Kiitos "ihanalle" työterveyslääkärille joka puuttui painooni. Ollaan tässä nyt masennussaikulla taas ja mietin minne voin tehdä valituksen?
Millähän oikeudella nää lääkärit puuttuu toisen painoon?
Siis mitä se lääkärille yhtään kuuluu että paljonko painan ja palkonko on ylipainoa?
Kommentit (463)
Minä sain apua lihavuuteen työterveyshoitajalta. Ja olen pysynyt normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vähän riippua siitä, miksi lääkäriin on menty. Jos kyseessä on 2-tyypin diabetes niin lienee paikallaan huomauttaa ylipainosta, murtuneen sormen kanssa ei.
Entäs polvi ja nivelvaivat, venähdykset tms, mitkä tulevat ylipainosta ?
Niitä nivelrikkoja mm tulee ihan normaalipainoisellekin , jopa hoikille. Venähdyksiä tulee hyvin paljon urheilijoille. Varmasti lihavuus on jonkinlainen riskitekijä myös näissä, mutta kuitenkin näitä esiintyy paljon myös kaikenkokoisilla. Ei voi tietää olisiko nivelrikko tullut vaikka olisi ollut normaalipainoinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkärin vastaanotolla käyvistä potilaista suurin osa on ylipainoisia. Lääkärin tehtävä on seuloa heistä ne, joiden kanssa lihavuus otetaan puheeksi. Se tehdään potilasta kunnioittavasti ja potilaskeskeisellä tavalla yhdessä keskustellen.
Lääkärin tulisi punnita ahkerasti ylipainoiset potilaat ja lievässä lihavuudessa mitata vyötärönympärys.
Lyhyt interventio on lääkärin työkalu, jota on mahdollista käyttää usein lihavan potilaan informointiin ja opastamiseen painohallintaan. Jos potilas on motivoitunut laihduttamiseen ja hänellä on laihduttamisella paraneva sairaus, hänen kanssaan keskustellaan hoitovaihtoehdoista.
Niitä ovat perusterveydenhuollossa perushoito ja lääkehoito. Lihavuuden perushoitoa tulee olla tarjolla ainakin vastadiagnosoiduille tyypin 2 diabeetikoille ja muille potilaille, joiden tapauksessa laihduttaminen on välttämätön o
No tässähän se on nyt sanottu: lääkärin tulee seuloa ne joiden kanssa ylipaino otetaan puheeksi!! Eli jos menee silmätulehduksen vuoksi, niin ehkä esim tässä tilanteessa ei ole asiallista alkaa saarnaamaan ylipainosta.
Mä taas viimeistään siinä kohtaa päätin lahduttaa kun menin koronassa ja keuhkokuumeessa sairaalaan ja mut otettiin sisälle ja yksi syy oli ylipaino ja sen vaikutus oloon. Kohti kevyempää ollaan menossa, eipä sairaudetkaan sitten niin nujerra
Ensin vedetään itsensä ylipainoiseksi, sitten masennutaan kun joku kertoo totuuden. Kaikki lieveilmiöineen yhteiskunnan kustannettavaksi.
Että mitä se kuuluu lääkärille, mitä sinä painat? Oletko vielä tyhmä? Kiinnostaako sinua oma terveys yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä inhottavaa, jos lääkärissä alettaisiin mittailemaan vyötärönympärystä ja kyselemään painoa ja pituutta, jos lääkärissäkäynti ei koske millään tavalla näitä asioita. Jos ihminen on itse tyytyväinen vyötärönympärykseensä sekä painoonsa ja pituuteensa, niin silloin asiaan on lääkärin aiheetonta ja junttimaista puuttua.
Aa ok. Ensimmäinen ylipainoinen, jonka liitännäissairauksia, nykyisiä tai tulevia, ei tarvitse hoitaa? Kaipa sun kannattaisi kirjauttaa se kantaan, vai ootko jo informoinut?
Aa ok. Kun sinä ajat autolla kolarin mennessäsi teatteriin, ei hoitoa sinulle, koska sinun ei olisi tarvinnut mennä kotoa harrastukseen eli itse aiheutettu. Ja varsinkin jos olet itse syyllinen kolariin. Kun harrastat liikuntaa, pysy aina vain täysin turvallisissa lajeissa, ei mitään riskialtista, koska sitten olet itse aiheuttanut mahdollisen vammasi , ei hoitoa. Jne. Maksamme veroja , myös lihavat, siksi että saamme hoitoa. Jos lähdetään siitä, että yhtään mitään " itseaiheutettua" ei hoideta, voidaankin alkaa karsia hoitoja aika monelta muultakin kuin lihavilta.
Vierailija kirjoitti:
Mites tällainen hypoteettinen tilanne:
Huomaat että sanotaan nyt vaikka työkaverilla on niskassa luomi, joka on selkeästi kasvanut ja ruman näköinen - siitäkään kai ei saa sanoa koska on ruma ja mahdollisesti sairastuttava, kuten se ylipainokin? Suu supussa sitten kun kaveri kertoo että on melanooma, just se luomi mitä hän ei ole itse nähnyt...
Sinun on kyllä ihan pakko olla vaan tyhmä.
Painolla ei ole väliä vaan sillä miten puntit salilla kolisee.
Kun käsivarressa on riittävästi paksuutta, ei työterveyden ymmi helenat miehen painosta enää ohjeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt työterveyslääkäreillä, heistä painostani huomauttaa aina venäläistaustainen mukava mies.
Aloitin omasta päätöksestäni Rybelsus-kuurin, johon sain reseptin. Läski ei masenna minua, mutta haluan voida paremmin. Juoppoa minusta ei tietenkään tullut, mutta ei kannata olla syöppö.
Kalliita tabletteja, mutta suosittelen.
Meinaatko syödä noita kalliita tabletteja koko loppuelämäsi? Miksi et sen sijaan ottaisi itseäsi niskasta kiinni ja muuta elämäntapojasi terveellisiksi?
Harmittaako sinua että joku saa apua tableteista? Ajatella että jos kaikki ylipainoiset laihtuisivat niillä, niin minkä ryhmän sinä sitten ottaisit hampaisiisi?
Vierailija kirjoitti:
Menin kerran silmätulehduksen takia lääkärille ja hän otti asiakseen alkaa paasata ylipainostani. Kaikenlaisia törppöjä sitä onkin.
Ihan jokaisen lääkärin tulee ottaa ylipaino esille ettei se ole jäänyt liian vähälle huomiolle.
Vierailija kirjoitti:
Painolla ei ole väliä vaan sillä miten puntit salilla kolisee.
Kun käsivarressa on riittävästi paksuutta, ei työterveyden ymmi helenat miehen painosta enää ohjeista.
Paitsi kun "vatsalihakset" ovat roikkuvaa sorttia...
Todella traumaattista. Ei ihme että masentuu. Nyt pitkä saikku on ihan oikein.
Millä oikeudella tehdään näin huonoja provoja. Haluaako sanoma oy vastakkainasettelua lisätä?
Se kuuluu ihan niiden työhön huomauttaa ylipainosta. Eikä sitä pelkät lääkärit tee vaan ihan samalla tapaa myös hoitajat.
Ylipaino on just juurisyy monille sairauksille, hyvä että on huolestunut painostasi kun et itse siitä välitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se juurikin lääkärille kuulu jos potilas hankkii ylipainollaan lisää sairauksia itselleen.
Ei kuulu, jos vaiva ei liity mitenkään ylipainoon. Lisäksi lääkäri voisi käydä jollain itseilmaisukurssilla ja tarkistaa millä asenteella viestinsä oikein kertoo
Mutta lihavia ihmisiähän onkin kaikkien oikeus tökkiä
Mikä on sellainen vaiva joka 100%:n varmuudella ei johdu ylipainosta tai jonka paranemista ylipaino ei haittaisi? Ihan vilpittömästi, onko sellaista?
No kyllä esimerkiksi mainittu silmätulehdus on sellainen, että ylipaino ei taida olla kovinkaan suuri riskitekijä. Jos sitä menee hoidattamaan lääkäriin, niin ehkä siinä kohtaa ylipaino
Ylipainosta puhuminenhan on positiivinen asia, ei siinä ole mitään vitutusta aiheuttavaa. Sillä päästään alkuun painon pudotuksessa.
164cm/63kg. Työterveyshoitaja sanoi että hyvä jos saat painosi tuossa pysymään. Yhtään ei saisi lisää tulla.
Ja näinhän se on. Normaalipainon ylärajoilla olen. En kokenut huomautusta millään tavoin loukkaavaksi.
Eli vähäänkin ylipainoon tai sen uhkaan puututaan nykyään.
Missä sinä kävit. Toki äitiysneuvolaan kuuluu jälkitarkastus.