein kulutatte joilla ei rahat riitä?
Jos jää asumisen jälkeen yli tonni pelkästään omaan kulutukseen niin se onkin hyvä tilanne. Aika harvalla vaan tuollaisia summia jää. On opintolainaa, asuntolainaa, sähkömaksua, lasten kuluja yms.
No maksoin tietysti siitä sähkön, veden ja muut laskut. Tuo tonni jäi vuokran jälkeen. Hyvin riitti!
Hyvä tilanne silti, olit osannut suhteuttaa menot tuloihin ja kulut oli ilmeisesti pienet. Itselläni asuntolainan lyhennys on 1600e/kk, vastike 350e/kk, sähkö talvikuukausina noin 100e /kk, auton kulut noin 350e/kk, opintolainan lyhennys 200e/kk ja lisäksi lemmikin ja lapsen kulut. Säästöön ei hirveästi jää.
Meillä on yhteenlasketut bruttotulot 100 000 €/vuosi, eikä siltikään uskalleta elää muutoin kuin säästeliäästi. Ostettiin aikoinaan rivitalokolmio, kun tulot oli pienet, niin lainakin oli tuloja vastaava. Nyt kolmio on ollut velaton jo 7 vuotta ja omakotitaloa tekisi mieli. Kolmio pitäisi myydä, ja myyntitulot huomioiden taloon tarviis vielä n. 160 000 € velkaa. Arvatkaa innostaako... No ei, kun tämä maailma on mennyt ihan hulluksi, niin ei yhtään tiedä, että onko töitä vuoden vai kymmenen päästä. Asutaan sitten ahtaasti, mutta eipähän ole velkaa!
Rahat riittää, kun menot on pienet. Minulla on pankkisovellus, joka näyttää tulot ja menot vuositasolla. Keskimäärin tuloni ovat olleet suuremmat kuin menot. Olen ollut viimeiset kaksi vuotta työttömänä, joten tulot ei kummoiset ole. Siksi on pitänyt vähentää menoja. Asun vuokralla kaupungin asunnossa, en matkustele, en käytä rahaa harrastuksiin ja liikun vain julkisella. Ainoa velkani on opintolaina, jota vähennän viidellä kympillä kuussa. Ruokaa pyrin hankkimaan edullisesti etsimällä hävikkituotteita.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ovat perinnneet jotain 50-200k omaisuutta joka on auttanut heitä pahimman yli. Kukaan ei vaan halua myöntää vaan narsistisesti pönöttävät omaa egoa kerskumalla olevansa mukamas niin fiksuja onnistuneita rahan käyttäjiä. Pahimmat ovat täällä vauvalla.
Pitää niin paikkansa ja tätä alkaa näkyä jo 40v lähtien, viiskymppisten joukossa on paljon vanhempansa perineitä. Omaa asuntolainaa ja autolainaa saa kivasti lyhenneltyä pienemmäksi kun tilille tärähtää perintörahaa sata tonttua tai kaksi. Ei ihan heti tartte miettiä ostaako euron puurohiutalepaketti tänään vai vasta ensi viikolla. Mielellään tullaan neuvomaan rahakasan päällä istuen miten pitäisi elää tulojen mukaan ja kyllä se neuvojalta onnistuu.
Juuri tuossa päivällä tein marraskuun laskelman, jaanpa sen nyt teidän kanssa. Tuloja mulla yhteensä 4700 euroa. Menoja seuraavasti:
Marraskuu 2024
Visa 800 - poikkeuksellisen iso koska sisältää mm. lokakuun lomareissun autovuokran ja muitakin lomamatkan kuluja
Sähkö 200
Vesi 70
Vakuutukset 115
Vartiointipalvelu 40
Teinien viikkorahat 160
Harrastukset 75
Viihde 200 - sisältää kaikki kännykät, netin ja suoratoistot ja joo, niitä on paljon
Synttäri- ja joululahjoja 700
Ruokakauppa ja päivittäistavarat 600
Bensa 230
Apteekki 120
Autohuolto 250
Vaatteet 150
Muut 50
Yhteensä noin 3750 ja siis senttiäkään ei mene mulla asunto- tai vaikka autolainaan kun niitä ei ole. Onhan tuossa sellaisia kuluja joita ei joka kuukausi ole mutta melkein joka kuukausi on aina jotain ns. ylimääräistä kulua. Jäi mulle marraskuustakin säästöön mutta meneehän tuota. Mulla on kaksi teiniä ja vain yhden ihmisen tulot.
Vierailija kirjoitti:
No selvästi elät yli varojesi. Alemmalle keskiluokalle on kovin tyypillistä yrittää esittää ylempää keskiluokkaa ja hankkia sen vuoksi turhan kalliit talot, autot, harrastukset ja etelänlomat.
Pk-seudulla maksaa aivan juutaksen paljon, vaikka olisi "alemman keskiluokan elintaso" eli esim. 120 neliön ja -95 rakennettu kuppainen tönö, autona joku 2007 vm Corolla, muksut harrastaa muutakin kuin käpylehmien rakentamista ja lomana menee kerran vuodessa Tallinnan risteily. Rahat saletisti kokoajan loppu eikä tuossa edes pääse yrittämään ylemmän keskiluokan mukaan elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaan menee varttia vaille 2000 e/ kk. Okt.
Elämä on valintoja.
Meillä kahden teinin harrastukseen menee noin 1000 euroa kuukaudessa. Tämän lisäksi saattaa olla jotain leirejä tai kisamatkoja, joihin kuluu rahaa myös.
Sen lisäksi asuntolaina ja muut elämisen kulut sekä autot, että saa kuskattua teinejä treeneihin. Kyllä saa jokaisen euron laskea.
No maksoin tietysti siitä sähkön, veden ja muut laskut. Tuo tonni jäi vuokran jälkeen. Hyvin riitti!