Kiitos "ihanalle" työterveyslääkärille joka puuttui painooni. Ollaan tässä nyt masennussaikulla taas ja mietin minne voin tehdä valituksen?
Millähän oikeudella nää lääkärit puuttuu toisen painoon?
Siis mitä se lääkärille yhtään kuuluu että paljonko painan ja palkonko on ylipainoa?
Kommentit (463)
Ylipaino on merkittävä vaaranaiheuttaja muille kansansairauksille, joten aiheestakin lääkäri huomautti ylipainostasi. Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja alat ottamaan askelia oman terveytesi parantamiseksi. Pulinat pois!
Vierailija kirjoitti:
Ei se tupakoitsijastakaan kivaa ole, jos lääkäri huomauttelee tupakanpoltosta. Kirjoittais vain kiltisti sen kolmannen antibioottikuurin siihen keuhkoputkentulehdukseen ja pitäisi päänsä kiinni.
Enpä ole kuullut yhtään kenestäkään joka olisi tupakointiakaan lopettanut sillä, että lääkäri siitä huomauttelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjasiko hän sinut avun piiriin? Painonpudotukseen saa siis myös tukea ja hoitoa
Tämä on hauska vitsi. Onko joku päässyt lääkärin kautta avun piiriin ylipainon hoidossa?
Mun lähikollega ainakin. Työterv. lääkärin kautta "läskileirille" ja sitten leikkaukseen.
Siinä on kyllä työnantajalla ollut työntekijöiden terveysvakuutukset kohdillaan. En tunne ketään joka olisi lääkäriltä saanut lähetettä mihinkään ylipainoon auttavaan hoitoon
Vierailija kirjoitti:
Mites tällainen hypoteettinen tilanne:
Huomaat että sanotaan nyt vaikka työkaverilla on niskassa luomi, joka on selkeästi kasvanut ja ruman näköinen - siitäkään kai ei saa sanoa koska on ruma ja mahdollisesti sairastuttava, kuten se ylipainokin? Suu supussa sitten kun kaveri kertoo että on melanooma, just se luomi mitä hän ei ole itse nähnyt...
Väität siis, ettei ylipainoinen tajua olevansa ylipainoinen, jos ympäristö ei jatkuvasti siitä huomauttele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaat että sanotaan nyt vaikka työkaverilla on niskassa luomi, joka on selkeästi kasvanut ja ruman näköinen - siitäkään kai ei saa sanoa koska on ruma ja mahdollisesti sairastuttava, kuten se ylipainokin? Suu supussa sitten kun kaveri kertoo että on melanooma, just se luomi mitä hän ei ole itse nähnyt...
Väität siis, ettei ylipainoinen tajua olevansa ylipainoinen, jos ympäristö ei jatkuvasti siitä huomauttele?
Lääkärin velvollisuus on huomauttaa siitä. Se kuuluu lääkärin työhön. Lihavuus on sairaus tai pikemminkin klusteri erilaisia sairauksia esim. 2-tyypin diabetes, korkea verenpaine, korkea kolesteroli, rasvoittunut maksa, astma, sydän- ja verisuonitaudit ym. Kulumat polvissa, lonkissa ja selässä. Kyllä normaalipainoisillakin on näitä ongelmia esim. selkä rikki tai astma mutta ylipaino pahentaa näitä ongelmia huomattavasti. Ainoa, joka voi tähän asiaan vaikuttaa, on potilas itse.
Luuleeko se lääkäri, että potilas ei itse tiedä olevansa lihava? Ei lihavuus tarkoita, että ihminen olisi tyhmä. Sen verran toivoisi lääkärinkin tajuavan.
No tuskinpa yksikään lääkäri luulee, että potilas ei itse tiedä olevansa lihava. Sen sijaan lääkäri tietää, että on luultavasti jokin este, minkä takia ihminen ei saa laihdutettua. Tällainen este voi olla esim. se, että aihe on niin arka, että henkilö haluaa teeskennellä, että koko ongelmaa ei ole. Läski ei kuitenkaan katoa ihmisestä teeskentelemällä, kieltämällä asia tai hermostumalla ylipainosta huomauttavalle terveysasioiden ammattilaiselle. Läski vähenee vain elintapoja muuttamalla.
Ylipaino aiheuttaa todella paljon terveysongelmia. Ei herkkäsielun mahdollinen mielipaha voi olla syy antaa ihmisen lihoa entisestään ja sen myötä sairastua ja ehdoin tahdoin kuormittaa terveydenhuoltoa. Jos joku on päästänyt itsensä lihomaan, hän tarvitsee selvästi jonkinlaista ohjausta, koska jokin ongelmahan tässä on taustalla.
Tietysti ratkaisu voisi olla se, että ylipainoiset henkilöt hoidattavat itsensä omalla kustannuksellaan, ei julkisin varoin. Silloin saisi jokainen mussuttaa itsensä ihan vapaasti vaikka liikuntakyvyttömäksi (kunhan ei sitten loisi yhteiskunnan tuella, vaan kustantaa koko huvin ihan itse).
Ylipainoiset pitäisi voida määrätä parantolaan pakkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko se lääkäri, että potilas ei itse tiedä olevansa lihava? Ei lihavuus tarkoita, että ihminen olisi tyhmä. Sen verran toivoisi lääkärinkin tajuavan.
No tuskinpa yksikään lääkäri luulee, että potilas ei itse tiedä olevansa lihava. Sen sijaan lääkäri tietää, että on luultavasti jokin este, minkä takia ihminen ei saa laihdutettua. Tällainen este voi olla esim. se, että aihe on niin arka, että henkilö haluaa teeskennellä, että koko ongelmaa ei ole. Läski ei kuitenkaan katoa ihmisestä teeskentelemällä, kieltämällä asia tai hermostumalla ylipainosta huomauttavalle terveysasioiden ammattilaiselle. Läski vähenee vain elintapoja muuttamalla.
Ylipaino aiheuttaa todella paljon terveysongelmia. Ei herkkäsielun mahdollinen mielipaha voi olla syy antaa ihmisen lihoa entisestään ja sen myötä sairastua ja ehdoin tahdoin kuormittaa terveydenhuoltoa. Jos joku on päästänyt
Entäs narkkarit ja juopot, joita yhteiskunta tukee? Tiedän paljon ihan työssä käyviä "läskejä" mutta kaikki narkit elävät rikoksilla ja yhteikunnan tuella, samoin juopot. Itse aiheutettua, miksi eivät tajua vaan lopettaa?
Jos hoidettavaan ongelmaan liittyy ylipaino, mielestäni lääkärin on otettava asia puheeksi.
Mutta! tämä on tehtävä potilasta kunnioittavasti ja asiallisesti. Laihtumiseen on myös osoitettava apua, muutakin kuin käy lenkillä ja lopeta sipsien syönti.
Tupakanpoltto aiheuttaa keuhkosyöpää ja keuhkoahtaumatautia. Heikentää sydän ja verisuonien terveyttä. Tukkii suonet. Jos joku ei lopeta tupakan polttoa näiden faktojen pohjalta niin sairastuttuaan johonkin näihin kyllä saa sitten mielialansa todella matalaksi tai jopa sairastua masennukseen. Ei se lihavuuskaan terveydelle ole hyväksi. Kyllä lääkärin kuuluu kertoa; syy ja seuraus.
Vai oliko tämä aloitus provo? Niin outo.
Sitä olen ihmetellyt miksi niin moni sairaanhoitaja ja lääkäri on sairaalloisen lihava, heidänhän pitäisi tietää kuinka epäterveellistä tuo on ja muistuttaa itseään tai toisiaan siitä joka päivä. Ehkä potilaiden pitäisi muistaa aina huomauttaa heitä hoitavien lihavuudesta ja miten pitäisi olla esimerkillinen.
Ja ikävä totuus lääkäreille on, että tämänkaltaisien sairauksien käsittely vaatisi sitä pitkää perhelääkärisuhdetta, jossa kumpikin puoli jotenkin luottaisi toiseensa. Nyt lääkäri vaihtuu joka kerta ja on lähinnä rikkininen puhelin joka ehkä puhuu hoonoa soomea,joka sekoilee jotain potilaskertomuksiin ja kantaan, eikä ainakaan potilasta kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä menisi työkaverin luomiin puuttumaan. Olettaisin, että joku tutumpi on siitä jo sanonut tai työkaveri itse huomannut. Ei varmaan olisi kiva, jos sata eri ihmistä huomauttaa siitä luomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjasiko hän sinut avun piiriin? Painonpudotukseen saa siis myös tukea ja hoitoa
Tämä on hauska vitsi. Onko joku päässyt lääkärin kautta avun piiriin ylipainon hoidossa?
Mun lähikollega ainakin. Työterv. lääkärin kautta "läskileirille" ja sitten leikkaukseen.
Siinä on kyllä työnantajalla ollut työntekijöiden terveysvakuutukset kohdillaan. En tunne ketään joka olisi lääkäriltä saanut lähetettä mihinkään ylipainoon auttavaan hoitoon
Minä tiedän kolme, jotka ovat saaneet reseptin.
Oletko hieman yksinkertainen? Lääkärin työ on edistää potilaan terveydentilaa, ja ylipaino ei sitä edistä. Tottakai on hyvä sanoa että onko potilas tietoinen ja voisiko asialle tehdä jotain. Ylipaino vaikuttaa kaikkeen ja moneen sairauteen, ihan sama vaikka teloisit varpaasi tai sormen niin senkin parantumistahtiin. Lääkärillä on oikeus sanoa potilaalle suorat sanat, jos sinulle tulee paha mieli että joku sanoo että "älä tupakoi, älä juo alkoholia, pudota painoa, rajoita mäkkärissä syöntiä" niin voi voi. Jos ei lääkäri kelpaa niin mitäs sitten sinne menee apua hakemaan, meneekö joku hakemaan vain jotain itsensä myötäilijää ja epärehellistä tyyppiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin velvollisuus on huomauttaa siitä. Se kuuluu lääkärin työhön. Lihavuus on sairaus tai pikemminkin klusteri erilaisia sairauksia esim. 2-tyypin diabetes, korkea verenpaine, korkea kolesteroli, rasvoittunut maksa, astma, sydän- ja verisuonitaudit ym. Kulumat polvissa, lonkissa ja selässä. Kyllä normaalipainoisillakin on
Aika huonosti sitten hoitavat hommansa, koska muistaakseni yksikään noin kymmenestä lääkäristä ei ole maininnut ylipainostani (olen painanut välillä 82-96 kg) mitään. Itse olen puhunut muutamalle.
Enpalkkaisi läskiä töihin koska ne saikuttaa jatkuvasti kun ruho ja sisäelimet eivät kestä rasitusta.
Terve ihminen hoitaa ylipainonsa normaalipainoksi. Jos ylipainoa on merkittävästi, sydän joutuu tekemään jo useita lisälyöntejä minuutissa verrattuna normaalipainoon. Pumppu hajoaa ennen aikoja. Sydämen hyvinvointi alkaa normaalipainoa lähestyttäessä.
Siis viinasta ja tupakasta lekuri saa motkottaa - ja siitä sun ylipainostasi ei? Kaikki terveyttä vaarantavia!
Sitäpaitsi lihava nainen on ruma, ei millään pahalla, fakta.
Voi hyvää päivää ihmisillä ei ole nykyään yhtään resilienssiä. Kaikesta pahoittetaan mieli ja kukaan ei saisi sanoa enää mistään mitään ettei vaan tule jollekin pahamieli. Nyyh.