Ylen dokkarisarja Asunnottomat
Eka osa Areenassa ja nistit tekee ruokaa uudessa asunnossaan. Nistipataahan nuo laittavat, itse kutsuivat sitä "makaronimössöksi".
Katso lähetysajat : Asunnottomat - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (436)
Oliko heillä lapsuudessaan ja nuoruudessaan ollut ketään vastuullista vanhempaa ja aikuista kasvun tukena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti ihmiset aina haukkuvat narkomaaneja, mutta samanlaisia toiveita heillä oli kuin muillakin. Elämä kuuntoon ja tavallista perhe-elämää, töitä ja pääsy osaksi yhteiskuntaa.
Itse ovat tiensä valinneet. Ei kellekään narkille oo toinen tunkenut kamaa suuhun tai pistänyt suoneen! Alakoulusta asti on huumevalistusta ollut jo 50 vuotta.
Tässä täydellinen esimerkki hyväosaisena ja täysin huumemaailman ulkopuolella kasvaneesta ihmisestä. Valitettavasti osa lapsista asuu päihdekodeissa, joissa huumeita ja alkoholia on jatkuvasti ympärillä ja niitä jopa tyrkytetään (jopa omien vanhempien toimesta). Kodissa kulkee kaikenlaista porukkaa ja kaikenlaista ikävää joutuu kokemaan. Mielestäni on enemmänkin ihme, jos nuori selviää sellaisesta ympäristöst
Narkkarihan Amerikan nykyisen presidentinkin pojasta tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti kun nuo puhuivat makaronimössöstä, mutta kaikki keskiluokkaiset ystäväni puhuvat nistipadasta tai nistarista :D
Mä olen elänyt jo yli 50 vuotta, enkä ole oikeassa elämässä kuullut kenenkään edes mainitsevan mitään nistipataa. Makaronimössöä on aika moni tuttavista syönyt opiskelu-tai muuna köyhempänä aikana.
Muista, että tällä palstalla suurinosa kirjoittajista on noin 20v teinejä.
Ei ole. Aika paljon on keski-ikäistä porukkaa ja sitä vanhempia, mikäli ikäkyselyihin on uskominen ja miksi ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Nistejä? Ja jokaisella tyttis.
Päihdeongelmaisetkin haluavat ihmissuhteita ja hakeutuvat luonnollisesti kaltaistensa seuraan.
On käsittämätöntä että nuo moniongelmaiset sijoitetaan asumaan ihan tavallisiin asuntoihin. Melkein AINA niistä seuraa häiriöitä koko rapulle ja huoneisto rikotaan. Näille pitäisi olla ihan omat asuntolat, tukiasunnot. Ja miksi ihmeessä mielenterveyskuntoutujat sumpataan yhteen nistien kanssa?? Kyllä, ahdistuneisuushäiriöisen on to-del-la kiva yrittää parantua kun naapurissa meuhkaa hc-kamankäyttäjä kamuineen.
Yllättävän hyvännäköisiä kaikki osallistujat. Varsinkin naiset on nättejä ja hoikkia. Pitkät ja siistit hiuksetkin kaikilla, meikkiä ja sileä iho kasvoissa yms. Jos eivät sammaltaisi ja käyttäisi huppareita, niin olisi skarppi olemus.
Katukuvassa moni samanikäinen nuori nainen näyttää paljon ikäistään vanhemmalta, siltä kuin voisi noita naisia huonommin. Mistähän johtuu, onko ruuassa jotain joka saa tavalliset suomalaiset voimaan jopa narkomaaneja heikommin ulkoisesti? Harva tavismies saa tyttöystäväksi samalta näyttävää mutta päihteetöntä naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne oravahampainen poika ja mustahiuksinen tyttö olivat söpö pari <3
Voiko huumeet tehdä ihmisistä noin yksinkertaisia, vai olivatko sitä jo ennestään.
Aliisa on vielä patalaiska ja täysin saamaton ihminen.
Noista kahdesta ei tule ikinä yhteiskuntakelpoisia.
Eikö Aliisa ollut masentunut? Masennus ei ole laiskuutta, se on sairaus.
