Jotkus D-vitamiinit vaarallisia luki eilen lehden lööpissä
Kommentit (77)
Ei ole vaarallisia. Jos oot kalpea kuin kalkkilaivan kapteeni niin aika huoletta saat syödä d-vitamiinia.
Suomalaisilla on yleinen geeni, joka vähentää D-vitamiinin imeytymistä.
Itse kuulun tähän joukkoon, geenitestin mukaan.
Kesällä jos menet uikkareissa aurinkoon, niin saatat saada 200-250 mikrogrammaa D-vitamiinia varttitunnissa auringon vaikutuksesta. Sitten joku muka väittää että ei saa ottaa yli 100 mikrogrammaa päivässä purkista keskellä kaamosta, vaikka siitä ei kaikki edes imeydy 😂
Vierailija kirjoitti:
Länsimaissa on todennäköisemmin sairas siksi että syö liikaa vitamiineja ja hivenaineita kuin siksi että niistä olisi puutetta.
Miettikää sitä.
Varmaan joo, jos vetää siinä ohessa pullaa, sipsiä, hamppareita, pitsaa, energiajuomaa, kahvia... Painoindeksi pilvissä, peruskunto nollassa ja päivät istutaan töissä, illat puhelimella.
Ei ne vitamiinit ihmeitä tee, vaikka vähän auttavatkin.
Ylpön ison D-vitamiini ohjeen takia annostusta itseasiassa laskettiin. Annos aiheutti lapsille kallon liian nopeaa luutumista.
Tämän takia, annostus on erittäin varovainen.
Kanadassa, joka on samanlainen auringonvalon suhteen, annostus oli ainakin muutama vuosi sitten 50 mikrogrammaa. Taisivat nostaa sitä vielä ihan lähiaikoina, jos muistan oikein
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaarallisia. Jos oot kalpea kuin kalkkilaivan kapteeni niin aika huoletta saat syödä d-vitamiinia.
No ei sitä pitoisuutta naaman väristä näe. Mutta joo, 100ug/pvä on ylin suositus ja aina voi mittauttaa pitoisuuden, niin tietää missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Ylpön ison D-vitamiini ohjeen takia annostusta itseasiassa laskettiin. Annos aiheutti lapsille kallon liian nopeaa luutumista.
Kanadassa, joka on samanlainen auringonvalon suhteen, annostus oli ainakin muutama vuosi sitten 50 mikrogrammaa. Taisivat nostaa sitä vielä ihan lähiaikoina, jos muistan oikein
Nyt tarvitsen kyllä tuohon kallon liian nopeaan luutumiseen faktalinkin tai pari. Voisitko laittaa?
Vierailija kirjoitti:
No varmaan on vaarallista, jos syö D:tä yli 100 mikrogrammaa päivässä.
Se riippuu sun omista tarpeista se selviää vain mittauttamalla arvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
otin just 250g d:tä
Ei liity sun letkautukseen, mutta d-vitaamia voi boostata, koska on rasvaliukoinen. Voi siis ottaa vaikka kuukauden d-vitamiinia yhdellä annoksella, eikä napsia jotain sataa milligrammaa joka päivä.
Hölöpölö
Höpötä vaan, mutta noin se menee. Ota Google ja käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan on vaarallista, jos syö D:tä yli 100 mikrogrammaa päivässä.
Se riippuu sun omista tarpeista se selviää vain mittauttamalla arvot.
Itse olin aikaisemmin kauhuissani, kun yksi tuttava veti 120 mikrogrammaa päivässä. Itse otin mielestäni paljon, 50 mikrogrammaa. Näillä oltiin menty muutama vuosi.
No, kävimme testauttamassa arvot. Hänellä 112, minulla 53.
Ja myrkytys on yli 350.
Joku professori Schwab (liekö sukua WEF:n Klaus Schwabille) varoitteli että 10 mikrog riittää, max 20 mikrog.
Täytyyhän ne ihmiset pitää sairaina että BigPharma tienaa, ja toisaalta depopulaatio on heidän agendansa muutenkin.
Minä syön 50 joka päivä ympäri vuoden, ei ole ollut flunssia siitä lähtien kun aloitin 10 vuotta sitten. Pari kertaa päivän nuha.
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa se, että Kanadassa ei vitaminisoida maitoa tai rasvoja. Meillä näin tehdään, jonka vuoksi suositus on pienempi, jos syöt niiden mukaan. Jos et syö, annosta on järkeväkin nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa se, että Kanadassa ei vitaminisoida maitoa tai rasvoja. Meillä näin tehdään, jonka vuoksi suositus on pienempi, jos syöt niiden mukaan. Jos et syö, annosta on järkeväkin nostaa.
Ja Jenkeissä ei paista aurinko, eikä ruuassa ole vitamiineja ollenkaan, kun 100ug kehotetaan syömään?
D-vitamiinin saantisuositus on Suomessa ihan naurettavan alhainen. Itse en käytä maitotuotteita enkä syö rasvaista kalaa, joten saan ravinnosta tuskin yhtään D:tä. Ja kesäisin varjelen hipiääni auringonvalolta. Otan purkista ympäri vuoden 70-100 mikrogrammaa ja mittautin juuri omat D-tasot. Arvo oli 73. Saisi olla korkeampikin.
Jos olisin noudattanut tätä aneemista virallistotuutta 10 mikrogrammaa D:tä, niin olisin reippaasti puutoksen puolella.
Avainsana: imeytyminen. Ainoa keino selvittää oma annostus, on käydä verikokeissa. Tulos voi yllättää.
Olen samaa mieltä siitä, ettei ole järkeä nostattaa veren kalsidolitasoja yli 100 nmol/l, jos ei veren kalsiumarvosta ole tietoa. Itsellä kalsidoli (eli se D) on 109 nmol/l, ja kalsiumarvo aivan viitearvojen ylärajalla, vaikken käytä runsaasti kalsiumia sisältäviä elintarvikkeita.
Mun arvo ilman vitamiinilisää oli kesällä 14. Sain tämän jälkeen d-vitamiinia pistoksena, ja tuntui muuten voinnissa, vaikken uskonut että vaikuttaisi mitään. Nyt syön 100 ug päivässä.
En ole syönyt mitään lisävitamiinia koskaan. Olen lisäksi kasvissyöjä, joten kalastakaan en saa D:tä. Kävin Puhti kasvissyöjä ja vegaanin laboratoriopaketti -tutkimuksessa, jossa tutkitaan mm. D-vitamiini, B12 ja ferritiini. Kaikki olivat viitearvoissa eli ihan hyvät. D-vitamiinilla rikastettuja maitotuotteita kyllä käytän jonkin verran.
Kaikki pääsevät lukemaan.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/53faba4a-ba68-4e73-8cf6-f3b14…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvitsen kyllä tuohon kallon liian nopeaan luutumiseen faktalinkin tai pari. Voisitko laittaa?
En nyt löytänyt artikkelia, outoa! Minulla on kuitenkin täysin selvät muistikuvat tuosta mainitsemastani asiasta. Voiskohan olla joku kirja josta tämän luin.
Olen farmaseutti niin asia on jäi mieleen. Mutta en tosiaan nyt voi todistaa mitään.
Nimenomaan. Googlatkaapa, miten d-vitamiini vaikuttaa kulkutautien, diabeteksen ja muiden ehkäisyyn ja lukekaa hetki vielä, miten toimii "hormonina".
Miten kehittyy lapsi, jolla on koko ajan liian alhainen d-vitamiinipitoisuus? Hyvin nähtävästi. Kirjolle pääsee aina.