Jos keskiarvo on noin 7.8 onko mahiksia pärjätä lukiossa tai amk?
Poika väittää, että saisi arvoa vielä ylös jos haluaisi. Kielissä on kuitenkin todellisia vaikeuksia. Ruotsi sekä englanti. Välttävä- kohtalainen tasoa.
Kommentit (49)
No on. Ruotsin ja englannin rämpii läpi kuka tahansa, riittää että pääsee juuri ja juuri läpi.
Kirjoitin just toiseen ketjuun tämän:
Menin 7,7 keskiarvolla lukioon, nostin sen lukiossa peräti > 7,8., sillä minua joko kiinnosti tai ei-kiinnostanut aineet. Kymppejä tai kuutosia etupäässä.
Kirjoitin 2 x L, M ja C ja yliopistossa suoritin sitten 280 opintoviikkoa maisterin tutkintoon, tein lisurin ja lopulta väikkärin.
itellä oli kai yläasteelta päästyä 7,6 ja kirjotin kaks E:tä, M ja C. yliopisto meni sitten vähän heikommin mutta se johtu muista syistä
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mulla oli 8 keskiarvo koulussa ja en olisi lukiossa pärjänny. Kielet olisivat vaatineet liikaa, samoin matikka vaikeaa ja fysiikka. Lähinnä ulkoa opettelemalla sain 8 peruskoulussa. Kokeen jälkeen pää tyhjeni.
Mulla oli 8 keskiarvo ja ihan hyvin pärjäsin lukiossa. Kielet oli helppoja, matikan rämmin läpi alle vitosen keskiarvolla (ei kiinnostanut yrittää sen enempää), fysiikasta sai helposti vitosen. Peruskoulussa sain kasin keskiarvon lukematta koskaan kokeisiin, päähän ei erityisesti jäänyt mitään.
Mun veli meni tuollaisella keskiarvolla lukioon ja valmistui sieltä samanlaisella keskiarvolla. Oli huonoin kans kielissä. Pääsi kuitenkin pääsykokeilla yliopistoon ja opiskeli diplomi-insinööriksi.
miten ollaan suomessa niin juntti että ei osaa englantia, eikö ole mitään harrastusta mikä olisi tuonut kiinnostuksen englannin kieleen
"Mul oli päättärissä 6,7 ja musta tuli inssi." Olen matemaatttisesti lahjakas, mutta kielet on ollut heikko kohtani.
Mun poika pääsi lukioon juuri tuolla keskiarvolla. Opiskelee nyt toista vuotta yliopistossa.
Minä jäin luokalleni kielistä. Ekalla pitkän matematiikan lukioluzokalla. Sitten se valkeni koko asian ydin ja menestyin ihan riittävästi. Olen tyytyväinen, että kävin ylioppilaaksi. Ylioppilasta arvostetaan ulkomailla kun sen avulla pääsee yliopistoon.
En ollut valmis ammatinvalintaan siinä iässä, joten kypsyin ja lukion jälkeen hankin kemianalan ammattinimikkeen, jolla olen pärjännyt hyvin ulkomailla ja saanut aina työtä, sillä ala on monipuolinen.
Mieti, millaiseen ammattiin tai jatka lukioon ja mieti kypsempänä sen jälkeen.
Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli muistaakseni 7,3. Lukiota en ole koskaan käynyt, mutta valmistuin yliopistosta maisteriksi eximian gradulla.
Vierailija kirjoitti:
miten ollaan suomessa niin juntti että ei osaa englantia, eikö ole mitään harrastusta mikä olisi tuonut kiinnostuksen englannin kieleen
Ei ole mitään harrastusta joka olisi tuonut harrastusta englannin kieleen.
Mulla oli itselläni n.kasin keskiarvo ysillä. Ei mitään ongelmia lukiossa, enkä yliopistossakaan koskaan repuuttanut yhtään tenttiä tai kurssia. Opin kuuntelemaan opetusta vasta täysi-ikäisenä ja opiskelutaidot opin myös varsin myöhään. Eipä ole haitannut myöhemmin elämässä mitenkään.
Mennäänhän niihin lukioihin huonommillakin keskiarvoilla. Johonkin eliittilukioihin ei pääse, mutta tosi moneen lukioon pääsee. Tuohan on kuitenkin parempi kuin keskiverto keskiarvo. Enemmän kaseja kuin seiskoja todistuksessa . Tai jos kielet on kutosta, niin joku aine on varmaan sitten ysikin. Miksi ei pärjäis.
Pärjää, itse menin lukioon 7.6 keskiarvosanalla (tästä on tosin jo 30 vuotta ja vaatimustaso varmasti muuttunut). Tein kuitenkin läksyt ja tehtävät tunnollisesti ja pärjäsin kursseilla ihan ok. Kirjoituksissa kirjoitin pääosin eximiaa ja magnaa. Sillä pääsi heittämällä sisään ammattikorkeakouluun tietojenkäsittelyn tradenomilinjalle, jossa oli kirjallinen sisäänpääsykoe ilman opiskeltavaa ennakkomateriaalia vaan koe perustui lukiotason taitoihin mm. matematiikassa. Olisi varmaan päässyt yliopistoonkin mutta en jaksanut lukea silloin pääsykokeisiin kun en oikein tiennyt mitä haluaisin lopulta opiskella.
Minulla oli peruskoulussa keskiarvo noin 8, ja nykyään olen tuplamaisteri hyvin arvosanoin.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli meni tuollaisella keskiarvolla lukioon ja valmistui sieltä samanlaisella keskiarvolla. Oli huonoin kans kielissä. Pääsi kuitenkin pääsykokeilla yliopistoon ja opiskeli diplomi-insinööriksi.
Niin siellä on aikaa kypsyä ja löytää myöhemmin oikean ammatin. Minä ehdotan jotain, missä ei niin tarvita kieliä vaan tekniikkaa ja luonnontieteitä. Pahus tosiaan, olen huonolla kielipäällä päässyt koulusta läpi. Nyt olen eri maissa ollut töissä ja hallitsen englannin ja saksan ja ruotsin kun työskentelen ulkomailla tutkimuspuolella.
Ei kannata lannistua, kyllä ne kielet oppii myöhemmin pääasia, että saa koulun läpi.
Ei. Mulla oli 8 keskiarvo koulussa ja en olisi lukiossa pärjänny. Kielet olisivat vaatineet liikaa, samoin matikka vaikeaa ja fysiikka. Lähinnä ulkoa opettelemalla sain 8 peruskoulussa. Kokeen jälkeen pää tyhjeni.