Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inhoan olla kodin projektipäällikkö

Vierailija
04.12.2024 |

Mies on varsinkin lasten syntymän jälkeen muuttunut perässävedettäväksi. Ollaan jotenkin päädytty tilanteeseen, jossa minä huolehdin kaikesta ja jaan hommia miehelle. Jos en pyydä tekemään, mies ei oma-aloitteisesti tee mitään. Miestä ärsyttää komentelu, mutta en suostu vastaamaan kaikesta.

Joudun huolehtimaan kaikista lasten varustehankinnoista, huolehtimaan sopivat tavarat mukaan, kotityöt, laskujen maksun, auton huollot, ruokaostokset, lasten synttärit ja lista jatkuu. Tänä vuonna kotonamme ilmeni korjaustarpeita, ja kilpailutin, budjetoin ja suunnittelin remontit sekä hoidin pankkilainan. Miehen aloitteesta emme koskaan käy kahdestaan missään, minä joudun päättämään mitä tehdään ja hankkimaan lapsille hoitajan. Jouduin pyytämään veljeni avuksi ulkotöihin, koska mies ei saanut aikaiseksi. Olin kuluneen vuoden aikana yhden viikonlopun poissa kotoa ja koti oli kuin pommin jäljiltä kotiin palatessa.

Mies ei tunnu mitenkään arvostavan minun työpanostani. Hän kehtaa vielä valittaa, jos ostoksilla menee liian kauan. Samainen mies pyörittää töissä isoja projekteja ja oli oikein aktiivinen ennen lapsia. Kotona ei suju. Ärsyttää, ihan kuin olisi yksi lapsi lisää.

Kommentit (813)

Vierailija
261/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama juttu on monissa perheissä ja seikka, jota naiset eivät ikinä huomaa on tämä:

Onko se miehen tekemän työn jälki ikinä kelvannut sinulle? Ei ole. Jos mies pyyhkäisee likatahran keittiön tasolta, niin hän on tehnyt sen:

a) väärään aikaan

b) väärällä rätillä

c) väärällä pesuaineella

d) väärällä tekniikalla

e) liian hitaasti

f) liian nopeasti ja huolimattomasti

g) jollakin muulla tavalla väärin

Näitä kokemuksia kun tulee tarpeeksi, niin kummasti niitä kotitöiden tekemistä alkaa vältellä, koska ikinä mikään ei tule kelpaamaan työnjohtajalle.

Miksi asetat vaimosi työnjohtajan asemaan? Sinähän siinä luovut omasta tekemisestä ja alat luuseriksi. Päätös on siis sinun ja seuraukset sinun luovuttamisen syy.

Vierailija
262/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ennen joulua kun moni valittaa joulun ruoanlaitoista. Itse ainakin paljon enemmän miehenä käyttäisin valmiita laatikoita, valmisrosolleja ja valmis kylmäsavulohta. Kinkun kyllä voi itse paistaa.

Kuitenkin parempi puolisko haluaa mieluummin puuhastella itse (vaikkapa ne laatikot ja kalat), ja sitten kiukuttelee, kun on liikaa puuhaa.

Kuitenkaan meidän perheessä ei raha niin tiukalla, etteikö kerran vuodessa voisi ostaa enemmän valmiina.

Teen laatikot ym. itse, koska maistuvat paremmilta. Silti oletan miehen osallistuvan siivoukseen, kaupassa käyntiin ja kuusen hankintaan. Lahjat ovat minun vastuulla. Mutta ei se, että leivon ja teen ruuat itse vapauta miestä muista hommista. Ei hän niitä yksin tee kuitenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ennen joulua kun moni valittaa joulun ruoanlaitoista. Itse ainakin paljon enemmän miehenä käyttäisin valmiita laatikoita, valmisrosolleja ja valmis kylmäsavulohta. Kinkun kyllä voi itse paistaa.

Kuitenkin parempi puolisko haluaa mieluummin puuhastella itse (vaikkapa ne laatikot ja kalat), ja sitten kiukuttelee, kun on liikaa puuhaa.

Kuitenkaan meidän perheessä ei raha niin tiukalla, etteikö kerran vuodessa voisi ostaa enemmän valmiina.

Varmaan tuossa on se, että moni ei halua se kerran vuodessa einesten osto osuu juuri vuoden yhdelle suurimmista juhlapyhistä. Niillä eineksillä voi sitten helpottaa sitä arkityötä.

Omaan elämääni joulunvietto on tullut vasta nykyisen naisystäväni myötä, eikä meilläkään, kahden aikuisen kodissa mitään ihmeellistä tehdä. Silti on vaikea käsittää niitä pariskuntia joille yhteinen jouluruokien laittaminen on

Tämä kuulostaa hyvältä! Yhdessä tekeminen!!

Vierailija
264/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa montaa ratkaisua ole. Mies on päässyt helpolla ja ei sitä kovin helpolla takaisin hommiin saa. Tottumus on toinen luonto.

Voit yrittää delegoida tiettyjä selkeitä asioita tai kokonaisuuksia miehelle. Mielellään sellaisia joista on miehelle itselleen haittaa jos niitä ei hoideta.

Palvelujen osto on joissakin asioissa (mm siivous) mahdollista, mies maksaa ja sinun kuormasi kevenee.

Jos tämä ei toimi niin sitten kannattaa miettiä onko koko suhteessa mitään järkeä jos toinen vain vapaamatkustaa ja laiskottelee. 

Vierailija
265/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ex vaimoni, kun joutui ruuanlaittohommiin niin kaatoi litraan vettä pakastevihannespussin sisällön. Oli kuulemma kasvissyöjä. Ravintolassa toki  pihvi kelpas, kun minä hoidin laskun. Ruokakaupassa keräili monen sorttisia oliiveja sun muuta kärryihin ja kassalla usein jotain oli unohtunut, kun tuli maksun aika. Jos kyläillessä oli alkoholia tarjolla valitti huonoa hämäränäköään (diagnosoimatonta). Näin ollen  ei myöskään autoa voinut missään tapauksessa ajaa. Toki siinnä vaiheessa kun omilleen jäi näkö oli moitteeton, jopa työmatka-ajot onnistuivat hienosti hämärässä  ja jopa pimeässä. Muu aika kului kirjan parissa sohvalla lepäillen. Kotiapulainen olisi kuulemma pitänyt palkata luuttuamaan nurkat. No nyt jo useampi vuosi siitä painajaisesta, joten rouva jatkaa omillaan.

Vierailija
266/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuoden suurimpaan juhlaan hankitaan eineslaatikoita, niin niihin sopii oikein hyvin valmiit kinkkusiivut sieltä leikkelehyllystä.

Meillä systeri (perheetön) paistaa aina kinkun. Muistaa mainita sen moneen kertaan. Ennen joulua ja joulun aikaan. Oon usein miettinyt, pitäiskö välillä vaihtaa hommia. Voisin työntää sen kinkun uuniin ja ottaa sen pois. Hän sit tekis ne laatikot ja leipomukset...

Vierailija
267/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuollaisten päällepäsmäreiden takia ihmiset passivoituu. Mikään ei kelpaa niin parempi olla tekemättä mitään. Peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
268/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama juttu on monissa perheissä ja seikka, jota naiset eivät ikinä huomaa on tämä:

Onko se miehen tekemän työn jälki ikinä kelvannut sinulle? Ei ole. Jos mies pyyhkäisee likatahran keittiön tasolta, niin hän on tehnyt sen:

a) väärään aikaan

b) väärällä rätillä

c) väärällä pesuaineella

d) väärällä tekniikalla

e) liian hitaasti

f) liian nopeasti ja huolimattomasti

g) jollakin muulla tavalla väärin

Näitä kokemuksia kun tulee tarpeeksi, niin kummasti niitä kotitöiden tekemistä alkaa vältellä, koska ikinä mikään ei tule kelpaamaan työnjohtajalle.

Miksi asetat vaimosi työnjohtajan asemaan? Sinähän siinä luovut omasta tekemisestä ja alat luuseriksi. Päätös on siis sinun ja seuraukset sinun luovuttamisen syy.

Tämä ja meillä yli 60-vuotias mies selittää tosissaan sängyn petaamattomuuttaan (ei ole koskaan vaihtanut lakanoitakaan) traumaattisilla armeijakokemuksillaan, koska siellä piti petaa liikaa niin ei pysty... Tosissaan kuuskymppiselle vuodeosaston sairaanhoitajalle. Kumpikohan on elämässään petannut petejä enemmän? Ei voi käsittää sitä tekosyiden määrää. 

Vierailija
269/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samaa.

Koska kotona oli kuitenkin joitakin asioita jotka triggeröi miestä (siis jos ne jää tekemättä) niin opettelin tunnistamaan ne ja jättämään kokonaan miehen harteille. Onneksi näitä on useampia. Hoitelen sitten muita kotihommia. Mutta todella sitkeästi en tikullakaan koske niihin asioiden joiden tiedän ärsyttävän miestä, putsaa ja hoitaa sitten koska kukaan muu ei tee sitä. Meillä on kotihommat aika 50/50 jaolla.

Mutta tämä ei auta jos mies on kuuro ja sokee vaikka kaikki lamput on palaneet, lattialla kahlataan sukissa ja tasan kaikki astiat likaisia.

Vierailija
270/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
271/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensimmäisenä jätät hänen pyykit pesemättä, kyllä aikuisen pitäisi osata hoitaa omat pyykkinsä.

Se on ensimmäinen varoitus. Seuraavaksi teet ruuat lapsille ja itsellesi ja antaa miehen tehdä omat sapuskansa.

Eli mitä vähemmän mies tekee niin sitä vähemmän sinä teet mitään hänelle.

Jos ukko on noin ulkona kaikesta niin sitten sanot suoraan että tämä ei toimi ja laitetaanko lusikat puoliksi.

Tämä on hyvä ja yksinkertainen neuvo. Se on vain niin että kukaan tällaisten ketjujen aloittajista ei oikeasti ole kiinnostunut ratkaisemaan ongelmaa jos se tarkoittaa että heidän pitäisi itse tehdä tai muuttaa jotain. Heille ainoa mahdollisuus on että mies yhtenä päivänä, vuosien jälkeen yhtäkkiä muuttaisi tapansa täysin ja ryhtyisi jakamaan työt tasapuolisesti. Siihen asti nämä naiset vain kitisevät, valittavat ja uhriutuvat saadakseen muilta

Eli nainen se olikin sit taas syypää, kun mies ei tee...

Vierailija
272/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot miehelle, että vaihtoehtoja on kolme: 1. Tekee osuutensa, 2. Maksaa jonkun muun tekemään hänen osuutensa, 3. Avioero ja molemmat pyörittävät omaa talouttaan. Jatko sitten vastauksen mukaan.

Tämä

Vierailija
273/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Heh, aika pihalla on nykynaiset mitä miehet sielä ikkunan toisella puolella tekee. Vikistään vain omista pienistä askarista joita joutuu tekemään. "

Ja silti ne pienet askareet tahtovat olla monelle miehelle aivan ylivoimaisen suuria.

Kyllä jos on koko päivän duunissa ja sen jälkeen vielä riehuu pihatöissä niin kyllä se kieltämättä tuntuu ylivoimaiselta ruveta vielä toisen ihmisen töitä tekemään hänen puolestaan.

Riehuu pihatöissä=puhdistaa rännejä, joissa on pari neulasta.

Viestistä huomaa ettet ole koskaan rännejä puhdistanut. Parikytmetriä molemmin puolin, metri kerrallaan tikkaita siirrellen. Sitten polttopuut, lumityöt, ruohonleikkuu, rakennuksien huolto ja korjaustyöt... autot.. onhan noit

Sivusta: Eikö teillä alkeellisesti asuvilla maalaismiehillä(kään) ole todellakaan ensimmäistäkään päivittäin toistuvaa työtä? 

Vierailija
274/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omalla kohdallani ratkaissut asian niin, että en enää muuta kenenkään kanssa saman katon alle. Pääsee helpommalla. Tavataan kumppanin kanssa joko hänen luonaan, tai minun, mutta pitkällä tikullakaan en koske hänen luonaan mihinkään kotutyöhön. Näin on hyvä.

Vierailija
275/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen saattaa olettaa, että miehen 7. aisti kertoo hänelle tehtävälistamuotoon juuri ne asiat, jotka nainen haluaa seuraavaksi hoidettavaksi. Joskus näin ei kuitenkaan käy, vaan miehellä on oma käsitys siitä, mitä pitää tehdä seuraavaksi ja miten.

Esim. "astiat on siivottava pois pöydältä, roskapussi vietävä, jääkaapin ovi puhdistettava" saattaa miehen mielessä muuttua muotoon "auton pissapoikaan on lisättävä litkua, vessan polttimo on vaihdettava, koiranruokaa tilattava nettikaupasta". Naisten tuntuu toisinaan olevan vaikea ymmärtää, että kodissa on pääsääntöisesti aina monia tekemättömiä töitä, ja ehkä tulipaloa ja asellista ryöstöä lukuun ottamatta niitä kaikkia voi hoitaa erilaisilla prioriteeteilla.

Nimim. M, kokemusta on

Ettekö te puhu kumppanille tai kumppanin kanssa? Näistä tällaisista jutuista tulee vahva mielikuva kahdestä mykästä, jotka molemmat puuhailee ihan jotain omia juttuja.

Vierailija
276/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen saattaa olettaa, että miehen 7. aisti kertoo hänelle tehtävälistamuotoon juuri ne asiat, jotka nainen haluaa seuraavaksi hoidettavaksi. Joskus näin ei kuitenkaan käy, vaan miehellä on oma käsitys siitä, mitä pitää tehdä seuraavaksi ja miten.

Esim. "astiat on siivottava pois pöydältä, roskapussi vietävä, jääkaapin ovi puhdistettava" saattaa miehen mielessä muuttua muotoon "auton pissapoikaan on lisättävä litkua, vessan polttimo on vaihdettava, koiranruokaa tilattava nettikaupasta". Naisten tuntuu toisinaan olevan vaikea ymmärtää, että kodissa on pääsääntöisesti aina monia tekemättömiä töitä, ja ehkä tulipaloa ja asellista ryöstöä lukuun ottamatta niitä kaikkia voi hoitaa erilaisilla prioriteeteilla.

Nimim. M, kokemusta on

Lasten kanssa niitä tulipaloja sammutellaan ja ennakoidaan koko ajan. Koiranruuan voi tilata, kun lapset nukkuvat.

Vierailija
277/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuollaisten päällepäsmäreiden takia ihmiset passivoituu. Mikään ei kelpaa niin parempi olla tekemättä mitään. Peiliin katsomisen paikka.

Miten se voi aikuisen kohdalla olla niin, et tekijä on syypää, passiivi syytön? Teinien kohdalla voi vanhempia vähän syyttääkin, jos eivät mitään teiniltä vaadi. Mut et aikuinen heittäytyy teiniks maristen: no ku sä päsmäröit ni emmä viitti...

Vierailija
278/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläsissä ketjussa heiluu aina miehiä selittämässä että on ihan reilua että vaimo pesee pyykit, siivoaa talon, tekee ruoan ja hoitaa lapset js tiskit joka päivä koska mää tyhjennän ne rännit lehdistä ainaski kerran vuodessa.

Pakko olla trolleja. Onhan.

Vierailija
279/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimim. M, kokemusta on

Ettekö te puhu kumppanille tai kumppanin kanssa? Näistä tällaisista jutuista tulee vahva mielikuva kahdestä mykäs

Luultavasti nainen on jo kymmenen kertaa kertonut tuon askarelistan ja mies ei ole kuunnellut, vaan painuu kiillottamaan ovenkarmeja. 

Vierailija
280/813 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Heh, aika pihalla on nykynaiset mitä miehet sielä ikkunan toisella puolella tekee. Vikistään vain omista pienistä askarista joita joutuu tekemään. "

Ja silti ne pienet askareet tahtovat olla monelle miehelle aivan ylivoimaisen suuria.

Kyllä jos on koko päivän duunissa ja sen jälkeen vielä riehuu pihatöissä niin kyllä se kieltämättä tuntuu ylivoimaiselta ruveta vielä toisen ihmisen töitä tekemään hänen puolestaan.

Riehuu pihatöissä=puhdistaa rännejä, joissa on pari neulasta.

Viestistä huomaa ettet ole koskaan rännejä puhdistanut. Parikytmetriä molemmin puolin, metri kerrallaan tikkaita siirrellen. Sitten polttopuut, lumityöt, ruohonleikkuu, raken

Sivusta: Eikö teillä alkeellisesti asuvilla maalaismiehillä(kään) ole todellakaan ensimmäistäkään päivittäin toistuvaa työtä? 

Ne vaan putsaa rännejä joka päivä. Koskaan yksin asuessaan eivät kokkaa ja syö, tiskaa, siivoa tai pyykkää, eivät koskaan. Elävät pyhällä hengellä ja rännien aarteilla.