Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki loppuu ihmisiltä jotka omistavat asunnon

Vierailija
02.12.2024 |

Tuki loppuu ihmisisltä jotka ovat tehneet töitä jopa vuosikymmeniä? Pankit eivät anna asuntolainaa ihmisille jotka eivät sitä pysty maksamaan? Työttömiltä ja sairastuneilta viedään oma koti? Ihmisiltä jotka ovat tehneet todella paljon töitä ja maksaneet veroja, heiltä viedään oma asunto?

Kuinka kusi pää tai tietämätön ihminen kirjoittaa jotain tämän kaltaista?

"Ei asumistuki lopu, vaan se pienenee, kun asuu tuloihinsa nähden liian kalliissa asunnossa. Yhteiskunnan ei kuulu elättää ihmisiä yli heidän tulotasonsa. Ihmisen oma velvollisuus on kouluttautua niin pitkälle kuin mahdollista. Näin ybteiskunta saa verotuloja, joilla näitä tukia maksellaan."

Itse asun omassa talossa, menetin työkyvyn ja oma lainanlyhennys on 200 euroa kuussa. Ketkä ovat "ybeiskunta" idio otteja? "ybe" ei varmaan tajua että toisilla oli ainoa mahdollisuus mennä töihin ja tienata kovalla työllä rahaa?

Kommentit (532)

Vierailija
401/532 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö eläkeläisillä jatku asumistuki  jotka ovat ennenkin saaneet. ?

Kyllä joo eli jatkuu. 

Vierailija
402/532 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tätä nahistelua. Aikuisen ihmisen kuuluu käydä töissä ja maksaa kaikki kulunsa itse. Erittäin lapselliselta kuulostaa pelkkä tukien veivaaminen edes takaisin. Minä asun yksin vanhassa omakotitalossa ja ikinä en ole hakenut asumistukea kelasta. Palkalla se asuminen kuuluu maksaa. Enkä ole rikas. Reilusti alle 3000€/kk on brutto palkka. m39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/532 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkineen tämä lakimuutos tulee taaskin vain kannustamaan holtittomaan elämäntapaan ja kädestä suuhun elämiseen. Jos tuhlaat kaikki rahasi koko ajan, niin saat jatkossakin täydet tuet. Jos taas elät säntillisesti, niin siitä rangaistaan.

Vierailija
404/532 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asumisoikeusasuntoon saa jatkossa normaalisti asumistukea. Eli kenenkään ei enää kannata ostaa omaa. Asuu vain vuokralla tai asossa niin tuet juoksee mukavasti. Tämäkö sitten on järkevää?? Ettei vaan tuettaisi "rikkaita" omistusasujia... voi luoja mitä daijuja.

Eikö tätä aso-järjestelmääkin olla lakkauttamassa? 

Vierailija
405/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä v*tuttaa. Olen vauvan kanssa kotona, juuri alkoi kotihoidontukikausi ja hiljattain kuolleen äitini perintö tuli hetki sitten tilille. Olin säästänyt hoitovapaata varten todella huolella ja nyt sain lisäksi sen verran perintöä, että tilin saldo ylittää 50 000 euroa. Eli emme saa asumistukea, asumismenot kuussa 1300€ (Helsinki) ja joudun nyt käyttämään perinnön täysin siihen, että saadaan lapsille ruokaa ja katto pään päälle.

Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että asumistuki on viimeinen oljenkorsi jos rahaa ei muuten ole. Mutta mitä, jos olisin saanut perinnön jo aiemmin ja vaikka juonut sen, eipä Kelaa kiinnostaisi. Tarkoitus oli tuon perinnön avulla ostaa asunto kun palaan taas työhön. Olisimme jotenkin selvinneet asumistuen (350€/kk) avulla niin, että olisin voinut olla lapsen kanssa kunnes täyttää 3. Nyt en voi eli siitä sitten yhteiskunnalle lisää menoja, kun lapsi menee varhaiskasvatukseen, se on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa kuin kotihoito. Kokopäiväinen päiväkotilapsi on yksilötasolla paljon kalliimpaa kuin maksaa kotihoidontuki ja asumistuki. Olkaa hyvä.

Tuntuu ihan järkyttävän epäreilulta tämä. Äitini pienenpieni elämäntyö menee nyt mun perheeni arkikuluihin. En saa sitä sijoitettua mitenkään järkevästi, kuten yleensä perinnöille tehdään. Aiemmin tämä ei olisi ollut ongelma, vasta nyt 1.1. kun varallisuusraja tulee. Hain siis asumistukea mutta eivät sitä maksa kun on liikaa irtorahaa tilillä. No, ei ole kauaa ja sitten kusessa ollaankin. Perintö oli siis vain 30 000 mutta se onkin ainoa raha mitä tulen ikinä mistään muualta kuin omasta työstä saamaan ja se menee nyt asumiseen.

Ärsyttää, kun jokaikinen hallituksen heikennys osuu perheeseeni. Olen maksanut 22 vuotta liiton ja kassan jäsenmaksuja ja ollut 0 päivää työttömänä ja tänä aikana ansiosidonnaista on heikennetty pilvin pimein. Kotihoidontuen Helsingin kuntalisä lakkautettiin ekan lapsen ollessa vauva. Kun opiskelin yliopistossa, en juurikaan nostanut edes opintotukea, kun tein töitä kuin hullu, valmistuin tavoiteajassa. Tein ydinperheeseen kaksi supisuomalaista lasta tähän kurjaan yhteiskuntaan kuten on kovasti päättäjätasolta toivottu ja nyt, kun haluaisin perheelle tulevaisuutta niin ei, rahoittavat mieluummin tuhlureita. Olen tehnyt töitä koko aikuisiän. Kouluttautunut. Tehnyt lapset. Olen esimerkki, lainkuuliainen kansalainen joka ei ole juuri tukia tarvinnut tai niitä hakenut. Ja olen malliesimerkki siitä, miten pieni ahkera ns. kunnon kansalainen kärsii nyt eniten.

Nyt tuli viimeinen niitti. Pelkkää kurjuutta ja paskaa. Jos vain voisin lähteä pois täältä, sen tekisin. Töiden saanti ulkomailta ei vain ole mahdollista. 

Vierailija
406/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erittäin hyvä päätös. Jos et ilman asumistukea pysty asumaan omassa asunnossa niin myyntiin vaan.

Mieti että ihminen voi joutua tosi pahaan pulaan esim tilapäisen työttömyyden vuoksi 

Mieti, että se työttömyys ei yleensä tule kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kannattaa maksaa työttömyyskassaan jäsenmaksu, että saa ansiosidonnaisen, sekä kerätä edes jotain puskuria, myös se, että vastaanotat heti työtä edellisen päättyessä auttaa siihen, ettet putoa pitkäaikaistyöttömäksi. Yleensä sellainen henkilö, joka on saanut asuntolainan pankista on kohtuullisen vakavarainen ainakin lainaa hakiessaan 

Kyllä työttömyys voi tulla ihan yhtäkkiä. Vaikka yrityksellä menee hyvin, yhtäkkiä aloitetaan yt-neuvottelut, jotta johto saa itselleen enemmän rahaa.

Vierailija
407/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa päättäjät uskottelevat, että jokainen voi kouluttautua mihi haluaa, mutta oikeastihan se ei ole niin. Kaikki eivät pääse haluamaansa kouluun, etenkin heitä tämä koskettaa, joille esimerkiksi allergioiden vuoksi on hyvin rajatut ammattimahdollisuudet. Tämän lisäksi hallitus on romuttanut koulutustuet, joten jos nyt jossain on vähävarainen kouluttamaton, joka haluaisi koulutukse ja kykenisikin vielä siihen ja pääsisi koulutukseen, niiin se tyssäisi sitten siihen ettei hänellä olisi rahaa.

Ihmiset eivät pääse eteenpäin elämässään, jos heille ei anneta siihen mahdollisuuksia. Mahdollisuuksien antaminen ei ole sitä, että kaikki mahdolliset tuet leikataan pois ja ruoskitaan kaupan päälle.

