Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka ei ota joulupöydässä maksalaatikkoa? Liian arkinen mielestäni.

Vierailija
03.12.2024 |

Miten sinä toimit, otatko vai et?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään jolla olisi maksalaatikkoa joulupöydässä.

Meillä on aina,mies haluaa sitä jouluksi. Syön kyllä itsekin,mutta ilmankin pärjäisin.  Kun oltiin lapsia ,sitä ei oikein muulloin ollut kuin jouluna . Elettiin 60-lukua silloin, eikä ihan joka kaupassa maksalaatikkoa myyty,vaikka sitä jo silloin eineksenä  valmistettiin.

Niin, sitähän voi tehdä itsekin, kuten muitakin laatikoita... 

Jos jotain näissä jouluruuissa ihmettelen, niin eineksiä. Juhlaan, eineksiä. Tarjottiinko teillä häissä tai ylppäreissä eineksiä? 

Vierailija
62/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän joulupöydässä ole ikinä ollut maksalaatikkoa enkä sitä ole kyllä ostanut kertaakaan itse. Viimeisin makumuisto jostain omilta päiväkotiajoilta 80-luvulta jolloin maksalaatikon sekaan valutettiin sulatettua voita.

Se sulatettu voi tosiaan kuuluu maksalaatikon päälle,ja puolukkahillo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka sanoo että maksalaatikko on arkinen, tarkoittavat einesmaksalaatikkoa. Ei se oikea, itse tehty, maksalaatikko ole arkiruokaa. Ilmeisesti eivät ole sellaista maistaneet. 

Vierailija
64/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka sanoo että maksalaatikko on arkinen, tarkoittavat einesmaksalaatikkoa. Ei se oikea, itse tehty, maksalaatikko ole arkiruokaa. Ilmeisesti eivät ole sellaista maistaneet. 

Totta. Mulle maksalaatikko on se Saarioisten laatikko, kuten on varsinaiset joululaatikotkin. Ei kaipaa sääliä, tykkään niistä kun olen syönyt niitä ikäni heh.

Vierailija
65/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu meillä joulupöytään ja vaikka kuuluisi en ottaisi, kun en siitä pidä muutenkaan.

Vierailija
66/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö maksalaatikkoa ikinä, enkä todellakaan laita tarjolle joulupöytään. 

Vierailija
67/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikkkoa jouluna? Elämäni aikana olen istunut monenlaisessa joulupöydässä, mutta ikinä ei ole maksalaatikkoa ollut tarjolla. Hyvä niin, sillä on vastenmielistä mössöä, hyihyi.

Vierailija
68/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina,mies haluaa sitä jouluksi. Syön kyllä itsekin,mutta ilmankin pärjäisin.  Kun oltiin lapsia ,sitä ei oikein muulloin ollut kuin jouluna . Elettiin 60-lukua silloin, eikä ihan joka kaupassa maksalaatikkoa myyty,vaikka sitä jo silloin eineksenä  valmistettiin.

Jos jotain näissä jouluruuissa ihmettelen, niin eineksiä. Juhlaan, eineksiä. Tarjottiinko teillä häissä tai ylppäreissä eineksiä? 

Samaa mieltä. Teen laatikot itse. Ei ole iso työ. Juurekset voi kuoria edellisenä päivänä valmiiksi kattilaan jos haluaa. Mutta ei tunnu minusta ollenkaan huonolta myöskään aloittaa jouluaattoaamu kuorimalla juureksia kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa. Lanttulaatikkoon tarvitaan yleensä 2 lanttua ja porkkanalaatikkoon noin 4 porkkanaa. Niiden muussaus, maustaminen ja laatikon pinnan kuviointi ovat mukavaa työtä muiden jouluvalmistelujen ohessa. Ja onhan ne rapeakuoriset tuoreet laatikot aivan eri tasoisia herkkuja kuin kaupan einekset.

Vierailija
69/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole kokkausihmisiä, mä olen aina syönyt mielelläni  eineksiä jouluna - se on perinne, jota ilman joulu ei tule. Jokainen tyylillään, ei tarvitse toisten tapoja halveksia. 

Vierailija
70/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen juhlavampaa joulu"pateeta" maksasta. Se on tosi hyvää. Lainausmerkeissä siksi, että se ei ole sellainen vesihauteessa kypsennettävä oikea patee. Mutta ohje on sillä nimellä, jostain lehdestä kauan sitten löytynyt.

Siihen tulee maksan lisäksi ainakin mm. anjovisfileitä, munia, vähän siirappia, tomaattipyrettä ja mausteita. Niin ja kermaa tietysti.

Se on todella helppo tehdä ja älyttömän hyvää! 

Antaisitko tuon ohjeen kokonaisuudessaan, kiitos.

Vierailija
71/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän joulupöydässä ole ikinä ollut maksalaatikkoa enkä sitä ole kyllä ostanut kertaakaan itse. Viimeisin makumuisto jostain omilta päiväkotiajoilta 80-luvulta jolloin maksalaatikon sekaan valutettiin sulatettua voita.

Minä panen lämpimän annoksen päälle pari voinokaretta. En ole nähnyt missään niin tehtävän. Se tuli vaan selkärangasta. Todella sopii maksikseen.

Vierailija
72/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinpa huolimattomasti . Todellakin silloin ennen tehtiin itse,kun ei eineksenä ollut niin runsasta tarjontaa kuin nykyisin. Ihan kaikki laatikot ja jouluruuat tehtiin itse. Ja niin teen myös nykyään  itse laatikot,koska en tykkää massa tuotetuista pakastetuista eineksistä, paitsi tuota maksalaatikkoa en tee. Kerran tein mutta ei naapurin koirakaan sitä syönyt .  

Vierailija
73/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen juhlii joulua tavallaan. Ulkomailla asuessa olen huomannut että ei jouluun tarvita tiettyä ruokaa, vaikka perinteitä muuten arvostankin. Mutta kun asuu maassa, jossa ei ole kaupassa perunoita, lanttuja, eikä joulun aikaan aina edes bataattia, niin asioita täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen. Tärkeintä on hyvä joulumieli. 

Vierailija
74/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainakaan itselle arkinen ruoka vaan herkku jota ostan silloin tällöin ja kuuluu myös omaan joulupöytään. Alapeukuttajat voi mennä roskakoriin.

Vierailija
75/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viime vuosina vaihtanut puolukkahillon Tapolan Mustan kastikkeeseen. Se ei ole niin imelää kuin hillo.

Vierailija
76/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä panen lämpimän annoksen päälle pari voinokaretta. En ole nähnyt missään niin tehtävän. Se tuli vaan selkärangasta. Todella sopii maksikseen.

Tosi hyvää myös, jos lämmittää maksalaatikon paistinpannulla ja laittaa voita (ja lisärusinoita). On parempaa kuin mikrossa lämmitettynä. 

Vierailija
77/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kylläkin otan ruokalusikallisen verran kaikkia laatikoita mitä tarjolla on koska itse teen kotonani vain lattu- ja perunalootaa. Tykkään maistella hyvien kokkien aikaansaannoksia varsinkin jouluna. Suomessakin saattaa olla paikkakuntakohtaista, mitä laatikoita jouluksi tehdään. Hyvin tehty maksalaatikko rusinoilla on totista herkkua. 

Vierailija
78/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvää myös, jos lämmittää maksalaatikon paistinpannulla ja laittaa voita (ja lisärusinoita). On parempaa kuin mikrossa lämmitettynä. 

Paistinpannullahan se on lämmitetty iät ja ajat,mutta sitten tuli mikroaaltouuni ja lopetti tuon lämmitys tavan. Siinä poistettaessa tuli myös se voi,joka teki maksalaatikosta entistäkin parempaa. En lämmitä maksalaatikkoa koskaan mikrossa,mieluummin pesen paistinpannun kuin mikron.

Vierailija
79/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä tule. T mummeli 75+

Vierailija
80/114 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on hyvää kun tarpeeksi voita laittaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi