Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17-vuotias lapseni ei sitten enää ole KELAn mukaan lapsi. Lapsilisät loppu.

Vierailija
23.02.2007 |

Menot vaan nousee (lukion oppikirjat). Mihinkähän tuo perustuu, että lapsilisiä ei makseta 17veestä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Olet varmasti tiennyt tämän järjestelmän kun lapsia hankit ja jos ei lapsia voi muuten kuin lapsilisillä elättää niin olisiko kannattanut miettiä ennen kuin lapsia hankkii!

Vierailija:


koulun jälkeen menee vielä töihin jotta saisi ostettua esim. vaatteita ja muuta tarpeellista. Itse en pysty rahallisesti auttamaan häntä. Järjetöntä,että hänen palkkansa lasketaan perheemme tuloiksi!!!!

Vierailija
22/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä tukikuukausia saa vielä kun opiskelee " oikeasti" ( mitä lie tarkoittaakin ) =) ja korkeakouluissakin, kun olet tutkinnon suorittanut, saat samat tukikuukaudet taas käyttöön, jos haluat jonkun toisen tutkinnon suorittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein viime vuonna sillä tavalla, että lomarahani käytettiin pojan kirjoihin, mieskin kun oli työttömänä, Nyt on mies saanut töitä, mutta juuri aloittanut, joten varmaan käytän lomarahat taas pojan kirjoihin. Syksyllä ostetaan sitten koko lukukaudeksi, niin ei tarvitse sitten lukuvuoden aikana huolehtia.



Kirjastosta on vaikea saada lainaksi koko kurssin ajaksi. Ainakin meilläpäin niihin kirjoihin on vaikka kuinka paljon varauksia.



Sitten poika on kaupitellut jotain sellaisia kirjoja mitä ei enää tarvitse kirjoituksissa eteenpäin, mutta aika huonosti menevät kaupaksi. Ainakin pojan koulussa, joka on kaupungin paras opinahjo näyttää olevan lähes kaikilla uudet kirjat käytössä.

Vierailija
24/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


korkeakouluissakin, kun olet tutkinnon suorittanut, saat samat tukikuukaudet taas käyttöön, jos haluat jonkun toisen tutkinnon suorittaa.

Väärin. Kokonaisuaika (korkeakouluissa) on rajoitettu. Olikohan juuri tuo 70 tukikuukautta. Toiseen tutkintoon saa sen, mitä ensimmäisestä on jäänyt jäljelle tuosta 70:stä.

Vierailija
25/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa ihan täysiä tukikuukausia, vaikka olisi yhden korkeakoulututkinnon jo opiskellut. Silloin saa tukikuukausia jotenkin niin, että jostain määrästä vähennetään jotain ja jäljelle jää yleensä noin 2/3 normaaleista yhden tutkinnon tukikuukausista. Eli kannattaa oikeasti miettiä mitä alkaa opiskelemaan heti ekalla kerralla.

Vierailija:


niitä tukikuukausia saa vielä kun opiskelee " oikeasti" ( mitä lie tarkoittaakin ) =) ja korkeakouluissakin, kun olet tutkinnon suorittanut, saat samat tukikuukaudet taas käyttöön, jos haluat jonkun toisen tutkinnon suorittaa.

Vierailija
26/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat vanhemat oli kyllä töissä, mut pari vuotta aikasemmin äitini oli opiskellut ja opintotukeni katsottiin äitini opiskeluajan tulojen mukaan. Kaverit amiksessa sai useita satoja markkoja, ostivat ehkä yhden kirjan kuussa. Oma opintorahani riitti just ja just yhteen kirjaan kuussa ja yleensä niitä piti ostaa vähintään 5 kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itkenyt lapsilisän perään vaan en ymmärrä jos nuori koulun jälkeen vielä menee töihin jotta SAISI OMAA RAHAA niin se katsotaan PERHEEN TULOKSI!

Vierailija
28/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkinut sitä uusinta painosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoihin olisi hyvä saada tehdä omia merkintöjä ja lisäksi kirjaston kirjoilla on aina rajoitettu lainausaika ja kenties varauksia joten lainoja ei voi edes uusia. Kirjoituksiin lukiessa tarvitaan myös monesti kaikkia aineen kurssikirjoja!

Vierailija
30/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillakin kirjoilla on mahdollista opiskelle, mutta kun näille nykyajan hellantelttusille kaiken on oltava uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos alkaa kirjoituksiin valmistautua vasta lukulomalla, on aika mahdoton päästä läpi. Kyllä heti on alettava opiskella niin että kirjoituksissa pärjää. Minä kävin ammattikoulun ja lukion yhtä aikaa, asuin yksin, äitini työtön yksinhuoltaja. Ja kirjastosta lainasin osan ja loput ostin käytettynä. Ihan hyvin selvisin kouluista. On se kumma jos ei edes yhteen kouluun saa kirjoja hankittua!

Vierailija
32/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin tärkeimpiä juttuja, kirjoitin muistiinpanoja. Koko lukioaikana kirjoihin meni käytännössä 0 euroa (markkaa). Ostin vain muutaman harjoituskirjan, en todellakaan joka kurssia varten.



Kirjoituksiin kävin lukemassa kirjastossa. Eihän niistä omista kirjoista tarvitse lukea vaan ihan mikä kirjasarja käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai useampikin asia... Mutta tietenkin jos uusi painos on muuttunut vain ulkonäöllisesti vanhasta ei silloin ole mitään järkeä ostaa uutta jos vanhakin on tarjolla.

Vierailija
34/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole oikeutettu vielä opintotukeen. Vasta kun täyttää 18v. Ja sekin sitten huimat 20¿ kuukaudessa.



Täällä toinen saman asian kanssa tappeleva äiti! Älytöntä - 1 vuosi ilman mitään tukea ja nyt jo viime syksyn lukion hankintoihin mennyt melkein 400¿.



Tää on taas tätä hyvää suomalaista sosiaaliturvaa - köyhien lasten ei tarvitse käydä kouluja, töihin vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion kirjat on hyvä ostaa uutena, ainakaan täällä ei ole juurikaan käytettyjä ja kirjastosta lainattuihin ei voi tehdä merkintöjä. Kirjat maksavat n. 20 euroa/kirja, viisi tai kuusi kirjaa jaksolle (+ muut mahdolliset, esim. MAOL, tehtäväkirjat, kielioppi erikseen) jolloin rahaa todella menee :(



Ops vaihtui juuri joten uusia pitää olla taas.. täälläpäin ei opettaja edes välttämättä hyväksy vanhan opsin kirjaa -> voi hylätä sen vuoksi koko kurssin.



Terkkuja Rovaniemeltä ;)

Vierailija
36/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin kotoa 16-vuotiaana ja opintotuet tietysti määräytyivät vanhempien tulojen mukaan. En ollut erityisen lämpimissä välilöissä vanhempieni kanssa, joten rahaa ei sieltä suunnalta kannattanut odottaa. Eleltiin vielä 90-luvun alkua joten töitäkään en nuoren ikäni ja työkokemattomuuteni vuoksi saanut. Välillä oli marssittava sossun luukulle, että sai näkkileipää kaappiin.

Vierailija
37/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


ole oikeutettu vielä opintotukeen. Vasta kun täyttää 18v. Ja sekin sitten huimat 20¿ kuukaudessa.

Täällä toinen saman asian kanssa tappeleva äiti! Älytöntä - 1 vuosi ilman mitään tukea ja nyt jo viime syksyn lukion hankintoihin mennyt melkein 400¿.

Tää on taas tätä hyvää suomalaista sosiaaliturvaa - köyhien lasten ei tarvitse käydä kouluja, töihin vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä