Mitä te pienituloiset perheet syötte itsenäisyyspäivänä?
Kommentit (67)
Tavallista arkiruokaa me syödään joka päivä.
Perunaa, juureksia, tattaria riisin tapaan lisänä lihakastike tai uunissa paistettua possun ulkopaistia.
Leipää, juustoa, kurkkua ja punajuurta
Marjapuuroa, maustamatonta jugurttia hedelmillä ja myslillä
Aivan vakioksi tulleet nämä ruoka-ainekset
Jälkkäriksi pannukakkua marjahillolla tai itseleivottua voipullaa
Moussakaa ajattelin tehdä vaikke Kreikan kanssallispäivä olekaan.
Jalostajan hernekeittoa kylmänä tai lämmitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon täällänon näitä metsästäjä- kerilijöitä? Aina on jotain riistaa ja itsepoimittuja marjoja ym .
Ei vasn onnistu pk- seudulla toi homma yksinhuoltajalle.
Ja ei, mulle ei ole missään kainuu- lapissa töitä.
Helsingissä mekin asustetaan, itse kalastetaan virvelillä, heitto-ongella ja talvella pilkillä. Sipoon puolelta poimitaan marjat ja sienet. Rusutjärvellä on karpalosuo, ystävän siirtolapuutarhasta Herttoniemestä saadaan omenat, itse viljellään laatikoissa ja ikkunalaudalla yrtit ja chilit .
Jälkkäriksi pappilan hätävaraa, se on lasten suosikki.
Öö, onko yläpeukuttajat sitä mieltä, että kaikki vastaukset ovat jotenkin relevantteja vastauksia kysymykseen (eli pienituloinen juhlaruokailee)? Kaikilla ei ole anopin lakkoja pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin tarvi mitään hienoo syödä.
Ei niin. Ei oles tullut mieleen. Perusruokaa ja sitten katsotaan Yleltä vastaanottojuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Viettääkö jotkut itsenäisyyspäivää pitkän kaavan mukaan ihan syömistenkin kannalta? Itse en ole koskaan viettänyt kovin juhlavasti, koska jouluhan on juuri tulossa.
Miten olisi jotakin, mistä pidät? Ei sen tarvitse olla kallista.
Suhteellisen halpaa juhlaruokaa voisi olla esim. hieman tuunatut pakastepizzat. Eli pakastealtaasta pizza ja vähän lisätäytteitä päälle.
Miksei itse alusta asti leivottua pizzaa, tulee halvemmaksi ja paljon parempaa.Durumjauhoista pohja.
Kalapuikkoja ja muusia. Mahdollisimman halpaa syödään.
Riisipuuroa ja luumukiisseliä aamulla. Vesi ja kahvi.
Banaania välipalalla.
Nyhtöpossua, perunaa ja salaattia päivälliseksi. Vesi.
Kahvi ja mokkapala.
Joululippua ja juustoa iltapalaksi, teetä.
Hienot kattaukset ja koko perhe syö yhtäaikaa. Pukeudeutaan siististi ja kammataan tukat. Kynttilät palamaan, niin on juhlallista. Seurataan linnanjuhlia telkkarista. Jos rahaa, ostetaan vielä karkkipussi siihen.
Wiener leikkelettä, salaattia, perunaa ja ehkä joku kastike
Toista ruokaa ei olla keksitty
En ole ajatellutkaan mitään juhla-aterioita. Yleensä syödään jotain lihaa tai kansa, perunaa ja kasviksia joten varmaan siihen tyyliin. Voisi kai pöydän kattaa hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Syödäänkö itsenäisyyspäivänä yleensä jotenkin vähän paremmin? Ihan tavisruokaa syöty aina.
Onko itsenäisyyspäivä ja itsenäisyys jo niin itsestään selvä asia että sitä ei mitenkään huomioida. Ihan normisunnuntaisinkin teen vähän parempaa ruokaa,miksi en tekisi itsenäisyyspäivänä myös. Enkä tarkoita mitään kalliita hifistely ruokia.
Ihan tavallista ruokaa, vadyay jouluna parempaa.
Pipareiden paistopäivä, jotenei ainakaan uunivuokaan.
Meillä syödään vähän juhlavammin, eli tarjolla on raikkaita voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Viettääkö jotkut itsenäisyyspäivää pitkän kaavan mukaan ihan syömistenkin kannalta? Itse en ole koskaan viettänyt kovin juhlavasti, koska jouluhan on juuri tulossa.
Miten olisi jotakin, mistä pidät? Ei sen tarvitse olla kallista.
Suhteellisen halpaa juhlaruokaa voisi olla esim. hieman tuunatut pakastepizzat. Eli pakastealtaasta pizza ja vähän lisätäytteitä päälle.
No mä olen jo 63v ja nyt on ensimmäinen itsenäisyyspäivä, jota EN vietä pitkän kaavan mukaan. Ja tämäkin vain siksi, että päätin viettää itsenäisyyspäivän yksin, koska joulukuussa järjestän 95v synttäriti isälleni ja heti sen perään on joulu.
Ap:lle: En ole pienituloinen, mutta mä olen ajatellut paistaa itselleni jauhelihapihvin ja tarjoan sen perunamuusin ja herkkusienikastikkeen kanssa. Jälkkäriksi piparkakku-puolukkarahkaa. Pakastepuolukat oli hiljattain Cittarissa tarjouksessa.
Aivan samaa ruokaa kuin joka toinenkin päivä, syön sitä mitä haluan. Luultavasti nuudeleita.
Käyn Kelan rahoilla Tornissa vetämässä kunnon ähkyn.