Köyhät lapset toivoo ruokaa joululahjaksi Hopen joulukeräyksessä!
Mihin tää maa on oikein mennyt? Aiempina vuosina on toivottu shampoota ja alusvaatteita, dödöjä.
Mutta tänä jouluna lapset toivoo kengät ja ruokaa.
Kommentit (672)
Vierailija kirjoitti:
On, hyvä, että ei voi säästää omistusasuntoon enää, jos saa asumistukea.
Ja jos irtisanotaan niin joutuu myymään asuntonsa ja käyttämään rahat ruokaan ennenkuin saa asumistukea vuokra-asuntoon.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ka potkulaki tulee keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä.... Onko teistä kukaan hyväosasista kokenut lapsena sitä todellista nälkää???? Kesälomat, joululomat ym. ja myös viikonloput, odotat kauhulla, kun tiedät, ettet saa edes yhtä leipäpalasta kotona ja "elät"vain vedellä? No, ehkä kerran kuussa sai syötävää, ja senkin vanhempi haki nakkarilta. Olen kerran käynyt leipäjonossa 16vuotiaana, ei annettu ruokakassia, koska olin alaikäinen. Joten, kyllä nuo ruokatoiveet voivat olla ihan oikeita toiveita.
Me oltiin köyhiä, kun olin lapsi. Silti aina oli ruokaa. En päässyt kuitenkaan mihinkään lomalle, ei ollut maksullisia harrastuksia, harrastusvälineet puuttui ja vaatteet perittiin jostain. Kaverin kotona ei ollut ruokaa, kaverikin söi usein meillä. Kaljaa niillä löytyi kaapista, mutta ruokakaappi oli aina tyhjä. Lomamatkoilla kävivät ja harrasti ratsastusta, mutta ruokaa ei ostettu, koska ei muka ollut varaa. En muista nähneeni kenenkään siellä ruokaa ikinä edes tehneen. Kaveri teki joskus "puuroa" vanhoista kuivaneista leivänpaloista uittamalla niitä vedessä. Tallilla söi salaa säkistä hevosten porkkanoita ja kuivatettua leipää. Nukkumaan mentiin siellä yökylässäkin tyhjällä vatsalla. Hyvin voisin kuvitella samanlaisissa oloissa elävän toivovan ruokaa lahjaksi. Toivoisin, että yhdenkään lapsen ei tarvitsisi mennä nälissään nukkumaan ja että voisi toivoa jotain muuta lahjaksi ruoan sijaan.
Hallitus leikkaa sairaspäivärahoja 60 miljoonaa euroa ensi vuonna eli keskituloiselta 300 - 400 kuukaudessa.
Eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa. Jos tulee syöpä tai jalka murtuu tai autokolari jne.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa sairaspäivärahoja 60 miljoonaa euroa ensi vuonna eli keskituloiselta 300 - 400 kuukaudessa.
Eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa. Jos tulee syöpä tai jalka murtuu tai autokolari jne.
Jos ei rahat riitä niin omistusasunto menee ulosottovirastolle.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin!
Kiusaaja vaivautui paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä, tämä on niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuneetkin joutuu ilman omaa syytä köyhyyskierteeseen. Ja jatko ei hyvältä näytä jos ei ole työpaikkaa.
Itse olen ostanut yhden kerran talvikengät ja toisella kertaa jääkiekkolipun peleihin.
Mutta tuo ruokalahja on hyvä idea. Saa mahansa täyteen.
Olen eräässä järjestössä töissä ja jouluavustushakemyksia tuli yli 1000. Apua voidaan tarjota vain murto-osalle.
Se tukien määrä voi yllättää siinä vaiheessa kun niitä on itse tarvitsemassa. Jos ei täytä työssäoloehtoa niin työttömänä tuki on 595e vaikka olisi 5 lasta. Tt-tukea voi saada ellei ole mitään omaisuutta perheessä kenelläkään. Asumistukea voi saada tai olla saamatta, pk-seudun ulkopuolella sitäkin vaikeampaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Se tukien määrä voi yllättää siinä vaiheessa kun niitä on itse tarvitsemassa. Jos ei täytä työssäoloehtoa niin työttömänä tuki on 595e vaikka olisi 5 lasta. Tt-tukea voi saada ellei ole mitään omaisuutta perheessä kenelläkään. Asumistukea voi saada tai olla saamatta, pk-seudun ulkopuolella sitäkin vaikeampaa saada.
Ei yllätä, kun laittaa rahaa säästöön.
Missä kaupungeissa noita isoja toiveita on?
Itselle on tullut "pikkuautoja", "barbie", "vauvanukke", "legoja", "nahkasormikkaat koko 7", vuosien varrella. Tänä vuonna ei ole joulupuuta vaan saa ostaa mitä haluaa jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät jää työttömäksi vuosien työssäolon jälkeen. Että voi säästää, tarvitsee aikaa. Esim. minulla säästöt hupenivat nopeasti kun olin työttömäksi jäädessäni nuori ja kotoa en saanut mukaan muuta kuin kummitädin antamat lakanat ja pyyhkeet. Opiskelut ja ajokortit maksoin itse kesätöistäni sekä lainoilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko työssäkäyvä ja ostat olutta viikonloppuna, siksi palkkasi ei riitä. Kaupan myyjä tietää, että olet alkoholisti.
Kaupan myyjille ei kuulu kenenkään ostokset. Hänen kuuluu hoitaa työnsä, mistä hänelle se pieni palkka maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä.... Onko teistä kukaan hyväosasista kokenut lapsena sitä todellista nälkää???? Kesälomat, joululomat ym. ja myös viikonloput, odotat kauhulla, kun tiedät, ettet saa edes yhtä leipäpalasta kotona ja "elät"vain vedellä? No, ehkä kerran kuussa sai syötävää, ja senkin vanhempi haki nakkarilta. Olen kerran käynyt leipäjonossa 16vuotiaana, ei annettu ruokakassia, koska olin alaikäinen. Joten, kyllä nuo ruokatoiveet voivat olla ihan oikeita toiveita.
Me oltiin köyhiä, kun olin lapsi. Silti aina oli ruokaa. En päässyt kuitenkaan mihinkään lomalle, ei ollut maksullisia harrastuksia, harrastusvälineet puuttui ja vaatteet perittiin jostain. Kaverin kotona ei ollut ruokaa, kaverikin söi usein meillä. Kaljaa niillä löytyi kaapista, mutta ruokakaappi oli aina tyhjä. Lomamatkoilla kävivät ja harrasti ratsastusta, mutta ruokaa ei ostettu, koska ei muka ollut varaa. En muist
Suomen sosiaaliturvaa on leikattu vuosi vuodelta, ja palkkojen ostovoima on mennyt vuosi vuodelta kehnommaksi. Saksassa saatiin aikaiseksi kymmenen prosentin nousu palkkoihin, mutta Suomessa palkankorotukset eivät kata edes inflaatiota. Lapsuusmuisteloista ei liene apua vuonna 2024.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut yhden kerran talvikengät ja toisella kertaa jääkiekkolipun peleihin.
Mutta tuo ruokalahja on hyvä idea. Saa mahansa täyteen.
Olen eräässä järjestössä töissä ja jouluavustushakemyksia tuli yli 1000. Apua voidaan tarjota vain murto-osalle.
Commu-sovelluksen kautta ihmiset pyytävät ja tarjoavat apua. Monenlaisia tarpeita, pesukoneen asennusavusta eläintenhoitoon, mutta ylivoimaisesti eniten on ruoka-apupyyntöjä, ja nyt joulun lähestyessä myös toiveita lapsille lahjoiksi. Toiset näyttävät lahjoittavan suoraan rahaa, toiset marketien lahjakortteja, mutta useimmat vievät ruokakasseja. Näin olen tehnyt itsekin, haluan nähdä millainen ihminen ruoka-apua pyytää. Etukäteen tietysti kysyn, onko mahdollisia ruokarajoitteita ja millaisia toiveita ruuista. Toiveet ovat oikeasti olleet hämmentävän vaatimattomia, itselleni on todellakin jäänyt käsitys, että nämä ihmiset todellakin ovat lahjoitusten tarpeessa, tai sitten olen todella huono ihmistuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät jää työttömäksi vuosien työssäolon jälkeen. Että voi säästää, tarvitsee aikaa. Esim. minulla säästöt hupenivat nopeasti kun olin työttömäksi jäädessäni nuori ja kotoa en saanut mukaan muuta kuin kummitädin antamat lakanat ja pyyhkeet. Opiskelut ja ajokortit maksoin itse kesätöistäni sekä lainoilla.
Sitten saa toimeentulotukea, kun oletettavasti ei ole ehtinyt kerryttää muutakaan omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöt lasketaan osaksi tt-tukea, mutta senhän sinä tiesitkin?
Kiittäkää ja ylistäkää hallitusta, joka on oikeistolaisin sitten 1930-luvun!