Miten saada ihmiset MYÖS NOUDATTAMAAN noita uusia ravintosuosituksia?
Uudet suositukset on kyllä hyvät, mutta ahdistaa kovasti, kun jo tietää että valtaosa ei noita noudata tai ainakin lipsuu niistä vähän väliä. Tämä suositus olisi hyvä olla ollut jonkinlainen pakko jo tässä vaiheessa. Ehkä tulevaisuudessa suomessa tarvitaan koviakin rangaistusveroja esim. lihavalmisteille sekä prosessoiduille tuotteille.
Kommentit (99)
Reseptejä. Ruokakuvia päivän aterioista. Viiden viikon ruoka ja kauppa listoja. Haastatteluja ihmisistä, jotka elää näin.,mirä syövät.
Naurettavaa, että jotkut "ahdistuvat" osin poliittisin vaikuttein tehdyistä suosituksista.
Suositus on vain suositus.
Minä syön terveellisesti mitä haluan; paljon heviä ja maitotuotteita myös juustoja, kalkkunan lihaa, kalaa, leipää tummana ja vaaleana, suklaatia ainakin viikoittain jne..
Syön myös avocadoja silloin tällöin, juon kahvia päivittäin.
Hyvältä maistuu ruoka joka päivä.
Tupakan lopetin kauan sitten ketjupolttaja-tuttavani kuoltua keuhkosyöpää, mutta myös ympäristösyistä; haluan säästää sademetsiä kadolta ja omaa lähipiiriäni passiiviselta tupakoinnilta.
Näillä mennään hauttaan asti, sanoivat suositukset mitä tahansa,
Se, että munaa ja kanan syöntiä tulisi rajoittaa, kertoo näistä suosituksista kaiken. Papuja harvan vatsa taas kestää.
Samoin se, että ainoa kunnollinen raudan lähde (punainen liha) rinnastetaan terveellisyyden osalta prosessoituun lihaan.
Lisäksi suurin ravItsemuksellinen ongelma on kaikki sokeria, glukoosisiirappia, palmuöljyä jne. ja muita hiilihydraatteja pursuvat tuotteet kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että munaa ja kanan syöntiä tulisi rajoittaa, kertoo näistä suosituksista kaiken. Papuja harvan vatsa taas kestää.
Samoin se, että ainoa kunnollinen raudan lähde (punainen liha) rinnastetaan terveellisyyden osalta prosessoituun lihaan.
Lisäksi suurin ravItsemuksellinen ongelma on kaikki sokeria, glukoosisiirappia, palmuöljyä jne. ja muita hiilihydraatteja pursuvat tuotteet kaupoissa.
Lääketeollisuus tuskin haluaa, että me laihdumme ja tervehdymme? Heiltä menee leipä, jos me syödään 800 g kasviksia päivässä (vaikka utopiaa onkin).
Vierailija kirjoitti:
Niihin papuihin kyllä tottuu ellei ole jotain sairautta mikä estää niiden syönnin. Minä en syönyt ennen edes hernekeittoa, mutta nyt syön joka viikko 2-3 päivänä jotain papuruokaa ja jotain laatua papuja/herneitä muidenkin ruokien lisukkeena ja aluksi pavut pierityttivät enemmän ja ajan myötä vähän vähemmän kuten kaalikin joka nyt myös kuuluu ruokavaliooni eri muodoissa.
Minä syön suun mukaan. En minkään kestävän kehityksen.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010865803.html
EI OLE kyse ilmastoasioista! Koettakaa ymmärtää mitä luette!
Suosituksen ovat tehneet putinistit ja unelmahötössä elävät. Kun yksi ruokalaiva upotetaan itämerellä ja yksi Torniojoen silta räjäytetään niin me olemme sen jälkeen ruuan suhteen täysin omillamme, ei tule banaaneja, mangoa eikä melonia ruokapöytään enää sen jälkeen.
Kenenkään ei ole syytä noudattaa mitään ruokailusuosituksia, vaan tehdä itse päätöksensä mitä haluaa syödä. Kaikenlainen holhoaminen on vallankäyttöä, jota vastaan pitää taistella. Valitse itse ruokavaliosi, se on vapautta, holhoaminen on hallitsemista ja siihen suostuminen alistumista.
Ap ongelma on liha eikä mikään muu. Meillä syödään lihaa ja hyviä rasvoja. Suklaat, sipsit jää kyllä kauppaan. Sehän noita ituhippejä ärsyttää kun muut syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole syytä noudattaa mitään ruokailusuosituksia, vaan tehdä itse päätöksensä mitä haluaa syödä. Kaikenlainen holhoaminen on vallankäyttöä, jota vastaan pitää taistella. Valitse itse ruokavaliosi, se on vapautta, holhoaminen on hallitsemista ja siihen suostuminen alistumista.
Tuollainen suositteleminenkin on jo tietynlaista holhoamista, ei vielä kovin radikaalia sellaista, mutta sen yrittämistä kuitenkin.
Suosittelen edelleen itselleni 300-500g lihaa päivittäin.
M48
Vierailija kirjoitti:
Suosituksen ovat tehneet putinistit ja unelmahötössä elävät. Kun yksi ruokalaiva upotetaan itämerellä ja yksi Torniojoen silta räjäytetään niin me olemme sen jälkeen ruuan suhteen täysin omillamme, ei tule banaaneja, mangoa eikä melonia ruokapöytään enää sen jälkeen.
Mikä silta?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin myynti ja valmistus Suomessa pitää kieltää
Ja hymyily sekä nauraminen julkisilla paikoilla!
Jos kyse oli terveysperusteista, kuten joka paikassa väitetään, niin saahan sitä syödä mitä haluaa, vaikka toki ne terveyskulut tulevat mutkien kautta kaikkien maksettaviksi.
Jos taas sitten on kyse ilmastoshömpötyksestä, jota kaikki väittää ettei ole, niin silloinhan asioita voidaan asettaa mm kieltoon.
Ehdotan kovia rangaistuksia, jos ei syödä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisiko aloittajan ahdistusta, jos perustettaisiin ruokapoliisi, joka tekisi kotietsintöjä ihmisten jääkaapeille?
Minusta olisi myös hyvä perustaa lisääntymispoliisi, jos kolmekymppisenä naisella ei ole ensimmäistä lasta niin valtion siittäjä käy hoitamassa asian. Eihän tätä väkilukua muuten saada nousuun.
Sitä syödään mitä kaupan hyllyissä on tarjolla ja jos siellä ei ole nykyisten ravintosuositusten mukaisia tuotteita niin mikään ei muutu ihmisten kulutustottumuksissa. Riistalihan kysyntä saattaa nyt lisääntyä, mutta sitä ei taideta saada riittävästi kauppoihin ainakaan kuluttajaystävälliseen hintaan. Myös kalan kulutus voi jonkun verran lisääntyä, mutta runsaasta kalan syönnistä voi sitten seurata liiallinen suolan saanti eikä sekään sitten ole terveyden kannalta hyvä asia. Itselleni eivät uudet ruokasuositukset tuo muuta muutosta kuin kanaleikkeen korvaaminen jollakin muulla leivän päällyksellä, punaista lihaa en ole ostanut enää vuosiin muuta kuin vierastarjoiluun. Itse toivoisin nyt kauppoihin enemmän vähäsuolaisia täysjyväleipävaihtoehtoja ja ravintosuositukset täyttäviä korvikkeita kana- ja lihakeikkeleille.