Jos keskiarvo on noin 7.8 onko mahiksia pärjätä lukiossa tai amk?
Poika väittää, että saisi arvoa vielä ylös jos haluaisi. Kielissä on kuitenkin todellisia vaikeuksia. Ruotsi sekä englanti. Välttävä- kohtalainen tasoa.
Kommentit (49)
Onko poika siis nyt 9. luokalla? Mielestäni hänen olisi hyvä nyt alkaa tehdä parhaansa koulun suhteen näyttääkseen itselleen, mihin kykenee. Joka tapauksessa olisin kyllä mieluummin tukemassa nuoren lukiotoiveita kuin olemalla epäröivä. Hän voi kypsyä ja oppia opiskelemaan lukiossa. Lukion ja yo-kirjoitukset voi suorittaa matalankin keskitason arvosanoilla ja olla kyseiselle oppilaalle erittäin merkittävä koulutusvaihe.
Minulle oli aikoinaan tärkeää etten joutuisi niin paljon ihmisten kanssa tekemisiin - keskusteluihin. Luonnontieteiden tutkimusalalla on hyvä tehdä töitä. Pääsee moniin erilaisiin tehtäviin ja aina on ollut ainakin minulla töitä. Pääasiassa ulkomailla olen työskennellyt. Työt ovat olleet kiinnostavia. Palkka ei niin mahdoton, mutta olen pärjännyt.
Ylioppilas olen, mutta yliopistoon matematiikkaa ja luonnontieteitä olisin halunnut opiskella, mutta onneksi en päässyt ja siten hankin teknisen ammatin.
Matematiikka tärkeä, äikkä, englanninkieli, kenellä matikka todella hyvä niin käsikädessä kulkevat fysiikka ja kemia
Eikös presidentti Stubbkin ollut peruskoulussa ja lukiossa ihan tavallinen seiskan-kasin oppilas? Parhaiten pärjäsi kielissä ja liikunnassa.
Riippuu siitä onko arvosanojen taustalla laiskuus vai tyhmyys.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka tärkeä, äikkä, englanninkieli, kenellä matikka todella hyvä niin käsikädessä kulkevat fysiikka ja kemia
Kyllä kannattaa matemaattisiin aineisiin panostaa. On oppilaita, jotka pelkäävät matematiikkaa. Minulle se oli helppoa, mutta kielet ne kielet.
Tyttärellä oli peruskoulun ka jossain 7,5 nurkilla, meni lukioon. Lukiossa todettiin lukivaikeus, oppimistulokset paranivat loppua kohti ja kirjoitti C:tä ja M:ää.
Nyt opiskelee luovan alan(lahjoja ko. alalle) amiksessa, aikoo jatkaa sieltä ammattikorkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa voi tulla tiukkaa, mutta amk:ssa pärjää helpommin.
Amk helpompi kuin lukio?
Pärjää varmasti.
Ehtii kasvaa ja ote oppimiseen paranee. Lukion voi suorittaa neljässäkin vuodessa. Silloin voi opiskella rauhallisemmin.
Tsemppiä pojan lukio-opintoihin! Hyvin se menee.
On mahdollista. Kyse on omasta halusta opiskella ja omaksua oppia.
Keskiarvo todistuksessa ja arvosanat on vain yksi kriteeri valinnassa.
Mitä jos palkkaisitte pojalle tutorin kerran viikossa käymään antamaan lisäopetusta noissa kielissä ja hänen avullaan voisi päästä lukiosta paremmin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin just toiseen ketjuun tämän:
Menin 7,7 keskiarvolla lukioon, nostin sen lukiossa peräti > 7,8., sillä minua joko kiinnosti tai ei-kiinnostanut aineet. Kymppejä tai kuutosia etupäässä.
Kirjoitin 2 x L, M ja C ja yliopistossa suoritin sitten 280 opintoviikkoa maisterin tutkintoon, tein lisurin ja lopulta väikkärin.
Matematiikka, biologia, kemia ja fysiikka ei kiinnostaneet, niistä kuutoset.
YH, historia, englanti kiinnosti. Nykyinen koulutus on YTT.
Ja tämä 7,7 peruskoulun keskiarvolla.
Poikani meni nelisen vuotta sitten lukioon 7,5 keskiarvolla. Pärjäsi ihan ok.
Kasihan on ihan hyvä numero, miksei sillä muka pärjäisi lukiossa? Monia ei yläasteella se koulunkäynti niin kiinnosta, mutta sitten kun vähän kypsyy ja alkaa tulevaisuuden haaveet kirkastua niin alkaa kummasti opiskelumotivaatiota löytyä.
Toki jos ihan hirveällä pinnistelyllä ja kovalla työllä on tuohon keskiarvoon päässyt niin sitten lukio voi käydä turhan rankaksi.
Kyllä pärjää jos niin haluaa ja on valmis tekemään sopivasti töitä sen eteen. Kannattaa opetella opiskelutekniikkaa eli miten opiskella ja selvittää miten itse oppii parhaiten. Guuggelista löytyy lisää tietoa asiasta.
Hah, mun keskiarvo oli peruskoulun jälkeen 7,1. Sen jälkeen en olekaan saanut muuta kuin kiitettäviä merkittävistä aineista. Mulla on myös se ylempi korkeakoulu käytynä. Aivan liikaa mietitään peruskoulua, kipinän voi saada opiskeluun myöhemminkin, kun asiat loksahtaa kohdalleen.
Itsellä oli 6.4 kun yläasteelta pääsin. Kolme amk-tutkintoa ja hyvin menee.
Ihan hyvin pärjää, tuollaisilla keskiarvoilla mennään koko ajan lukioon ja suurin osa pärjää kyllä. Jotkut jopa erittäin hyvin.
Pojalla kans sama juttu. Lukiossa tuli kokeista 5-8, mutta nyt syksyllä kirjoitti kolme ainetta ja kahdesta L, yhdestä pistettä vaille.