Vierailija
408/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa asua omistusasunnossa niin voi muuttaa vuokra-asuntoon. 

Vierailija
409/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän loppuu

Vierailija
410/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä nahistelua. Aikuisen ihmisen kuuluu käydä töissä ja maksaa kaikki kulunsa itse. Erittäin lapselliselta kuulostaa pelkkä tukien veivaaminen edes takaisin. Minä asun yksin vanhassa omakotitalossa ja ikinä en ole hakenut asumistukea kelasta. Palkalla se asuminen kuuluu maksaa. Enkä ole rikas. Reilusti alle 3000€/kk on brutto palkka. m39

Mitä jos sairastut tai sinut irtisanotaan? Et saa palkkaa. Onko kiva kun joudut myydä asuntosi? Vai olisiko kiva jos saisit tukea, kunnes pääset taas jaloillesi? Miksi haluat maksaa palkastasi veroja, jos et saa mitään vastinetta omistusasujana?

Vierailija
411/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi hallitus poisti aikuiskoulutustuen, joten jos olet nuoruudessa tehnyt virhearvion, mitä kannattaa opiskella ja mistä on hyötyä koko elämäksi, sen on voi voi ja mitäs läksit. Itse ainakin olin ideologinen nuori ja luulin, että menestyn ja saan tehdä työtä mistä pidän. Nyt nelikymppisenä olen ihan kusessa, kun töitä ei vain ole ja kidun hirveässä työssä ja kärsin. Haluaisin kouluttautua sairaanhoitajaksi, eikö niitä hallituskin haluaisi? Mutta en voi, kun ei ole aikuiskoulutustukea ja opintotuet käytin siihen töttöröö-maisteritutkintoon kaksikymppisenä.

Vierailija
412/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on tarkoitettu kaikkein köyhimmille. Sulla on rahaa kiinni siinä omistusasunnossa. 

Eikä ole! Itse lopetan keikkatyön vastaanottamisen ulkomailta. Tähän asti olen saanut 3kk asumistukea per keikka, kun on asumiskulut myös toisaalla. Ottakoot joku italiaano nuokin EU-pätkätyöt ja kotiuttakoot veroeurot.

Vierailija
413/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä v*tuttaa. Olen vauvan kanssa kotona, juuri alkoi kotihoidontukikausi ja hiljattain kuolleen äitini perintö tuli hetki sitten tilille. Olin säästänyt hoitovapaata varten todella huolella ja nyt sain lisäksi sen verran perintöä, että tilin saldo ylittää 50 000 euroa. Eli emme saa asumistukea, asumismenot kuussa 1300€ (Helsinki) ja joudun nyt käyttämään perinnön täysin siihen, että saadaan lapsille ruokaa ja katto pään päälle.

Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että asumistuki on viimeinen oljenkorsi jos rahaa ei muuten ole. Mutta mitä, jos olisin saanut perinnön jo aiemmin ja vaikka juonut sen, eipä Kelaa kiinnostaisi. Tarkoitus oli tuon perinnön avulla ostaa asunto kun palaan taas työhön. Olisimme jotenkin selvinneet asumistuen (350€/kk) avulla niin, että olisin voinut olla lapsen kanssa kunnes täyttää 3. Nyt en voi eli siitä sitten yhteiskunnalle lisää menoja, kun lapsi menee varhaiskasvatukseen, se on yhteiskunnalle paljon ka

Jos sulla on yli 50 000 € tilillä, niin et sä mitään tukia tarvitse

Vierailija
414/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että asumistuki on viimeinen oljenkorsi jos rahaa ei muuten ole. Mutta mitä, jos olisin saanut perinnön jo aiemmin ja vaikka juonut sen, eipä Kelaa kiinnostaisi. Tarkoitus oli tuon perinnön avulla ostaa asunto kun palaan taas työhön. Olisimme jotenkin selvinneet asumistuen (350€/kk) avulla niin, että olisin voinut olla lapsen kanssa kunnes täyttää 3. Nyt en voi eli siitä sitten yhteiskunnalle lisää menoja, kun lapsi menee varhaiskasvatukseen, se on yhteiskunnalle paljon ka

Ei ole kyllä härskiydellä rajaa.

On opiskeltu yliopistossa ilmaiseksi veronmaksajien piikkiin, on saatu olla kotona äitiysrahojen ja kotihoidon tukien turvin jne. Tilillä makaa 50 000 euroa ja yhteiskunnan pitäisi maksaa asuminen. Huh huh. 

Vierailija
415/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No osta jotain mitä tarvitsette ja jätä tilille 49 000 €. Minä ostin uuden sängyn, tietokoneen, Iphonen, Ipadin ja pöytäkoneen. Vielä ostan telkkarin. Säästöön jää 10.000 ja asumistuki juoksee

Vierailija
416/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päätät hankkia oman asunnon, sen kustannusten ei tule kuulua valtion vastuulle.

Vierailija
417/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli toivottavasti.

Vierailija
418/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yleensä sellainen henkilö, joka on saanut asuntolainan pankista on kohtuullisen vakavarainen ainakin lainaa hakiessaan."

No joo, viime vuosina on ollut tarkempaa sen lainanannon kanssa. Mutta Suomessa on asuntolainat pitkiä. Monet ovat saaneet asuntolainansa silloin, kun lainaa myönnettiin kelle tahansa, joka saa peilin huurtumaan.

Ja keväällä tulee potkulaki eli ei tarvita enää painavaa syytä irtisanomiseen vaan riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävässä. 

Uuden kouluttaminen on niin työlästä, ettei kukaan lähde yhden myöhästymisen takia työntekijää potkimaan pois. Uuden kouluttaminen myös maksaa yritykselle. Vanhalla työntekijällä on tässä mielessä aina etulyöntiasema. 

Se on tietysti mielenkiintoista että miten esim raskauteen tai työntekijän ikään liittyvät asiat tulkitaan jatkossa. Tätä jännitän enemmän sillä voisin uskoa, että joillakin työnantajilla on intressit vaihtaa nuorempaan tai lapsettomaan. Oletan, että lakiin tulee joku kirjaus tähän liittyen mutta nähtäväksi jää kuinka tehokas se on kitkemään todellista väärinkäyttöä.

Vierailija
419/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asumistuki ainakin määräaikaisena pakollisiin asumiskuluihin olisi ok. Turvaverkohan on tarkoitus auttaa notkelmien yli. Nyt linjaus on, että samantein vaan pohjalle, mutta samalla on ok lojua vuosikymmeniä tuilla. Se pitäisi olla juuri toisinpäin. 

Mutta se on ollut älytöntä, että on maksettu rahoitusvastikkeeseenkin tukea. Se on ollut suoranainen virhe asumistukijärjestelmässä. Yhteiskunnan ei tule maksaa kenenkään lainoja. Tai sitten hyvin lyhytaikaisesti tukea, kunnes saa asuntonsa myytyä. 

Vierailija
420/532 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta asumistuki ainakin määräaikaisena pakollisiin asumiskuluihin olisi ok. Turvaverkohan on tarkoitus auttaa notkelmien yli. Nyt linjaus on, että samantein vaan pohjalle, mutta samalla on ok lojua vuosikymmeniä tuilla. Se pitäisi olla juuri toisinpäin. 

Mutta se on ollut älytöntä, että on maksettu rahoitusvastikkeeseenkin tukea. Se on ollut suoranainen virhe asumistukijärjestelmässä. Yhteiskunnan ei tule maksaa kenenkään lainoja. Tai sitten hyvin lyhytaikaisesti tukea, kunnes saa asuntonsa myytyä. 

Jos tulee työttömyys tms. Niin lähtökohtaisesti ihmisten pitäisi kuulua työttömyyskassaan, jolloin saavat ansiosidonnaista. Se on juuri sitä "määräaikaista" tukea. Jos on pitkään työttömänä, niin on mielestäni ihan oikein että asunnon joutuu myymään. Se on toki traagista yksilölle mutta ei sekään vetelee, että yhteiskunta maksaisi omistusasumisen lainat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi