IS ja Suomen päiväkoteihin palannut raskas ilmiö
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010867136.html
Vanhemmat tuovat puolikuntoisia lapsiaan hoitoon eikä lasta haeta mitenkään nopsaan kotiin, kun vanhemmalle soitetaan sairaasta lapsesta. Ja sitten ihmetellään kuinka kokonaisia tiimejä kasvattajia sairastelee, esim.tänä syksynä paljon sitkeitä flunssa ja vatsatautia.
Kommentit (134)
Miksi nykyään ollaan jatkuvasti kipeinä? En muista omasta päivähoitoajastani, että olisin ollut montaakaan kertaa flunssassa, eivätkä oikein muutkaan olleet. Ne muutama tyyppi, jotka saivat joka flunssan, jäivät yleensä kotiin parantelemaan. Tulevatko nämä siis nykyään päiväkotiin tartuttamaan henkilökunnan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään ollaan jatkuvasti kipeinä? En muista omasta päivähoitoajastani, että olisin ollut montaakaan kertaa flunssassa, eivätkä oikein muutkaan olleet. Ne muutama tyyppi, jotka saivat joka flunssan, jäivät yleensä kotiin parantelemaan. Tulevatko nämä siis nykyään päiväkotiin tartuttamaan henkilökunnan?
Korona-ajassa oli se hyvä puoli, että puolikuntoiset lapset pidettiin kotona, heitä ei rahdattu varhaiskasvatukseen potemaan, räkimään, aivastelemaan ja yskimään. Oli poikkeuksellisen tervettä aikaa, niin lapsilla kuin työntekijöillä.
Mutta, kuten uutiset jo koko kuluvan vuoden, ovat kertoneet niin on taas palattu siihen "normaaliin" eli, että puolikuntoiset lapset tuodaan paikalle ja sitten ryhmissä niiskutellaan, yskitään, rä'i'tään, aivastellaan jne ja kas, ollaan tilanteessa josta THL eilen ja joku muu pari päivää sitten, uutisoi, poikkeuksellisen sitkeitä pöpöjä liikkeellä, kaataa vakaa ja monia päiväkotien ryhmiä ja kasvattajatiimejä jopa samaan aikaan sairaus kierteessä, mittaus historian suurimmat Adeno,-mykoplasma-ja hinkuyskä tapaukset mitattu ja mitataan koko ajan lisää. Ja kierteet ei lopu ja samat perheet saavat niitä aina vain uudelleen ja uudelleen, koska, noh, sinne päiväkotiin viedään niitä puolikubtoisia, tartuttavia, lapsia.
T. Tautiviikko nro3 alkoi juuri, eikä ole syksyn ensimmäiseni.
Koulut ja päiväkodit itse käskivät sairaatkin takaisin. Poissaolopäivät tilastoidaan ja niitä selvitellään lastensuojelun kanssa.
Otetaan vaan koronavuosien hyvät käytännöt takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys päiväkodissa työskenteleville: Onko vanhemman ammatilla vaikutusta siihen, miten lasta soitellaan hakemaan? Soitetaanko kirurgille ja kotiäidille samalla kynnyksellä, että lapsen nenä valuu?
Ei oikeastaan. Jos toinen vanhemmista on kirurgi, yleensä ilmoitetaan toinen ensisijaiseksi hakijaksi. Lapsella on ainakin kaksi varahakijaa.
Voi olla, että joku yksittäinen työntekijä suree lapsen tilannetta, jos lapsi on päiväkodissa puoli vuorokautta äidin viettäessä laatuaikaa vauvan kanssa. Tai joku edelleen yksittäinen miettii äidin laiskottelevan kotona kun räkäinen persus hehedelmä on hänen vaivoinaan.
Yhtä rumaa on se, jos vanhempi ei ymmärrä, että flunssainen lapsi on päiväkodissa itkuinen, riitelevä ja väsynyt. Hän ei jaksa osallistua toimintaan, hän ei jaksa pukea eikä riisua. Ei ole tilann
Mä olen samaa mieltä. Ikävää on se, että lapsi on tässä asetelmassa se pelinappula, jonka vanhemmat haluavat hoitoon ja hoitajat kotiin, näin kärjistettynä. Työelämä on kaikille nykyään raakaa, mutta lapsille se ei saisi kostautua, heissä on tulevaisuus. Jonkinlainen ihmisarvon välineellistäminen ja alasajohan tässä on ollut käynnissä jo pitkän aikaa, arvot ovat koventuneet ja aivan kaiken mittana on raha. Tässä on minusta se syy siihen, miksei lapsia synny. Syntyvyys edellyttää uskoa parempaan tulevaan.
Olen eskariope ja minullakin tämä on nyt tämän syksyn VIIDES saikku. Siis viisi tautia jo lusittu ja nyt on päällä antibioottikuurikin.
Tämä on ihan kestämätöntä. Lapsilla pyörii siellä joku melkein kokonaan kielitaidoton sijainen, eikä mitään esiopetusta pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua lukiessani, entisenä pienyrittäjänä, tulee kummasti mieleen ne syyt, miksi en ikipäivänä palkkaisi pieneen yritykseen ketään, jolla on pieniä lapsia.
Alapeukuttakaa, jos haluatte, kyse oli kuitenkin minun selkänahastani ja minun taloudellisesta tappiostani. Onneksi selvisin tuosta kurimuksesta ilman luottotietojen menetystä, ja nykyisin nautin itse palkkatyöläisen eduista. Kuten vaikkapa mahdollisuudesta ottaa palkallista sairauslomaaa silloin, kun en enää henkisesti jaksa.
Tarkoitatko kuitenkin, ettet palkkaisi naista, jolla on pieniä lapsia? Pienten lasten isiä otetaan mielellään töihin.
Niin, koska äiti ja nainen on aina vain ja edelleen ja yhä ja ikuisesti se ensisijainen huoltaja ja vanhempi ja myös ruokkivat sitä asetelmaa. Ja miehet sallivat sen, koska ovat, mitä? Itsekk
Kirjoitin myös kommentin 77.
Naiset ruokkivat kollektiivisesti sitä asetelmaa enemmän kuin ymmärtävät. Haukkuvat toisiaan koko ajan, töissä, vanhempina, päiväkodin työntekijöinä. Miksi? Tyhmäähän se on, etteivät yhdisty ja tee niille rakenteille mitään.
Miehet ja naiset ovat ihan yhtä itsekkäitä ja laiskoja. Ihmisiä. Pääsääntöisesti en nimittäisi kumpiakaan luusereiksi enkä rakentaisi vastakkainasettelua.
Ne tapaukset, joita olen seurannut töissä ja yksityiselämässä..miehet jättävät helposti alusta lähtien kaiken naisen vastuulle perheissä, joissa nainen tietää aina kaiken paremmin ja sanoo viimeisen sanan.
Nainen monesti päättää sisustuksen, lasten vaatteet, sen mitä mies tekee ja miten mies tekee asiat, koska naisen tapa on naisen mielestä aina parempi. Välillä keskustellaan tuntikausia jostain yhteisymmärrykseen pääsemiseksi. Naisen mielipide voittaa aina koska mies ei enää jaksa ja perääntyy. Mies ei lopulta pysy siinä, mitä nainen on käytännössä sopinut itsensä kanssa. Väärin sekin on, mutta moni nainen ruokkii näin miehensä passivoitumista vahingossa. Liitto päättyy useimmiten eroon ja kumpikin voi kiusata toistaan lapset pelinappuloinaan.
Älä käsitä väärin, tunnen kyllä myös perheitä joissa on erilainen dynamiikka. Niissä nainen antaa valtaa ja vastuuta miehelle ja molemmat tekevät osansa, mikä se sitten heidän perheessään on. Harvoin kumpikaan on valmiiksi kelvoton parisuhteeseen tai luuseri. Naisella on etulyöntiasema raskauden ja synnytyksen takia, hän tajuaa ja oppii asioita perheeseen liittyen nopeammin kuin mies. Joskus kummankin tapa on yhtä oikea, eikä ole merkitystä jos molemmat tekevät omalla tavallaan. Mies ei myös usein ymmärrä luonnostaan asioita, joita nainen kokee äitiydessään.
Yhteiskunta on ihan sekaisin. Kaikki vanha hyvä on hylätty huonojen asioiden mukana, eikä uusi normaali ole kenelleköön hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Koulut ja päiväkodit itse käskivät sairaatkin takaisin. Poissaolopäivät tilastoidaan ja niitä selvitellään lastensuojelun kanssa.
Otetaan vaan koronavuosien hyvät käytännöt takaisin.
Väärin! Me emme ole vakassa käskeneet ketään, varsinkaan sairasta, takaisin, mutta koska ihmiset, nykyvanhemmat, jollakin tavalla entistä enemmän kaipaavat ja tarvitsevat "ylempää tulevia ohjeita ja suosituksia" niin vanhemmat ajattelevat sen nyt sitten olevan ok, viedään puolikuntoinen päiväkotiin, koska THL tai muu taho ei sitä kiellä.
Järjen käyttö olisi suotavaa, mutta koska niin ei tehdä niin tautitilanne mm vakassa on nyt mitä on, aivan karmea. Ja siitä kärsii niiden lasten lisäksi myös alan työntekijät (perheineen).
Vierailija: "Tämähän näkyy jo siinä, että mietitään voiko nainen saada kaiken"
Kukaan ei voi saada kaikkea. Nainen voi saada molemmat, jos mies pystyy vaihtamaan rooleja. Jotkut pystyvät. Meillähän on yksi korkean tason esimerkki roolivaihdoksesta. En tiedä hoitaako mies perinteisen naisen roolin hyvin vai huonosti, ei ole tihkunut tietoa julkisuuteen.
Tunnen hyvin monia naisia, jotka ovat äiteinä parempia kuin miehet. Tunnen joitakin naisia, jotka luulevat, että heidän pitäisi olla samanlaisia kuin miehet, että pärjäisivät. Tunnen naisia, jotka haluaisivat että mies olisi samanlainen kuin nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-ajassa oli se hyvä puoli, että puolikuntoiset lapset pidettiin kotona, heitä ei rahdattu varhaiskasvatukseen potemaan, räkimään, aivastelemaan ja yskimään. Oli poikkeuksellisen tervettä aikaa, niin lapsilla kuin työntekijöillä.
Mutta, kuten uutiset jo koko kuluvan vuoden, ovat kertoneet niin on taas palattu siihen "normaaliin" eli, että puolikuntoiset lapset tuodaan paikalle ja sitten ryhmissä niiskutellaan, yskitään, rä'i'tään, aivastellaan jne ja kas, ollaan tilanteessa josta THL eilen ja joku muu pari päivää sitten, uutisoi, poikkeuksellisen si
Jotain uutta pandemiaa ennakoidaan taas, ja helpostihan se leviää kun ei ole opittu mitään - ja sairaanhoito sakkaa. Pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua lukiessani, entisenä pienyrittäjänä, tulee kummasti mieleen ne syyt, miksi en ikipäivänä palkkaisi pieneen yritykseen ketään, jolla on pieniä lapsia.
Alapeukuttakaa, jos haluatte, kyse oli kuitenkin minun selkänahastani ja minun taloudellisesta tappiostani. Onneksi selvisin tuosta kurimuksesta ilman luottotietojen menetystä, ja nykyisin nautin itse palkkatyöläisen eduista. Kuten vaikkapa mahdollisuudesta ottaa palkallista sairauslomaaa silloin, kun en enää henkisesti jaksa.
Tarkoitatko kuitenkin, ettet palkkaisi naista, jolla on pieniä lapsia? Pienten lasten isiä otetaan mielellään töihin.
En tarkoita. Nykyään ollaan yllättävän tasavertaisia kotiin jäämisen suhteen. Olen siis tuo, joka kirjoitti lainaamasi. Ja jeps juu, olen ollut niin sanotun burn outin vuoksi sairauslomalla, ihan viime aikoina myös.
Ei tässä muuta mutta kun ne pienyrittäjät olisivat sitä porukkaa, jonka pitäisi pitää tätä maata pystyssä. Viimeisimpiä niittejä oli, kun pitää maksaa eläkevakuutusmaksuja kuvitteellisen työtulon mukaan, vaikka itselleen ei todellakaan ole ollut varaa maksaa liksaa. Onneksi tosiaan selvisin tuosta kokeilustani ilman luottotietojen menetystä. Lähellä oli. Palkatonta työtä tosin tuli tehtyä ihan julmettu määrä, ja myös muiden sairaus- ja muita lomia paikattu ilman sen kummempia korvauksia.
Kokeilkaa, jos uskallatte.
Vierailija:
Niin, koska äiti ja nainen on aina vain ja edelleen ja yhä ja ikuisesti se ensisijainen huoltaja ja vanhempi ja myös ruokkivat sitä asetelmaa. Ja miehet sallivat sen, koska ovat, mitä? Itsekk
Vilpitön kysymys: Sallisivatko naiset sen, että mies ottaa johtajuuden ja sen tuoman vastuun? Entä jos hänkään ei osaa heti? Keskiverto nainen puhuu keskivertomiehen pussiin tunnissa, vaikka olisi väärässä.
[Hyvä johtajuushan ei ole alistamista, eikä fyysistä tai henkistä väkivaltaa. Hyvä johtaja kuuntelee kaikessa ja huomioi tiiminsä mielipiteet, tekee päätöksiä myös tiimiläistensä eduksi, keskustelee, tekee päätökset ja kantaa vastuun niistä, muun muassa. Vastaa siitä että asiat sujuvat, mutta ei tee kaikkea itse.]
Vierailija kirjoitti:
Olen eskariope ja minullakin tämä on nyt tämän syksyn VIIDES saikku. Siis viisi tautia jo lusittu ja nyt on päällä antibioottikuurikin.
Tämä on ihan kestämätöntä. Lapsilla pyörii siellä joku melkein kokonaan kielitaidoton sijainen, eikä mitään esiopetusta pidetä.
Ihan yhtä kestämätöntä on se, että minunkin työt jää tekemättä sen takia että eskarista soitetaan joka toinen vko, että Mikko-Maija on nyt kaksi kertaa aivastanu, kuumettakin on mitattu mut ei vaan millään oo, tuutko hakeen pois? Ei sun työt sen tärkeempiä oo kun muidenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita. Nykyään ollaan yllättävän tasavertaisia kotiin jäämisen suhteen. Olen siis tuo, joka kirjoitti lainaamasi. Ja jeps juu, olen ollut niin sanotun burn outin vuoksi sairauslomalla
Kiitos. Paljon oli aiemmin juttua siitä, että äidit vastaavat kaikesta ja isät eivät mistään. Naisia sorretaan sen ajatuksen mukaan työelämässä ja miehiä suositaan.
Yhteiskunta on tosiaan ihan sekaisin ja kaikki kärsivät. Ei ole hyvä että työntekijä jää kotiin hoitamaan sairasta lasta, mutta sairaan lapsen paikka on koti.. Vanhemmat tarvitsevat rahaa vaikka lapsi sairastaisi. Pienyrittäjän rahat eivät riitä, mutta yhteiskunnankaan rahat eivät riitä.
Koen myötätuntoa, burnout on tuttu. Monelle muulle myös, eikä tämä ole oikein. Jossain on pahasti vikaa. Kaikille halukkaille ei ole töitä, ja töissä olevat ja itsensä (ja muita) työllistävät ovat ihan suossa. Melkein kaikki syyttelevät toisiaan. Mitä sille voisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä kestämätöntä on se, että minunkin työt jää tekemättä sen takia että eskarista soitetaan joka toinen vko, että Mikko-Maija on nyt kaksi kertaa aivastanu, kuumettakin on mitattu mut ei vaan millään oo, tuutko hakeen pois? Ei sun työt sen tärkeempiä oo kun muidenkaan.
Taidat olla asian ytimessä. Kyllähän me kaikki ollaan tärkeitä, varsinkin lapset ja muut, jotka eivät pärjää yksin.
Aika kestämätön tilanne meille on luotu, jokaisen on pakko ajatella vain itseään saavuttaakseen tuloksia ja saadakseen rahaa. Millään muulla ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö ihmiset yhtään etukäteen ennen kuin hankkivat lapsia? Se on yhtä sairastelua nuo päiväkotivuodet, mutta eivät ne ikuisesti kestä.
Niinä vuosina ei tehdä mitään uraa vaan lapsi laitetaan etusijalle ja yritetään vaan selvitä jotenkin. Hirveitä vuosia, mutta menevät ohi.
T. Teinin äiti
Totta, mutta työelämä ei jousta riittävästi ja töitä on pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen luulisi olevan sinullekin tärkeää, että lapsestasi huolta pitävät koulutetut opettajat ja hoitajat olisivat työkykyisiä? Vai onko sinulle samantekevää, että heidät korvataan kielitaidottomilla vaihtuvilla hoitajilla? He eivät ole kielitaidon puutteen takia oppineet edes länsimaista lapsikäsitystä tai päivähoidon lakeja. He eivät ymmärrä mitä lapsi sanoo, eivätkä pysty juttelemaan, lukemaan, selvittämään ristiriitoja, kertomaan vanhemmille lapsen päivästä.
No viime mainittu on ehkä hyvä. Et ehkä haluaisikaan kuulla sellaisesta päivästä. Toki noteeraat jos on isompia mustelmia, mutta tuskin saat selitystä. Kukaan ei ole kiireessä nähnyt mitään, eikä aikuinen ole aina paikalla.
Kyllä kaikkien meidän työt ovat yhtä tärkeitä. Työsuojeluhan tässä sakkaa, kun työntekijät altistetaan kaikille mahdollisille loisille ja sairauksille. Ei päiväkotiryhmän pitäisi olla mikään sekalainen infektio-osasto. Se on terveiden lasten hoitopaikka. Ei missään sairaaloissakaan tungeta kaikkia mahdollisia tauteja sairastavia samaan tilaan.
Myötätuntoni on sekä open että sinun puolella. Tilanne on tosiaan kestämätön ja voi lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten sairastelut loppuivat lyhyeen, kun kerrottiin päiväkodissa lääkärin olevan perhepiirissä ja lapsi saadaan nopealla aikataululla lääkriin, jos oikeasti sairas ja tarvitsee hoitoa.
Kyllä päiväkodissa on tosi alhainen kynnys ilmoittaa lapsen sairaudesta ja syyksi tuntuu riittävän jopa aivastus.
No onhan se helpompi hoitaa pienempää lapsimäärää, ja syyttää vielä vanhempia omasta toiminnastaan🙄
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muista päiväkodeista mutta meillä ei soiteta pikku nuhassa hakemaan.
Eilen soitettiin kolmeen kotiin ennen lounasta kun lapset kuumeessa.
Hyvin tulivat ja nopeasti.
Kamalaa vastakkainasettelua täällä. Varmaan jostain soitetaan liian herkästi mutta koittakaa miettiä sen pienen kannalta!Hän joutuu koko päivän menemään muiden mukana ja jaksamaan. Aikuinen usein voi pitää taukoja ja helpottaa oloaan.
Ei ne flunssakierteessä katkea koskaan kun lapset tuodaan kipeinä hoitoon.
Juu ja ymmärrän sen toisenkin puolen. Olen itse aikanaan yhden lapseni kanssa joutunut olemaan pois töistä paljon. Ei ole kivaa tai helppoa mut se on elämää ja sen lapsen lapsuutta!
Vastakkainasettelu lähtee siitä miten uutisoidaan ja mitä. Jos sanotaan että vanhemmat tuovat lapset puolikuntoisina tarhaan niin kyllä siihen pitääkin sanoa että tarhan mielestä lapsi on terve vasta kun on toipunut kuukauden flunssasta. Ihan yhtälailla pitävät paikkansa molemmat väitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys päiväkodissa työskenteleville: Onko vanhemman ammatilla vaikutusta siihen, miten lasta soitellaan hakemaan? Soitetaanko kirurgille ja kotiäidille samalla kynnyksellä, että lapsen nenä valuu?
Et kai odota tähän jotain yleispätevää vastausta joka niputtaa kaikki yksiköt ja niiden ryhmät samaan nippuun? Se on toki tavallista tällä palstalla, mutta ei anna sinulle vastausta.
Nykyvarhaiskasvatuksessa ei ole enää lapsen perustietolomakkeissa eikä muissakaan tietoa lapsen vanhempien ammateista, ennen oli.
Mutta noin ylipäätään, en ainakaan itse ajattele, eikä ryhmäni muutkaan kasvattajat, sitä mikä se äiti/isi on ammatiltaan. Jos lapsi sairastuu tai on sairas niin vanhempaa koskee samat lainalaisuudet ja velvoitteet lastaan kohtaan oli hänen työnsä mitä ja mikä vain.
Lapsen papereihin tulee merkitä yhteydenotto-kohtaan nro1 ja nro2 sen mukaan
Työkseen voi tehdä muutakin jos pöpöjä ei halua
Tämähän näkyy jo siinä, että mietitään, että voiko nainen saada kaiken (ura ja perhe). Miksi se on ollut miehille aina mahdollista, mutta naisille ei??