Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö hoikkana pysyäkseen laskea kaloreita?

Vierailija
02.12.2024 |

Olen tätä pohtinut. Elämäntapamuutos olisi suunnitelmissa, toki jo alkanutkin hieman. 

Olen reilusti ylipainoinen, johtuen mm. lapsuudesta opituista elämäntavoista (olin lihava jo 4-vuotiaana), masennuksesta, masennuslääkkeistä, ahmimisesta, piittaamattomuudesta ja herkkuhimosta 

Mielestäni kuitenkin ymmärrän, millainen on terveellinen ruokavalio. Uskoisin ymmärtäväni, kuinka paljon mitäkin ruokaa on järkevä syödä. Ymmärrän, että vaikka pähkinät ovat terveellisiä, mutta niitä ei kannata syödä muutamaa enempää. Ymmärrän myös, että kasviksia saa syödä reippaammin. Jne 

Olen kuitenkin miettinyt, kun ihmiset tuntuu nykyään puhuvan niin usein kaloreista etenkin laihdutuksen yhteydessä? Onko tällainen tarpeellista? Mulla ei ole tavoitteena mahdollisimman nopea pikadieetti, vaan pikkuhiljaa terveempi elämä. En siis ihan rehellisesti tiedä, kuinka paljon on 800g kasviksia, tai kuinka paljon kaloreita on kahdessa rivissä suklaata. Mutta ymmärrän lautasmallin, säännöllisen ateriarytmin ja mikä ruoka on terveellistä, ja mitkä on ns. sattumia

Mielipiteitä, onko kaloreiden laskeminen jokaisen normaalipainossa pysyvän elämäntapa, vai onko jopa järkevämpää syödä rennosti, mutta terveellisesti? 

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun resepti siihen , että paino tippui ja nyt pysyy: syö vain ruokia, joissa on korkeintaan 200 kcal/100g. Näin minun ei tarvitse pohtia syömistäni. 

Tarvitseehan. Tuo on jo itsessään aika rajoittava ohje. Etenkin, jos yhtään merkittävämpi osa ruokailuista tapahtuu muualla kuin omassa kodissa. 

Vierailija
22/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse laskea. Mutta kyllä näin nelikymppisenä naisena saa todella miettiä mitä suuhunsa laittaa. Eli jos herkuttelee viikonloppuna, niin syö sitten todella kevyesti arkena. Eikä ylipäätään mitään jatkuvaa herkuttelua tai muuten paino kertyy ja haluan pysyä normaalipainoisena.

Itse en ala hiilareita vähentämään, kokeiltu on ja ei ole minun juttu. Syön kaikkea, mutta en toki mitään höttöhiilareita vedä kaksin käsin.

Helpoin keino pudottaa painoa on ottaa selkeästi pienempiä annoksia ruokaa ja suuri osa lautasesta kypsennettyjä kasviksia tai salaattia. Niin ja jättää se herkuttelu vain satunnaiseksi ja karkin ostaminen kokonaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoan myös, terveisin edellinen.

Vierailija
24/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun taustatiedoilla sanoisin että varmaan kannattaa. Jos on reilusti ylipainoinen, niin elämäntavoissa on myös reilusti sitä korjattavaa.

Vierailija
25/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuuskymppinen, sanotaan nyt suht hoikka ollut koko ikäni enkä tajua mitään noista kaloreista, ei ole hajuakaan paljonko missäkin on. Eli ei tarvitse laskea. En toki ole ikinä laihduttanutkaan. Ihan sillä menty että tietää mikä lihottaa, sitä syö vähemmän ja niitä terveellisiä juttuja sitten enemmän, ehkä se liittyy jotenkin siihen mitä ennevvanhaan sanottiin maalaisjärjeksi... 

Vierailija
26/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin viime vuonna 16 kg, mutta sitten homma tyssäsi. Nyt Lokakuun lopussa vaihfettiin yksi lääke ja kas kummaa, neljä kiloa lähtenyt sen jälkeen. Eli kannattaa tutkia ne lääkkeiden ohjelappuset.

Vierailija
27/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni normaalipainoisena päälle 40-vuotiaaksi, miettimättä ollenkaan syömisiä. Nyt olen 47, ja alan kolkutella lievän ylipainon rajaa.

Olen lisännyt liikuntaa sinne noin 10 000 askeleeseen päivässä, ja todennut että paino vain nousee, ja nyt varmaan pitää puuttua syömisiin. Se pelottaa, sillä olen nähnyt jo lukioiässä kaloreita laskevia ihmisiä, joilla homma lähtee lapasesta, ja tiedän myös raskausajoilta, että olen yksi hirviö, jos ruoanhimo iskee. Ruoan pitäisi olla sivuseikka, mutta se on vaikeaa. Mietin ihan samaa kuin ap, onko pakko laskea kaloreita? Pätkäpaastoa mietin myös.

Vierailija
28/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse laskea. Mutta kyllä näin nelikymppisenä naisena saa todella miettiä mitä suuhunsa laittaa. Eli jos herkuttelee viikonloppuna, niin syö sitten todella kevyesti arkena. Eikä ylipäätään mitään jatkuvaa herkuttelua tai muuten paino kertyy ja haluan pysyä normaalipainoisena.

Itse en ala hiilareita vähentämään, kokeiltu on ja ei ole minun juttu. Syön kaikkea, mutta en toki mitään höttöhiilareita vedä kaksin käsin.

Helpoin keino pudottaa painoa on ottaa selkeästi pienempiä annoksia ruokaa ja suuri osa lautasesta kypsennettyjä kasviksia tai salaattia. Niin ja jättää se herkuttelu vain satunnaiseksi ja karkin ostaminen kokonaan pois.

Vastaan vielä tähän omaan viestiini, että ylipainoisista varmaan näyttää, että syön ihan mitä vaan ja silti pysyn normaalissa painossa. Koska kyllä vaikkapa juhlissa syön kaikkia herkkuja tms. paikoissa en kieltäydy mistään tai tilaa ravintolassa pelkkää salaattia. Mutta niin se ei ole, vaan sitten tosiaan syödäänkin kevyesti vaikka koko seuraava viikko ja ylipäätään arjessa ei mätetä ns.turhia kaloreita, vaikken niitä laskekaan. En harrasta himourheilua, mutta lenkkeilen päivittäin ja teen kotona pientä jumppaa.

Vierailija
29/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse,  mutta jos sulla ei ole aavistustakaan,  paljonko lautasellasi on kaloreita,  et välttämättä edes pääse tavoitepainoosi. Jos esimerkiksi 2-3 kk laskee kaloreita tulee jo aika hyvä käsitys,  minkä kokoisen annoksen mitäkin ruokaa voi lautaselleen laittaa.  Mulle ja monelle muulle on ollut yllätys,  miten paljon esimerkiksi leivässä on kaloreita.  Yksi ystäväni sanoi syövänsä kevyemmin,  kun korvaa aterian voileivillä.  Laski sitten kalorit ja totesi,  ettei todellakaan ollut mikään kevyt ateria. Jos olet tekemässä vain pysyvän elämänmuutoksen, eikä laihtumisella ole kiire, laske paljonko energiankulutuksesi olisi normaalipainoisena ja ala syömään vain sen verran.  Pari kuukautta kaloreiden laskemista auttaa sua hahmottamaan oikean annoskoon eikä sen jälkeen tarvitse enää niitä laskea.  Ja kun syöt samalla tavalla koko loppuelämäsi,  et liho uudestaan. 

Vierailija
30/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on laihduttanut reilusti, varmaan aluksi kannattaa yrittää löytää se laihdutettuun painoon sopiva energiamäärä ja sopeuttaa sitten syömisensä suunnilleen siihen. Mitään oikeaa ruokaa ei mielestäni (hyvät hiilihydraatit, hyvät rasvat) kannata vältellä tai vähentää, koska helposti sitten alkaa himoita kaikkea epäterveellistä. Ja jos syö jotain herkkua tai esim. juhlissa tai ravintolassa vetää överit niin ei kannata siitä itseään ruoskia. Kunhan palaa normiarkeen ja syö tavallisesti. Itse pudotin painoa n. 20 vuotta sitten 25 kg. Näillä keinoilla on ylipaino pysynyt pois. Liikun aika paljon ja pyrin syömään ruoka-aikoina, mutta ainoa jota karttelen on sokeroidut tuotteet, sellaiset ylimakeat.

Vierailija
31/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että suurin osa näläntunteesta on opittua. Jos syö aina tiettyyn aikaan jotain, keho kehittää hyvin nopeasti (päivässä parissa) näläntunteen tuohon kellonaikaan. Siksi kannattaa opetella sopivat ruoka-ajat ja sitkeästi olla syömättä muina aikoina. Opitusta extra ruoka-ajasta pois oppimiseen menee muutama päivä.  

Kalorien laskeminen laihdutuksen alussa auttaa hahmottamaan kuinka paljon ja mitä voit syödä.

Vierailija
32/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kans selvittämään oman energiankulutuksen normaalipainoisena. Ikä, pituus ja paino sekä liikunnan määrä. Moni kuvittelee energiantarpeensa suuremmaksi kuin mitä se oikeasti on. Mun energiantarve on vain 1363 kcal/vrk ja jos söisin edes 1500 kcal/vrk, lihoisin hitaasti mutta varmasti.

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Vierailija
33/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin 30 kg enkä laskenut kaloreita. Lisäsin vaan paljon liikuntaa kuten kuntopyörällä polkemista ja siitä se paino putosi 6 kk aikana 30 kg. En laskenut kaloreita, söin kanaa, riisii ja ananaksia eli yksinkertaisia aterioita. En todellakaan jaksaisi syödä 800g vihanneksia päivässä. 100 g korkeintaan muun ruuan ohessa oli viihanneksia. 7000 kaloria on yksi kilo joten siitä voi laskea että tunniin pyörälenkki kuluttaa 600-800 kaloria riippuen kuinka lujaa polkee eli noin 9 -10 tuntia pitää liikkua että 7000 kaloria kuluu.

Vierailija
34/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei - ainakaan jos on ollut aina hoikka. 

Mutta kerran lihoneella taitaa olla eri juttu. 

Ihmisillä on joillain jännä kuva, että lihominen olisi joku iän sanelema pakkojuttu ja jossain vaiheessa normaalipainossa pysyminen vaatisi jotain ekstraa - just jotain kalorien laskentaa. 

Mutta kun ei vaadi. En niitä laskenut lapsena enkä aikuisenakaan. Olen ollut aina 50-kiloinen (olen nyt yli 50) ja ihan sama meininki aina. Syön järkevästi ja monipuolisesti. En näe nälkää, mutta syön epäterveellisiä herkkuja hyvin rajoitetusti. Sitäkin enemmän nautin marjoilla yms. Harrastan hyvin paljon liikuntaa, joka normaalipainosta johtuen sujuukin täysin ongelmitta. Ei yhtäkään murtumaa tai mitään kroonista vaivaa koskaan. 

Vierailija
35/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä laskenut. Hoikka olen ollut koko ikäni.

Vierailija
36/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse laskea kunhan tietää oman rajansa ja mitä kannattaa syödä. Mun rajani on 1300kcal päivässä, vkl 1500. En laihduta vaan noilla pysyn nykyisessä painossani.

Esim croissantin kalorit 400+

1,5 annosta gulassia tai lautasellinen kermaista lohikeittoa saman verran. 

Elämä on valintoja!

Vierailija
37/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin kymmeniä kiloja kasvisruokavaliolla ja liikunnalla lähemmäs normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa. Painon putoaminen hidastui loppuvaiheessa ja pysähtyi tuohon ja on nyt pysynyt siinä samoilla elintavoilla. En laske kaloreita.

Vierailija
38/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ehkä kannattaa laskea kaloreita. Äkkiä se sitten hahmottuu, mikä on sitten oikea tapa syödä. Itsellä kroppa jo kertoo, milloin on tullut syötyä liikaa tai epäterveellisesti.

Vierailija
39/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin täytyy tietää, mitkä ovat energiatiheitä ruokia ja niitä sitten syödään vähemmän. 100 grammaa suklaata on 500-600 kcal. Voi syödä viisi omenaa tai marjoja todella paljon tuohon kalorimäärään. On oltava jonkinlainen taju siitä, minkä verran perusruoka-aineksissa on kaloreita. Tarkkana myös juomien kanssa.

Vierailija
40/70 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö aamulla kuin kuningas ja illalla kuin kerjäläinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän