Onko täällä muita, jotka ei ota joulupöydässä maksalaatikkoa? Liian arkinen mielestäni.
Kommentit (114)
Meillä oli lapsena. Se oli itsetehtyä ja harvinaista herkkua. Ei meillä arkena tehty maksalaatikkoa itse. Itse tehty maistuu täysin erilaiselle kuin einesmaksalaatikko. Tekisin itse mutta ei pieni perhe tarvitse kaikkia laatikoita. Tulee ähky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tädillä on aina makaronilaatikkoa joulupöydässä koska se on miehensä suvun perinne. Mun mielestä ei arkiset laatikot kuulu juhlaan.
No on porkkanalaatikkokin ihan arkiruokaakin.
Syökö sitä joku oikeasti kesälläkin?
Laitan tarjolle, mutta itse en ota, koska en pidä siitä. Olen syntyisin Pohjois-Pohjanmaalta ja mummuni kyllä teki maksalaatikkoa jouluksi.
Kyllä minä yhden laatikon ostan ja se menee joulun aikana. Lanttulaatikko ja perunalaatikko ei kuulu minun joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään ole maksista joulupöydässä. Saarioisten maksis on näet joulun aikaan huonompaa kuin tavallisesti, tekisivätkö sitten liian kiireellä näitä pakastimeen. Näissä jouluisissa maksalaatikoissa on kannessa aina se joulu-sana. Tämä ilmiö on toistunut ainakin viimeiset viisi vuotta. Tekisin muuten itse, mutta oma käyttämäni kauppa ei myy jauhemaksaa ollenkaan.
Sen maksan voi itse raastaa jäisenä tai ajaa jollain blebderillä tai sauvasekoittimella soseeksi.
Missä joulupöydässä? Ravintolassa, kylässä, omassa joulupöydässä...?
Jos jotain tarjotaan tai jostain maksetaan, kuten ravintolassa, niin tapaan ottaa edes vähän mahdollisimman montaa lajia, enkä valittele arkisuudesta tm. Vain, jos en jostain tykkää ylipäänsä, niin sen jätän sivuun.
Mielestäni monen joulupöydässä on paljon arkisempaakin kuin maksalaatikko. Itse en osta maksalaatikkoa koskaan. Joten minulle se ei ole mitään arkiruokaa. Arkiruokaa on esim. perunamuusi, jota on monissa pöydissä joulunakin. Ja perunalaatikko nyt ei siitä muusista paljonkaan poikkea.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsena. Se oli itsetehtyä ja harvinaista herkkua. Ei meillä arkena tehty maksalaatikkoa itse. Itse tehty maistuu täysin erilaiselle kuin einesmaksalaatikko. Tekisin itse mutta ei pieni perhe tarvitse kaikkia laatikoita. Tulee ähky.
Samoin meillä oli, kun olin lapsi. En muista että äitinikään olisi sitä muulloin itse tehnyt, jouluksi vain. Oli se hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tädillä on aina makaronilaatikkoa joulupöydässä koska se on miehensä suvun perinne. Mun mielestä ei arkiset laatikot kuulu juhlaan.
No on porkkanalaatikkokin ihan arkiruokaakin.
Syökö sitä joku oikeasti kesälläkin?
En nyt tiedä kesällä, mutta melkein ympäri vuodenhan sitä myydään, eli varmaan sitä myös syödään. Vai mitäpä arvelet?
No miksi ostat sitä joulupöytään jos "et ota"? En ole ikinä kuullutkaan että sitä pitäisi olla.
Onkos kenellekään täällä tuttu joulupöydän laatikko sellainen paksu hernemuhennos sulatetun voin kanssa? Ai että, se on hyvää, mummu tapasi tehdä.
No en ota. Meillä koira syö maksalaatikkoa, sitä rusinatonta tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään ole maksista joulupöydässä. Saarioisten maksis on näet joulun aikaan huonompaa kuin tavallisesti, tekisivätkö sitten liian kiireellä näitä pakastimeen. Näissä jouluisissa maksalaatikoissa on kannessa aina se joulu-sana. Tämä ilmiö on toistunut ainakin viimeiset viisi vuotta. Tekisin muuten itse, mutta oma käyttämäni kauppa ei myy jauhemaksaa ollenkaan.
Sen maksan voi itse raastaa jäisenä tai ajaa jollain blebderillä tai sauvasekoittimella soseeksi.
Kyllä kaupassa voi pyytää tilaamaan sitä. Joulun alla varmasti menisi muillekin kaupaksi. Edellyttää tietysti sitä, ettei saa paniikkikohtausta kun pitää sanoa jotain ääneen.
Meillä ei ole koskaan ollutkaan maksalaatikkoa joulupöydässä.
Eipä ikinä tullut mieleen ennen AV-palstaa, että joulupöydässä tarjottaisiin maksalaatikkoa tai keitettyjä perunoita tai uusiaperunoita. Tämä palsta on aina yhtä jännä katsaus rinnakkaistodellisuuteen.
Ennen oli, mutta en syö maksaa enää..
miten maksalaatikko olisi arkinen, muttei graavattu lohi olisi? Tai joku porkkanalaatikko? Tai punajuuret, suolakurkut?
En ole nähnyt maksalaatikkoa joulupöydässä enkä toivottavasti tule näkemäänkään. Eli enpä söisi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ikinä tullut mieleen ennen AV-palstaa, että joulupöydässä tarjottaisiin maksalaatikkoa tai keitettyjä perunoita tai uusiaperunoita. Tämä palsta on aina yhtä jännä katsaus rinnakkaistodellisuuteen.
Tynnyrissä kasvanut?
eripuolilla suomea on etilaisua perinteitä ja moneen kuuluu maksalaatikko, joihinkin uunituuvinki, muualle syltty ja jonnekin keitetyt perunat.
Maksalaatikko on juhannusherkku, mämmi kuuluu jouluun.
Itse tehty maksalaatikko se pitää olla, jos maksalaatikkoa jouluna haluaa. Se on oikeasti hyvää, vaikken itse sitä jouluksi teekään.