Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ankea joulu tulossa

Vierailija
28.11.2024 |

Meillä 6-henkinen perhe. Neljä lasta 4-11 vuotiaat. Tuloina miehen palkka, lapsilisät ja asumistuki. Tälle kuulle on tullut yllättäviä laskuja, joihin kelasta ei myönnetty mitään tukea. Jouluksi ajatellut rahat menevät nyt niihin eikä ole yhtään rahaa laittaa joulua. En ole täällä pyytämässä apuja. Puran vain harmitusta siitä, ettei saada lapsille järjestettyä mitään. 

Kommentit (209)

Vierailija
121/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävä kuulla.

Tässä jotain vinkkejä edulliseen jouluun:

- Valot hämäräksi ja Jouluradio soimaan, niin on tunnelmaa.

- Onko teillä aiempien vuosien koristeita?

- Askartelu joululauluja kuunnellen -  vaikka paperista iso määrä lumihiutaleita ja teippaatte ikkunaan. 

- Riisipuuro on halpaa, laatikot myös 

- kirjaston kirjoista voi tehdä kirjajoulukalenterin

- otatte teemaksi katsoa Areenasta, katsomosta ja ruudusta kaikki joululeffat mitä löytyy

- Kurkkaa lähialueen kauneimmat joululaulut ym yhteislaulutapahtumat - voisitteko osallistua?

- Metsäretki

- Pulkkailu

- Tsekkaa kaikki järjestöt ja hae apua 

Nämä oli kivoja ohjeita. Nyt kun vaan AP:n lapset sais lahjoja vielä.

Piparien leipominen aloittaa meillä joulun ajan. 

Vierailija
122/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole vielä ehdottanut kirpparilta lahjoja? Sieltä nimittäin löytää yllättävästi edullisia kivoja juttuja. Itsekin ostanut mm. hyväkuntoisia kirjoja ja leluja nuoremmille lapsille.

Pitäisikö tukien varassa olevien lasten  tyytyä vain kirpputorilta ostettuihin lahjoihin? Varmaan jopa vaatteisiin mielestäsi. Häpeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry ap,,en ymmärrä. Jos ette saa toimeentulotukea teidän laskennalliset tulot ja menot ylittävät perusosan normin. Minä olen 2 lapsen yh ja saamme toimeentulotukea ja työttömyysetuutta, sitä saa kyllä jos tulot eivät ylitä rajaa. Minulla siis vähemmän rahaa kuin teillä,,kun saan tukea, ja silti pystyn järjestämään joulun ja ostamaan lahjoja. Se vaan tarkoittaa sitä etten käytä yhtään rahaa itseeni vaan kaikki lapsiin ja heidän menoihinsa. En moralisoi mutta ihmettelen aloitusta.

Vierailija
124/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullako ei ole mitään tuloja? Miksi?

Estävä lausunto työmarkkinatuessa

Mites työpaikka? 

Vierailija
125/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä laskut ovat "yllättäviä"?  Minulle ei tule yllättäviä, jos tilaan jotain toki siitä tulee lasku, vakuutuksista tulee lasku, myös sähköistä, autosta, vastikkeesta, ym. ym.   Toki jos sairastuu ja joutuu lääkäriin ja saa reseptilääkkeitä, se on yllätys. Toivottavasti tästä ei ole kyse. Lapsille voisi löytää kirpparilta ihan ok lahjat, huomasin juuri itse että on runsaasti vaatteita ja leluja, ihan hyviä. Hyvää joulua kuitenkin teidän perheelle.

Vierailija
126/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan ilmoitus sossuun että teidät laitettaisiin lasten osalta paikalliseen joululahjakeräykseen ja koska aikaa on, sinä suuntaat päivisin kulkusi ruokajakeluihin.

Minkähän ikäisiä ne neljä lasta ovat? Itse en haluaisi seistä ulkona jonossa taaperoiden kanssa pitkiä aikoja.

Selvennys vielä: jonossa pitää seistä paikoillaan ja vieressä on vilkkaasti liikennöity katu.

Vierailija
127/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös viime vuonna taloudellisesti tiukkaa. Laitoin ilmoituksen seksitreffit-sivustolle ja otin kolme asiakasta joilta sain yhteensä 600 euroa ja lapselle järjestettyä joulun. Ikinä en ollut moista sivustoa kokeillut, mutta täällä eräs nainen vinkkasi siitä. Ihan fiksuja miehiä olivat asiakkaat. Tänä vuonna ei kuitenkaan tarvi itsellä tuota tehdä, mutta viime joulun se pelasti.

Vierailija
128/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole köyhä kun ei saa toimeentulotukea. On varmasti elänyt yli varojensa. Me oikeat köyhät kyllä saadaan toimeentulotukea kun ei omisteta mitään ja asutaan pienissä vuokrakämpissä. 

Vierailija
129/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan ole vielä ehdottanut kirpparilta lahjoja? Sieltä nimittäin löytää yllättävästi edullisia kivoja juttuja. Itsekin ostanut mm. hyväkuntoisia kirjoja ja leluja nuoremmille lapsille.

Pitäisikö tukien varassa olevien lasten  tyytyä vain kirpputorilta ostettuihin lahjoihin? Varmaan jopa vaatteisiin mielestäsi. Häpeä.

Olen eri, mutta aikanaan ostin omille lapsilleni vaatteet mahdollisuuksien mukaan kirppareilta ja kierrätin kaikilla kolmella vaikka olin ihan hyväpalkkaisessa työssä. Esikoinen oli tyttö ja nuoremmat poikia. Pyrin tytöllekin hankkimaan aika unisex-vaatteita. Tyttömäiset vaihdoin usein päikseen siskon kanssa, jolla esikoinen oli poika ja kuopus tyttö. Suuri osa leluistakin tuli kirppareilta, kun siellä paljon kiertelin. Pidin kirppareista, joissa pystyi tinkimään hinnoista ja joissa ennen myyntiajan loppua moni myyjä laittoi vaatteita ilmaiskoriin.  Nykyään olen työtön ja kaivan vaatteita itselleni, puolisolleni ja jo aikuisille lapsilleni kierrätyskeskuksen ilmaislaatikoista. Enää en kiertele muilla kirppareilla, mutta tori.fi:n kautta olen noutanut joskus ilmaistavaroita ja maksanut jotain mm. kengistä ja takeista.

Vierailija
130/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuhlaatte lapsilisät? Neljästä mukelosta saa jo sievoisen summan.

Vierailija
131/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eivät tyydy niin osta sitten niillä tuilla uusia vaatteita ja lahjoja. Itselläni oli kaikki lapsena kierrätysvehkeitä jos vaan mahdollisesti niitä sai tai sitten kaikken halvinta mitä ei saanut kierrätettynä. Samoin monilla muillakin ja kierrätysvehkeistä oli pulaakin kun kysyntä niin kovaa. Harvat saivat ihan uutta. Ei siinä kyselty tyytymisiä ja kelpaako. Rahaa säästettiin muuhun eikä tuhlattu upouuteen materiaan.

Suomi ja suomalaiset kuluttavat asukasta kohden laskettuna osansa maapallon luonnonvaroista nopeammin kuin suurin osa maailman muista maista. Esimerkiksi Ruotsissa ylikulutuspäivä koittaa yli viikkoa Suomea myöhemmin, Saksassa toukokuussa ja Kiinassa kesäkuussa.

Suomalaiset ovat yksi maailman eniten luonnonvaroja kuluttavista kansoista. Samaan aikaan puolet maailman ihmisistä asuu maissa, joissa ekologinen jalanjälki pysyy maapallon kantokyvyn rajoissa....

https://wwf.fi/uutiset/2024/04/suomen-ylikulutuspaiva-on-tanaan-suomala…

Vierailija
132/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tuosta. Sanot lapsille ettei rahaa nyt ole. 

Onko Ap:llä ja puolisolla ketään hyväntahtoista sukulaista, joka voisi auttaa tänä vuonna? Jos kerrotte rehellisesti tilanteesta, niin kieltäytyvätkö sukulaiset auttamasta? Tai niin, että kukin lapsi saa kummiltaan yhden lahjan. Lahja voi olla 20€, kai sillä jotain saa ostettua. Isolle lapselle  ehkä seteli kirjekuoressa, niin hän saa itse valita. Joku sukulainen voisi ehkä auttaa saamaan jouluruokaa kaupasta? Ainakaan ei ole mitään hävettävää siinä, jos jonkun perheellä on rahahuolia tänä jouluna. Monilla suomalaisilla on vaikeaa. Tarvitsee vain avata aamulla sanomalehti, TV tai netti.

Eiköhän useimpien sukulaiset ole ihan itse samassa tilanteessa. Suomalaisten ostovoima on heikko, konkursseja, yt-neuvotteluita, työttömyyttä ja tietenkin leikkauksia. Eikä ole minkään 'sukulaisen' velvollisuus näitä paikkailla. 

Vierailija
133/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

"Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/

Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Vierailija
134/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.

Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista. 

Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "

https://yle.fi/a/74-20058453

Vierailija
135/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."

https://tietotarjotin.fi/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumistuesta

Vierailija
136/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Vierailija
137/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

679 miljoonaa euroa asumistukea eläkeläisille + 37,8 miljardia eläkkeitä.

+240000 saa leskeneläkettä. 

Vierailija
138/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä itse realiteettien puutettasi. Jokaisessa ns. köyhässäkin perheessä joka nurkka pursuaa muovilelua ja säälinhalua. On ilmainen terveydenhuolto ja päivähoitoon saa, vaikka olisi millainen lusmuvanhempi.

Vierailija
139/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta aikanaan ostin omille lapsilleni vaatteet mahdollisuuksien mukaan kirppareilta ja kierrätin kaikilla kolmella vaikka olin ihan hyväpalkkaisessa työssä. Esikoinen oli tyttö ja nuoremmat poikia. Pyrin tytöllekin hankkimaan aika unisex-vaatteita. Tyttömäiset vaihdoin usein päikseen siskon kanssa, jolla esikoinen oli poika ja kuopus tyttö. Suuri osa leluistakin tuli kirppareilta, kun siellä paljon kiertelin. Pidin kirppareista, joissa pystyi tinkimään hinnoista ja jo

No toi on ihan ok, että itselle mutta että lahjaksi? En kyllä vieraiden ihmisten käytettyjä kenkiä tai vaatteita antaisi lahjaksi.

Vierailija
140/209 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi järjestää? 50 e saa hyvät ruoat ja krääsäähän teilläkin jo on.