Kiitos "ihanalle" työterveyslääkärille joka puuttui painooni. Ollaan tässä nyt masennussaikulla taas ja mietin minne voin tehdä valituksen?
Millähän oikeudella nää lääkärit puuttuu toisen painoon?
Siis mitä se lääkärille yhtään kuuluu että paljonko painan ja palkonko on ylipainoa?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole lihottanut itseäni niin ei tarvitse kokea terveystarkastuksessa tuollaista. :D
Olipa epätiedostavan ihmisen kommentti. Nykypäiänä pitäisi tietää paremmin, että kyseessä monisyinen ongelma .
Mutta johtuu käytännössä aina siitä, että ihminen syö jatkuvasti liikaa kulutukseensa nähden. Ja ainoastaan hän itse voi vähentää syömistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä täysin eri kokemus. Painoindeksi 38 ja kukaan lääkäri ei kuuntele kun yritän saada jotain apua lihavuuteeni. Toki olen hyvässä kunnossa ja lihasta enkä puuskuta, mutta onhan tuo nyt ihan liikaa.
No laihduta hyvä ihminen!
Katso, mitä suuhusi pistät. Sipsit, limpparit, hampurilaiset jne pois heti. Sitten alat kiinnittää enemmän huomiota ravintoon ja liikuntaan.
Käsittämätöntä! Ihminen lihottaa itsensä ja sitten vinkuu kun lääkäri ei tee mitään. Tee ite!
Tähänkin asiaan pitäisi olla joku ihmepilleri, jota voi vain syödä ja laihtua. Nykyihmiselle kaiken pitäisi tulla ilman omaa vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä täysin eri kokemus. Painoindeksi 38 ja kukaan lääkäri ei kuuntele kun yritän saada jotain apua lihavuuteeni. Toki olen hyvässä kunnossa ja lihasta enkä puuskuta, mutta onhan tuo nyt ihan liikaa.
No laihduta hyvä ihminen!
Katso, mitä suuhusi pistät. Sipsit, limpparit, hampurilaiset jne pois heti. Sitten alat kiinnittää enemmän huomiota ravintoon ja liikuntaan.
Käsittämätöntä! Ihminen lihottaa itsensä ja sitten vinkuu kun lääkäri ei tee mitään. Tee ite!
Jeesus että sinä olet typerä. Läskiä päässä.
On se kumma että ihmiset on netissä tunteja päivittäin mutta eivät sitten osaa etsiä laihdutusohjeita ominpäin.
Ei, siihen täytyy lääkärin sanoa miten laihdutus tapahtuu ja kun ei ehdi sanoa vastaanottokäynnillä (jossa olet jonkun ihan muun asian takia) niin siinäpä onkin taas tekosyy olla itse tekemättä mitään ja saa syyttää lääkäreitä. Ihme uhrautumista.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma että ihmiset on netissä tunteja päivittäin mutta eivät sitten osaa etsiä laihdutusohjeita ominpäin.
Ei, siihen täytyy lääkärin sanoa miten laihdutus tapahtuu ja kun ei ehdi sanoa vastaanottokäynnillä (jossa olet jonkun ihan muun asian takia) niin siinäpä onkin taas tekosyy olla itse tekemättä mitään ja saa syyttää lääkäreitä. Ihme uhrautumista.
Tajuatko sinä että täatä tuskin on kyse? Aivo-invalidi ilmeisesti.
Joku katkeroitunut lihava täällä nillittää..
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia mitä olen ihmetellyt on naisten käyttämä valtava aika ja raha esim. meikkaamiseen ja muuhun ehostautumiseen. Jos käyttäisivät edes puolet tuosta ajasta liikuntaan, niin se edistäisi ulkonäköä paljon keinotekoista ehostamista ja pakkelointia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sinä että täatä tuskin on kyse? Aivo-invalidi ilmeisesti.
Kerropa rehellisesti mistä on kyse?
Mitä valitukseen tulee niin tässä tapauksessa vauvapalsta lienee oikea osoite. Ja täten ilmoitamme, että valituksenne on palstan asiantuntijoiden harkinnan tuloksena: HYLÄTTY. Mikäli ette ole päätökseen tyytyväinen, voitte valittaa asiasta vauvapalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vähän riippua siitä, miksi lääkäriin on menty. Jos kyseessä on 2-tyypin diabetes niin lienee paikallaan huomauttaa ylipainosta, murtuneen sormen kanssa ei.
Entäs polvi ja nivelvaivat, venähdykset tms, mitkä tulevat ylipainosta ?
Niitä nivelrikkoja mm tulee ihan normaalipainoisellekin , jopa hoikille. Venähdyksiä tulee hyvin paljon urheilijoille. Varmasti lihavuus on jonkinlainen riskitekijä myös näissä, mutta kuitenkin näitä esiintyy paljon myös kaikenkokoisilla. Ei voi tietää olisiko nivelrikko tullut vaikka olisi ollut normaalipainoinenkin.
Ei pidä paikkaansa. Riskit ovat ylipainoisella aivan eri luokkaa. Tuo on itselleen valehtelua ja totuuden kieltämistä
Aivan varmasti venähdykset ovat urheilijoille ihan tuttua kauraa.
Lääkäreille pitäisi lätkäistä syyteharkinta asiattomista kommenteista ja hoitovirheistä. Ei mitään vastuuta. Sovittelulla syyttämättäjättämispäätös
Työterkka? Etkö ollut äitiyslomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä inhottavaa, jos lääkärissä alettaisiin mittailemaan vyötärönympärystä ja kyselemään painoa ja pituutta, jos lääkärissäkäynti ei koske millään tavalla näitä asioita. Jos ihminen on itse tyytyväinen vyötärönympärykseensä sekä painoonsa ja pituuteensa, niin silloin asiaan on lääkärin aiheetonta ja junttimaista puuttua.
Aa ok. Ensimmäinen ylipainoinen, jonka liitännäissairauksia, nykyisiä tai tulevia, ei tarvitse hoitaa? Kaipa sun kannattaisi kirjauttaa se kantaan, vai ootko jo informoinut?
Aa ok. Kun sinä ajat autolla kolarin mennessäsi teatteriin, ei hoitoa sinulle, koska sinun ei olisi tarvinnut mennä kotoa harrastukseen eli itse aiheutettu. Ja varsinkin jos olet itse syyllinen kolariin. Kun
No hah, nyt on löytynyt kuolematon ihminen. Olen luullut, että kaikille sattuu 100% varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vähän riippua siitä, miksi lääkäriin on menty. Jos kyseessä on 2-tyypin diabetes niin lienee paikallaan huomauttaa ylipainosta, murtuneen sormen kanssa ei.
Entäs polvi ja nivelvaivat, venähdykset tms, mitkä tulevat ylipainosta ?
Niitä nivelrikkoja mm tulee ihan normaalipainoisellekin , jopa hoikille. Venähdyksiä tulee hyvin paljon urheilijoille. Varmasti lihavuus on jonkinlainen riskitekijä myös näissä, mutta kuitenkin näitä esiintyy paljon myös kaikenkokoisilla. Ei voi tietää olisiko nivelrikko tullut vaikka olisi ollut normaalipainoinenkin.
Ei pidä paikkaansa. Riskit ovat ylipainoisella aivan eri luokkaa. Tuo on itselleen valeht
Venähdyksestä toipuminen kestää pari viikkoa. Olisi parempi varmaan olla koskaan liikkumatta ja odotella tuki- ja liikuntaelinsairauksia? Keuhkot, joita ei ole koskaan rasitettu, ovat huonossa kunnossa. Myös sydän on lihas, joka vahvistuu ja tehostuu sitä rasittamalla.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisen lihoessa rasvakudos kasvaa, jolloin siinä alkaa esiintyä tulehdusta ja insuliiniresistenssiä. Rasvakudoksen normaali toiminta häiriintyy ja siitä alkaa vapautua rasvaa ja tulehduksellisia sytokiineja. Rasva ei siis ole passiivista kudosta, vaan se kommunikoi aktiivisesti muiden kudosten kanssa ja osallistuu erilaisten sairauksien ja haitallisten tilojen syntyyn."
Itä-Suomen yliopisto
Eli ylipainoisella on elimistössään jatkuva tulehdustila. Kyllä lääkärin etiikan mukaan tähän asiaan tulee puuttua jo potilaan itsensä takia sekä myös ylipainon aiheuttamien yhteiskunnalle aiheutuvien kustannusten vuoksi.
Kyllä, mutta Duodeciminkin mukaan lääkärin tulee SEULOA ne ylipainoiset , joille tämä otetaan puheeksi. En tiedä mitkä kriteerit tälle seulomiselle on, mutta maallikkonakin ymmärrän, että jos menet näyttämään murtunutta sormea, et ole altis kuuntelemaan asiaan kuulumatonta huomauttelua , jopa saarnaa. Siitä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä tuossa kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
"Eikä tapahdu. Suuri osa lievästi ja kohtalaisesti ylipainoisia elelee elämäänsä ilman isoja ongelmia pitkäänkin"
No ihan höpöä. Yli 20 vuotta terveydenhuollon ammattilaisena voin sanoa että ylipaino aiheuttaa aina ongelmia. Myös jo nuorilla ja nykyisin todella usein jo lapsilla joita meillä on hoidossa kakkostyypin diabeteksen takia. Siis jo 8-10 vuotiaita. Eivätkä ole olleet ylipainoisia kuin muutaman vuoden. Tuommoiseen ajatteluun nyt on ihan turha lähteä.
Ihan käsittämätöntä ongelman kieltämistä.
Sinä näet ne ylipainoiset, jotka tulevat hakemaan apua ja siitä päättelet , että näet kaikki ylipainoiset. Näinhän ei ole. Minulla oli 8 tätiä molemmista suvuista yhteensä. Kaikki olivat jonkin verran ylipainoisia. Tosin kukaan ei ollut sairaalloisen lihava. Mutta he elivät täyttä elämää, nuorin 74 v ja vanhin 97 v. saakka ja kunnes sairaus tuli ja vei. Tuttavissa on samoin juuri näitä kohtalaisesti ylipainoisia, jotka elävät ihan hyvää elämää, vaikka joillakin on lääkkeitä käytössä. Kaikille lopulta tulee jotain , mikä vie.
Vierailija kirjoitti:
"Lihavuuden lisääntyminen lisää sairastumisvaaraa jyrkästi. Erityisesti varhaisessa iässä alkanut lihavuus sekä vyötärölihavuus suurentaa riskiä. Terveysvaikutukset ovat sekä fyysisiä että henkisiä lihavuus aiheuttaa ennakkoluuloista, syrjinnästä, kiusaamisesta ja negatiivisista asenteista johtuvaa psykososiaalista haittaa. Lihavuus lisää myös ennenaikaisen kuoleman riskiä.
Sairauksien riskin suurenemisen johtuu erityisesti lihavuuden aiheuttamasta verenpaineen kohoamisesta sekä sokeri- ja lipidiaineenvaihdunnan huononemisesta."
Täyttä faktaa.
Kyllä, tässäkin ketjussa harrastetaan ennakkoluuloja, syrjintää, kiusaamista ja negatiivisia asenteita. Ihan turha tulla väittämään, että täällä yksikään olisi oikeasti kiinnostunut jonkun lihavan ihmisen elinajanodotteesta. Pyh, pah.
Minulta työterveyslääkäri vaan kysäisi, että oletko tyytyväinen painoosi, ja totesin että en ole. Lääkäri kertoi että on kyllä jotain lääkitystäkin jolla asiaan voi vaikuttaa, mutta ei sen kummemmin sitä tyrkyttänyt, ja asia jäi siihen. Tai ei oikeastaan jäänyt. Olen nyt saanut sen jälkeen 12 kiloa pois ihan omin avuin. Vielä on kuitenkin matkaa normaalipainoon. Saa nähdä pääsenkö siihen, mutta ainakin siihen suuntaan aion vielä pyrkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama kokemus. Joka ikiseltä käynniltä kirjataan, että obeesi, mutta sitä joko ei oteta esille tai sitten jos se mainitaan ja innostun, että kyllä, haluan apua, eivät tartu siihen ollenkaan vaan sanovat ihan ääneen, että asia pitää vaan minulle mainita. Eli en sitten saa apua kuitenkaan.
Siis lääkärin pitäs laihduttaa sun kilot?
Mulla sama kokemus. Joka ikiseltä käynniltä kirjataan, että obeesi, mutta sitä joko ei oteta esille tai sitten jos se mainitaan ja innostun, että kyllä, haluan apua, eivät tartu siihen ollenkaan vaan sanovat ihan ääneen, että asia pitää vaan minulle mainita. Eli en sitten saa apua kuitenkaan.