Jatkuva villasukkien pitäminen kertoo vakavasta sairaudesta
Kylmät jalat johtuvat:
Diabeteksestä
Jatkuvasti koholla oleva verensokeri vahingoittaa pieniä verisuonia ja valtimoita. Seurauksena verenkierto voi heikentyä ja jalat tuntua kylmiltä.
Diabetekseen liittyvät verisuonimuutokset voivat häiritä elintoimintoja vakavasti. Yksi diabeteksen merkittävä lisäsairaus on ääreishermoston häiriö eli neuropatia. Se ilmenee erityisesti alaraajoissa aiheuttaen särkyä sekä tuntoaistin muutoksia tai heikentymistä. Tuntoaistin heikentymisen seurauksena diabeetikon jalkoihin voi syntyä niin pahoja haavaumia ja tulehduksia, että on turvauduttava amputaatioon.
Diabetes ei ole ainut hermovaurioita aiheuttava tekijä. Koska alaraajojen kärkiosiin menevät hermot ovat elimistön pisimmät, ovat ne Terveyskirjaston mukaan myös alttiimpia vaurioille. Esimerkiksi paleltumat, alkoholin tai solunsalpaajien kaltaisille myrkyille altistuminen ja pitkäaikaissairaudet voivat vaurioittaa hermoja.
Hermostohäiriöt voivat Medical News Todayn mukaan saada jalat tuntumaan kylmiltä. Muita oireita ovat jalkojen puutuminen, pistely ja särky varsinkin yöaikaan.
Mielenterveysongelmista
Ahdistus voi saada jalat viilenemään. Tämä johtuu Medical News Todayn mukaan siitä, että kuormituksen seurauksena adrenaliinin eritys verenkiertoon lisääntyy. Adrenaliini supistaa pintaverenkiertoa ja vähentää veren virtausta kehon ääreisosiin.
Elimellisen reaktion tarkoituksena on säästää energiaa ja varautua tuleviin uhkiin pakkaamalla verta keskivartaloon. Nykymaailmassa taistele tai pakene -reaktio voi kuitenkin kääntyä ihmistä vastaan. Yksi ilmentymistä voi olla käsien ja jalkojen palelu.
Huonosta verenkierrosta
Verenkiertoon vaikuttavat monet elintavat. Esimerkiksi tupakointi, runsas paikallaanolo sekä korkea kolesteroli heikentävät verenkiertoa.
Anemiasta
Anemia eli alhainen hemoglobiini johtuu veren punasolujen vähyydestä tai punasolujen sairaudesta. Yleisin syy anemialle on vegaaniruokavalio ja raudan puute, mutta myös esimerkiksi B12-vitamiinin tai foolihapon puutos sekä pitkäaikaissairaudet voivat aiheuttaa anemiaa.
Kommentit (53)
Jos hienostorouva saa sydärin, tärkeintä siinä tilanteessa on alkaa meikkaamaan Joe Blascon meikeillä eikä suinkaan antaa ensihoitoa=)
On täällä sairasta porukkaa, mitä se kenellekään kuuluu pitääkö kotona villasukkia vai. Jopas aikaan saatu rivoja kommentointia villasukkia pitäville. Hankkikaa ihan oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä lattia talvella on varma merkki siitä että homevaurio on tulossa tai on jo.
Asun asunnossa jossa on kylmä lattia, kun ei ole lattialämmitystä, ei hometta.
Mikähän noista on kun on jalat olleet kylmät jo 53 vuotta ? Eli koko ikäni.
Rakastan villasukkia. Teen itse, annan lahjaksi, pidän jalassa. Nytkin kaksi päällekkäin. Lattiat viileät koska vanha puutalo kaupungin keskustassa.
Villasukat ovat mahtava tapa ehkäistä sekä penikkatautia että plantaarifaskiittia. Villasukat jalassa kesät talvet eikä kumpaakaan riesana toisin kuin likipitäen kaikilla muilla sellaisilla tuntemillani kestävyysjuoksun harrastajilla, jotka eivät villasukkia käytä. Ei epäkäteviä venytyslaitteita jaloissa läpi yön eikä muutakaan kiusaa. Kyllä kannatti 8 vuotta sitten kuunnella 500 maratonia ja ultrakilpailua juossutta fyssaria. Kiitän, kumarran ja jatkan villasukkien kanssa!
Terv. 120 maratonin ja 10 polku-ultran nainen
Mulla on AA eli Ahdistus ja Anemia ja poikkeuksetta villasukat aina. Paitsi kesällä. Sillon ei pidetä sukkia.
Ok. Milloin kuolen? Olen nyt 44 ja mulla on ollut kylmät jalat ains. Jo lapsena pidin villasukkia ja/tai aamutossuja.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan villasukkia. Teen itse, annan lahjaksi, pidän jalassa. Nytkin kaksi päällekkäin. Lattiat viileät koska vanha puutalo kaupungin keskustassa.
Lattiat tuntuu sinusta viileältä koska verenkiertosi on diagnosoimattoman diabeteksen takia huono. Talon iällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaikka kuinka yrittäisit niin uskotella itsellesi. Mars lääkäriin sillä hoitamaton diabetes tekee pahaa jälkeä.
Mulla on kotona aina villasukat jalassa, silloinkin kun on 30 astetta mittarissa sisällä, koska jalat aina jäässä. Syynä kilpirauhasen vajaatoiminta, arvot viitearvojen sisällä. En nyt oikein tiedä, miksi tämä olisi jonkun muun ongelma kuin minun. Ilmeisesti ap:lla on mt-ongelmia.
En tiedä mitä noilla villasukkauutisilla tarkalleen ottaen tarkoitetaan, sitäkö, jos sukan lisäksi tarvitsee myös villasukat siihen päälle ja vasta sitten tarkenee...?
Minulla on pelkät villasukat jalassa kotosalla. Ei mitään toista sukkaa siis siellä alla. Istuskelen aina jalat vaakatasossa. Eivät saa verta varpaat niin hyvin siinä asennossa, vaikka heiluttelenkin niitä välillä. Ja laminaatti on tosi kylmä lattiamateriaali kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattiat tuntuu sinusta viileältä koska verenkiertosi on diagnosoimattoman diabeteksen takia huono. Talon iällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaikka kuinka yrittäisit niin uskotella itsellesi. Mars lääkäriin sillä hoitamaton diabetes tekee pahaa jälkeä.
Höpöhöpö, minulla ei ole diabetesta, kokeet on tehty kuukausi sitten labrassa ja arvot oli hyvät, villasukkia käytän kylmien lattioitten vuoksi.
Hienostorouvat aina meikkaavat itsensä vimpan päälle merkkituotteilla kun joutuvat sairaalaan. Sairaalassa on tärkeintä näyttää hyvältä, sairaudet ovat sivuseikka. Jos teholle joutuu, tärkeintä ovat meikit=)