Mistä asioista on mielestäsi turha maksaa, koska sen pystyy tekemään itsekin?
Itse vastaan että hiustenleikkuu. Ison summan säästää rahaa kun itse leikkaa omat ja perheensä hiukset.
Myös nämä valmisjoulutortut/mokkapalat on hassuja, koska halvempihan ne on tehdä itse kuin ostaa valmiiksi leivottuna kaupasta.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Jos löytää edullista kangasta, voi opetella ompelemaan vaatteita ja kodin tekstiilejä. Joskus muinoin oli ainakin halvempaa ostaa kangasta kuin valmis vaate. Olettaen että on se kone jo ennestään hankittuna.
Muistan ommelleeni ainakin keittiöpyyhkeitä kun kangas oli edullista. Verhoja kymmeniä ja vaatteitakin paljon itselle ja lapsille.
20v sitten säästi 70%, kun ompeli itse. Ei enää. Kankaat ovat kalliita, eivätkä kovin hyvälaatuisia.
no mitä sitä ei ihminen itse pysty tekemään... minä opetin ukon kutomaan ja palkkioksi sain poronnahka kintaat, jotka oli itse tehnyt. nyt se hurja teköö itellensä villapaitaa, ja kun huomasin, että nyt menee mettään ja huomautin, niin suuttui pirulainen. en auta sitä yhtään. etsiköön itse virheensä, kun eihän se muuten opi. mettävaatteet tuo on aina osannut korjata, ja tekee parempaa jälkeä kuin minä. siis eräolosuhteissa. sillä pahalaisella on oma ompelutarvike setti aina mukana. olin aivan hämmästynyt kun ukko korjasi pikavauhdilla revenneen takkini lapin reisussa. mies on viisas eläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton renkaiden vaihto. Pyörän huolto/renkaiden vaihto.
Tämä ja monet muut vastaavat ovat juuri sitä hyvää arkiliikuntaa ja moni ihmettelee miten sitä lihoo kun ei tee mitään itse.
Nämä ovat myös niitä taitoja, joita isät ovat aina pojilleen/lapsilleen opettanut ja se on ollut sellaista yhdessä tekemistä/leikkimistä.
Nyt moni opettaa vain "lataa joku äppi, vie palveluun ja istu vieressä, syö pullaa, liho, äläkä vain opi mitään".
Hyvää arkiliikuntaa kaksi kertaa vuodessa :D
"Tämä ja monet muut vastaavat"
Lukutaito 1/5
:D
Vierailija kirjoitti:
Olen 65v nainen enkä ole koskaan käynyt kampaajalla.
Vain suomalainen rehvastelee tällä lauseella.
Joku korvapuusti jotka maksaa prismassa 7 euroa 5 kpl. Itse saa tehtyä 30 kpl sillä hinnalla.
Sit joku talon maalaus olisi maksanut 12000 euroa, tein itse niin maksoi 4500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja monet muut vastaavat ovat juuri sitä hyvää arkiliikuntaa ja moni ihmettelee miten sitä lihoo kun ei tee mitään itse.
Nämä ovat myös niitä taitoja, joita isät ovat aina pojilleen/lapsilleen opettanut ja se on ollut sellaista yhdessä tekemistä/leikkimistä.
Nyt moni opettaa vain "lataa joku äppi, vie palveluun ja istu vieressä, syö pullaa, liho, äläkä vain opi mitään".
Hyvää arkiliikuntaa kaksi kertaa vuodessa :D
"Tämä ja monet muut vastaavat"
Lukutaito 1/5
:D
Monet muut vastaavat on yhtä harvoin tapahtuvia asioita. Tärkeämpää on se mitä syöt päivittäin.
Ruoka, tosin silloin tällöin käydään lounaspaikoissa syömässä. Auton ja koneiden korjaukset mitä itse pystyy tekemään. Hiusten leikkaukset. Kotona tehtävät remontit, tosin nyt ei tarvi mitään tehdä kun ollaan vuokralla, jonkun lampun vaihtaa joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista valmisruoista ja eineksistä on turha maksaa. Ovat pahoja. Itse tekemällä saa puolet edullisempaa ja sata kertaa parempaa ruokaa. Valmiita salaatinsoosejakaan en osta koskaan, ovat älyttömän pahoja ja maistuvat kaikki kemialta.
Jep. Salaatinkastikkeita olen ihmetellyt aina. Salaatit yleensä maistuu ihan sellaisinaankin, vihreään eli vihannessalaattiin lisään enintään ripauksen suolaa ja vähän oliiviöljyä.
Ei millään pahalla, mutta te jotka värjäätte itse hiuksia kotona ja kerrotte, että ei kannata maksaa kampaajalle, koska saatte itse värjäämällä saman tuloksen, niin. NOT. Ne kotivärjäykset vaan näkee kilometrin päähän. Paitsi tietty se sun, jota kaikki kampaajatkin kehuu, mut sä ootkin poikkeus.
Valmiiksi viipaloidut juustot. Samoin leipä.
Kuoritut keitetyt kananmunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous. Toki tarkoittaa, ettei ole fyysisiä vammoja ja rajoitteita.
Tapetointi ja maalaus.
Tinkimättömänä ammattimaalarina voin kertoa, ettei tulos kovin kummoinen ole, kun osaamaton maalaa kotinsa.
Virheistä ( ja tekemällä) oppii ja aina voi maalata uudelleen.
Varmasti näinkin voi olla, mutteivät näköjään niin tee. Seuraavat 15v samat kamalat seinät ja itse-laatoitin-jutut. Laatoituksiinkin tosiaan saa ihan kaikki virheet tehtyä, vaikkei pinta-alaa olisi kuin puoli neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapetointi ja maalaus.
Tinkimättömänä ammattimaalarina voin kertoa, ettei tulos kovin kummoinen ole, kun osaamaton maalaa kotinsa.
On tullut asennettua itselle ja tutuille useita keittiöitä, tapetoitu, maalattu ja laatoitettu on, asennettu parkettia ja laminaattia ym. Eipä nuo hommat mitään rakettitiedettä ole, tulee vaan tehtyä huolellisemmin kun ei ole urakka eikä kiirettä. Niin joo, kyse olikin osaamattomasta, se on eri juttu sitten se. Onhan sellaistakin työn jälkeä nähty.
Talonrakennus ja asuntoauton rakennus. Helppoa hommaa, kun osaa. Säästyy rahaakin 300 000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapetointi ja maalaus.
Ei se maalaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole. Olen maalannut paljon huonekaluja ja alun opettelun jälkeen lopputulos on kyllä ainakin omaan silmääni ihan tarpeeksi hyvä, vaikka olen sen verran pikkutarkka, että pienetkin virheet häiritsee. Vaivalloista se kyllä on eikä järin halpaa jos ostaa laadukkaita maaleja ja välineitä, mutta varmasti silti halvempaa kuin maksaa ulkopuoliselle. Seiniä olen maalannut vähemmän mutta nähnyt kyllä kavereiden luona itse maalattuja seiniä, joista en itse ainakaan huomaisi eroa ammattilaisen jälkeen. Toki tiedän, että ammatti-ihminen arvioi aina omista lähtökohdistaan ja kiinnittää huomiota eri asioihin. Mutta jopa lähes 70-vuotias äitini on tapetoinut itse kotiaan ja lopputulos on ollut yllättävän hyvä. Varmasti ammattilainen olisi saanut vielä siistimpää jälkeä, mutta jos lopputulos kelpaa hänelle ja viihtyy kodissaan, niin turha sitä pientä eläkettä on pintaremontteihin laittaa.
Taas ketju täynnä vinkkejä, kuinka saadaan kansantalous ajettu mahdollisimman pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun veetutti monta viikkoa etukäteen renkaiden vaihto ja faija halusi aina, että vaihdetaan renkaat yhdessä. Olen miettinyt myöhemmin, että olikohan tuo jokin kasvatuskikka saada mut opiskelemaan hyväpalkkainen ammatti, jotta on varaa palkata joku tuohon hommaan.
Ravintolassa syöminen.
En syö lihaa, joten olen olen miljoona kertaa syönyt sen pienen lohenpalan. Tai pienen, yllätyksettömän salaatin.
Kaiken huippu oli tälläinen salaatti: Vähän vihreitä suikaleita pohjalla. Sen päällä paahtoleipä ja kananmuna. Tämä siis kalliissa ravintolassa.