Itse syöpää sairastavana oikein puistatti kattoo kyseistä ohjelmaa😥 kyllä näitä hyysätään vaikka itse ovat tämän tien valinneet ja itse et saa mitään apua mistään ja syöpää en ole itselleni toivonut. Kyllä yhteiskunta ja laitokset toimivat todella väärin😫
Kun lasta pahoinpidellään, hyväksikäytetään, jopa perustarpeet heitteillejätetään, ei lapsesta kasva välttämättä tervettä aikuista. Sellaista, jolla mieli on kirkas ja pystyy arvioimaan tekojensa seurauksia. Mieli on kehittynyt selviytymään vain hetkessä, koska ikinä ei voi tietää milloin tulevaisuudessa vanhempi on rakastava ja milloin taas humalassa heittää kaljapullolla päähän. Keskushermosto kehittyy ylireagoivaksi ja epävapaaksi, eikä henkilö siedä yhtään stressiä. Lopputuloksena niin paha jatkuva henkinen pahoinvointi, jota yritetään peittää keinolla millä hyvänsä. Lapsena sentään saa sääliä ja empatiaa, aikuisena vaaditaan kauhalla vaikka ei ole saanut edes lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innolla odotan miten nistit selittelevät surkeutensa muitten syyksi.
Oletko noin tyhmä vai esitätkö vaan? Empatia suorastaan paistaa viestistäsi. Päihderiippuvuus on sairaus. Kukaan ei päätä että "alanpa narkomaaniksi". Monilla taustalla koulukiusaamista, masennusta. Herkkiä, empaattisia on yleinen luonnehdinta monesta päihderiipoivaisesta, siitä normaalista persoonasta/luonteesta.
Moni alkaa lääkitsemään huonoa oloaan päihteillä, ja ovatkin matkustajia sen jälkeen. Kukaan ei kaipaa kaltaistasi empatiakyvytöntä idioottia kommentoimaan tänne.
Syöpä on sairaus, kaman vetäminen oma valinta. Ei se ensimmäinen huumeannos itsestään hyökkää varoittamatta nurkan takaa kimppuun, ihan itse nisti sen valinnan on tehnyt että on ensimmäisen annoksen ottanut eli nimenomaan on päättänyt
Joo, ei pidä paapoa myöskään itsensä ylipainoisiksi syöneitä, tupakoitsijoita, alkoholisteja, laskettelijoita (korkea loukkaantumusriski) jne. Sopii mulle. T: normaalipainoinen & raitis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne oravahampainen poika ja mustahiuksinen tyttö olivat söpö pari <3
Voiko huumeet tehdä ihmisistä noin yksinkertaisia, vai olivatko sitä jo ennestään.
Aliisa on vielä patalaiska ja täysin saamaton ihminen.
Noista kahdesta ei tule ikinä yhteiskuntakelpoisia.
Eikö Aliisa ollut masentunut? Masennus ei ole laiskuutta, se on sairaus.
Myös adhd aiheuttaa monella saamattomuutta erityisesti "tylsien" asioiden kohdalla, lisää päihteidenkäytön riskiä ja periytyy. Hoitoa tuskin saa niin kauan kuin käyttää päihteitä. Ikävä kierre.
Vierailija kirjoitti:
Itse syöpää sairastavana oikein puistatti kattoo kyseistä ohjelmaa😥 kyllä näitä hyysätään vaikka itse ovat tämän tien valinneet ja itse et saa mitään apua mistään ja syöpää en ole itselleni toivonut. Kyllä yhteiskunta ja laitokset toimivat todella väärin😫
Etköhän sinäkin ole yhtä lailla valinnut syöpäsi kuin he elämänsä. Mitäs et ole syönyt riittävän terveellisesti, liikkunut riittävästi ja usein päivittäin, käyttänyt ties mitä turhia kosmetiikkatuotteita, varmaan vielä olet alkoholiakin lipsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innolla odotan miten nistit selittelevät surkeutensa muitten syyksi.
Oletko noin tyhmä vai esitätkö vaan? Empatia suorastaan paistaa viestistäsi. Päihderiippuvuus on sairaus. Kukaan ei päätä että "alanpa narkomaaniksi". Monilla taustalla koulukiusaamista, masennusta. Herkkiä, empaattisia on yleinen luonnehdinta monesta päihderiipoivaisesta, siitä normaalista persoonasta/luonteesta.
Moni alkaa lääkitsemään huonoa oloaan päihteillä, ja ovatkin matkustajia sen jälkeen. Kukaan ei kaipaa kaltaistasi empatiakyvytöntä idioottia kommentoimaan tänne.
Syöpä on sairaus, kaman vetäminen oma valinta. Ei se ensimmäinen huumeannos itsestään hyökkää varoittamatta nurkan takaa kimppuun, ihan itse nisti sen valinnan on tehnyt että on ensimmä
EI pidäkkään! Nuo kaikki paitsi urheilijat on ISO ongelma yhteiskunnalle. Etenkin ylipaino ja juopottelu aiheuttaa valtavia ongelmia taloudelle. Ei tuota kuulukkaan paapoa. Ei huumeita, ei ryyppäämistä, eikä ylipainoa pidä katsoa vierestä ja taputtaa ihmisiä päähän kun ne ei tee asialle mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän noille nisteille tulee rahaa huumeisiin ja tupakkaan joita vetävät jatkuvasti? Voi saatana! Käydään jossain "hoidossa", sekin yhteiskunnan varoilla ja homma jatkuu sitten samanlaisena. Kämpät hirveessä kunnossa mutta mistään ei näytä olevan puutetta! Nurkat täynnä tavaraa. Näille syydetään rahaa kun normi-ihmiset käy töissä ja kustantaa näiden luuserien elämän.
Kyllä sieltä taustalta yleensä löytyy selittäviä/altistavia tekijöitä, harva vaan niistä haluaa puhua televisiossa, jos on edes vielä itse tunnistanut niitä päihdeongelmiensa syyksi.
Lapsuudenkodin olosuhteet: mahdollisesti päihteiden käyttöä, vanhempien mt ongelmia, psyykkistä tai fyysistä hyväksikäyttöä tai väkivaltaa. Ei auteta läksyissä, ei kannusteta ja tueta, ei olla kiinnostuneita, ei kysellä perään, ei ohjata ha
Miksi oletat, että keskiluokka on saanut sen arkensa annettuna? Ihan joka päivä he tekevät valintoja, joilla etuoikeutettu arki säilyy eli käydään koulut, opiskellaan, ei oteta pikavippejä, ollaan ihmisiksi, käydään töissä jne. Ei keskiluokkakaan syytä lapsuutta ja kasvuympäristöä, mutta jostain syystä uudestaan ja uudestaan vääriä valintoja tekevillä on koko ajan takataskussa "mun lapsuus/nuoruus/vanhemmat/koulu oli ihan paskoja" -kortti.
Toki siihen lapsuudenperheeseen voitaisiin puuttua varhain eli lapset huostaanotettaisiin alle 1v iässä ja katkaistaisiin kaikki siteen biologisiin vanhempiin. Sillä tavalla lapsille tulisi hyvät lähtökohdat eikä heitä pompoteltaisi edestakaisin. Jostain syystä näin ei voi tehdä, lapsille mahdollistetaan surkea lapsuus, koska vanhemmat sellaisen haluavat tarjota, koska hehän rakastavat lapsiaan!
Toisten on oikeasti helpompi tehdä niitä hyviä valintoja kuin toisten. Vaikuttaa mm. fyysinen sekä psyykkinen terveys, raha, itsetunto, opitut taidot (jos ei ole oppinut oikein mitään kotoa, on aika paljon jäljessä muita), tuki ja kannustus, suhteet jne. jne. Kyse on monesti asioista, joita ja joiden merkitystä ei tule edes ajatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmettelivät täällä puuromaista puhetta. Nämä ihmisethän olivat aivan päihtyneitä koko ajan. Ohjelmassa näytetään, kuinka he pistävät tai polttavat. Kun huumeet lopettaa, kognitiivinen toiminta palautuu suurelta osin normaaliksi.
Toisilla palautuu, toisilla ei. Yleensä ihmisen täytyy olla aika kännissä ja sekaisin, että saa puheensa kuulostamaan noin hitaalta ja sammaltavalta. Eikä se edes oikeastaan kuulostanut varsinaisesti känniseltä puheelta, vaan sellaiselta, miten pahasta aivovammasta kärsivät yleensä puhuvat. Sekin puhuu sen puolesta, että narkkaaminen on aiheuttanut jonkinlaista pysyvää vahinkoa aivotoiminnalle. Näistä ainoastaan tämä Tony vaikutti siltä, että voisi löytyä jonkinlaista aitoa motivaatiota muuttaa kurssia. Muilla ei valitettavasti näyttänyt olevan oikein toivoa.
Subutex & bentsot -yhdistelmä saa ihmisen käymään hyvin hitaalla. Kuten sen nuoren parin. Pilven polttokaan ei varsinaisesti terävöitä. Ihan näistä syistä olivat hitaita. Toivoa on vielä. Takana ei ole kymmeniä vuosia päihteiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se yksi jannu meni vankilaan istumaan ? Vankeushan tuli maksamattomista sakoista, muuntovankeutena. Tuon olisi välttänyt jopa sinä päivänä kun vankilaan pitää mennä maksamalla ne sakot. Jos nuo tuli päiväsakoista niin 42 vuorokautta vankeutta tulee 168 päiväsakosta (4 päiväsakkoa = 1pv vankeutta), ja heidän tuloillaan se olisi ollut 1008€
tai jos vankeus tuli uhkasakosta niin 30€ = 1pv eli 1260€
Eli kummassakin tapauksessa olisi päässyt paljon helpommalla kun olisi maksanut tuon reilun tuhat euroa samantien pois.
Ja mistä ei työkunnossa oleva ihminen olisi repinyt siihen rahat? Ootteko te trolleja, vai oikeasti näin todellisuudessa vieraantuneita empatiakyvyttömiä juntteja jotka täällä kirjoittelette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän sinäkin ole yhtä lailla valinnut syöpäsi kuin he elämänsä. Mitäs et ole syönyt riittävän terveellisesti, liikkunut riittävästi ja usein päivittäin, käyttänyt ties mitä turhia kosmetiikkatuotteita, varmaan vielä olet alkoholiakin lipsinyt.
Voi hyväjumala kuuntele nyt itseäsi oikeesti.
Eräs sukulaiseni on käyttänyt huumeita 20 vuotta. Yhtä surullista ja säälittävää menoa. Saanut pari lasta eri naisten kanssa, ei ole kyennyt isyyteen, lähinnä laittaa someen "isin rakkaat" löpinää ja kuvia lapsistaan. Hän on ollut neljästi vieroitushoidossa, menettänyt lukemattomia asuntoja. Ollut töissä, menettänyt työpaikkansa, istunut linnassa.
Hän tietysti selittää kaikki parhain päin ja julistaa haaveilevansa ihan tavallisesta elämästä. Vaan eipä ole edes omat lapset antaneet intoa raitistua, eikä asunnottomuus. Läheisiään ja sukulaisiaan hän tapaa vain yksi asia mielessään, raha.
Joskus voisi päihteidenkäyttäjien läheisistä tehdä dokumentin. Sellaisen raatorehellisen, ei sellaista jossa äiti vain itkee kuinka hyvä poika se on. Monet päihteidenkäyttäjät ovat mukavia ja sympaattisia, kunnes viekkarit iskee ja varastetaan omalta mummolta.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaiseni on käyttänyt huumeita 20 vuotta. Yhtä surullista ja säälittävää menoa. Saanut pari lasta eri naisten kanssa, ei ole kyennyt isyyteen, lähinnä laittaa someen "isin rakkaat" löpinää ja kuvia lapsistaan. Hän on ollut neljästi vieroitushoidossa, menettänyt lukemattomia asuntoja. Ollut töissä, menettänyt työpaikkansa, istunut linnassa.
Hän tietysti selittää kaikki parhain päin ja julistaa haaveilevansa ihan tavallisesta elämästä. Vaan eipä ole edes omat lapset antaneet intoa raitistua, eikä asunnottomuus. Läheisiään ja sukulaisiaan hän tapaa vain yksi asia mielessään, raha.
Joskus voisi päihteidenkäyttäjien läheisistä tehdä dokumentin. Sellaisen raatorehellisen, ei sellaista jossa äiti vain itkee kuinka hyvä poika se on. Monet päihteidenkäyttäjät ovat mukavia ja sympaattisia, kunnes viekkarit iskee ja varastetaan omalta mummolta.
Sitähän se just on. Addiktiosairaus. Ja sairautena sitä tulisi hoitaa. Erittäin veemäinen sairaus läheisille myös. Vie voimat, värit ja elämänilon.
Terveisin läheinen
Huumeiden lisäksi tuohon todennäköisesti vaikuttaa se, ettei lapsuus ole ollut turvallinen. Ei ole saanut kasvaa rauhassa vanhempien antaman turvan ja huomion kanssa, vaan osa persoonaa on ikään kuin jäänyt kehittymättä.