Ankea joulu tulossa
Meillä 6-henkinen perhe. Neljä lasta 4-11 vuotiaat. Tuloina miehen palkka, lapsilisät ja asumistuki. Tälle kuulle on tullut yllättäviä laskuja, joihin kelasta ei myönnetty mitään tukea. Jouluksi ajatellut rahat menevät nyt niihin eikä ole yhtään rahaa laittaa joulua. En ole täällä pyytämässä apuja. Puran vain harmitusta siitä, ettei saada lapsille järjestettyä mitään.
Kommentit (209)
Olisi mielenkiintoista kuulla, onko ap saanut ketjusta käyttökelpoisia ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Veronpalautukset siirrettiin väärään ajankohtaan!!
Syyttäkää Sipilää.
Joulupuu-kampanjasta voi lapset toivoa lahjoja
Taikaseinästä rahat ja joulupuusta lahjat. Siinäpä hienot opit jälkeläiselle.
Niin on. Jatkoa arjen ankeudelle. Kiitos hallituksen. Helluntaiseurakunnasta onneksi lapsille mehua ja pipareita, minulle pullakahvit. Onhan sentään Vapahtajan syntymäjuhla.
Niin... Onneksi KD rukoilee puolestamme, että emme nälässä olisi, lapsillakaan vilu.
Älkää kitiskö ! MENKÄÄ TÖIHIN ! t. Persu
Nyt kaikkien on tyydyttävä vähempään, että saamme Suomen nousuun. Jeesus kyllä suojele ja antaa lapsille leivän.
Joku kehoitti ostamaan lahjat lapsille Temusta. Katsokaa maikkarilta Totuus Temusta! Älkää ostako lyijypitoisia tuotteita jotka ei kestä käytössä. Jonkun talo oli palanut kun Temun elektroniikka syttyi.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, olisko hieman kannattanut miettiä montako lasta tekee että pystyy ne elättämään ja kasvattamaan.
monella usko että töitä piisaa ,olen aina terve, lainojen korot ok, vakityö joita ei enää olekaan ikinä enää tai hyyyyvin harvalla. lapsi sairastaa syöpää,toisen vanhemman jäätävä kotiin. nämä on mun tutuilla olleet kaikki eri perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Me joudutaan lasten kanssa kadulle juuri ennen joulua. Ei naurata.
siis olet maassa,kaduilla,porttikongissa. en usko, jos metafora niin varo sanojasi. suomessa jokin tila järjestetään. paljonko näet kaduilla lapsia nukkuvan.
Vierailija kirjoitti:
Mikset halua käydä töissä?
mee pois tyhmä oot
Vierailija kirjoitti:
On teillä varmaan vanhat joulukoristeet, kynttilät ja valot. Laitatte ne, katatte joulupöydän kauniisti, vaikka söisittekin arkista ruokaa ja laitatte joululaulut soimaan. Niistä se tunnelma tulee ja joulufiilis myös.
lapsista -elämys- lähteä kun saakin valvoa,,yöhautausmaalle. huikean kaunis valomeri. muistavat varmaan loppuelämän. ja muuta ulkoulua, wanhanajan joululaulut,ne ihanat jo mummon tuntemat. ja onko yhtään rahaa,,uunipuuroja ohrasta yhtenä pn, toisena riisistä. jokin miniyllätyslahja, vaikka harja, vihko, kyniä,yksi ylläripussi,, mutta jos ei sitäkään,sekin ok, jotain pelejä, leikkiä, tv kimpassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi noita valmislaatikoita. Eivät ole minkään makuisia. Meillä tehdään aina joka joulu itse laatikot, ja maku on mitä parhain.
Mikä saa sut luulemaan, että kaikki muut sun lisäksesi on gourmetkokkeja?
Mä olen kokki ammatiltani, mutten vaan saa joululaatikoita koskaan onnistumaan. Ostan sitten kaupasta ja tuunaan niitä parhaani mukaan. Ihan syötäviä niistä tulee.
Minusta ovat mauttomia, enkä oikein näe miten niitä voisi tuunaamallakaan saada paremmiksi, mutta ehkä sinä sitten kokkina osaat sen taidon. Ihmetyttää vain että niin moni syö niitä joulun vuoksi, vaikka eivät omasta mielestäni maistu miltään. Meillä mummoni oli oikein hyvä ruoanlaittaja, ja häneltä opimme kuinka maukkaat laatikot tehdään.
vie lapset lumihankeen leikkimään se riittää jouluksi
Jos jollekin isommalle laskulle sais lykkäystä, mutta edessähän se sitten taas on.
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Jatkoa arjen ankeudelle. Kiitos hallituksen. Helluntaiseurakunnasta onneksi lapsille mehua ja pipareita, minulle pullakahvit. Onhan sentään Vapahtajan syntymäjuhla.
Itse sinä sen arkesi ankeuden aiheutat ja olet valinnut myöskin lisääntyä. Ei ole muiden tehtävä kustantaa sinun valintojasi. Töitä on kaikille, jotka eivät nirsoile ja keksi sen seitsemän eri tekosyytä ja selitystä miksei mikään työ ole koskaan mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sinä sen arkesi ankeuden aiheutat ja olet valinnut myöskin lisääntyä. Ei ole muiden tehtävä kustantaa sinun valintojasi. Töitä on kaikille, jotka eivät nirsoile ja keksi sen seitsemän eri tekosyytä ja selitystä miksei mikään työ ole koskaan mahdollinen.
Saisi ainakin työmarkkinatuen jos ei ole työstäkieltäytyjä.
Perustuuko joulu lahjoihin vaan? Musta tärkeintä on olla läheisten kanssa ja syödä jouluherkkuja. Toivottavasti aloittajalla on varaa ruokaan? Opeta lapsillesi että materia ei ole tärkeintä. Itselläni oli lapsuudessa suht koht tylsät joulut. 70-luvulla ei todellakaan lapset saaneet kasoittain lahjoja. Joulupukkina oli naapurin mies ja kerran tunnistin oman isäni.😂
Vierailija kirjoitti:
Me joudutaan lasten kanssa kadulle juuri ennen joulua. Ei naurata.
Ei ole ollut varaa maksaa vuokria. Koko vuonna olen saanut vain asumistukea ja se muutama satanen on mennyt elämiseen. Olen tehnyt koko ikäni töitä, sitten meni terveys. Kiitos on tämä.
Me on oltu samassa tilanteessa konkurssin takia. Oli vanhat joulukoristeet, on vieläkin samat. Riisipuuroa, itsetehtyä jouluruokaa, meillä lapset syö kinkkua, se on halpaa lihaa.
Pienten lahjat tuli kirpparilta. Isommille sanoin että tänä vuonna on pienet lahjat mutta kaikki saavat lahjan. Onneksi oltiin aina eletty vaatimattomasti ja mummon tekemät villasukat joiden sisällä vitosen setelit oli iloinen lahja. Sen lisäksi sai 20€ meiltä vanhemmilta ja jotain pientä kummeilta. Hyvä joulu se oli.
Elämässä toki sattuu yllätyksiä mutta (en nyt tarkoita aloittajaa, enhän häntä tiedä) ihmettelin kun aikoinaan asuimme vuokrataloryhmässä (vvo) miten juuri niihin perheisiin syntyi lapsia tuon tuosta joissa äiti tai molemmat kotona, isovanhemmat ostivat vaatteet ja tavarat, tukia saatiin ja haettiin, hiekkalaatikolla tuosta kuulin pohdintoja.
Koska olimme työssäkäyviä ei tullut asumistukia, ei sosiaaliperusteista päivähoitoa (siihen aikaan saivat puoleksi päiväksi) . Iso perhe meilläkin oli, kolme lasta, mutta päästiin omistusasuntoon silti, nuukastihan sitä elettiin, paremmat vaatteetkin varmaan näillä "ei jaksa töihin" -perheillä.