Pitääkö hoikkana pysyäkseen laskea kaloreita?
Olen tätä pohtinut. Elämäntapamuutos olisi suunnitelmissa, toki jo alkanutkin hieman.
Olen reilusti ylipainoinen, johtuen mm. lapsuudesta opituista elämäntavoista (olin lihava jo 4-vuotiaana), masennuksesta, masennuslääkkeistä, ahmimisesta, piittaamattomuudesta ja herkkuhimosta
Mielestäni kuitenkin ymmärrän, millainen on terveellinen ruokavalio. Uskoisin ymmärtäväni, kuinka paljon mitäkin ruokaa on järkevä syödä. Ymmärrän, että vaikka pähkinät ovat terveellisiä, mutta niitä ei kannata syödä muutamaa enempää. Ymmärrän myös, että kasviksia saa syödä reippaammin. Jne
Olen kuitenkin miettinyt, kun ihmiset tuntuu nykyään puhuvan niin usein kaloreista etenkin laihdutuksen yhteydessä? Onko tällainen tarpeellista? Mulla ei ole tavoitteena mahdollisimman nopea pikadieetti, vaan pikkuhiljaa terveempi elämä. En siis ihan rehellisesti tiedä, kuinka paljon on 800g kasviksia, tai kuinka paljon kaloreita on kahdessa rivissä suklaata. Mutta ymmärrän lautasmallin, säännöllisen ateriarytmin ja mikä ruoka on terveellistä, ja mitkä on ns. sattumia
Mielipiteitä, onko kaloreiden laskeminen jokaisen normaalipainossa pysyvän elämäntapa, vai onko jopa järkevämpää syödä rennosti, mutta terveellisesti?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Kaloreita pitää laskea yksi kerrallaan. Nukkumaan mennessä voi laskea lampaiden sijaan kaloreita. Näin syödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
::D
Ei tarvitse. Höyrytä ihania vihanneksia ja kasviksia: parsaa, perunaa, porkkanaa..
Itse menin kuntosalille ja laihduin - 10 kg.
Ei tarvitse. Kunhan varmistat riittävän proteiinien saannin etkä syö liikaa hiilihydraatteja. Kunnon rasvoja surutta maun ja mieltymysten mukaan: voi, kerma, oliiviöljy ja kookosrasva.
E-pillereillä ollessa piti olla nälässä ja vetää sellaiset 1200kcal päivässä, ilman menee n. 1800-2000kcal ja voi herkutella vapaasti jos huvittaa ja pysyy silti hoikkana. Naisilla hormonit vaikuttaa älyttömästi, yksilöllisiä asioita myös toki
Kaloreiden laskeminen on aina häiriintynyttä syömiskäyttäytymistä ja altistaa syömishäiriölle. Normaali lautasmallin mukainen ruokavalio on riittävä, ja tosiaan säännöllinen ateriarytmi ja joustavuus, että ei kiellä itseltään mitään, vaan herkut voivat olla osana ruokavaliota vaikkapa jälkiruokina, jos niitä tekee mieli. Ja että syö riittävästi sitä lautasmallin mukaista ruokaa, monesti herkkuhimo tulee siitä, että ollaan yritetty syödä liian kevyesti. Tuommoinen pikku hiljaa terveempi elämä kuulostaa erittäin järkevältä toimintamallilta. Painoa ei tarvitse välttämättä edes seurata tai pyrkiä tietoisesti pudottamaan, vaan keskittyy vaan siihen elintapojen lempeään muutokseen ja paino putoaa itsestään niiden myötä, jos on pudotakseen. Ja vaikka ei putoaisikaan, niin ne terveemmät elintavat joka tapauksessa edistävät terveyttä. :)
Jos kysyy saman kysymyksen kääntäen, että tarviiko yhtään miettiä ja rajoittaa mitä lappaa suuhunsa ja kuinka paljon pysyäkseen hoikkana, niin vastaus on että kyllä tarvii. Ne kalorit kertovat ruoan sisältämän energian määrän, ja jos vain makaa sohvalla mahasa vieressä, mättää ruokaa ja ainoa liikkuva lihas on poskilihas, lihoo. Niin raadollista se vaan on. Ei ole oikotietä onnen.
Ei tarvitse laskea. Syö vähän, pysyy hoikkana.
Aluksi kannattaa selvittää, millaisia määriä kaloreita ruoka pitää sisällään ja minkä verran annokset painavat. Kun nämä hahmotat, pärjäät rutiinilla. Tähän löytyy hyviä sovelluksia tueksi. Itse pudotin näin 13 kg ja kilot ovat pysyneet poissa. Tsemppiä.
Ei kaloreita tarvitse laskea, mutta jotain päätöksiä täytyy tehdä.
Jos haluaa laihtua, niin terveellisempään ruokaan siirtyminen ei välttämättä auta, jos terveellistä ruokaa syö liikaa. Liialla syömisellä lihoo, vaikka se olisi terveellistä.
Voit päättää vaikkapa, että et ota koskaan ruokaa lisää. Näin määrä vähenee.
Tai voit päättää, että jätät herkut pois. Näin energiansaanti vähenee.
Tai voit päättää, että syöt vain yhden leivät aterialla, myös aamu- ja välipalalla.
Tai voit laskea kaloreita. Sekin on ihan ok.
Mieti millainen hyödyllinen päätös on sinulle rennoin toteuttaa. Täysin rentoa syöminen ei kuitenkaan voi olla, jos haluat, että jokin muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin kuntosalille ja laihduin - 10 kg.
Liikunta on vain noin 20% laihdutuksesta. 80% on ruokavaliosta kiinni. Vainka kuinka liikut, mutta syöt typerästi, niin et laihdu.
Talousvaaka on (ainakin alkuun) kalorien laskemista tehokkaampi tapa koostaa sopiva annos. Pitää vaan tiedostaa, paljonko vaikkapa proteiinia tarvitaan ja paljonko siihen vaadittava määrä painaa mitäkin ruoka-ainetta. Sitten, kun oppii ne sopivat annoskoot (kasviksia voi laittaa vaikka vähän liikaakin), ei enää tarvitse vaakaa.
Olen ollut painavimmillaan yli 90 kg, nyt yritän pitää painoni 57 kg. Minä lasken kaloreita.
Esim minulla on vakioaamiainen ja lounas, päivällinen vaihtelee, mutta kalorit ei. 2 tuotetta, mitä meillä eniten kuluu ovat kikherneet ja tomaattimurska.
Painon ylläpitäminen on minulle helppoa, mutta esim nyt lähden Amerikkaan 3 viikoksi, kesällä 4, tiedän tulen lihomaan paljon ja se otetaan takaisin tiputtamalla kaloreita. Talvella yritän hiihtää jopa 3 krt päivässä ja se auttaa tässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Höyrytä ihania vihanneksia ja kasviksia: parsaa, perunaa, porkkanaa..
Oikeasti tämä on täysin turha ohje. Ellei neuvoja ihan oikeasti kuvittele, että tarkoitus on syödä VAIN näitä ihania vihanneksia - mikä taas ei yksin riitä.
Riippuu ihmisestä. Itse pidän kaloreiden laskemista helpompana, niin saan ruokavalioon mahtumaan kaloripitoisiakin asioita vähän helpommin ja pysyn keskitiessä, eli en syö liikaa tai niin vähän että heikottaa. Jonkin ajan kuluttua kalorit alkaa muistaa myös laskematta.
Ja ideahan ei siis ole syödä mahdollisimman vähän kaloreita, vaan laskea oma kulutus ja toimia sen mukaan riippuen siitä, haluaako ylläpitää vai pudottaa painoa.
Ei. Riittää ettei syö kuin virtahepo.
Minun resepti siihen , että paino tippui ja nyt pysyy: syö vain ruokia, joissa on korkeintaan 200 kcal/100g. Näin minun ei tarvitse pohtia syömistäni.
Ap sotkee heti alkuun kaksi asiaa. Hoikkana pysymisen ja laihduttamisen. Ihminen, joka on on ollut aina normaalipainoinen ei laske kaloreita tms. - ainakaan yleensä. Kyseessähän on opitut elämäntavat ja esim. terve kylläisyyden tunne.
Toinen asia on terveellinen ruokavalio ja laihduttaminen. Ap elää siinä yleisessä väärinkäsityksessä, että lihominen tulee jostain epätereellisestä ruuasta. Kun teoriassa mitä tahansa voi syödä liikaa ja käytännössäkin periaatteessa terveellisellä ruokavaliolla voi lihoa/ pysyä lihavana. Toki energiatiheät herkut on ongelmallisin asia.
Kuitenkin laihtuminen lähes aina edellyttää myös annoskoon pienentämistä ja mahdollisesti napostelun vähentämistä. Kaloreita ei ehkä ole syytä laskea, mutta jokin näkemys siitä, kuinka paljon syö, pitää olla. Muuten ihminen helposti huijaa itseään.
Kaloreita pitää laskea yksi kerrallaan. Nukkumaan mennessä voi laskea lampaiden sijaan kaloreita. Näin syödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla.