Inhoan olla kodin projektipäällikkö
Mies on varsinkin lasten syntymän jälkeen muuttunut perässävedettäväksi. Ollaan jotenkin päädytty tilanteeseen, jossa minä huolehdin kaikesta ja jaan hommia miehelle. Jos en pyydä tekemään, mies ei oma-aloitteisesti tee mitään. Miestä ärsyttää komentelu, mutta en suostu vastaamaan kaikesta.
Joudun huolehtimaan kaikista lasten varustehankinnoista, huolehtimaan sopivat tavarat mukaan, kotityöt, laskujen maksun, auton huollot, ruokaostokset, lasten synttärit ja lista jatkuu. Tänä vuonna kotonamme ilmeni korjaustarpeita, ja kilpailutin, budjetoin ja suunnittelin remontit sekä hoidin pankkilainan. Miehen aloitteesta emme koskaan käy kahdestaan missään, minä joudun päättämään mitä tehdään ja hankkimaan lapsille hoitajan. Jouduin pyytämään veljeni avuksi ulkotöihin, koska mies ei saanut aikaiseksi. Olin kuluneen vuoden aikana yhden viikonlopun poissa kotoa ja koti oli kuin pommin jäljiltä kotiin palatessa.
Mies ei tunnu mitenkään arvostavan minun työpanostani. Hän kehtaa vielä valittaa, jos ostoksilla menee liian kauan. Samainen mies pyörittää töissä isoja projekteja ja oli oikein aktiivinen ennen lapsia. Kotona ei suju. Ärsyttää, ihan kuin olisi yksi lapsi lisää.
Kommentit (813)
Meillä tilanne on talouden ansiosta niin että koska mies tienaa ruaka-kuskina noin 800-1200e kk. Ja tekee töitä noin 12h päivä, niin ensinnäkään hänellä ei ole varaa tehdä mitään ja aikaa tehdä mitään. Joten siksi minä teen kaiken.
Toki työttömänä mies tekee melkein kaiken, mutta minä annan rahat siihen.
Helpompaa on työttömyysjaksoina ja työttömyysrahakin on lähes sama.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tekstarissa lukee "Katja sai pojan tammikuussa". Tyhmät pennut. Varautukaa tulevaan. Tulevaisuudessa se on myöhäistä.
Mihin pitää varautua?
Nämä aloitukset on niin samantapaisia, aina mies ei tee mitään ja nainen raataa.
Minä en vain usko tuota. Omat silmäni kertovat toista. Tai ehkä minä olen sukupolvea, joka ei antanut miesten alistaa itseään niin kuin nykyiset keski-ikäiset perheenäidit antavat.
Olin perheenäiti 90-luvulla, 1956 syntynyt. Ei tullut mieleenkään toistaa vanhoja kaavoja perheen sisäisessä työnjaossa, eikä kyllä tuttujenkaan piirissä. Ei mieskään sitä odottanut. Mitä oikein on tapahtunut, kun hyvässä vauhdissa oleva tasa-arvokehitys on tyssännyt?
Ei näköjään perheitä lujitakaan se, että mies todistaa vaimonsa kärsimyksiä synnytyksessä, vaikka näin ajateltiin, kun miehet ryhtyivät osallistumaan.
Varautua siihen, että tulevaisuudessa välit ystäviin ja tuttuihin ovat kunnossa. Tämmöinen riehuminen ja muka oikeassa oleminen olisi pitänyt lopettaa jo kolmivuotiaana. Jos ymmärrät tämän, olet neljä. Joskus kannattaa olla myös väärässä. Jos ei halua oilla vanhempama yksin.
Vierailija kirjoitti:
Varautua siihen, että tulevaisuudessa välit ystäviin ja tuttuihin ovat kunnossa. Tämmöinen riehuminen ja muka oikeassa oleminen olisi pitänyt lopettaa jo kolmivuotiaana. Jos ymmärrät tämän, olet neljä. Joskus kannattaa olla myös väärässä. Jos ei halua oilla vanhempama yksin.
Mitä väleissä olemista tekstarit on? Ja onko ne ystäviä jotka laittaa tekstarin kerran vuoteen?
Täällä riehuvat ilmeisesti kaikki kahdenkymmenen vuoden päästä bensa-aseman baareissa istuvat yksinäiset. Minulla on vaimo ja lapsia. Kahdeksalta saunaan :)
Kaikki vauvat tuntuvat olevan täällä tänä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Täällä riehuvat ilmeisesti kaikki kahdenkymmenen vuoden päästä bensa-aseman baareissa istuvat yksinäiset. Minulla on vaimo ja lapsia. Kahdeksalta saunaan :)
Tuskin silloin on bensa-asemia tai ainakaan sellaisia joissa olisi baari tai palvelua.
Me olemme jakaneet hommat puoliksi. Lisäksi pyrin tekemään heti miettimättä,mitä vaimo toivoo. Homma toimii aina ja siksi 42v naimisissa. Näin tätä peliä pitää pelata
Tää taitaa olla joku suomalaisten parisuhteiden tyypillinen valuvika, kun harva se viikko on sama(ntapainen) aloitus palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kuulostaa nyt ikävän kliseiseltä, mut ihanko oikeasti ei mies kykene tyhjäämään tiskikonetta tai ripustaa pyykkiä samalla, kun AJATTELEE??
Ei onneks oman perheen miehillä tuollaisia haasteita. Onnistuu kotihommat vaativan työn ohella. Kuulostaa taas vaan selittelyltä.
Ei mies usein kykene. Mun mies esim. ei vaan kykene. On just sellai monomaani, tekee yhtä asiaa kerrallaan ja ajatus hajoaa jos joutuu hoitamaan pikkuasioita välissä. Hän siivoaa kerran viikossa perusteellisesti, kun on hänen siivouspäivänsä. Itse taas teen pientä järkkäilyä koko ajan muun lomassa. Mulle oli kyllä tosi vaikea hyväksyä, että hän ei ole samanlainen multitaskaaja kuin minä! Nyt olen oppinut, hyväksymme toisemme.
(Ja en tarkoita, että sitä "sä et hyväksy mua sellaisena kuin mä ole
Noh, tää oli vähän ikävästi laitettu. Mä (multitaskaaja, joka kirjoitti tuon kommentin, johon vastasit), teen itse myös hyvin palkattua, keskittymistä vaativaa työtä. En oo kotiäiti enkä mikään pikkujuttujen puuhastelija. Mulle ei tuota vaikeuksia samana päivänä esim. keskittyä ja tehdä hyvässä flowssa viisi, kuusi tuntia ajatustyötä ja omaa projektia ja sitten keittiössä pyyhkiä pöytä, tyhjentää tiskikone, ripustaa pyykit, pestä vessanpönttö ja mennä sitten jatkamaan vielä juoksevien asioiden hoitoa ja sähköposteihin vastaamista. (Jos on etätyöpäivä siis.) Ei ole mitään ongelmaa, ja olen myös työssäni suoraan sanoen päässyt pidemmälle kuin monomaani-tyyppinen mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tekstarissa lukee "Katja sai pojan tammikuussa". Tyhmät pennut. Varautukaa tulevaan. Tulevaisuudessa se on myöhäistä.
Kuka tämä Katja on ja miksei hän ilmoita itse saaneensa lapsen vaan käyttää viestinviejää?
ÄH, aiemmasta jäi pois tämä, johon vastasin: Sama minulla.
Teen projekteja, ja niihin täytyy keskittyä. En pysty keskeyttämään ajatustyötä jonkun asian hoitamisen takia. Oli se sitten roskapussin vieminen, pyykkien hoitaminen, lampun vaihtaminen, tai mitä tahansa. Joko teen kotitöitä tai mietin projektia.
Tämä ei tunnu uppoavan osalle ketjun naisista, että on syynsä miksi se miehesi hoitaa niitä projekteja isommalla palkalla ja sinä olet kotiäiti/teet multitasking-henkistä päivätyötä. Te voimaannutte kuvittelemaan, että miehet ovat törppöjä ja te naiset nyt vain olette parempia, kun teiltä onnistuu se pikkuasioiden kanssa sählääminen paremmin. Mutta oikeasti tietyissä töissä on parempi olla se pilkattu "putkiaivo".
Tuo "pieni järkkäily koko ajan muun lomassa" on aivan vihoviimeistä. Asuisin mieluummin sillan alla kuin tekisin tuota.
JA VASTAUKSENI :D
Noh, tää oli vähän ikävästi laitettu. Mä (multitaskaaja, joka kirjoitti tuon kommentin, johon vastasit), teen itse myös hyvin palkattua, keskittymistä vaativaa työtä. En oo kotiäiti enkä mikään pikkujuttujen puuhastelija. Mulle ei tuota vaikeuksia samana päivänä esim. keskittyä ja tehdä hyvässä flowssa viisi, kuusi tuntia ajatustyötä ja omaa projektia ja sitten keittiössä pyyhkiä pöytä, tyhjentää tiskikone, ripustaa pyykit, pestä vessanpönttö ja mennä sitten jatkamaan vielä juoksevien asioiden hoitoa ja sähköposteihin vastaamista. (Jos on etätyöpäivä siis.) Ei ole mitään ongelmaa, ja olen myös työssäni suoraan sanoen päässyt pidemmälle kuin monomaani-tyyppinen mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Se puoliso voi soittaa apua. Kuinka moni teistä on maannut lattialla kuusi tuntia. Kussut lopulta allensa. Yksin ei kannata elää vaikka kolmikymppisenä tuntuu siltä. Pöllöt pennut.
Jos liikkuminen on mennyt huonoksi, niin silloin käytössä on tietenkin turvaranneke.
Laita ukko pellolle. Pärjäät paremmin ilman tuon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
"Jouduin toki perustelemaan kakkos tiskikoneen hankinnan sillä, että se on halvempi, kuin vastaava kaapisto vetolaatikoill
Yleensä ihmisillä on paljon enemmän astioita ja ruokailuvälineitä kuin mitä pariin tiskikoneeseen mahtuu. Ne täytyy kyllä jossain säilyttää. Tiskikoneessa täytyy myös kuukausittain ajaa puhdistustabletilla ohjelma ilman astioita. "
Niin ei tekstissä väitettykkään et 2 tiskikonetta olisi ainoat astiakaapit.
Itsestään selvää on, että tavanomaisessa keittiössä on lisäksi erilaisia astiakaappeja / kaappeja, säilytykseen.
Kun ihmiset alapeukuttavat kahden tiskikoneen keittiötä, niin ymmärrän, että nämä alapeukuttajat ovat naisia.
Haluavat tehdä rutiininomaisesti asiat vaikeammin, ovat yleensä valmiita vaikka kampittamaan toisiaan kilpasiskoja, jos kokevat että toisella naaraalla menee paremmin.
Seuraavan naisen valitsen sellaisen, mikä arvos
Alapeukut tulee sinun halveksivasta asenteesta naisia kohtaan. Minua ei vittuakaan kiinnosta kenenkään pesukonemäärä.
Arvostusta saat vasta, kun sitä ansaitset.
Aivan varmasti.
Palstanaiset ovat kaikki työelämässä menestyneitä likenaisia, mistä kertoo jo palstan keskustelujen huippuunsa viritetty taso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kuulostaa nyt ikävän kliseiseltä, mut ihanko oikeasti ei mies kykene tyhjäämään tiskikonetta tai ripustaa pyykkiä samalla, kun AJATTELEE??
Ei onneks oman perheen miehillä tuollaisia haasteita. Onnistuu kotihommat vaativan työn ohella. Kuulostaa taas vaan selittelyltä.
Ei mies usein kykene. Mun mies esim. ei vaan kykene. On just sellai monomaani, tekee yhtä asiaa kerrallaan ja ajatus hajoaa jos joutuu hoitamaan pikkuasioita välissä. Hän siivoaa kerran viikossa perusteellisesti, kun on hänen siivouspäivänsä. Itse taas teen pientä järkkäilyä koko ajan muun lomassa. Mulle oli kyllä tosi vaikea hyväksyä, että hän ei ole samanlainen multitaskaaja kuin minä! Nyt olen oppinut, hyväksymme toisemme.
Mutta samat projektityypit (isot pojat isolla palkalla!!) kykenevät sit kuitenkin, kun se vaimo lähtee kävelee ja ne lapset on iskällä vähintään joka toinen viikonloppu...
Kyse on vain asenteesta. Jos isopalkkainen isoherra kuvittelee itsestään suuria, voip ne kyvyt tosiaan kutistua olemattomiin.
Meillä yks miespuoleinen rahoituslalla, toinen kansainvälisellä uralla. Palkastaan huolimatta kykenevät hoitaa tiskejä, pyykkejä ym. Jännästi ei ole vaikuttanut heidän palkkoihin eikä asenteisiin naisia kohtaan. Kaikki miehet eivät siis ole ääliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä on nyt "voimaantunut"😁 Miten onnistutkin samaan aikaan perustelemaan sen, ettet osallistu kotiasioihin ja halveksimaan naisia, jotka sinunkin kotia (ilmeisesti) hoitaa.