Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö hoikkana pysyäkseen laskea kaloreita?

Vierailija
02.12.2024 |

Olen tätä pohtinut. Elämäntapamuutos olisi suunnitelmissa, toki jo alkanutkin hieman. 

Olen reilusti ylipainoinen, johtuen mm. lapsuudesta opituista elämäntavoista (olin lihava jo 4-vuotiaana), masennuksesta, masennuslääkkeistä, ahmimisesta, piittaamattomuudesta ja herkkuhimosta 

Mielestäni kuitenkin ymmärrän, millainen on terveellinen ruokavalio. Uskoisin ymmärtäväni, kuinka paljon mitäkin ruokaa on järkevä syödä. Ymmärrän, että vaikka pähkinät ovat terveellisiä, mutta niitä ei kannata syödä muutamaa enempää. Ymmärrän myös, että kasviksia saa syödä reippaammin. Jne 

Olen kuitenkin miettinyt, kun ihmiset tuntuu nykyään puhuvan niin usein kaloreista etenkin laihdutuksen yhteydessä? Onko tällainen tarpeellista? Mulla ei ole tavoitteena mahdollisimman nopea pikadieetti, vaan pikkuhiljaa terveempi elämä. En siis ihan rehellisesti tiedä, kuinka paljon on 800g kasviksia, tai kuinka paljon kaloreita on kahdessa rivissä suklaata. Mutta ymmärrän lautasmallin, säännöllisen ateriarytmin ja mikä ruoka on terveellistä, ja mitkä on ns. sattumia

Mielipiteitä, onko kaloreiden laskeminen jokaisen normaalipainossa pysyvän elämäntapa, vai onko jopa järkevämpää syödä rennosti, mutta terveellisesti? 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmasti riippuu ihmisestä. Minun ei ole tarvinnut. Sinä joudut varmasti tekemään enemmän töitä, koska olet ollut lapsesta asti ylipainoinen.

Vierailija
42/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pähkinöitä voi syödä enemmän kuin muutaman😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut hoikka, joskus jopa laiha enkä ole ikinä laskenut kaloreita, en edes osaa laskea. Syön mitä huvittaa, paljon lihaa, pitsaa, kakkuja, suklaata jne. En syö kasviksia. 

N43 ja 55kg. 

Vierailija
44/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni alkuun kannattaa seurata kaloreita ja punnita annoksia, jotta alkaa ymmärtää mitä mikäkin sisältää. Ei sitä tarvitse sitten enää jatkaa kun osaa jo hahmottaa nuo automaattisesti.

Moni ei tajua, miten paljon esim kerma tai juusto sisältää kaloreita ja käyttää niitä melkoiset määrät ruoanlaittoon. Pienilläkin muutoksilla saa ruokansa kaloripitoisuutta pienennettyä. 

Vierailija
45/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus teininä kun laihdutin, opiskelin ruoan kalorimäärät, ja ne on suurinpiirtein jääny mulle päähän. Enää ei tartte laskea, mutta olen kyllä tietoinen asiasta. En syö mitä vaan. 

Vierailija
46/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ollut hoikka, joskus jopa laiha enkä ole ikinä laskenut kaloreita, en edes osaa laskea. Syön mitä huvittaa, paljon lihaa, pitsaa, kakkuja, suklaata jne. En syö kasviksia. 

N43 ja 55kg. 

Joo, no et edusta keskivertoihmistä. 

Vierailija
47/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdut jos pystyt sietämään nälkää joka ei kituuta vaan sivelee itsetuntoa. Pikkuaskelia. Itsetuntoa sivelevä nälkä ei ole negatiivinen asia. Se on saavutus. Jos alat nauttimaan sinulle sopivan määrän nälkää kerralla, saat hyviä tuloksia. 

Vierailija
48/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka hoikaksi haluat. Jonkun BMI 20:n voi saavuttaa syömällä tavallista kotiruokaa sekä herkkuja maltillisen määrän kerran viikossa. Ei tarvi kituutella. Alipainoon tai joihinkin alle kympin rasvoihin sen sijaan pitää ihan laihduttamalla laihduttaa ja treenata

Vierailija
49/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyy saman kysymyksen kääntäen, että tarviiko yhtään miettiä ja rajoittaa mitä lappaa suuhunsa ja kuinka paljon pysyäkseen hoikkana, niin vastaus on että kyllä tarvii. Ne kalorit kertovat ruoan sisältämän energian määrän, ja jos vain makaa sohvalla mahasa vieressä, mättää ruokaa ja ainoa liikkuva lihas on poskilihas,  lihoo. Niin raadollista se vaan on. Ei ole oikotietä onnen.

Tässä vastaus, jonka jälkeen ketjun jatkaminen on turhaa. Näin se on. Kalori on vain energian yksikkö, ei sen kummempaa. Jos ihminen saa ravinnosta liikaa energiaa kulutukseen nähden, hän lihoo.

Vierailija
50/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N43 ja 55kg. 

Joo, no et edusta keskivertoihmistä. 

Miten niin?

Minä ja mun ystävät olimme vielä 50+v tuota kokoluokkaa, suurin osa edelleenkin normaalipainossa jopa hyvin hoikkia. Itse lihoin lääkkeitten takia muutaman kilon yli ja ne jäi. Kaikkea hyvää on syöty mutta pieniä määriä.

Aiemmin meidän kokoisemme olivat normaaleja naisia läpi elämän!

Vierailija
51/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan välttää niitä.

Vierailija
52/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuinka hoikaksi haluat. Jonkun BMI 20:n voi saavuttaa syömällä tavallista kotiruokaa sekä herkkuja maltillisen määrän kerran viikossa. Ei tarvi kituutella. Alipainoon tai joihinkin alle kympin rasvoihin sen sijaan pitää ihan laihduttamalla laihduttaa ja treenata

Mulla on normaalipaino, kympin rasvat. Ei laihduttamalla laihdutusta, mutta kasvisruokavalio + kalaa, kehonpainotreeniä pari kertaa viikossa ja kävelyä tunti tai kaksi päivässä. Noilla lähti 30 kg.

Vierailija
53/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei tarvitse kaloreita todellakaan laskea, vaan olennaisempaa on vakaa rutiini syömisessä. Rutinoi sen homman jotta ruokaan liittyviä asioita ei tarvitse yhtään enempää mielessä pyöritellä. Sitten keskittyy muihin asioihin. Keho kyllä antaa palautetta milloin rutiini on sopiva. Jos ei lähde fläsät sulamaan niin rutiinissa on viilattavaa, päin vastoin sitten myös.

Vierailija
54/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi, eikä hiilareita. Yli 20 kiloa lähteny ja syön mitä haluan, mut illalla en enää syö. Sellainen paastoaika alkaa. 

Vierailija
55/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti ei tarvitse. Jos on joku lihottava lääke, silloin voi joutua laskemaan.

Vierailija
56/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaat noihin aterioihin omaa syömistäsi, niin miltä se vaikuttaa?

Tällainen on hyvä ateriarytmi keskivertonaiselle

Kuinka koostaa järkevä, ravitseva ja hyvinvointia tukeva ateria?

Vierailija
57/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koko aikuiselämäni painanut suht saman verran (60kg/170cm) ja kyllä helvetti soikoon joudun koko ajan jos en nyt ihan laskemaan kaloreita, niin miettimään niitä, ettei paino lähde nousuun. Kaloreita kuluu päivässä älykellon mukaan maksimissaan 1800, vaikka askelia olis tullut 12 tuhatta. Eipä siihen tartte paljon syödä, eikä kyllä mitään ylimääräistä. Olis kiva ottaa kaupasta välillä suklaapatukka mukaan, mutta siinä vaiheessa aina tulee mieleen, että tämä on sit ylimääräinen 300 kaloria. Tai keittää iltapäiväkahvit jonkun suolaisen piirakan kanssa. Mutta ei, heti jos olen hetken miettimättä kaloreita, niin pamahtaa kilo tai pari lisää ja saa palata tuskaiseen ruotuun. Ei mitään järkeä. 

Vierailija
58/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maikki pitää varmaan itseään keskivertonaisena ja liikkuu kuin liikunnanohjaaja.

Vierailija
59/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko aikuiselämäni painanut suht saman verran (60kg/170cm) ja kyllä helvetti soikoon joudun koko ajan jos en nyt ihan laskemaan kaloreita, niin miettimään niitä, ettei paino lähde nousuun. Kaloreita kuluu päivässä älykellon mukaan maksimissaan 1800, vaikka askelia olis tullut 12 tuhatta. Eipä siihen tartte paljon syödä, eikä kyllä mitään ylimääräistä. Olis kiva ottaa kaupasta välillä suklaapatukka mukaan, mutta siinä vaiheessa aina tulee mieleen, että tämä on sit ylimääräinen 300 kaloria. Tai keittää iltapäiväkahvit jonkun suolaisen piirakan kanssa. Mutta ei, heti jos olen hetken miettimättä kaloreita, niin pamahtaa kilo tai pari lisää ja saa palata tuskaiseen ruotuun. Ei mitään järkeä. 

Älykellot huijaa, ne mittaa käden liikkeetkin.

Mulla (todelliset askeleet) 17000 kuluttaa vain 669kcal. Yleensä syön normaalit n1500kcal ja jätän liikkumisesta saadut miinuskaloreiksi eli en syö mitään extraa

Vierailija
60/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maikki pitää varmaan itseään keskivertonaisena ja liikkuu kuin liikunnanohjaaja.

Maikki syö itse varmasti reilusti enemmän. Liikkuva nainen tarvitsee enemmän hiilareita (ellei ole todella pienikokoinen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän