IS ja Suomen päiväkoteihin palannut raskas ilmiö
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010867136.html
Vanhemmat tuovat puolikuntoisia lapsiaan hoitoon eikä lasta haeta mitenkään nopsaan kotiin, kun vanhemmalle soitetaan sairaasta lapsesta. Ja sitten ihmetellään kuinka kokonaisia tiimejä kasvattajia sairastelee, esim.tänä syksynä paljon sitkeitä flunssa ja vatsatautia.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Olen neljännen kerran sairaana, siis 4.kerran, sitten lokakuun, aion irtisanoutua nyt joululta. Ei mulla kestä enää pääkään tällaista, lääkäri-ja lääkekulujen lisäksi, aivan tolkutonta kaikkien pöpöjen määrä varhaiskasvatuksessa, se ja ylipäätään vanhempien piittaamattomuus ei kunnossa olevan lapsensa kotona pitämisen suhteen, on kasvanut entisestään ihan kevään jälkeenkin. Ja kiitoksena kaikesta on työterveys josta ei saa aikoja ja tarjotaan minimin minimi "avusta" ja todetaan jopa ettei me noita asioita hoideta, kun työntekijä soittaa ja kertoo sairastuneensa kiitos töistä saadun pöpön.
Ensin sain Adenoviruksen ja sen kylkiäisenä mm silmätulehduksen joka ei meinannut millään talttua, sitten lensi oksennus ja vesipasha, mykoplasma oli myös kiva saada ja nyt olin eilen hinkuyskä testissä, olen viimeiset 3vkoa yskinyt aivojani ulos. Vielä olisi influenssa saamatta, sitäkin jo töissä tarjolla.
Ei jaksa, ei enää, mu
Se on ihan vapaa valinta mitä työkseen tekee. Suurin osa viruksista on muutenkin tartuttavimmillaan melkeinpä jo ennen oireita. Niin paha olla mikään ennustajakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen neljännen kerran sairaana, siis 4.kerran, sitten lokakuun, aion irtisanoutua nyt joululta. Ei mulla kestä enää pääkään tällaista, lääkäri-ja lääkekulujen lisäksi, aivan tolkutonta kaikkien pöpöjen määrä varhaiskasvatuksessa, se ja ylipäätään vanhempien piittaamattomuus ei kunnossa olevan lapsensa kotona pitämisen suhteen, on kasvanut entisestään ihan kevään jälkeenkin. Ja kiitoksena kaikesta on työterveys josta ei saa aikoja ja tarjotaan minimin minimi "avusta" ja todetaan jopa ettei me noita asioita hoideta, kun työntekijä soittaa ja kertoo sairastuneensa kiitos töistä saadun pöpön.
Ensin sain Adenoviruksen ja sen kylkiäisenä mm silmätulehduksen joka ei meinannut millään talttua, sitten lensi oksennus ja vesipasha, mykoplasma oli myös kiva saada ja nyt olin eilen hinkuyskä testissä, olen viimeiset 3vkoa yskinyt aivojani ulos. Vielä olisi influenssa saamatta, sitäkin jo
Minä en opiskellut enkä valmistunut sairaanhoitajaksi enkä sairaita hoitamaan. En myöskään ikinuunapäivänä olisi uskonut sitä millaiseen välinpitämättömyyteen vanhemmat kykenevät, ns hyvät vanhemmat. Mutta vanhetessa sitä näköjään oppii. Jatkot sullekin, onnea valitsemallasi (käytös)tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin sain Adenoviruksen ja sen kylkiäisenä mm silmätulehduksen joka ei meinannut millään talttua, sitten lensi oksennus ja vesipasha, mykoplasma oli myös kiva saada ja nyt olin eilen hinkuyskä testissä, olen viimeiset 3vkoa yskinyt aivojani ulos. Vielä olisi influenssa saamatta, sitäkin jo
Sairaalassa me tosiaan päästään pöpöjen suhteen paljon helpommalla: tartuttavat potilaat hoidetaan eristyksissä, heidän kanssaan nyhjätään vain aivan pakolliset ja meillä on kaikki mahdolliset suojaimet käytössä. Voimia vakaan, en ymmärrä kuka sitäkään jaksaa (jos ei tätäkään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä te, jotka pystytte hakemaan lapsenne vartin sisään päikystä kotiin siitä kun päikystä soitetaan, että lapsi on kipeänä, käytte oikein töissä? Itsellä ainakin työmatka on kesänopeuksilla noin 30min ja talvinopeuksilla vajaa kolme varttia, ja täytyy sitä esihenkilöllekin ilmoittaa, että kipeänä, että pakko jättää päivä kesken ja valistunut arvio onko seuraavankin päivän poissa/pystyykö tekemään illalla päivän hommia vai jaetaanko niitä muille ja milloin niissä on deadline. Tuohon hallinnolliseen säläänkin menee jo se vartti...
Kuinka pitkiä työmatkoja ihmisillä on? Joku on 200 km päässä töissä ja kaikilla muilla menee matkoihin tuntikausia?
Mulla ei onneksi ole päikkyikäistä, mutta esimerkkinä 50 min työmatkaa, Tampereen kaupungin sisällä. Kilometreissä viitisentois
Sama juttu myös Helsingissä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin sain Adenoviruksen ja sen kylkiäisenä mm silmätulehduksen joka ei meinannut millään talttua, sitten lensi oksennus ja vesipasha, mykoplasma oli myös kiva saada ja nyt olin eilen hinkuyskä testissä, olen viimeiset 3vkoa yskinyt aivojani
Kiitos!
Varmaan pitää sitten jättää potilaat hoitamatta, kun päiväkodista soitetaan. Suomessa on ihmeellinen ajatus, että kaikki on jossain toimistotyössä päiväkodin naapurissa ja kaikilla on vieläkin isovanhemmat ja kummin kaimat samalla kylällä apuna. Me ollaan miehen kanssa molemmat työssä, jota ei vain voi aina jättää kesken eikä tilalle saa sijaisia noin vain. Eikä ole tukiverkkoja lähellä. Varmaan olisi sitten parempi vain työttömien lisääntyä. Ei muillakaan aloilla helppoa ole, vaikka töistä voisi lähteäkkin niin ei pomot katso hyvällä ja saa pelätä, että on se joka lähtee seuraavissa yt-neuvotteluissa. Hulluksi on mennyt maailma tai ainakin Suomi ja pahemmaksi vain menee. Vanhemmat ei ikinä tee mitään oikein vaan ovat jatkuvasti puun ja kuoren välissä, kun pitäisi olla koko ajan tehokkaampi ja valmiina pomppimaan mihin työnantaja ikinä haluaa ja samaan aikaan pitäisi suomalaisten saada lisää lapsia, vaikka niiden kanssa ei ehdikkään aikaa viettää ja päiväkoditkin jaksavat vain vaatia ja vaatia. Pääsääntöisesti ne lapset ovat päiväkodissa siksi, että vanhempien pitää olla jossain muualla eikä siksi, että vanhemmat on vapaalla. Ymmärrän päiväkotien harmituksen, mutta hekin voisivat koittaa ymmärtää vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pitää sitten jättää potilaat hoitamatta, kun päiväkodista soitetaan. Suomessa on ihmeellinen ajatus, että kaikki on jossain toimistotyössä päiväkodin naapurissa ja kaikilla on vieläkin isovanhemmat ja kummin kaimat samalla kylällä apuna. Me ollaan miehen kanssa molemmat työssä, jota ei vain voi aina jättää kesken eikä tilalle saa sijaisia noin vain. Eikä ole tukiverkkoja lähellä. Varmaan olisi sitten parempi vain työttömien lisääntyä. Ei muillakaan aloilla helppoa ole, vaikka töistä voisi lähteäkkin niin ei pomot katso hyvällä ja saa pelätä, että on se joka lähtee seuraavissa yt-neuvotteluissa. Hulluksi on mennyt maailma tai ainakin Suomi ja pahemmaksi vain menee. Vanhemmat ei ikinä tee mitään oikein vaan ovat jatkuvasti puun ja kuoren välissä, kun pitäisi olla koko ajan tehokkaampi ja valmiina pomppimaan mihin työnantaja ikinä haluaa ja samaan aikaan pitäisi suomalaisten saada lisää lapsia, vaikka niiden kanssa ei ehdikkää
Voivoi uliuli vinkuvänky nyyhjaniisk!
Miksi hankit miehesi kanssa lapsen/ia? Eikö tullut mieleen, vaikka sairaala ihminen olet, että lapsikin voi sairastua ja olla ei työkunnossa eli ei kunnossa olemaan päiväkodissa päiväänsä? Kaivahan nyt jostain se vanhemman ja lapsen alullepanijan ja huoltajan vastuu äläkä sysää sitäkin yht.kunnalle! Teitä on sentään 2 vanhempaa sumplimassa ja lapsesta vastuussa.
Jokin roti!!!
Nykyisin taitaa vähän joka alalla olla henkilöstö mitoitettu ihan minimiin ja sen vuoksi ei ole mahdollisuutta noin vaan kävellä ulos työpaikan ovesta heti, kun päiväkodista soitetaan. Omat lapseni ovat jo yli kolmekymppisiä ja heidän päiväkotiaikaan tein sairaanhoitajana vain aamuvuoroa. Tämä siksi, että aamuvuorossa oli aina enemmän henkilökuntaa eikä potilaita joutunut jättämään keskenäänkään tai yhden ihmisen vastuulle, jos lapsi sairastui. Siihen aikaan myös työnantaja ymmärsi, että naisvaltaisella alalla nyt vaan näitä poissaoloja tulee, koska lapset sairastelevat. Tämä asia siis huomioitiin jo henkilöstömitoituksessa ja ainakin Meilahden sairaalassa oli ihan vakituisissa työsuhteissa varahenkilöstöä sitä varten, että joltain osastolta tai poliklinikalta olisi ollut useampi hoitaja samaan aikaan pois töistä. Hyvin harvoin oli tilanne, että kukaan ei ollut mistään pois, ja niinä harvoina kertoina varahenkilöstön hoitajat olivat ylimääräisinä osastoilla. Exä taas oli töissä rakennuksilla eri puolilla Etelä-Suomea ja koska ei ollut vielä kännyköitä, niin turhaan päiväkodista olisi soitettu exän firmaan, kun ei sieltä olisi kukaan lähtenyt viemään asiasta tietoa exälle työmaalle. Joten mä olin aina hakija, kun lapsi sairastui kesken päivän.
Mitä tulee tuohon tunnin työmatkaan, niin ei se ole mikään harvinaisuus täällä pääkaupunkiseudullakaan, jos liikkuu julkisilla. Lisäksi silloin, kun mä olin Meilahdessa töissä, pukuhuoneet oli aika pitkän matkan päässä maan alla olevassa tunneliverkostossa. Vaatteiden vaihtamiseenkin meni siis aikaa.
Kaikenkaikkiaan työelämä ei nykyisin oikein suosi pienten lasten vanhempia ja monella vanhemmalla on varmaan ihan aiheellinenkin pelko persiissä, että jos on paljon poissaoloja lapsen takia, seuraavissa yt-neuvotteluissa saa irtisanomisilmoituksen kouraansa. Niin ja sekin tuli vielä mieleen omien lasteni lapsuudesta, että aika moni terveyskeskus päivysti 24/7 ja terveyskeskuksen päivystykseen sai lampsia ilman mitään ennakkosoittoja. Siellä sitten vaan joutui jonottamaan, jos työnantajalle tarvitsi lääkärintodistuksen lapsen sairaudesta. Mä en tarvinnut, koska se oli eräänlainen "työsuhde-etu" , että lapsen sairauden takia sai olla 3 päivää pois ilman lääkärintodistustakin. Sitä pidemmistä poissaoloista tietty piti toimittaa lääkärintodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pitää sitten jättää potilaat hoitamatta, kun päiväkodista soitetaan. Suomessa on ihmeellinen ajatus, että kaikki on jossain toimistotyössä päiväkodin naapurissa ja kaikilla on vieläkin isovanhemmat ja kummin kaimat samalla kylällä apuna. Me ollaan miehen kanssa molemmat työssä, jota ei vain voi aina jättää kesken eikä tilalle saa sijaisia noin vain. Eikä ole tukiverkkoja lähellä. Varmaan olisi sitten parempi vain työttömien lisääntyä. Ei muillakaan aloilla helppoa ole, vaikka töistä voisi lähteäkkin niin ei pomot katso hyvällä ja saa pelätä, että on se joka lähtee seuraavissa yt-neuvotteluissa. Hulluksi on mennyt maailma tai ainakin Suomi ja pahemmaksi vain menee. Vanhemmat ei ikinä tee mitään oikein vaan ovat jatkuvasti puun ja kuoren välissä, kun pitäisi olla koko ajan tehokkaampi ja valmiina pomppimaan mihin työnantaja ikinä haluaa ja samaan aikaan pitäisi suomalaisten saad
Mutta kun se lapsi pitää saada, mä HALUUUUUN sen!!! Kyllä yhteiskunta hoitaa ja maksaa ja huolehtii, ei mun tarvii!
128 !?
Tarkoitatko, että teillä ei kumpikaan hae lasta kotiin, jos hän ei päiväkotikunnossa ole eikä ketään varahakijaakaan ole? Eipä se noin voi olla/mennä, se olisi lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
128 !?
Tarkoitatko, että teillä ei kumpikaan hae lasta kotiin, jos hän ei päiväkotikunnossa ole eikä ketään varahakijaakaan ole? Eipä se noin voi olla/mennä, se olisi lasun paikka.
Niinpä.
Kiitos vielä kerran kaikille vanhemmille puolikuntoisten hoitoon tuomisesta!
T. 3.tautivko menossa ja soittelin juuri työterv saadakseni tautini aiheuttamaan uuteen vaivaan apuja, mutta koska vaka tarjoaa minimityöterv niin enpä saanut apuja, kun pyhäpvä. Lähtiskö sitä sitten päivystykseen, ei ehkä ihan sellainen asia vaikka toisaalta onkin, vai maksaisko omasta pussista lisää yksityisen lääkärin verran...
HELVETTI!!!!
Ensin sain Adenoviruksen ja sen kylkiäisenä mm silmätulehduksen joka ei meinannut millään talttua, sitten lensi oksennus ja vesipasha, mykoplasma oli myös kiva saada ja nyt olin eilen hinkuyskä testissä, olen viimeiset 3vkoa yskinyt aivojani ulos. Vielä olisi influenssa saamatta, sitäkin jo töissä tarjolla.
Ei jaksa, ei enää, mulle riitti tämä ja nämä 15v alalla.