Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos "ihanalle" työterveyslääkärille joka puuttui painooni. Ollaan tässä nyt masennussaikulla taas ja mietin minne voin tehdä valituksen?

Vierailija
02.12.2024 |

Millähän oikeudella nää lääkärit puuttuu toisen painoon?

Siis mitä se lääkärille yhtään kuuluu että paljonko painan ja palkonko on ylipainoa?

Kommentit (463)

Vierailija
381/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lihavuuden lisääntyminen lisää sairastumisvaaraa jyrkästi. Erityisesti varhaisessa iässä alkanut lihavuus sekä vyötärölihavuus suurentaa riskiä. Terveysvaikutukset ovat sekä fyysisiä että henkisiä lihavuus aiheuttaa ennakkoluuloista, syrjinnästä, kiusaamisesta ja negatiivisista asenteista johtuvaa psykososiaalista haittaa. Lihavuus lisää myös ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Sairauksien riskin suurenemisen johtuu erityisesti lihavuuden aiheuttamasta verenpaineen kohoamisesta sekä sokeri- ja lipidiaineenvaihdunnan huononemisesta."

Täyttä faktaa.

Kyllä, tässäkin ketjussa harrastetaan ennakkoluuloja, syrjintää, kiusaamista ja negatiivisia asenteita. Ihan turha tulla väittämään, että täällä yksikään olisi oikeasti kiinnostunut jonkun lihavan ihmisen elinajanodotteesta. Pyh, pah.

Kyllä minä ainakin olen kiinnostunut yhden lihavan ihmisen, eli puolisoni, elinajanodotteesta. Hän on vaikeasti lihava ja lihottaa vain itseään edelleen. Asiasta ei saa puhua, tietenkään. Herkkä aihe ja silleen. 

Vierailija
382/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi osua kohdalleen lääkärin sanat. Tutkiskele niitä huolella ja mieti , pitäisikö tehdä muutoksia arkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin kerran silmätulehduksen takia lääkärille ja hän otti asiakseen alkaa paasata ylipainostani. Kaikenlaisia törppöjä sitä onkin. 

No mutta se tulehdus johtui ylipainostasi. Minulle kävi sama pitkäkestoisen yskän kanssa (alkoi muutama vuosi ENNEN coronaa), eikä sitä ole vieläkään selvitetty. Yritetty on, siitä ei ole marisemisen aihetta, mutta ei ole selvinnyt. En ole enää viitsinyt yrittää saada selvyyttä siihen. Yskin sitten vaan joka ikinen päivä ja myös öisin, sori naapurit.

Vierailija
384/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa hauska tietää, millaisia ihmisiä nämä ovat, jotka toitottavat, että katso mitä suuhusi pistät ja ihan itse olet ongelmasi aiheuttanut. Kuinka täydellisiä he ovat ja eikö heistä itsestään todella löydy mitään huomautettavaa. Liikkuvat aina tarpeeksi, syövät aina oikein, ovat kouluttautuneet niin pitkälle kuin rahkeet riittävät ja oikeille aloille, niin että työtä on, valinneet oikean puolison ja kasvattaneet menestyvät ja onnelliset lapset , ystäviä on jne, jne. Lihavan kimppuun on helppo käydä kun se näkyy ulospäin niin selvästi. Jos hoikka menee lääkäriin murtuneen sormen takia, ei häneltä kysytä ruokavaliosta vaikka se saattaa olla niin perseellään kuin ikinä paitsi ettei hän syö liikaa. Elää ehkä suklaalla, niin kuin eräs ystäväni teki, en nähnyt hänen koskaan syövän oikeata ruokaa. Hoikka oli kuitenkin. Mutta ei sitä kysytä kun se ei liity mitenkään sormen murtumiseen.  

Vierailija
385/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä, mutta Duodeciminkin mukaan lääkärin tulee SEULOA ne ylipainoiset , joille tämä otetaan puheeksi. En tiedä mitkä kriteerit tälle seulomiselle on, mutta maallikkonakin ymmärrän, että jos menet näyttämään murtunutta sormea, et ole altis kuuntelemaan asiaan kuulumatonta huomauttelua , jopa saarnaa. Siitä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä tuossa kohtaa."

Jos sinulla on ylipainoa niin on hyvin todennäköistä että myös verensokeriarvot ovat koholla tai sinulla on jo diagnosoitu diabetes.

Murtunut sormi, haava tms.paranee aina hitaammin näillä henkilöillä ja tulehdusriski on isompi. Tämä nyt on fysiologinen fakta. Joten, kyllä. Murtuneen sormen paranemiseenkin voi ylipaino vaikuttaa. 

Vierailija
386/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä täysin eri kokemus. Painoindeksi 38 ja kukaan lääkäri ei kuuntele kun yritän saada jotain apua lihavuuteeni. Toki olen hyvässä kunnossa ja lihasta enkä puuskuta, mutta onhan tuo nyt ihan liikaa. 

Mulla sama kokemus. Joka ikiseltä käynniltä kirjataan, että obeesi, mutta sitä joko ei oteta esille tai sitten jos se mainitaan ja innostun, että kyllä, haluan apua, eivät tartu siihen ollenkaan vaan sanovat ihan ääneen, että asia pitää vaan minulle mainita. Eli en sitten saa apua kuitenkaan.

Siis lääkärin pitäs laihduttaa sun kilot?

Ei, mutta antaa apua. Luulisi nyt tyhmemmänkin ymmärtävän että jos laihduttaminen olisi helppoa, ei olisi lihavia ihmisiä. Katsokaa nyt ympärillenne, lihavuus on lisääntynyt todella paljon, eikä se ole sosiaalisesti hyväksyttyä kehopositiiviskampanjoista huolimatta.  Se on ongelma, johon pitäisi saada muuta apua kuin huomauttelu ja ylimielinen viisastelu. Itse olen tyytyväinen että on tullut lääkkeitä avuksi, vaikka niihin varmasti liittyy myös haittapuolia. Olen kuitenkin nähnyt useamman ihmisen laihtuvan niiden avulla normaalipainoon ja se on hieno asia.

Vierailija
387/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmisen lihoessa rasvakudos kasvaa, jolloin siinä alkaa esiintyä tulehdusta ja insuliiniresistenssiä. Rasvakudoksen normaali toiminta häiriintyy ja siitä alkaa vapautua rasvaa ja tulehduksellisia sytokiineja. Rasva ei siis ole passiivista kudosta, vaan se kommunikoi aktiivisesti muiden kudosten kanssa ja osallistuu erilaisten sairauksien ja haitallisten tilojen syntyyn."

Itä-Suomen yliopisto

Eli ylipainoisella on elimistössään jatkuva tulehdustila. Kyllä lääkärin etiikan mukaan tähän asiaan tulee puuttua jo potilaan itsensä takia sekä myös ylipainon aiheuttamien yhteiskunnalle aiheutuvien kustannusten vuoksi.

Tuosta syystä ylipainoista ystävääni ei voitu leikata ja hän menehtyi. Laihduttaa ei olisi ehtinyt, oli akuutti juttu.

Vierailija
388/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran vaikea sinne lääkäriin on nykyään päästä, että minä olisin ainakin iloinen jos otettaisiin kaikki vaivat samalla kertaa puheeksi.

Vierailija
389/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa hauska tietää, millaisia ihmisiä nämä ovat, jotka toitottavat, että katso mitä suuhusi pistät ja ihan itse olet ongelmasi aiheuttanut. Kuinka täydellisiä he ovat ja eikö heistä itsestään todella löydy mitään huomautettavaa. Liikkuvat aina tarpeeksi, syövät aina oikein, ovat kouluttautuneet niin pitkälle kuin rahkeet riittävät ja oikeille aloille, niin että työtä on, valinneet oikean puolison ja kasvattaneet menestyvät ja onnelliset lapset , ystäviä on jne, jne. Lihavan kimppuun on helppo käydä kun se näkyy ulospäin niin selvästi. Jos hoikka menee lääkäriin murtuneen sormen takia, ei häneltä kysytä ruokavaliosta vaikka se saattaa olla niin perseellään kuin ikinä paitsi ettei hän syö liikaa. Elää ehkä suklaalla, niin kuin eräs ystäväni teki, en nähnyt hänen koskaan syövän oikeata ruokaa. Hoikka oli kuitenkin. Mutta ei sitä kysytä kun se ei liity mitenkään sormen murtumiseen.  

No minä ainakin olen entinen lihava ja jojolaihduttaja, joka keksi kyllä syitä lihavuudelleen kaikista ja kaikesta muusta kuin itsestäni. Otin nokkiini jos joku edes hyväntahtoisesti otti asian puheeksi. Kehopositiivisuus lihavuuteen nähden on itsepetosta mitä suurimmassa määrin.

Kun otin kohtaloni lopulta omiin käsiini ja lopetin tekosyiden keksimisen ja hoidin insuliiniresistenssin ja sitä kautta muut fyysiset sairaudet pois/remissioon, myös pään sisäiset asiat alkoivat järjestyä. Laihtuminen tapahtui siinä sivussa. Nyt olen 25kg hoikempi ja ennen kaikkea metabolialtani terve. Vaatekoko xxl on pienentynyt kokoon m. Mutta tämä kaikki vaatii sen, että lopettaa sen herkkähipiäisyyden ja ottaa palautteet vastaan tuntui se kuinka ikävältä tahansa.

Nykyään todellakin katson, mitä suuhuni laitan.

Vierailija
390/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen verran vaikea sinne lääkäriin on nykyään päästä, että minä olisin ainakin iloinen jos otettaisiin kaikki vaivat samalla kertaa puheeksi.

Lääkärin vastaanottoaika nyt sattuu olemaan rajallinen. Kuten ihan mikä tahansa muukin vastaanotto missä tahansa laitoksessa.

Vierailija
391/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin vastaanottoaika nyt sattuu olemaan rajallinen. Kuten ihan mikä tahansa muukin vastaanotto missä tahansa laitoksessa.

Niinpä.. Tässä kommentoitiinkin sitä, kun valitetaan että mennään lääkäriin silmätulehduksen tms. takia, mutta otetaankin esille ylipaino. Eli hyvähän se on jos samalla huomioidaan muutkin vaivat.

Vierailija
392/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy varmasti huomautettavaa. Voin vastata vain omasta puolestani: syön 90% ajasta "oikein" ja liikun viikoittain 4-5 tuntia hikiliikuntaa (jalkapallo ja kuntosali). Pyöräilen yleensä kaikki alle 3 km matkat, koska varsinkaan talvella en viitsi edes lämmittää ja käynnistää autoa tuollaisen matkan vuoksi. Painoindeksi on n. 24 ja rasvaprosentti n. 12%. Ikää on 42v ja paino on pysynyt samana viimeiset 15 vuotta. 

Vierailija
393/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ei ole AP:n suurin ongelma. Sekin taitaa olla vain seuraamusta siitä todellisesta ongelmasta eli puutteesta ottaa vastuuta omasta elämästään.

Jos joku sanoo totuuden ja siitä syyllistetään totuuden sanojaa, niin missä se vika on. Kannattaisi kasvaa alkuun henkisesti ja tutkailla josko siitä sisäisestä narsistista voisi pyristellä irti.

Vierailija
394/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä valituksen itsellesi. Miksi sinulla on ylipainoa?

Vierailija
395/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sille kuuluu. vaikka aloituksesi onkin provo, niin teitä mielensäpahoittajia on nykyään joka toisessa kahvipöydässä. Lääkärille kuuluu puuttua painoosi, koska lihavuuden takia yhteiskunnalle tulee suuremmat kulut siitä johtuvien sairauksien takia, kuin esimerkiksi päihteistä ja tupakoinnista yhteensä. Tupakoijatkin maksavat veroina moninkertaisesti sen määrän, mitä sairauden sattuessa tulee hoidot kustantamaan. Syö vaan porkkanaa ja laihduta, nyyh, nyyh.

Vierailija
396/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus tekee kipeää.

Vierailija
397/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa hauska tietää, millaisia ihmisiä nämä ovat, jotka toitottavat, että katso mitä suuhusi pistät ja ihan itse olet ongelmasi aiheuttanut. Kuinka täydellisiä he ovat ja eikö heistä itsestään todella löydy mitään huomautettavaa. Liikkuvat aina tarpeeksi, syövät aina oikein, ovat kouluttautuneet niin pitkälle kuin rahkeet riittävät ja oikeille aloille, niin että työtä on, valinneet oikean puolison ja kasvattaneet menestyvät ja onnelliset lapset , ystäviä on jne, jne. Lihavan kimppuun on helppo käydä kun se näkyy ulospäin niin selvästi. Jos hoikka menee lääkäriin murtuneen sormen takia, ei häneltä kysytä ruokavaliosta vaikka se saattaa olla niin perseellään kuin ikinä paitsi ettei hän syö liikaa. Elää ehkä suklaalla, niin kuin eräs ystäväni teki, en nähnyt hänen koskaan syövän oikeata ruokaa. Hoikka oli kuitenkin. Mutta ei sitä kysytä kun se ei liity mitenkään sormen murtum

Niin tosiaan, multa hoikalta ihmiseltä on kysytty esim. tupakoinnista ja alkoholin juomisesta kun olen käynyt ihan muun vaivan takia lääkärissä. En toki loukkaantunut, vaan ihan oikeasti naurahdin tuolle alkoholikysymykselle ja kehotukselle vähentää. En ole koskaan juonut paljoa. 

Vierailija
398/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle työterkka vittuili painosta 2kk synnyttämisen jälkeen, kun vielä imetin :D Olisi voinut olla hupaisaa jos hän ei olisi ollut ihan tosissaan. No eipä tule käytettyä enää työterveyttä

Jos raskauskiloja kertyy 40 niin on siellä jotain muutakin kuin vauvan paino. Ymmärräthän että ylipaino on vaarallisempaa kuin tupakointi?

Vierailija
399/463 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle työterkka vittuili painosta 2kk synnyttämisen jälkeen, kun vielä imetin :D Olisi voinut olla hupaisaa jos hän ei olisi ollut ihan tosissaan. No eipä tule käytettyä enää työterveyttä

Jos raskauskiloja kertyy 40 niin on siellä jotain muutakin kuin vauvan paino. Ymmärräthän että ylipaino on vaarallisempaa kuin tupakointi?

Tupakoimalla vahingoittaa muitakin, kuin itseään. Vastenmielinen tapa.

Vierailija
400/463 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhhuh, aapee taitaa olla keikkuen liikkuva hyllyvä ihraläjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan