Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos "ihanalle" työterveyslääkärille joka puuttui painooni. Ollaan tässä nyt masennussaikulla taas ja mietin minne voin tehdä valituksen?

Vierailija
02.12.2024 |

Millähän oikeudella nää lääkärit puuttuu toisen painoon?

Siis mitä se lääkärille yhtään kuuluu että paljonko painan ja palkonko on ylipainoa?

Kommentit (463)

Vierailija
161/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aikanaan työterveyslääkäri ensin kehui mahtavan täydelliset labratulokset ja kysyi, syönkö kovin tiukalla ruokavaliolla, kun kolesteroli oli ihanteellinen. Seuraavalla viikolla työterveyshoitaja puuttui siihen, että minun olisi välttämätöntä laihduttaa ainakin seitsemän kiloa ja pienentää vyötärönympärystä huomattavasti. Painoin 72 kiloa (168 cm). Vyötärö oli 81 cm.

Vierailija
162/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa vähän riippua siitä, miksi lääkäriin on menty. Jos kyseessä on 2-tyypin diabetes niin lienee paikallaan huomauttaa ylipainosta, murtuneen sormen kanssa ei.

Riippuu vähän. Mitä tolkuttomampi ylipaino, sitä heikompi tasapaino. Liukkailla kaatuessa sormikin murtuu helposti. Jopa rannekanavaoireyhtymä on ylipainoisilla yleisempi. Ylipainon aiheuttamat tulevaisuuden sairaudet ovat hyvin tiedossa, joten miksi ylipainosta ei.saisi puhua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskeys on ihan omaa syytäsi. 

Itse asiassa epätyypillisen masennuksen yksi oire on lihominen ja tarve mussuttaa suklaata tms. herkkuja. Ja se on siis oire, ei syy. 

Msennuslääkkeetkin lihottavat.

Vierailija
164/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa epätyypillisen masennuksen yksi oire on lihominen ja tarve mussuttaa suklaata tms. herkkuja. Ja se on siis oire, ei syy. 

Uupumustyyppisen masennuksen lääkkeet laihduttavat, kun on toimiva lääkitys. Kun lihoin masennuksen vuoksi, laihduin oikealla lääkityksellä. 

Vierailija
165/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvet ei kestä, joudut vielä polvileikkaukseen? Raskasta myös hengittää ja nukkua. Se on mukava onnistumusen tunne kun pääsee ylipainosta ja mahtuu taas kivoihin vaatteisiin! 

Vierailija
166/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle aikanaan työterveyslääkäri ensin kehui mahtavan täydelliset labratulokset ja kysyi, syönkö kovin tiukalla ruokavaliolla, kun kolesteroli oli ihanteellinen. Seuraavalla viikolla työterveyshoitaja puuttui siihen, että minun olisi välttämätöntä laihduttaa ainakin seitsemän kiloa ja pienentää vyötärönympärystä huomattavasti. Painoin 72 kiloa (168 cm). Vyötärö oli 81 cm.

Hyvähän se on, että painon kertymiseen puututaan ajoissa. Toki jos olet keskivertonaista paljon lihaksikkaampi, huomautus oli aiheeton. 

Vyötärönympärys alle riskirajan (90 cm), on silti iso. 60 -70 cm olisi normaali.

Vierailija
167/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kahdelle tutulleni on kirjoitettu laihdutuslääkkeitä. Ovat molemmat kakkostyypin diabeetikkoja. Itsekin olen ihan muusta syystä käyttänyt laihdutuslääkettä (en laihdutukseen) ja olen laihtunut tekemättä mitään sen eteen. 

Vierailija
168/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on, että painon kertymiseen puututaan ajoissa. Toki jos olet keskivertonaista paljon lihaksikkaampi, huomautus oli aiheeton. 

Vyötärönympärys alle riskirajan (90 cm), on silti iso. 60 -70 cm olisi normaali.

Olen "bodarin" lihaksilla. Lihasmassa menee Inbodyssa yli vaihteluvälin. Sanotaan näin, että tuon terveydenhoitajan huomautus sai minut luovuttamaan kokonaan yrittämään hallita painoani. Siihen asti kaksi eri työterveyslääkäriä oli sanonut, ettei kannata laihduttaa vaan mielummin olla tasaisesti vähän painava. 

Vierailija
169/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä inhottavaa, jos lääkärissä alettaisiin mittailemaan vyötärönympärystä ja kyselemään painoa ja pituutta, jos lääkärissäkäynti ei koske millään tavalla näitä asioita. Jos ihminen on itse tyytyväinen vyötärönympärykseensä sekä painoonsa ja pituuteensa, niin silloin asiaan on lääkärin aiheetonta ja junttimaista puuttua.  

Aa ok. Ensimmäinen ylipainoinen, jonka liitännäissairauksia, nykyisiä tai tulevia, ei tarvitse hoitaa? Kaipa sun kannattaisi kirjauttaa se kantaan, vai ootko jo informoinut? 

Vierailija
170/463 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lihavuus on oire jostain sairaudesta, ei sen lähtösyy. Se aletaan jo hahmottaa paremmin. 

Vierailija
171/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas miten inhottavia kommentteja tässä(kin) ketjussa vilahtelee.. tuntuuko hyvältä kirjaimellisesti haukkua toisia mitä inhottavimmilla sanoilla esim. ylipainoisia? Miten te puhuttelette toista ääripäätä, eli jopa sairaalloisen alipainoisia?

Vierailija
172/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri yrittää pitää sinut työkykyisenä ja ennalta ehkäisevänä asiana otti esille ylipainosi. Se kun uhkaa työkykyäsi ja voi vaikuttaa ennen aikaiseen eläköitymiseen.

Mikä tässä meni muka väärin?

Mistä aiot valittaa?

Vierailija
173/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lihavuus on oire jostain sairaudesta, ei sen lähtösyy. Se aletaan jo hahmottaa paremmin. 

Eikö siis olekin hyvä, että tämä sairas sitten hoidetaan.

Vierailija
174/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

paino on yksityisasia eikä yhtään kuulu lääkärille toisen paino!! ahdistaa ja tekee mieli syödä lohtuherkkuja kun joutuu lukee tällast.

Vierailija
175/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei ota päähän se, että painosta huomautetaan, se on ihan ok. Mutta jos kehtaat kysyä jotain tukea tähän laihdutukseen, niin sitä ei tule koskaan. On olemassa lääkkeitä yms. jolla tätä laihtumista voisi avustaa, mutta ei. 

Vierailija
176/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän se juurikin lääkärille kuulu jos potilas hankkii ylipainollaan lisää sairauksia itselleen. 

Itse asiassa ei. Lääkärin ohjeisiin kuuluu, että ei lähtökohtaisesti puututaan niihin asioihin, jonka vuoksi potilas on vastaanotolle tullut (ellei sitten huomata jotain, joka vaikuttaa asiaan). Tämän vuoksi lääkäreiden tulisi kysyä aina ensimmäiseksi, miksi potilas on vastaanotolle tullut.

Jos siis AP on mennyt lekurille masennuksen vuoksi ja se on hänen primaari diagnoosinsa, niin pitäisi keskittyä sen hoitamiseen, ei muuhun. Lihavuus kun ei yleensä ole edes masennuksen syy vaan ennemminkin seuraus. Eli ensimmäiseksi tulisi hoitaa se masennus ja sen jälkeen, kun henkisiä voimavaroja on enemmän, painonhallinta.

Älä AP välitä, lääkäreissäkin on ajattelemattomia ihmisiä ja osa ei ole itse sairastanut koskaan mitään tai kohdanneet elämässään muitakaan haasteita. Myös tietotaito sekä masennuksen että lihavuuden syistä ja hoidosta on useimmilla yleislääkäreillä sangen heikkoa. Lääketieteelliseen tiedekuntaan ei myöskään ole soveltuvuustestejä, jolloin potilastyöhön ajautuu paljon ihmisiä, jotka eivät sinne kuuluisi.

Vierailija
177/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne annoskoot, rakas pullukkani.

Vierailija
178/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei ota päähän se, että painosta huomautetaan, se on ihan ok. Mutta jos kehtaat kysyä jotain tukea tähän laihdutukseen, niin sitä ei tule koskaan. On olemassa lääkkeitä yms. jolla tätä laihtumista voisi avustaa, mutta ei. 

Tämä. Just tämä on itsensä lihottaneille tyypillinen asennevamma: Laihtumisen eteen ei olla valmiita tekemään itse tasan yhtään mitään. Pitäisi saada lääke tai leikkaus ja vieläpä veronmaksajien kustannuksella. Ihmekös lääkäri on mennyt sanattomaksi (tai luopunut toivosta sinun suhteen).

Et voi olla koko loppuelämääsi läökityksellä ja lihavuusleikkauksenkin vaikutus häviää aika nopeasti. Muutos lähteen OMASTA PÄÄKOPASTA!

Vierailija
179/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ylensyöminen lihottaa. Ei yksi pilleri kerran päivässä.

Vierailija
180/463 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa masennuslääkkeistä lihottavat, osa ei (esim. Yleisimmät SSRI-lääkkeet eivät, mutta kaikille ne eivät käy tai riitä). Tutkittua tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä