Millä tekosyillä Sinut ja lapsesi jätetty ulos kaverisynttäreiltä?
Kuulin tapauksesta jossa kutsuttu tyyliin koko luokka, paitsi yhtä lasta. Toinen oli kutsunut koko joukkueen🙄 paitsi yhtä samaa lajia pelaavaa poikaa. Missä tälläisiä kiusaajavanhempia (nämä molemmat hyvin epävarmoja äitejä) sikiää?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksista päätellen kaikki eivät omaa käytöstapoja.
Kieltämättä tämän vaille kaverin isosiskon kutsua jääneen lapsen mamma käyttää aika vulgääriä kieltä. Mutta ehkä hän elävässä elämässä käyttäytyy paremmin.
Missä kohtaa? Onko luettu eri ketjua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tää teiltä muista tuntuu? Meistä tuntuu märältä rätiltä naamaan ja ulossulkemiselta tutun, ystäväksi luullun perheen touhut.
Lapsemme ovat tunteneet toisensa aivan pienestä asti ja harrastavat samaa lajia samalla tasolla. Meillä on yksi tytär 4 ja heillä on tytöt 4 ja 6. Heidän lapset on olleet meidän lapsen synttäreillä aina MOLEMMAT lämpimästi mukaan kutsuttuina.
He taas, ovat aina tehneet siten, että jättävät juuri meidän lapsen tämän vanhemman tyttönsä kaverisynttäreiltä pois kuitenkin sinne kutsuttu aiemmin vaikka ketä mukaan Hoploppiin pomppimaan, eli rahasta ei ole kyse, ja nyt taas.
Huvittavaa tässä on, että tällä kertaa synttäreille on kutsuttu n. 20 muuta tätä lajia harrastavaa lasta, paitsi meidän tyttömme, kuinkas muuten😪
Eli meillä on opetettu lapsi että hän on molempien lasten ystävä tietenkin ja molemmat heistä on aina
Urheilee kuitenkin täsmälleen samalla tasolla.
Tässäpä haastetta miten alkaa opettamaan fiksulle lapselle, (joka on muuten tuntenut juhlijan kanssa pienestä asti, urheilee ja on taidoiltaan ihan täsmälleen samalla tasolla), että kuitenkin joidenkin aikuisten mielestä hänen tasonsa on niin matala, että hän ei kelpaa ja saa missään nimessä tulla juhliin mukaan. Jestas, tälläisten alaspäin arvostavien ihmisten, aikuisten joilla on näin kapea ajattelukyky, kannattaako heidän kaverinaankaan olla?!
Vierailija kirjoitti:
Mun lasta ei kutsuttu allergian takia ja ilmaistiin vielä suoraan, että siitä johtuu. Tuntui melko tekosyyltä, kun allergiana on pari pähkinää ja lapsi oli jo alakoulun loppupuolella eikä koskaan ollut ongelmia missään juhlissa.
Meidän lapsen synttäreillä oli allergikko ja äiti laittoi hälle omat herkut. Ei ongelmaa ja pääsi juhliin. On ollut myös gluteeniton ja nykyään sekin on helppo huomioida itse leipomatta.
Vierailija kirjoitti:
En minä ikinä kerro mitään tekosyitä. Jos jonkun lapsen äiti kysyy, miksi meidän Mikoa ei ole kutsuttu, niin vastaan, että olisikohan tuo ihan kokonaan kutsujan oma asia, ei meidän tarvitse selitellä, miksi joku on kutsuttu ja jotain toista ei. Ja sitten luettelen liudan lapsia, joita ei ole kutsuttu todeten, että ei teidän Miko ole ainoa, joka kutsutta jäi, mutta on ainoa, jonka äiti ei tilannetta hyväksy.
Elämä ja ystävyyshän on vastavuoroista. Ei me ainakaan haluta olla sellaisten ystäviä enää, että me kutsumme heitä kivoihin juttuihin avosylin mukaan, mutta meidät sitten aina sattumalta rajataan jollain tekosyyllä pois. Lapsellista perheen aikuisten taholta ja toki tämä kiusaaminen huomataan, vaikka sitä yritetään selittää että vain niille ja niille olisi kutsu.
Yksi lapseni luokkakaverin äiti jätti lapsen juhlista kutsumatta kaksi tyttöä, jotka ovat eroperheistä ja vähän levottomampia eivätkä hyviä koulussa. (Ihan tavallisia tyttöjä, jotka ovat meillä osanneet kyllä aina olla nätisti, kun ovat olleet juhlimassa). Ko. äiti on olevinaan jotenkin parempi ja lapselleen kelpaa vain tietty seura. Minun lapseni kelpaa, koska on kiltti kympin tyttö. Tuskin noiden tyttöjen vanhemille kertoi syytä, mutta minulle kehtasti kertoa. Olin lähinnä pöyristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ikinä kerro mitään tekosyitä. Jos jonkun lapsen äiti kysyy, miksi meidän Mikoa ei ole kutsuttu, niin vastaan, että olisikohan tuo ihan kokonaan kutsujan oma asia, ei meidän tarvitse selitellä, miksi joku on kutsuttu ja jotain toista ei. Ja sitten luettelen liudan lapsia, joita ei ole kutsuttu todeten, että ei teidän Miko ole ainoa, joka kutsutta jäi, mutta on ainoa, jonka äiti ei tilannetta hyväksy.
Elämä ja ystävyyshän on vastavuoroista. Ei me ainakaan haluta olla sellaisten ystäviä enää, että me kutsumme heitä kivoihin juttuihin avosylin mukaan, mutta meidät sitten aina sattumalta rajataan jollain tekosyyllä pois. Lapsellista perheen aikuisten taholta ja toki tämä kiusaaminen huomataan, vaikka sitä yritetään selittää että vain niille ja niille olisi kutsu.
Ohiksena taas ihmettelen, että kuinka rikkaita täällä kirjottelee?
Itse ollaan ihan tavallinen keskiluokkainen perhe, eikä lompakko(tai koti) riitä kuin 10-15 juhlijaan.
Siihen on jo valikoitunut ne kaverit, joita näemme myös muulloin kuin juhlissa. On porukkaa luokasta, harrasteista ja pihakaverit.
Sukukahvittelutkin on erikseen, että läheiset pääsee ja tärkeät serkut.
Vastavuoroisuuttakaan ei pysty kaikkien kanssa järkkäämään, koska ystävät eka. Pitäs sitten järjestää kolmannet synttärit per muksu.
Eikä kyse ole siitä, että yksi muksu tarkoituksellisesti jätettäisi ulkopuolelle aina. Omat resurssit ja muiden vanhempien ymmärtämättömyys ja tilanteen lukutaidottomuus.
Oikeassa elämässä ei ole jälkipuintiakaan ollut.
Noh mun lapseni on varmaan jätetty kymmeniltä synttäreiltä ulos (jos vertailuryhmänä on luokka, harrastus tai naapurusto). En tiedä, eikä kiinnosta. Meillä lapsi on osoittanut pienestä pitäen viihtyvänsä tiettyjen lasten kanssa ja niitä lapsia kenen kanssa on ystävystynyt niin ollaan kutsuttu synttäreille (ja saanut heiltä kutsuja). Kaverit ovat hieman vaihtuneet vuosien varrella myöskin.
Mä myös ymmärrän, että 4 v ei kutsuta 6v juhliin, jos on pienemmän sisaruksen kaveri ja juhlii hänen synttäreillään. Usein 6v on omat ikäisensä kaverit, joiden kanssa on läheisempi. Ja vain se 6 v itse tietää kenen kanssa haluaa juhlia. Toki on epäkohteliasta yksi jättää ulos jos kaikki muut on kutsuttu (ja hoplopissakin on osallistumisraja, joten mieluummin jättää 4 v pikkusiskon kaverin ulos kuin toisen 6v kaverin).
Jos lapseni harrastaisi kaveriporukassa ja lapsi jätettäisiin yksiltä synttäreiltä ulos, niin en huolestuisi. Jos taas se olisi järjestelmällistä ulosjättämistä ja kiusaamista, niin alkaisin ehdottelemaan lapselle toista joukkuetta tai harrastusta.
Mä olen jättänyt yhden lapsen kutsumatta, tarkoituksella.
Oli pojan 8v synttärit ja tuo tuli ekaa kertaa kaveriporukan mukana kutsuttuna. Ensinnäkin piti tehdä pähkinä, kala ja muna yms vapaata syötävää. Ok, klaarataan.
Sitten se vaati pleikkarille, eikun meillä on ohjelmaa, meillä ei synttäreillä pelata.Isä lupas, että synttäreillä pelataan!! Huusi ja polki jalkaa. Sain hänet tilanteesta pois..
Silmä vältti niin Jannu oli laittamassa peliä päälle yms. Pelästy kiinni jäämistään, niin tiputti pelikoneen lattialle...
Komensin muiden mukaan. Kyllä se sitten ohjelmaan pääsi jyvälle ja ilmeisesti viihtyi.
Syöminen oli painajaista, kun tämä tahtoi maistaa kaikkea. Sullahan on niitä allergioita.. ei o, äiti huijaa. Lisäksi vaan tunki tavaraa suuhunsa, nauroi hulluna ja sitten räki lautaselle.
Vain muutamia temppuja mainitakseni. Isä tuli hakemaan ja sitten kerroin jutuista. Mies poltti oviaukossa tupakkaa ja ihmetteli, että ainahan synttäreillä pelataan.
Ei pelata. Neljä ohjainta ja 15 lasta, kaksi tuntia ei riitä kaikille reiluun pelaamiseen. Lisäksi meillähän ei K18 pelejä lapset pelaa, vaikka niitäkin kuulemma kaikki pelaa.
Syömisistä mies tuumas, että ole äitiin yhteydessä, sehän niitä keksii.
Jaaha. Silloin päätin, että tuo lapsi ei enää osallistu. Vanhemmat ovat kasvattanassa aivan järjetöntä sekopäätä.
Seuraavana vuonna tuon äiti kävi oviaukossa itkemässä, että miksei Jannu saanut kutsua. Viimeksi niin tykkäs.
Kerroin tilanteen, kuten hänenkin kanssaan keskustelin 8v synttäreidenkin jälkeen.
Hän olis voinut tulla mukaan vahtimaan. Synttärit oli jo, että myöhästä siihen nähden. No, katotaan sitten ensi vuonna...
Tuon keskustelun ajan Jannu oli repinyt perennoja kukkapenkistä, heitellyt naapuria kivillä, haukkunut äitiään h*oraksi pari kertaa ja uhkasi kusta housuunsa, jonka sittemmin toteutti. (Tarjosin veskissä käyntiä, mutta njääh..)
Äiti aivan pihalla. Punastellen lässytti, että miksi sä Jannu nyt noin käyttäydyt.
En todellakaan kutsu tuommoisia kotiini.
Tuo poika on kasvatusta ja rutiineja vailla, ei mitään muuta.
Mun lapsi täyttää vasta neljä, mutta saa nähdä minkälaisiin miinoihin mä tulen astumaan, kun en juurikaan ymmärrä, mitä ihmiset valittavat tässä ketjussa. Ymmärrän jos luokan yksi aggressiivinen kiusaaja jätetään kutsumatta, mutta sitten nää on ihan outoja, jossa valitetaan, että on kutsuttu lapsen koko harrastusryhmä, mutta ei jotain harrastusryhmään kuulumatonta vähän nuorempaa lasta, koska kyllähän sinne 20 mukulan joukkoon olisi vielä se yksi mahtunut. Siellä oli jo 20 lasta, joten voi ihan hyvin olla, että se joku leikkipaikan raja tuli vastaan. Tai vanhempien raja valvottavien lasten määrälle. Tai sitten ne vaan ihan oikeasti haluaa ryhmäyttää lisää sitä harrasteryhmää. Jos se ei ryhmään kuulumaton olisi kutsuttu, olisi joku ryhmästä pitänyt jättää pois, ja se äiti sitten valittaisi täällä, miten oman lapsen harrastusryhmästä oli kutsuttu kaikki paitsi se oma pienokainen, vaikka kaikki muut ja joku random nuorempi lapsi oli kutsuttu.
Ja sitten nämä randomit pikkusisarukset, jotka on ihan pakko kutsua, koska ovat kuitenkin kavereita. No ei ole pakko kutsua, koska ehkä ne synttärijuhlat halutaan kuitenkin viettää niiden samanikäisten "parempien" kavereiden kanssa.
Sitten aikuiset kuvittelevat jotain omituisia kostofantasioitaan, että oman lapsen synttäreille ei sitten taatusti kutsuta kuin yksi niistä sisaruksista, eikä tässä sen oman lapsen toiveita tarvitse kuunnella. Synttärijuhlia järjestettäessä voidaan ehkä vielä kyyneleet silmissä muistella, miten ilkeästi se oma lapsi jätettiin kutsumatta niiltä edellisiltä synttäreiltä ja näin luoda lisää eripuraa ja pahaa mieltä sille omalle lapselle.
Tai eikö voi vaan sanoa lapselle, että ymmärtää, että kutsutta jääminen on ikävää, mutta niin nyt vaan välillä käy. Voidaan tehdä perheen kanssa jotain kivaa juhlapäivänä tai sitten voitte kutsua omia kavereita johonkin pienimuotoisiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Noh mun lapseni on varmaan jätetty kymmeniltä synttäreiltä ulos (jos vertailuryhmänä on luokka, harrastus tai naapurusto). En tiedä, eikä kiinnosta. Meillä lapsi on osoittanut pienestä pitäen viihtyvänsä tiettyjen lasten kanssa ja niitä lapsia kenen kanssa on ystävystynyt niin ollaan kutsuttu synttäreille (ja saanut heiltä kutsuja). Kaverit ovat hieman vaihtuneet vuosien varrella myöskin.
Mä myös ymmärrän, että 4 v ei kutsuta 6v juhliin, jos on pienemmän sisaruksen kaveri ja juhlii hänen synttäreillään. Usein 6v on omat ikäisensä kaverit, joiden kanssa on läheisempi. Ja vain se 6 v itse tietää kenen kanssa haluaa juhlia. Toki on epäkohteliasta yksi jättää ulos jos kaikki muut on kutsuttu (ja hoplopissakin on osallistumisraja, joten mieluummin jättää 4 v pikkusiskon kaverin ulos kuin toisen 6v kaverin).
Jos lapseni harrastaisi kaveriporukassa ja lapsi jätettäisiin yksiltä synttäreiltä ulos, niin en huolestui
Pikkusiskon kaverin? Ap:n lapsi on tuntenut nämä MOLEMMAT ihan lapsesta asti. Molemmat ovat hänen ystäviään ja harrastavat KAIKKI vielä samaa lajia. Mistä pikkusiskon kaverista sinä selität? Et osaa lukea? Eli siellä jätetään Ap:n lapsi vuoden ikäeron takia pois mutta Ap kutsuu siitä perheestä kuitenkin kohteliaasti myös tämän isomman? Mitä kohtaa et tajunnut?
Ap jättää ehdottomasti ensi vuonna nämä molemmat sisarukset pois.
Jos tuossa perheessä vanhemmat ovat noin puusilimä, syrjiviä, että mieluummin kutsutaan lauma näitä vieraita lapsia, kiusaajia, sun muita tuttuja kuin perheystävän lapsi ja molempien lasten pitkäaikainen ystävä, joka vielä urheileekin samassa seurassa(!), niin en pitäisi tälläisiä ystävinä.
Hyvä pointti myös on, että tämä isompi lapsi on aina otettu Ap:n lapsen juhliin ilman tälläistä keinotekoista rajailemista. Ensi vuonna rajaa kokonaan tämä kiusaajaperhe pois, Ap. He voivat jatkaa Hoplopissa juhliaan tämän lauman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuossa perheessä vanhemmat ovat noin puusilimä, syrjiviä, että mieluummin kutsutaan lauma näitä vieraita lapsia, kiusaajia, sun muita tuttuja kuin perheystävän lapsi ja molempien lasten pitkäaikainen ystävä, joka vielä urheileekin samassa seurassa(!), niin en pitäisi tälläisiä ystävinä.
