Kiitos "ihanalle" työterveyslääkärille joka puuttui painooni. Ollaan tässä nyt masennussaikulla taas ja mietin minne voin tehdä valituksen?
Millähän oikeudella nää lääkärit puuttuu toisen painoon?
Siis mitä se lääkärille yhtään kuuluu että paljonko painan ja palkonko on ylipainoa?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Minulle työterkka vittuili painosta 2kk synnyttämisen jälkeen, kun vielä imetin :D Olisi voinut olla hupaisaa jos hän ei olisi ollut ihan tosissaan. No eipä tule käytettyä enää työterveyttä
Siis kävit työterveydessä äitiysloman aikana?
Laihduta, mitään muuta järkeä ei ole muuhun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle työterkka vittuili painosta 2kk synnyttämisen jälkeen, kun vielä imetin :D Olisi voinut olla hupaisaa jos hän ei olisi ollut ihan tosissaan. No eipä tule käytettyä enää työterveyttä
2 kk synnytyksestä pitää olla takaisin normaalipainossa. Ilmeisesti et ollut siis normaalipainoinen ennen raskauttakaan, tai lihoit yli sen 15-20 kg, jonka sikiö, lapsivesi ja lisääntynyt verimäärä painaa.
Oletko syönyt kahden edestä lapsuudesta saakka?
Esikoisen jälkeen olin normaalipainossa 1 kk synnytyksestä. Siitä lihoin kilon joka pysyi koko imetyksen ajan. Toisen jälkeen olin 10 kg yli normaalipainon koko imetyksen ajan. Lapsuudessa ja nuoruudessa olin aina alipainoinen, aikuisena hoikka. - eri.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkärin ydintehtävää on laittaa potilas vaaralle. Jos se näyttää liikaa pituuteen nähden, niin olisi asiallista keskustella ruokailutottumuksista. Pelkkä huomautus ylipainosta ei ole asiallista vaan potilaan voi ohjata eteenpäin ravintoterapetin tapaiselle.
Vaa'alle -sama.
Lääkärillä ei ole oikeutta huomautella yhtään mistään, jos ei aio auttaa asiassa.
Sehän menee muutoin kettuilun puolelle.
Nykyään painonhallintaan on paljonkin työkaluja. Vähintä mitä lääkäri voi tehdä antaa lähetteen ravitsemusterapeutille. Tai nyt taitaa olla moneen paikkaan perustettu näitä vertaistukiryhmiä jne
Ei saa jättää asiakasta yksin.
Voit valittaa itsellesi, itsehän oot mässäillyt itses fläsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vähän riippua siitä, miksi lääkäriin on menty. Jos kyseessä on 2-tyypin diabetes niin lienee paikallaan huomauttaa ylipainosta, murtuneen sormen kanssa ei.
Juurikin murtuneen sormen takia työterveyteen mennessä lääkäri kirjasi, että ylipainoa löytyy aika lailla. Ei ottanut puheeksi, mutta niin vain sinne oli tämänkin löydöksen kirjoittanut.
No ihan yhtä lailla kirjaavat sinne minulle lähes joka kerta maininnan "hoikka". Ilmeisesti on aika yleinen tapa kirjata jotain painosta, ei siis pelkästään ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Olisit pitänyt äitiysloman. Mikä kiire sinulla oli heti synnytyksen jälkeen töihin, kun vielä imetitkin? Tosin provohan tuo kirjoituksesi oli.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vähän riippua siitä, miksi lääkäriin on menty. Jos kyseessä on 2-tyypin diabetes niin lienee paikallaan huomauttaa ylipainosta, murtuneen sormen kanssa ei.
Kyllä se lääkäri vaan on sellainen paikka että ylipainosta huomautetaan, vaikka olisi murtunut sormi. Se on niiden työtä. Ylipaino on terveysriski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä on velvollisuus puuttua asiaa ja informoida terveyteen liittyvistä riskeistä. Kaikki eivät huomaa omaa ylipainoa (muutokset päivässä niin pieniä, että vääristyy kuva peilistä) ja on heidän parhaaksi, että joku, erityisesti asiantuntija, huomauttaa asiasta.
Ei siitä pidä suuttua, kannattaisi vain ottaa apu vastaan ja olla iloinen, että joku välittää sinusta ja terveydestäsi.
Ainoo vaan että ei ne yleensä auta vaan kettuilevat vaan siitä ylipainosta ja jää se vaiva hoitamatta jonka vuoksi sinne lääkärille on menty...
Kyllä, kettuiluahan se on jos kertoo että sinulla on ylipainoa ja se on terveysriski.
Ap, totuus koskee, ja sinulle oltiin rehellinen. Oliko nyt hyvä herätys muuttaa elintapoja?
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä ei ole oikeutta huomautella yhtään mistään, jos ei aio auttaa asiassa.
Sehän menee muutoin kettuilun puolelle.
Nykyään painonhallintaan on paljonkin työkaluja. Vähintä mitä lääkäri voi tehdä antaa lähetteen ravitsemusterapeutille. Tai nyt taitaa olla moneen paikkaan perustettu näitä vertaistukiryhmiä jne
Ei saa jättää asiakasta
Kyllä käy lääkärit jo sääliksi. Ylipainoinen tulee vastaanotolle ja lääkärillä ei ole oikeutta huomautella yhtään mistään. Älä mene sinne lääkärille jos asenne on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkärin vastaanotolla käyvistä potilaista suurin osa on ylipainoisia. Lääkärin tehtävä on seuloa heistä ne, joiden kanssa lihavuus otetaan puheeksi. Se tehdään potilasta kunnioittavasti ja potilaskeskeisellä tavalla yhdessä keskustellen.
Lääkärin tulisi punnita ahkerasti ylipainoiset potilaat ja lievässä lihavuudessa mitata vyötärönympärys.
Lyhyt interventio on lääkärin työkalu, jota on mahdollista käyttää usein lihavan potilaan informointiin ja opastamiseen painohallintaan. Jos potilas on motivoitunut laihduttamiseen ja hänellä on laihduttamisella paraneva sairaus, hänen kanssaan keskustellaan hoitovaihtoehdoista.
Niitä ovat perusterveydenhuollossa perushoito ja lääkehoito. Lihavuuden perushoitoa tulee olla tarjolla ainakin vastadiagnosoiduille tyypin 2 diabeetikoille ja muille potilaille, joiden tapauksessa laihduttaminen on välttämätön o
Valita vaan niin paljon kuin huvittaa. Lääkäri on toiminut ohjeiden mukaisesti. Valituksesi ei tule johtamaan mihinkään.
Lihavuuden ehkäisyn ja hoidon tavoitteena on estää lihavuuden paheneminen, auttaa potilasta painonhallinnassa, ehkäistä ja hoitaa lihavuuden aiheuttamia sairauksia sekä parantaa työ- ja toimintakykyä ja elämänlaatua.
Lihavuuden hoidon tulee olla kiinteä osa terveydenhuollon toimintaa. Tämä edellyttää alueellisten moniammatillisten hoito-ohjelmien ja hoitoketjujen luomista, henkilökunnan jatkuvaa kouluttamista sekä laihdutus- ja painonhallintaryhmien järjestämistä. Pääosa lihavuuden hoidosta toteutetaan perusterveydenhuollossa.
Käypä hoito ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kävit työterveydessä äitiysloman aikana?
Kylläpäs täällä nyt jaksetaan ihmetellä kun joillain on erittäin kattava työterveydenhuoltosopimus.
Jotkut ovat mielissään siitä, että joku huomioi. Ja että lääkäri tiedostaa asian niin on hyvä signaali, esim. parempi mahdollisuus päästä lihavuusleikkaukseen. Voin kertoa, että kun ikää tulee ja polvet heikkenevät, niin sitten kyllä haluaa vähentää polville tulevaa kuormaa. Itsellä on ainakin 10 v ollut rasvan osuus liian iso ja arvostan, että siitä pidetään huolta. Joistain muista asioista työterkkari ei ota riittävästi koppia kyllä.
en käy lääkärissä koska en kestä ajatusta puntarista. siellä voi joutua näkemään sellaisen. kun ei kotona tarvi sellaista ajatella niin ei mun tarvi lääkärissäkään. no kiva kun alkoi ahistamaan...
Olisi kyllä inhottavaa, jos lääkärissä alettaisiin mittailemaan vyötärönympärystä ja kyselemään painoa ja pituutta, jos lääkärissäkäynti ei koske millään tavalla näitä asioita. Jos ihminen on itse tyytyväinen vyötärönympärykseensä sekä painoonsa ja pituuteensa, niin silloin asiaan on lääkärin aiheetonta ja junttimaista puuttua.