Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ankea joulu tulossa

Vierailija
28.11.2024 |

Meillä 6-henkinen perhe. Neljä lasta 4-11 vuotiaat. Tuloina miehen palkka, lapsilisät ja asumistuki. Tälle kuulle on tullut yllättäviä laskuja, joihin kelasta ei myönnetty mitään tukea. Jouluksi ajatellut rahat menevät nyt niihin eikä ole yhtään rahaa laittaa joulua. En ole täällä pyytämässä apuja. Puran vain harmitusta siitä, ettei saada lapsille järjestettyä mitään. 

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi noita valmislaatikoita. Eivät ole minkään makuisia. Meillä tehdään aina joka joulu itse laatikot, ja maku on mitä parhain. 

Tämä on jännä juttu. Itse olen aina tykännyt nimenomaan valmislaatikoista en itsetehdyistä. 

Valmislaatikot lämmitetään uunissa riisipiirakoiden kyljessä juuri ennen ruokailua. Hyvää 😋

Vierailija
182/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole vielä ehdottanut kirpparilta lahjoja? Sieltä nimittäin löytää yllättävästi edullisia kivoja juttuja. Itsekin ostanut mm. hyväkuntoisia kirjoja ja leluja nuoremmille lapsille.

Pitäisikö tukien varassa olevien lasten  tyytyä vain kirpputorilta ostettuihin lahjoihin? Varmaan jopa vaatteisiin mielestäsi. Häpeä.

Millä vuosituhannella elät? Nyt ei ole mikään pula-aika, vaan ekokatastrofi päällä. Kirpparilta saa hyviä vaatteita ja leluja vaikka millä mitalla. Häpeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ymmärrän täysin. Meitä vain kaksi eli lapsi ja minä, mutta rahaa loppuvuodeksi 200€. Oli tosi paljon laskuja, joista olin jo aiemmin siirtänyt maksupäiviä

Vierailija
184/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noita lapsia pitää olla niin monta

Vierailija
185/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilaudalla oli/on aloitus jostain perheestä joka toivoi lahjoja. Joulu ei tule yllättäen ap perheellekkään. Miksi ei ole käyttänyt hyväksi aleja ympäri vuoden? Valitettavasti en tunne myötätuntoa. 

Vierailija
186/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ajat muuttuu meillä ei ollut 60-luvulla oikeastaan mitään,kuitenkin joulu oli juhla-aikaa.Ruokaa toki oli mitä oli joulupöytään löytyi,kuusessa palovat oikeat kynttilät,pieniä lahjoja saatiin,ei siinä mitään kaikki oli hyvin.

Vierailija
187/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi noita valmislaatikoita. Eivät ole minkään makuisia. Meillä tehdään aina joka joulu itse laatikot, ja maku on mitä parhain. 

Mikä saa sut luulemaan, että kaikki muut sun lisäksesi on gourmetkokkeja?

Mä olen kokki ammatiltani, mutten vaan saa joululaatikoita koskaan onnistumaan. Ostan sitten kaupasta ja tuunaan niitä parhaani mukaan. Ihan syötäviä niistä tulee.

Minusta ovat mauttomia, enkä oikein näe miten niitä voisi tuunaamallakaan saada paremmiksi, mutta ehkä sinä sitten kokkina osaat sen taidon. Ihmetyttää vain että niin moni syö niitä joulun vuoksi, vaikka eivät omasta mielestäni maistu miltään. Meillä mummoni oli oikein hyvä ruoanlaittaja, ja häneltä opimme kuinka maukkaat laatikot tehdään.

Kaupan laatikoita voi hei tuunata niin että sekoittaa taikinaan kermaa, voita ja siirappia. Sitten uuniin lämpiämään että tulee rapea pinta. T. Master of cuisine sciences. 

Vierailija
188/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes valitat joulusta? Ihan sama, mitä päiviä elellään. On vain 24. - 26. joulukuuta. Kauppiaat vaan keksi, että kaikkien kynnelle kykenevien pitää noina päivinä (ja kuukausia aiemminkin) tuhlata viimeisetkin rahansa. Niin tein joskus itsekin ja nyt olen järkiintynyt.

- n68v -

Vierailija
189/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungin FB-sivuilla on Jouluapua-porukka, aina ovat kaikki saaneet toiveensa täytettyä, ainakin suurimmaksi osaksi <3 

Suosittelen, etsi apua, monet haluavat avata kukkaronnyörit näin joulun alla :)

Vierailija
190/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ruveta rikkaaksi tai maahanmuut tajaksi. Sillon on rahaa että ranteet paukkuu.

Vierailija
191/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ruveta rikkaaksi tai maahanmuut tajaksi. Sillon on rahaa että ranteet paukkuu.

Niin se olisi mukava kun se menisi  niin että joka valtiossa olisi näin.. mieti ite hula hula saari jossain helevin ..saaressa......niin hyvät sossurahat,sinne heti.

Vierailija
192/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes valitat joulusta? Ihan sama, mitä päiviä elellään. On vain 24. - 26. joulukuuta. Kauppiaat vaan keksi, että kaikkien kynnelle kykenevien pitää noina päivinä (ja kuukausia aiemminkin) tuhlata viimeisetkin rahansa. Niin tein joskus itsekin ja nyt olen järkiintynyt.

- n68v -

Kauppiaat voivat vetää "k''teen". Lopetin 3 vuotta sitten ylimääräisen ostamisen Suomesta (jippii) ja rahaa säästyy. Tulevan joulun valmistelut; Laatikot itse tehdyt on jo pakkasessa odottamassa. Kalkkunaliha tulee ulkomailta samoin kuin kaikki JO ostetut joululahjat.

Rahatilanteessa olemme plussalla, ei voi mitään kun kauppiaat nuolevat näppejään konkurssin myötä

Vierailija
193/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys sosiaalitoimistoon ja selvittäkää mahdollisuus harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen sekä mahdollisuus saada esim. joulupuu-keräyksestä lahjat lapsille ja Hyvä joulumieli-keräyksestä ruokalahjakortti. 

Hyvä mieli -keräykseen ei voi lähettää omaa avunpyyntöä. Sossu tai joku vastaava taho päättää kenelle lahjakortteja jaetaan. Monena vuonna somessa on ollut joulun jälkeen kirjoituksia pettyneiltä apua vaille jääneiltä ihmisiltä. Olenkin alkanut hiukan epäillä kyseistä avustamistapaa. Toki jotkut ovat varmasti saaneet apua todelliseen tarpeeseen.

Vierailija
194/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Jatkoa arjen ankeudelle. Kiitos hallituksen. Helluntaiseurakunnasta onneksi lapsille mehua ja pipareita, minulle pullakahvit. Onhan sentään Vapahtajan syntymäjuhla.

Itse sinä sen arkesi ankeuden aiheutat ja olet valinnut myöskin lisääntyä. Ei ole muiden tehtävä kustantaa sinun valintojasi. Töitä on kaikille, jotka eivät nirsoile ja keksi sen seitsemän eri tekosyytä ja selitystä miksei mikään työ ole koskaan mahdollinen.

Sinäpä olet varsinainen hyvän tahdon lähettiläs.

Vierailija
195/209 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä voi niin paljon tehdä itse. Meillä on xx vuotta vanha kuusi, jonka olen saanut ilmaiseksi, joulukoristeet ovat vanhoja. Ikkunoihin teen maalauksen ja lumi siihen tulee hammastahnasta. Ostin jotain pahan makuista vaalentavaa x vuotta sitten ja tuubi rittää 3 vuodeksi.

Porkkanat ja lantut eivät paljoa maksa. Aloitin vintedissä myymisen alkuvuodesta ja saldoa on pari sataa, sillä saa pöydän koreaksi.

Nää joulu yllättää joka vuosi -kommenttejen kirjoittajille tiedoksi 24.12, ensi vuonnakin

Vierailija
196/209 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa sut luulemaan, että kaikki muut sun lisäksesi on gourmetkokkeja?

Mä olen kokki ammatiltani, mutten vaan saa joululaatikoita koskaan onnistumaan. Ostan sitten kaupasta ja tuunaan niitä parhaani mukaan. Ihan syötäviä niistä tulee.

Minusta ovat mauttomia, enkä oikein näe miten niitä voisi tuunaamallakaan saada paremmiksi, mutta ehkä sinä sitten kokkina osaat sen taidon. Ihmetyttää vain että niin moni syö niitä joulun vuoksi, vaikka eivät omasta mielestäni maistu miltään. Meillä mummoni oli oikein hyvä ruoanlaittaja, ja häneltä opimme kuinka maukkaat laatikot tehdään

Sama vaiva kun ostaa valmiin Soseen kaupasta ja lisää siihen kermat voit ja mausteet ja uuniin.

Vierailija
197/209 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ei yhtään ennakoi, meillä on 7lasta ja lahjoja ostan pitkin vuotta kun näen hyvän tarjouksen yms. Yksi isompi toive toteutetaan kaikille, mutta näihin osallistuu isovanhemmat ja kummitkin. Eli jokaiselle on se 1toive ja päälle sitten muutama kiva yllätys. Jouluruokiin ollaan saamassa neuvolasta lahjakortti eli kysele onko teillä siellä jaossa?

Vierailija
198/209 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot aattona lapsille, että pukki oli vahingossa vienyt paketteja väärään osoitteeseen ja sitten ostat -50% lahjoja heille ja pukin anteeksipyyntökirje mukaan.

No ei. Ihan hyvä kertoa lapsille, että nyt ei ole varaa ihan jo nyt. On aikaa käydä pettymystä läpi eikä pettymys kulminoidu aattoon. Voi olla, että perheen tilanne on vaikea jatkuu jos on lainaaminen muilta aiheuttanut sen ettei joulussakaan haluta auttaa. Ja jatkuu.

Vierailija
199/209 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tammikuussa jo päätetty että jouluksi säästetään rahaa joka kuukausi vaikka mikä olis. Meillä on säästötili ja ollaan laitettu sinne 50 euroa joka kuukausi molemmat. Siellä on nyt jotain 1840 euroa koska olen laittanut sinne vähän ylimääräistä koska tein pikkuhommia pimeesti. Jouluun pitää varautua jo tammikuussa koska se on sitten joulukuussa myöhäistä. Minä haluan lapsilleni hyvän joulun koska minun vanhemmat joi alkoholia joka joulu kun olin lapsi itse ja joulut oli kamalia. En halua omille lapsilleni kamalaa joulua, lahjoja en saanut enkä jouluruokaa itse lapsena.

Vierailija
200/209 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ei yhtään ennakoi, meillä on 7lasta ja lahjoja ostan pitkin vuotta kun näen hyvän tarjouksen yms. Yksi isompi toive toteutetaan kaikille, mutta näihin osallistuu isovanhemmat ja kummitkin. Eli jokaiselle on se 1toive ja päälle sitten muutama kiva yllätys. Jouluruokiin ollaan saamassa neuvolasta lahjakortti eli kysele onko teillä siellä jaossa?

Montako lasta meinaat vielä tehdä? Tyhmää tehdä noin suuri perhe, jos ruoat on lahjakortin varassa.