Onko täällä muita, jotka ei ota joulupöydässä maksalaatikkoa? Liian arkinen mielestäni.
Kommentit (114)
Kuoritut, keitetyt perunat oli meilläkin joulupöydässä, kun olin lapsi, koska isäni halusi aina myös vähän karjalanpaistia.
Eipä ole koskaan tuota jouluna tarjottu.
Johtuu siitäkin, että maksalaatikko on (pinaattikeiton ohella) ainoita einesruokia, mitkä ovat valmiina sen verran kelvollisia ettei kannata tehdä itse. Tulee syötyä monta kertaa vuodessa ja se on nimenomaan liian arkinen joulupöytään.
Lihapullat ja silakkalaatikko ovat myös liian arkisia ruokia vaikka olisivatkin hyvin tehty, enkä yhdistä niitä jouluun.
Maksalaatikko oli ainoa laatikko mitä suostuin lapsena jouluna syömään. Nykyään meillä on vain lanttu- ja perunalaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole koskaan tuota jouluna tarjottu.
Johtuu siitäkin, että maksalaatikko on (pinaattikeiton ohella) ainoita einesruokia, mitkä ovat valmiina sen verran kelvollisia ettei kannata tehdä itse. Tulee syötyä monta kertaa vuodessa ja se on nimenomaan liian arkinen joulupöytään.
Lihapullat ja silakkalaatikko ovat myös liian arkisia ruokia vaikka olisivatkin hyvin tehty, enkä yhdistä niitä jouluun.
Pinaattikeitto on, mutta maksalaatikko ei kyllä ole! Itsetehty maksalaatikko on kuin eri planeetalta. Et ole varmaan ikinä maistanut?
No eipä maksalaatikko kuulu joulupöytään lainkaan.
Ja vaikka sitä olisikin tarjolla, niin en ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Onkos kenellekään täällä tuttu joulupöydän laatikko sellainen paksu hernemuhennos sulatetun voin kanssa? Ai että, se on hyvää, mummu tapasi tehdä.
Nyt kuuluu jo historian siipien havinaa. Hernemuhennos on vanha ruokalaji, joka on pitkälti tainnut jo unohtua.
Ruokaperinne on yleensäkin jossain määrin erilainen eri puolilla Suomea, miksei se koskisi jouluruokiakin? Tietyt elementit on suunnilleen samat, mutta eivät kaikki. Ihmeellistä, että joillekin toisten jouluruokaperinteet on ihmetyksen aihe. Oletteko aina luulleet, että kaikki syövät jouluna samaa kuin te, koko Suomessa?
Teen itse maksalaatikkoa leivinuunissa aika usein mutta joulupöydässä ei ole, on niin paljon muuta. Hernemuhennosta teen joulupöytään, vähän vehnäjauhoilla suurustetaan ja hieman sokeria mausteeksi, Pohjois-Pohjanmaalla olen.
Vierailija kirjoitti:
Kuoritut, keitetyt perunat oli meilläkin joulupöydässä, kun olin lapsi, koska isäni halusi aina myös vähän karjalanpaistia.
Nuo nyt kuuluvatkin jouluruokiin, joten mitäs ihmeellistä tässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos kenellekään täällä tuttu joulupöydän laatikko sellainen paksu hernemuhennos sulatetun voin kanssa? Ai että, se on hyvää, mummu tapasi tehdä.
Nyt kuuluu jo historian siipien havinaa. Hernemuhennos on vanha ruokalaji, joka on pitkälti tainnut jo unohtua.
Hernemuhennosta teen useinkin, pinaatin kanssa ja voita sekaan ja liraus etikkaa. Mutta ei se kyllä mikään laatikko ole.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään jolla olisi maksalaatikkoa joulupöydässä.
Meillä on aina,mies haluaa sitä jouluksi. Syön kyllä itsekin,mutta ilmankin pärjäisin. Kun oltiin lapsia ,sitä ei oikein muulloin ollut kuin jouluna . Elettiin 60-lukua silloin, eikä ihan joka kaupassa maksalaatikkoa myyty,vaikka sitä jo silloin eineksenä valmistettiin.
Jos on tarjolla itse tehtyä maksalaatikkoa, niin otan. Mutta harvoin sitä on, enkä itse tee, kun on niin pieni perhe että pitää rajata, mitä pystytään joulun aikana syömään. Minun mummu teki, ja oli hyvää! Aivan eri tason ruoka kuin einesmaksalaatikko.
Smoothie jokaiikalle 1.5 litraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo nyt kuuluvatkin jouluruokiin, joten mitäs ihmeellistä tässä?
No eihän ne kaikkialla kuulu, tässäkin ketjussa ihmeteltiin perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Tädillä on aina makaronilaatikkoa joulupöydässä koska se on miehensä suvun perinne. Mun mielestä ei arkiset laatikot kuulu juhlaan.
Lihaton makaroonilaatikko kuuluu joulupöytään, ja karjalanpaisti.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaperinne on yleensäkin jossain määrin erilainen eri puolilla Suomea, miksei se koskisi jouluruokiakin? Tietyt elementit on suunnilleen samat, mutta eivät kaikki. Ihmeellistä, että joillekin toisten jouluruokaperinteet on ihmetyksen aihe. Oletteko aina luulleet, että kaikki syövät jouluna samaa kuin te, koko Suomessa?
Miksei saa ihmetellä? Ruokaperinteet on tosiaan erilaisia ja on ihan mielenkiintosta lukea niistä ja oppia uutta. Ei kaikkea voi tai tarvitse tietää. Ei munkaan joulupöytään ole ikinä kuuluneet maksalaatikko, makaronilaatikko, lihapullat tai karjalanpaisti ja olen joskus ihmetellyt, että joillekin ne ovat jouluruokia, mutta en millään pahalla tarkoittanut kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus tehnyt lipeäkalan lisukkeeksi. Lipeäkalaa, lisukkeina puikulaperunaa, maitokastike, paistettua pekonimurua ja hernemuhennosta voisulan kansa. Ropaus maustepippuria myllystä. Sen jälkeen kun on tuota maistanut, kukaan ei ole sanonut, ettei tykkää lipeäkalasta.
Vielä jännempää on se, että joku saa ruokaperinnetietonsa vasta tältä palstalta.