Oudolta vaikuttava työkaveri
Hän on 40+ nainen. Rauhallinen, kiltti, ystävällinen, vastuullinen, melko hiljainen, hyvä työntekijä ja kiva työkaveri. Kukaan ei ehkä tunne häntä kovin hyvin. Viime aikoina hän on ollut vielä vetäytyvämpi ja hiljaisempi kuin ennen. Hän ei hymyile enää niin paljoa eikä jää kanssamme ihmeemmin juttelemaan. Hänellä on huumoria ja nauraakin kyllä joskus, mutta on melko sarkastinen ajoittain. Muutenkin hän saattaa heittää jotain kommenttia mistä ei aina tiedä oliko hän tosissaan vai ei. Mutta tuo lisääntynyt vakavuus ja omiin oloihin vetäytyminen vähän huolettaa.. Tiedän että hänellä on ollut työntäyteinen syksy ja joskus aiemmin hän on puhunut uniongelmistaa. Aika rankkoja asioita on ollut viime vuosina elämässä muutenkin mitä olen kuullut, en tiedä toki kaikkea. Mutta jotenkin hankala olla hänen seurassaan kun ei tiedä mitä tehdä tai sanoa ym..
Kommentit (91)
Onko jatkuva juoruilu ja muiden ihmisten kyttääminen merkki siitä ettei ole mielenterveysongelmia? Minun mielestä ei. Entä jatkuva pakkomielteinen muiden ihmisten triggereiden metsästäminen?
No, jos puhun omasta puolestani, niin joskus olisi vain mukavinta istua ihan rauhassa tauolla puhumatta kenellekään. Työ on asiakkaiden kanssa olemista, joten palautuminen edes hetkeksi auttaisi. Mutta kun ei käy. Siinä taukohuoneen ovella käy jatkuva kuhina, kun joku ei tiedä, ei osaa, eikä viitsi itse etsiä tietoa. "Sä olet kylläkin tauolla, mutta..." Ja jos siinä on muitakin tauolla, kyselijöitä riittää, ja pälätys on kakofonista. Eivät tahdo ymmärtää edes suoraan sanomista, että menkää muualle huutamaan, jos ette ole tauolla.
Joten anna olla. Ihmiset kuormittuvat eri asioista ja eri tavalla, eivätkä puolitutut työkaverit ole niitä, joille kerrotaan omia yksityisasioita, jos ei halua joutua juorukerhon aiheeksi.
Ehkä hän on ymmärtänyt ettei hänen huumorinsa tai juttunsa puhuttele teitä joten hän ei jaa niitä enää teidän kanssanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avauksen kuvauksen perusteella pysyttelisin turvallisen etäällä. Et voi tietää millainen psyko tuollainen saattaa olla. Anna muiden olla töissä miten ovat kunhan asiat saadaan tehty,
Menikö jollain nyt tunteisiin kun alanuolia satelee? Mistä ihmisistä voi oikeasti tietää ovatko mieleltään terveitä? Eikä työpaikalla tarvitsekaan kunhan työt hoidetaan.
Ei mennyt tunteisiin, mutta onko jatkuva läpätyskään ja seurallisuuskaan tae siitä, ettei ihmisellä ole mielenterveysongelmia? Monet osaa esittää muuta kuin ovat.
Missä on sanottu että olisi tae?
No, niin asian voi tulkita, kun ihminen vetäytyy ja on outo, niin heti mietitään psykovaihtoehtoa. Käänteinen vaihtoehto on yltiösosiaalisuus ja terve ihminen.
Entä miten tiedustelutyössä, pysyykö ihmisen mieli kovinkin terveenä? Eikö tule vainoharhoja, masennusta, yksinäisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Onko jatkuva juoruilu ja muiden ihmisten kyttääminen merkki siitä ettei ole mielenterveysongelmia? Minun mielestä ei. Entä jatkuva pakkomielteinen muiden ihmisten triggereiden metsästäminen?
Vaikka niin jos noin koet. Se on vain sinun kokemus. Ei muiden.
45lle. Mitä sitten jos joku itsellesi tuntematon ajattelisikin psykovaihtoehtoa? Mitä se on sinulta pois? Et voi tietää asioiden taustoja. Joten ole hiljaa jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin toisten haukkuminen,
Vierailija kirjoitti:
45lle. Mitä sitten jos joku itsellesi tuntematon ajattelisikin psykovaihtoehtoa? Mitä se on sinulta pois? Et voi tietää asioiden taustoja. Joten ole hiljaa jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin toisten haukkuminen,
Taisit ymmärtää kommentin väärin. Ei mitään henkilökohtaista.
Kukaan ei halua kuulla, että seurassasi on hankala olla tai että vaikutat oudolta. Älä ainakaan ilmaise noita asioita hänelle.
Hohhoi. Antakaa ihmisten olla rauhassa, jos ne vaikuttaa siltä, että eivät jaksa läpättää turhia ja vetäytyvät omiin oloihin. Mua ärsyttää ihan suunnattomasti silloin, kun en jaksa sitä sosialisointia ja haluisin vaan olla rauhassa, niin työkavereiden pitää oikein väen väkisin tulla juttelemaan "ahdistus" pois. "Mikä sulla on, koitas nyt piristyä, hymyiles nyt vähän". Mä olen mukava työkaveri suurimman osan ajasta, osallistun keskusteluihin ja nauran jutuille, olen sosiaalinen. Koska mä feikkaan! Joskus en vaan enää jaksa, pakko saada olla rauhassa ja vaikka sanoo suoraan, että voinko nyt tehdä nää mun työt ilman tota pskanjauhantaa, niin mulla on kuulemma heti joku masennus ja mua pitää piristää. Todella raivostuttavaa.
Meillä on yks toinenkin hyvin suuresti introvertti täällä, joka saa olla aina rauhassa. Kukaan ei häiritse sitä, kukaan ei käy koputtelemassa sen ovelle, että koita piristyä tai ootko masentunut. Se on mies, minä nainen.
Monet, jotka sairastuvat vakavasti/ joutuvat pahaan onnettomuuteen / menettävät lapsensa tms. dramaattista kokevat tulevansa hylätyiksi. Koska monet eivät tiedä, mitä sanoa tai miten olla kärsivän rinnalla, monet lakkaavat sanomasta mitään ja olemasta tekemisissä. Usein riittäisi ihan vain läsnäolokin tai tieto läsnäolosta.
Miten niin oudolta vaikuttava työkaveri. Ihan normimeininkiä työpaikalla nykyään.
Antakaa ihmisten olla rauhassa jos siltä näyttää
Vierailija kirjoitti:
Voi vattu mitä paskaa taas. Anna toisen olla rauhassa vaan ja keskity omiin aioihin.
.
Käytän usein sanaa 'vattu',
mutta tämä ketjun 1. kommentti
ei minun.
.
Savustakaa ulos. Oppiipahan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sun ja muun tiimin käytöksellä ole myös osuutensa asiaan. Et vain uskalla myöntää tai sitten olet oikeasti niin törppö, että et ymmärrä, kun loukkaat ihmistä.
Tulee vaan mieleen ettei ap ja muu tiimi ole tainnut käyttäytyä kovin kauniisti hiljaista työntekijää kohtaan?
Ootteko työpaikka, joka on olevinaan hyvä, mutta olette kaikkea muuta?
No niin, hän on siis vähän outo. Nyt käykäähän hyeenat joukolla hänen kimppuunsa ja kiusatkaa hänet ulos.
Kuvauksesta tulee mieleen, että olet itse tämä työkaveri ja ajattelet muiden miettivän sinua tuolla tavalla.
Kukaan muu tuskin jaksaa pohtia "rauhallista, ystävällistä, luotettavaa, ajoittain sarkastista, nykyisin hieman vähemmän hymyilevää, outoa" jne työkaveria noin yksityiskohtaisilla adjektiiveilla ja pieniäkin muutoksia tarkkaillen.
Töihin tullaan tekemään töitä. Se on se mistä työnantaja sulle maksaa. Ei juoruamisesta ja ihmissuhde draamailusta. Työkaverisi ymmärtää selvästikkin roolinsa ja priorisoi voimat työntekoon silloin kun väsyttää. Ylimääräinen jätetään pois.
Missä on sanottu että olisi tae?