Onko täällä muita, jotka ei ota joulupöydässä maksalaatikkoa? Liian arkinen mielestäni.
Kommentit (114)
Paras joululaatikoista, kinkun ja perunan kanssa sopii hyvin. Porkkanalaatikkoa voi myös siinä seassa syödä, mutta lanttu- on pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole koskaan tuota jouluna tarjottu.
Johtuu siitäkin, että maksalaatikko on (pinaattikeiton ohella) ainoita einesruokia, mitkä ovat valmiina sen verran kelvollisia ettei kannata tehdä itse. Tulee syötyä monta kertaa vuodessa ja se on nimenomaan liian arkinen joulupöytään.
Lihapullat ja silakkalaatikko ovat myös liian arkisia ruokia vaikka olisivatkin hyvin tehty, enkä yhdistä niitä jouluun.
Pinaattikeitto on, mutta maksalaatikko ei kyllä ole! Itsetehty maksalaatikko on kuin eri planeetalta. Et ole varmaan ikinä maistanut?
Kun on tottunut kaupan maksalaatikkoon niin kotitekoinen maistuu omituiselta. Varmaan myös toisinpäin. Aika teollisia mössöjähän valmisruoat ovat.
Lapsena syötiin valmismaksalastikkoa aika usein. Itsetehtyä en ole syönyt kuin pari kertaa.
t. Eri.
Maksalaatikko voittaa satanolla imelletyn perunalooran, porkkanalooran, lanttulooran, bataattiloora ainoa joka on hyvää maksan lisäksi.
Kun olin lapsi teki äiti jouluksi lanttu-, porkkana-, makaroni- ja maksalaatikot. Viimeisten 30 joulun aikana en ole maksalaatikkoa syönyt, mutta juuri tänä vuonna ajattelin kokeilla tehdä sitä. Täällä ei kyllä ole myynnissä jauhettua maksaa, mutta kai sulatetun maksan voi laittaa vaikka tehosekoittimeen.
Lipeäkala ei kuulu joulupöytään. Maksalaatikko kuuluu. Mieluiten omatekoinen.
Emme syö! Ei oo joulupöytää! Emme harrasta krääsäjuhlia!
Otan. En syö maksalaatikkoa muuten kuin jouluna.
Meillä ei ole koskaan ollut joulupöydässä maksalaatikkoa. En syö sitä muulloinkaan.
Kaikki jouluruoat on aika tylsiä. Kinkkua voi syödä läpi vuoden ja niitä muita ruokia jaksaa ehkä kerran syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tädillä on aina makaronilaatikkoa joulupöydässä koska se on miehensä suvun perinne. Mun mielestä ei arkiset laatikot kuulu juhlaan.
Lihaton makaronilaatikko on aikoinaan ollut aina nimenomaan juhlapöydän lisäkeruoka.
Outo juhlaruoka. Sitähän syödään silloin kun ei ole muuhun varaa.
Ei suinkaan.
https://makuklubi.myllynparas.fi/blogi/tiesitko-taman-makaronista
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tiesitko-tallaista-makaronil…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään jolla olisi maksalaatikkoa joulupöydässä.
Taitaa olla länsiosassa maata tapana. Vähän niin kuin lihapullat joulupöydässä taitaa olla eniten suomenruotsalaisten tapa.
Tarkoitatko maan länsiosalla ruotsinkielistä rannikkoa?
Itse asun Länsi-Suomessa, enkä ole koskaan nähnyt yhdessäkään joulupöydässä maksalaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jouluruoat on aika tylsiä. Kinkkua voi syödä läpi vuoden ja niitä muita ruokia jaksaa ehkä kerran syödä.
Meillä on luovuttu "perinteisistä" jouluruoista lähes kokonaan; kaikki ovat kyllästyneet niihin jo viimeistään tapanin-päivänä. Joulu on mukava rauhallisuuden ja kiireettömyyden takia. Meillä loikoillaan, luetaan, jutellaan, syödään, mitä mieli tekee. Kalaa, juustoja, viiniä..mutta niitäkin korkeintaan pari päivää. Oli aika, jolloin vierailtiin joulunpyhinä ja aina samat rosollit, kinkut, pateet...joka joulupöydässä. Sressitöntä Joulua!
Oli joulu tai juhannus tai mikä päivä tahansa, niin maksalaatikko saa tulla ja syödä minut, jos pystyy, mutta minä en koske siihen pitkällä kepilläkään.