Kiitos "ihanalle" työterveyslääkärille joka puuttui painooni. Ollaan tässä nyt masennussaikulla taas ja mietin minne voin tehdä valituksen?
Millähän oikeudella nää lääkärit puuttuu toisen painoon?
Siis mitä se lääkärille yhtään kuuluu että paljonko painan ja palkonko on ylipainoa?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Osa masennuslääkkeistä lihottavat, osa ei (esim. Yleisimmät SSRI-lääkkeet eivät, mutta kaikille ne eivät käy tai riitä). Tutkittua tietoa.
Lihoin masennuslääkityksen aikana 20 kg. Minkänlaista seurantaa ei lääkkeillä ollut, netin kautta vain reseptin uusinta. Välillä psykiatrisen sairaanhoitajan luona keskustelua. Lihavuus masentaa paljon enemmän, mieluummin laiha ja ahdistunut kuin läski.
Vierailija kirjoitti:
Ohjasiko hän sinut avun piiriin? Painonpudotukseen saa siis myös tukea ja hoitoa
Ei lääkäreiltä saa mitään konkreettisia apua laihdutuksen tueksi. He vain kommentoivat painoa, kysyvät paljonko painat ja onko painoa tullut lisää vai pysynyt samana edellisen käynnin (pari vuotta) jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ohjasiko hän sinut avun piiriin? Painonpudotukseen saa siis myös tukea ja hoitoa
Tämä on hauska vitsi. Onko joku päässyt lääkärin kautta avun piiriin ylipainon hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kahdelle tutulleni on kirjoitettu laihdutuslääkkeitä. Ovat molemmat kakkostyypin diabeetikkoja. Itsekin olen ihan muusta syystä käyttänyt laihdutuslääkettä (en laihdutukseen) ja olen laihtunut tekemättä mitään sen eteen.
Siis oikeastihan nämä lääkkeet ovat diabeteslääkkeitä eikä laihdutuslääkkeitä. Niitä vaan käytetään myös laihdutukseen, jonka seurauksena esim. pistoksena annettava Ozempic on tukuista loppu ja niitä ei riitä määrättäväksi diabeetikoille.
Itselläni on Mysimba, joka ei liity diabetekseen mitenkään.
Jos ei ole nähnyt, ei voi näemmä nähdä. Koskee näitä "syö vähemmän", "korjaa painosi" tyyppejä.
Kun he elävät aina siinä tilassa, missä itse olen Mysimballa niin helppohan tässä on tehdä painolleen mitä tahansa (paitsi saada sitä nousemaan kovin helposti).
Vähän kuin jollain olisi jalka poikki ja päiviteltäisiin, että miksei se nyt juokse, kun näin helpostihan sitä juostaan.
Ihmisen aivoista ja suolistosta lähtee ties mitä signaaleja, eivätkä ne kaikilla ole kohdillaan. Ja hyvä, jos tähän nykyään osataan vaikuttaa lääkityksellä. Alkoholistitkin saavat lääkitystä vieroitukseen, ei vaadita, että nyt vaan olet juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa masennuslääkkeistä lihottavat, osa ei (esim. Yleisimmät SSRI-lääkkeet eivät, mutta kaikille ne eivät käy tai riitä). Tutkittua tietoa.
Lihoin masennuslääkityksen aikana 20 kg. Minkänlaista seurantaa ei lääkkeillä ollut, netin kautta vain reseptin uusinta. Välillä psykiatrisen sairaanhoitajan luona keskustelua. Lihavuus masentaa paljon enemmän, mieluummin laiha ja ahdistunut kuin läski.
Mulla myös 15 kg. Olen sanonut lääkärille, etten suostu enää ko. lääkettä tai samantyyppistä ottamaan, koska lihominen lisää henkisiä ongelmia.
Minkä vuoksi valitat? Lääkärin velvollisuushan on sulle sanoa jos on ylipainoa, etenkin jos olet perusterve ettei mikään sairaus sitä ylipainoa aiheuta. Aika harvat ihmiset kuitenkaan tajuaa kuinka vakavasta asiasta oikeasti on kyse. Kuormittaa myös terveydenhuoltoa merkittävästi, jos siihen ei puutu ja ennaltaehkäise, sillä vanhemmiten ne liikakilot tekee ihmisestä väkisinkin sairaan.
Ei siitä pidä masentua jos joku sulle sanoo että oot läski. Sun pitäis itsekin huolestua omasta terveydestäsi ja tehdä asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäreiltä saa mitään konkreettisia apua laihdutuksen tueksi. He vain kommentoivat painoa, kysyvät paljonko painat ja onko painoa tullut lisää vai pysynyt samana edellisen käynnin (pari vuotta) jälkeen.
Valitettavan usein sitä apua joutuu tosiaan nykyään erikseen pyytämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hauska vitsi. Onko joku päässyt lääkärin kautta avun piiriin ylipainon hoidossa?
Kyllä. Esimerkiksi lapsuudenystäväni pääsi painonpudotusryhmään ja tapaamisia ravitsemusterapeutin kanssa.
Minut lihotti masennus. Ja se lihominen masensi lisää. Eikä se paino lähtenyt millään terveellä tavalla. Eikä kaikilla ihmisillä ole voimavaroja laihduttamiseen. Jos sinulle annettaisiin nyt tehtävä, johon sinun on käyettävä aikaa tunti tai pari elämästäsi joka päivä sekä suurin osa tahdonvoimasta, olisitko joka elämäntilanteessa valmis tällaiseen?
Kun sopiva masennuslääke korjasi sekä masennuksen, että ylipainon, on tosi kiva olo.
On kiva katsoa alaspäin ja olla näkemättä vatsaa, joka siihen oli ilmestynyt. Ja tämä on tapahtunut luontaisesti, tekemättä asian eteen mitään, kuten se lihominenkin tapahtui tekemättä sen eteen mitään. Voin ihan suoraan sanoa, että minulla on niin paljon suurempia ongelmia elämässäni kuin ylipaino, etten olisi pystynyt ryhtymään mihinkään laihdutusoperaatioon enkä etenkään siihen sitä seuraavaan painon kurissa pitämiseen. Se olisi vienyt kokonaistilannetta huomattavasti pahempaan suuntaan.
Osalla painon kertyminen voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Joillain se johtuu opiaattijärjestelmän yliaktiivisuudesta. Joillain se johtuu syömishäiriöstä. Eivät nuo katoa ihan vaan ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi valitat? Lääkärin velvollisuushan on sulle sanoa jos on ylipainoa, etenkin jos olet perusterve ettei mikään sairaus sitä ylipainoa aiheuta. Aika harvat ihmiset kuitenkaan tajuaa kuinka vakavasta asiasta oikeasti on kyse. Kuormittaa myös terveydenhuoltoa merkittävästi, jos siihen ei puutu ja ennaltaehkäise, sillä vanhemmiten ne liikakilot tekee ihmisestä väkisinkin sairaan.
Ei siitä pidä masentua jos joku sulle sanoo että oot läski. Sun pitäis itsekin huolestua omasta terveydestäsi ja tehdä asialle jotain.
Eiköhän hän ollut siellä lääkärissä siksi, että on huolissaan omasta terveydestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Esimerkiksi lapsuudenystäväni pääsi painonpudotusryhmään ja tapaamisia ravitsemusterapeutin kanssa.
HUS:illahan on ne omavalmentajat, jotka laihduttaja saa tuekseen. Apua kyllä on, sen saaminen vaan ei ole itsestäänselvää.
Työterveyshoitaja oli huolestunut ylipainostani kymmenen vuotta sitten. En syyttänyt häntä ilmeisen havaitsemisesta vaan otin sormen pois p...seestä ja parantelin elintapojani, 9 kiloa lähti muutamassa kuukaudessa, sen lisäksi että kunto nousi huomattavasti. Ollen vieläkin parempi kuin ennen tuota käyntiä.
Ei ole aina muiden ja yhteiskunnan vika. jos yksilö juuttuu huonoihin elintapoihin. Jos on koskaan. Vain lumihiutale ei kestä kuulla totuutta alan ammattilaiselta, asioista jotka vaikuttavat oleellisesti kyseisen henkilön terveydentilaan.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vähän riippua siitä, miksi lääkäriin on menty. Jos kyseessä on 2-tyypin diabetes niin lienee paikallaan huomauttaa ylipainosta, murtuneen sormen kanssa ei.
Höpö höpö. Ei ole mitään syytä huomauttaa ylipainosta. Yksilön oikeus olla sellainen kuin on. Saavathan homotkin olla mitä on ei lääkäri siitäkään huomauta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUS:illahan on ne omavalmentajat, jotka laihduttaja saa tuekseen. Apua kyllä on, sen saaminen vaan ei ole itsestäänselvää.
Juu. Aika monessa asiassa pitää jo osata itse suoraan pyytää apua. Tiedän että moni joutuu mielenterveysasioissakin suunnilleen itse kertomaan Käypä hoidon suositusten mukaisesta avusta, jotta sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mä tavallaan olen. Sain lähetteen ravitsemusterapeutille ja psykologille, vaikka varsinaisesti asiaan en apua hakenutkaan. Kävin vaan terveystarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vähän riippua siitä, miksi lääkäriin on menty. Jos kyseessä on 2-tyypin diabetes niin lienee paikallaan huomauttaa ylipainosta, murtuneen sormen kanssa ei.
Höpö höpö. Ei ole mitään syytä huomauttaa ylipainosta. Yksilön oikeus olla sellainen kuin on. Saavathan homotkin olla mitä on ei lääkäri siitäkään huomauta
Mikä ihmeen Voldemort se ylipaino oikein on, miksei sitä saa mainita? Ehkä ihmisten kannattaisi kehittää jonkinlaista emotionaalista älykkyyttä. Voisi harjoitella sanomaan itselleen, että vaikka onkin ylipainoa, ei silti ihmisenä ole huono. Ja että myös painonpudotukseen saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ylipainoa, verenpainetta, kolestrolit yli jne. niin ei ole pelkästään syytä vaan suorastaan velvollisuus kertoa ammattilaisena mitä seuraavaksi pitäisi tehdä jos haluaa terveempää elämää. Huonojen elintapojen aiheuttama ylipaino ei ole mikään synnynnäinen ominaisuus, kuten ei ole myöskään päihteiden väärinkäyttö jne.
Jotain vastuuta odottaisi myös aikuisilta ihmisiltä itseltään, mutta näiden ketjujen perusteella parodiahorisontti on jo ylitetty ilman tietoa paluusta maan pinnalle. Seuraavaksi varmaan pitää hankkia kantajat ylipainoisille, kun julkisen sektorin kustantamat terapiat eivät enää tehonneet mässäilyyn ja siiderin kittaamiseen? Piikityshuoneethan ovat jo kukkahattujen työlistalla paikkailemaan kokovartaloavuttomien pärjäämistä ilman mitään roolia oman elämänsä hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kahdelle tutulleni on kirjoitettu laihdutuslääkkeitä. Ovat molemmat kakkostyypin diabeetikkoja. Itsekin olen ihan muusta syystä käyttänyt laihdutuslääkettä (en laihdutukseen) ja olen laihtunut tekemättä mitään sen eteen.
Siis oikeastihan nämä lääkkeet ovat diabeteslääkkeitä eikä laihdutuslääkkeitä. Niitä vaan käytetään myös laihdutukseen, jonka seurauksena esim. pistoksena annettava Ozempic on tukuista loppu ja niitä ei riitä määrättäväksi diabeetikoille.
Itselläni on Mysimba, joka ei liity diabetekseen mitenkään.
Jos ei ole nähnyt, ei voi näemmä nähdä. Koskee näitä "syö vähemmän", "korjaa painosi" tyyppejä.
Kun he elävät aina siinä tilassa, missä itse olen Mysimballa niin helppohan tässä on tehdä painolleen mitä tahansa (paitsi saada
Narkomaaneillekin on korvaushoito. Taitaa olla ihan yhteiskunnan tukemana vieläpä, jaetaan ilmaista piikkiä ja piikityshuonetta, mutta syömishäiriöiselle sanotaan vaan: Syö vähemmän ja laihdu senkin läski