Hyvä pointti myös on, että tämä isompi lapsi on aina otettu Ap:n lapsen juhliin ilman tälläistä keinotekoista rajailemista. Ensi vuonna rajaa kokonaan tämä kiusaajaperhe pois, Ap. He voivat jatkaa Hoplopissa juhliaan tämän lauman kanssa.
Mitä järkeä tuossa kostamisessa on? Jos niillä tytöillä on edelleen hyvät suhteet, niin miksi siihen pitää lähteä aikuisten sotkemaan kuvioita joidenkin omien kostoleikkiensä suhteen? Aika keinotekoista rajailemista tuokin on, että jätetään sitten ihan vaan kostoksi kaverit pois. Eikö olisi kaikille parempi, vaan ajatella, että siellä nyt oli taustalla joku järkisyy, joka ei ole nyt itselle ihan avautunut, ja mennä elämässä eteenpäin normaalisti. Sitten jos selkeitä kiusaamistapauksia alkaa tulla lisää, voi "kaverin" jättää pois. Olisi varmaan parempi kaikkien mielenterveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tuossa kostamisessa on? Jos niillä tytöillä on edelleen hyvät suhteet, niin miksi siihen pitää lähteä aikuisten sotkemaan kuvioita joidenkin omien kostoleikkiensä suhteen? Aika keinotekoista rajailemista tuokin on, että jätetään sitten
Tämähän on aivan selkeä kiusaamistapaus. Eikä ole muuten eka kerta jos katsot viestit. Ei tarvitse kostaa= aktiivista tekemistä, mutta kyllä, heidät saa jatkossa jättää pois myös!
Ei kukaan halua itse kutsua enää 5. kertaa tälläisiä, jotka keksivät omasta puolestaan näitä rajauksia. Heidät ehdottomasti koko sakki ulos.
Kutsuu itse vain omat hyvät ystävät, fiksut aikuiset jotka eivät ole rajailleet Ap:n lasta puolituttujen tieltä porukasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapseni harrastaisi kaveriporukassa ja lapsi jätettäi
No asia on kuitenkin niin, että vanhempi 6v ei kutsunut 4,5 v synttärille. Hän ei varmaan kokenut tätä kaveruutta niin tärkeäksi kuin muita ja se lapselle sallittakoon. Ehkäpä lapsi / vanhempi ajatteli, että perheellä on toiset synttärit mihin osallistua yhdessä. Oletko jutellut lasten vanhempien kanssa asiasta?
Nämä lapset ovat vielä tosi pieniä ja kaverit saattavat vaihtua usein. Lapset myös kasvavat ja kehittyvät sykäyksittäin. Aina ei saman vanhan kaverin seura enää kiinnosta. Mä ajattelen, että lapsen tehtävä on solmia itselleen mielekkäitä, läheisiä ystävyyssuhteita ilman, että kukaan niitä ulkopuolelta määrittelee (aikuinen voi toki ohjata ja auttaa riitä-ja konfliktitilanteissa).
Ja on totta, että mun on vaikea ymmärtää ongelmaasi, mutta itse asun alueella, jossa lapsia on paljon ja lapsella paljon eri kaverivaihtoehtoja. Ehkä tilanne tosiaan on toinen esim. Pienemmällä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lasta ei kutsuttu allergian takia ja ilmaistiin vielä suoraan, että siitä johtuu. Tuntui melko tekosyyltä, kun allergiana on pari pähkinää ja lapsi oli jo alakoulun loppupuolella eikä koskaan ollut ongelmia missään juhlissa.
Mutta mieti, miten hirveää, kun hän saisi allergiakohtauksen ja kuolisi siihen synttäreillä. Tuollainen voi ihan oikeasti stressata vanhempaa. Yksi vaihtoehto on tietenkin ottaa tällaisen allergisen vanhempi mukaan ja hän sitten tarvittaessa hoitaa epipenit, jos jotain tapahtuu.
Varmaan stressaa, mutta silloin asiasta voisi keskustella aikuisten kesken eikä kailotella, että eipäs muuten kutsuta allergian takia. Todennäköisyys sille, että lapsi saisi syntymäpäivillä allergisoivia pähkinöitä on lisäksi aika tosi pieni.
Jotenkin kuvittelisin että tuossa taustalla olisi huonoja kokemuksia, ettei halua enää ottaa riskiä. Lisäksi turhauttavaa ottaa kaikki allergeenit huomioon, jos toinen ei tulekaan juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena taas ihmettelen, että
Kaikki rahat saa kulutettua, enemmän on kyse siitä mihin ne rahat käyttää. Minulla on ihan opiskelijanakin ollut varaa pitää isompia juhlia, en käsitä mihin joillakin se raha menee jos lasten juhlissakin joutuu sen vuoksi vierasmäärää karsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jättänyt yhden lapsen kutsumatta, tarkoituksella.
Oli pojan 8v synttärit ja tuo tuli ekaa kertaa kaveriporukan mukana kutsuttuna. Ensinnäkin piti tehdä pähkinä, kala ja muna yms vapaata syötävää. Ok, klaarataan.
Sitten se vaati pleikkarille, eikun meillä on ohjelmaa, meillä ei synttäreillä pelata.Isä lupas, että synttäreillä pelataan!! Huusi ja polki jalkaa. Sain hänet tilanteesta pois..
Silmä vältti niin Jannu oli laittamassa peliä päälle yms. Pelästy kiinni jäämistään, niin tiputti pelikoneen lattialle...
Komensin muiden mukaan. Kyllä se sitten ohjelmaan pääsi jyvälle ja ilmeisesti viihtyi.
Syöminen oli painajaista, kun tämä tahtoi maistaa kaikkea. Sullahan on niitä allergioita.. ei o, äiti huijaa. Lisäksi vaan tunki tavaraa suuhunsa, nauroi hulluna ja sitten räki lautaselle.
Vain muutamia temppuja mainitakseni. Isä tuli hakemaan ja sitten kerroin jutuista. Mies poltti ov
Eli ensin jätit lapsen kutsumatta, sitten vasta kerroit lapsen äidille? Kuulostaa kostofantasialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko koskaan, että nämä "meidän ei tarvitse selittää" -perheet jäävät sinun kutsuiltasi pois milloin milläkin tekosyyllä. Eivät he ole ystäväperheesi, vaikka sinä heissä roikut!
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi täyttää vasta neljä, mutta saa nähdä minkälaisiin miinoihin mä tulen astumaan, kun en juurikaan ymmärrä, mitä ihmiset valittavat tässä ketjussa. Ymmärrän jos luokan yksi aggressiivinen kiusaaja jätetään kutsumatta, mutta sitten nää on ihan outoja, jossa valitetaan, että on kutsuttu lapsen koko harrastusryhmä, mutta ei jotain harrastusryhmään kuulumatonta vähän nuorempaa lasta, koska kyllähän sinne 20 mukulan joukkoon olisi vielä se yksi mahtunut. Siellä oli jo 20 lasta, joten voi ihan hyvin olla, että se joku leikkipaikan raja tuli vastaan. Tai vanhempien raja valvottavien lasten määrälle. Tai sitten ne vaan ihan oikeasti haluaa ryhmäyttää lisää sitä harrasteryhmää. Jos se ei ryhmään kuulumaton olisi kutsuttu, olisi joku ryhmästä pitänyt jättää pois, ja se äiti sitten valittaisi täällä, miten oman lapsen harrastusryhmästä oli kutsuttu kaikki paitsi se oma pienokainen, vaikka kaikki muut ja joku random nuorempi lapsi o
On se vähän erikoinen ratkaisu sen harrastusporukan ryhmähengenkin kannalta, jos yksi jätetään kutsumatta. Eikö sitä juhlapaikkaa voi valita vierasmäärän mukaan? Mulla oli kerran synttärit pulkkamäessä.
Kieltämättä tämän vaille kaverin isosiskon kutsua jääneen lapsen mamma käyttää aika vulgääriä kieltä. Mutta ehkä hän elävässä elämässä käyttäytyy paremmin.