Mistä asioista on mielestäsi turha maksaa, koska sen pystyy tekemään itsekin?
Itse vastaan että hiustenleikkuu. Ison summan säästää rahaa kun itse leikkaa omat ja perheensä hiukset.
Myös nämä valmisjoulutortut/mokkapalat on hassuja, koska halvempihan ne on tehdä itse kuin ostaa valmiiksi leivottuna kaupasta.
Kommentit (86)
Olen 65v nainen enkä ole koskaan käynyt kampaajalla.
Näkeehän sen kuka itse hiuksensa leikkaa, ei siitä mitään hyvää mallia synny varsinkin jos on lyhyttukkainen. Pandemian aikana leikkasin pari kertaa ja naapuri auttoi takaa leikkaamaan. Voi jestas mikä kotikutoinen leikkaus siitä tuli.
Kaikista valmisruoista ja eineksistä on turha maksaa. Ovat pahoja. Itse tekemällä saa puolet edullisempaa ja sata kertaa parempaa ruokaa. Valmiita salaatinsoosejakaan en osta koskaan, ovat älyttömän pahoja ja maistuvat kaikki kemialta.
Leivästä, liikkumisesta paikasta toiseen 10 km säteellä, virussuojauksesta tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton renkaiden vaihto. Pyörän huolto/renkaiden vaihto.
Tämä ja monet muut vastaavat ovat juuri sitä hyvää arkiliikuntaa ja moni ihmettelee miten sitä lihoo kun ei tee mitään itse.
Nämä ovat myös niitä taitoja, joita isät ovat aina pojilleen/lapsilleen opettanut ja se on ollut sellaista yhdessä tekemistä/leikkimistä.
Nyt moni opettaa vain "lataa joku äppi, vie palveluun ja istu vieressä, syö pullaa, liho, äläkä vain opi mitään".
Hyvää arkiliikuntaa kaksi kertaa vuodessa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous. Toki tarkoittaa, ettei ole fyysisiä vammoja ja rajoitteita.
Tapetointi ja maalaus.
Tinkimättömänä ammattimaalarina voin kertoa, ettei tulos kovin kummoinen ole, kun osaamaton maalaa kotinsa.
Virheistä ( ja tekemällä) oppii ja aina voi maalata uudelleen.
Mattojen pesu on meillä tehty aina painepesurilla itse. Ruuanlaitto peruselintarvikkeista on helppoa ja lopputulos parempaa kuin ravintolassa. Siivoukseen ja ikkunanpesuun emme tarvitse ulkopuolista apua. Renkaat vaihdetaan itse. Kodin pienet pintarempat tehdään itse. Vaatteet korjataan itse, samoin verhojen ompelu ja housunlahkeen lyhennys, vetoketjun vaihto yms.
Hiukset leikkaa parturi ja kampaaja. Auto pestään autopesulassa, koska autonpesu asuinalueilla itse ei ole järkevää. Auton huoltaa merkkiliike. Isot rempat taloon tekee ammattilainen
Jos löytää edullista kangasta, voi opetella ompelemaan vaatteita ja kodin tekstiilejä. Joskus muinoin oli ainakin halvempaa ostaa kangasta kuin valmis vaate. Olettaen että on se kone jo ennestään hankittuna.
Muistan ommelleeni ainakin keittiöpyyhkeitä kun kangas oli edullista. Verhoja kymmeniä ja vaatteitakin paljon itselle ja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista valmisruoista ja eineksistä on turha maksaa. Ovat pahoja. Itse tekemällä saa puolet edullisempaa ja sata kertaa parempaa ruokaa. Valmiita salaatinsoosejakaan en osta koskaan, ovat älyttömän pahoja ja maistuvat kaikki kemialta.
En minä ainakaan oppinut leipomaan leipää. Kaupan leipä on paljon parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 dl jauhoja (vehnää, osa kauraa), 1/2 tl kuivahiivaa, 1 tl suolaa, 3,5 dl vettä (sekoitetaan kuiva-aineisiin 42-asteisena), paistetaan 225 asteessa vuoassa kansi päällä 30 min ja ilman kantta 15 min. Helppoa ja hyvää. Juuri leivoin. M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 dl jauhoja (vehnää, osa kauraa), 1/2 tl kuivahiivaa, 1 tl suolaa, 3,5 dl vettä (sekoitetaan kuiva-aineisiin 42-asteisena), paistetaan 225 asteessa vuoassa kansi päällä 30 min ja ilman kantta 15 min. Helppoa ja hyvää. Juuri leivoin. M
Varmaan ihan hyvää, mutta Fazerin leipureiden tekemä on silti parempaa.
T. Eri
Kaupan leivät ovat parempia monestakin syystä, mutta yhden jutun voi tehdä jolla saa lisää sekä makua että säilyvyyttä: tekee taikinansa raskiin. Sitä kikkaa käytetään monissa leipomoissakin. Raskiin leivottu sopii joskus myös paremmin vatsavaivaisille, kannattaa kokeilla. Pullatkin voi siihen leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos reseptistä!
Täällä olikin jo naljailevia kommentteja ammattilaisilta.
Kampaajia en edes kuuntele, he kun ovat Suomessa lähes poikkeuksetta heikkolaatuisia työjäljeltään. Muut ammattilaiset taas...no, onhan se totta, että itse tehty on itsetehdyn näköinen. Mutta haittaako se, jos asuja vaan on tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla reseptejä on, kymmeniä, mutta ei se leipä koskaan maistunut yhtä hyvältä tai paremmalta kuin kaupan leipä.
Villasukat, myyjäisten kuiva-(todellakin!!)kakut, fudget, karjalanpiirakat, muut leivonnaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla reseptejä on, kymmeniä, mutta ei se leipä koskaan maistunut yhtä hyvältä tai paremmalta kuin kaupan leipä.
On kaupan tuore leipä hyvää mutta on se kallistakin. Tulee sitäkin ostettua silloin tällöin. Koitan leivän syöntiä muutenkin pitää minimissä..
Itse leivon sämpylöitä (käytän sämpyläjauhoa, niillä onnistuu aina) ja hyviä tulee, teen reilusti ja pakastan ja sitten teen myös siemennäkkileipää.