Köyhät lapset toivoo ruokaa joululahjaksi Hopen joulukeräyksessä!
Mihin tää maa on oikein mennyt? Aiempina vuosina on toivottu shampoota ja alusvaatteita, dödöjä.
Mutta tänä jouluna lapset toivoo kengät ja ruokaa.
Kommentit (672)
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä työkokeilussa niin päiväkoti sanoi, että pitää tuoda talvikenkien lisäksi talvikumisaappaat ja kurahousut, ovat joka päivä ulkona, keli kuin keli.
Kirpparilta saa parilla eurolla...
Käyttäjä2448 kirjoitti:
Itse näin nälkää lapsena, olisi kiva syyttää yhteiskuntaa mutta yh äitini lähti pitkille ryyppyreissuille/jonkun ukon matkaan ja unohti mut kotiin, rahaa oli juomiseen, juhlimiseen, röökiin jne. Vika ei ihan ollut yhteiskunnassa vaan huoltajassani. Onko joku oikeasti kokenut nälkää niin että vanhemmat ovat laittaneet lapset etusijalla?
Kaikki äidit ei ryyppää joten älä yleistä.
Kyllä eläkeläisetkin ostaa kaupassa olutta mitä olen seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa.
Tämä siis sille, joka väittää, että muilla mailla ei ole sosiaaliturvaa.
Oletko työssäkäyvä ja ostat olutta viikonloppuna, siksi palkkasi ei riitä. Kaupan myyjä tietää, että olet alkoholisti.
Kaupungin baareissa on viikonloppuna alkoholistit juhlimassa ja pubeissa, pubiruusut laulamassa karaokea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät tekevät lapsia jos ei ole niitä vara elättää? Yhteiskunta joutuu maksumieheksi näille kun yleensä köyhän lapset ovat aikuistuttuaan työttömiä ja jäävät elämään sosiaalituilla. Kurjuuskierre pitäisi katkaista jo synnytyslaitoksella.
Köyhyyskierre lähtee siitä, kun ihminen saa lapsen. Kotihoidontuki on 270 e/kk ja lapsilisä 94 e/kk. Siinä ovat yhteiskunnan tuet pikkulasten hoitoon. Sen jälkeen kun olet lapsen saanut, yksikään työnantaja ei huoli sinua enää töihin. Minulle on suoraan sanottu, etteivät mielellään palkkaa pienten lasten vanhempia. Itse olen yliopiston käynyt ja pelkkää pätkätyötä ollut. Olen ahkera ja luotettava työntekijä. Hyvin vähän on ollut poissaoloja töistä, mutta silti se, että lapsia löytyy on monelle työnantajalle punainen vaate. Perhetilannetta udellaan työhaastatteluissa, vaikka se laitonta onkin.
Sulla on ilmeisesti rikas puoliso, kun muita tukia ei heru. Jos ei muita tukia saa ja tuloja ei ole, saat viimeistään toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on halpaa jouluna kun tekee itse. No ei valmislaatikot vie kerään konkurssiin. Sikaa saa edulliseen kilohintaan, samoin juureksia. Se on taitamattomuutta jos pitää jouluna pyytää ruokaa lahjaksi.
mä ruokin tänäkin jouluna 9 aikuista ja 3 lasta 200 eurolla. Aattona syö koko porukka, oma perhe vielä seuraavat pari päivää.Teille eläkäkeläisille maksetaankin hyviä eläkkeitä. Kotihoidontuki on 270 e/kk. Hienoa, jos sillä rahalla elätät perheesi, maksat laskusi ja ostat kinkut, lohet ja juurekset jouluksi. Hyvää joulua sinullekin!
Tuohon saa kyllä päälle toimeentulotuen ja asumistuen. Jos ei saa, sulla on riittävästi tienaava puoliso.
Käyttäjä2448 kirjoitti:
Itse näin nälkää lapsena, olisi kiva syyttää yhteiskuntaa mutta yh äitini lähti pitkille ryyppyreissuille/jonkun ukon matkaan ja unohti mut kotiin, rahaa oli juomiseen, juhlimiseen, röökiin jne. Vika ei ihan ollut yhteiskunnassa vaan huoltajassani. Onko joku oikeasti kokenut nälkää niin että vanhemmat ovat laittaneet lapset etusijalla?
Olitko sinä se naapurin lapsi joka pyysi minulta joka päivä ruokaa, kun hoidin omia lapsia pienellä kotihoidontuella?
No mun täti ei käyttänyt pisaarakaan alkoholia mutta olis lapsilla ollut nälkä ilman mun vanhempien apua. Hän sentään sai kotiapua, tänä päivänä ei vastaavalla tavalla sairas saa mitään, Hänellä oli vaikea nivelsairaus. Tänä päivänä ehkä niihin saa parempaa hoitoa kuitenkin. Täti oli leski ja hänellä oli juoppo mies, joka kuoli alkoholimyrkytykseen. Alkoholiongelma ei ollut tädin syy mutta tietysti valinta oli ollut nuorena huono. Serkuillani on mennyt hyvin lähtökohdista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on halpaa jouluna kun tekee itse. No ei valmislaatikot vie kerään konkurssiin. Sikaa saa edulliseen kilohintaan, samoin juureksia. Se on taitamattomuutta jos pitää jouluna pyytää ruokaa lahjaksi.
mä ruokin tänäkin jouluna 9 aikuista ja 3 lasta 200 eurolla. Aattona syö koko porukka, oma perhe vielä seuraavat pari päivää.Teille eläkäkeläisille maksetaankin hyviä eläkkeitä. Kotihoidontuki on 270 e/kk. Hienoa, jos sillä rahalla elätät perheesi, maksat laskusi ja ostat kinkut, lohet ja juurekset jouluksi. Hyvää joulua sinullekin!
Tuohon saa kyllä päälle toimeentulotuen ja asumistuen. Jos ei saa, sulla on riittävästi tienaava puoliso.
Ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea, jos puoliso tienaa 2200 brutto-verot.
Ja huhtikuussa poistui asumistuesta 300 euron ansiotulovähennys.
Ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa ja tulee varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Oletko säästänyt omalle lapselle rahaa keskituloinen, jos lapsesi ei saa heti töitä valmistumisen jälkeen ja on säästöjä niin ei saa muita tukia, työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Siinä meni sun nuorelle asuntoon säästetyt rahat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät tekevät lapsia jos eivät niitä voi elättää? Olisiko pakkosterilointi hyvä ratkaisu päästä eroon köyhyydestä kun tunnetusti köyhien lapset jäävät elämään sosiaalitukien varassa.
Itse tein sen virheen etten lisääntynyt köyhänä ja jouduin siksi elämään köyhästi, vaikka lapsella olisi voinut pumpata rahaa muilta. Nyt kun on työttömyyden varaltakin paljon rahaa säästössä niin joudunkin vain itse elättämään köyhien sikiämisiä.
Käyttäjä2448 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä työkokeilussa niin päiväkoti sanoi, että pitää tuoda talvikenkien lisäksi talvikumisaappaat ja kurahousut, ovat joka päivä ulkona, keli kuin keli.
Kirpparilta saa parilla eurolla...
Ei saa, ei ole oikeaa kokoa.
Varallisuusraja on hyvä. Keskituloiset ei voi enää säästää lapselle asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Missä noin? Ollaan useampana vuotena katsastettu Hopen lahjatoiveet, eikä mitään kohtuullista löydy. Esim. nyt toiveissa oli Pleikkaa, älypuhelinta, IPad, Uggit jne.
Ehkä aloittaja tarkoittaa Joulupuu-keräystä? Siitä oli lehdissä, että lapset toivovat ruokaa. Katselin, ja ostin muutaman Joulupuun toiveen (Hopelle en anna enää mitään näiden väärinkäytösten, työntekijät ottavat lahjakortit omaan käyttöönsä ym., jälkeen). Oli siellä näitä isompia toiveita, JD lahjakortteja ym. mutteivät nekään mitään mahdottomuuksia. Mutta aiempiin vuosiin verrattuna siellä oli hyvin maltillisia toiveita pääosin, vaatteita, kenkiä, legoja (ei mitään jättikokoisia paloasemia yms), smuuti-ihonhoitojuttuja, pikaruokaravintolaan lahjakortteja. Mä valitsin 10 v tytölle talvikengät ja 14 v pojalle leffalippuja.
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Kyllä ruoattomuus ja rahan puute lapsilla on vanhempien syy. Perheemme oli tottunut elämään tuilla ja satunnaisilla töillä kunnes juoppo- tai huumeutkii taas alkoi. Nolotti vanhemmat tai äiti joll oli uusi ukko taas seurana. Koko seutu oli samaa. Lapset joutui jo pienestä pärjäämään itse. Osa sisaruksista otti mallia epäsosiaalisuudesta tuilla eläen, osa taas käy nyt töissä ja elättää itsensä.
Purun joka joulu ostamaan yhdennoikein hyvän hyödyllisen lahjan öähunnämpojalle. Heitä ei muisteta. Osta sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Käyttäjä2448 kirjoitti:
Siksi olisi mukavaa, että yhteiskunta ottaisi koppia lapsista, joista omat vanhemmat eivät huolehdi. Jonkun täytyy. Ei se ole lapsen vika, ettei hänestä kukaan huolehdi.
Mikset lisääntyisi ja saisi sympatiapisteitä? Opiskelijoita ei kukaan sääli vaan kadehtii.