Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ankea joulu tulossa

Vierailija
28.11.2024 |

Meillä 6-henkinen perhe. Neljä lasta 4-11 vuotiaat. Tuloina miehen palkka, lapsilisät ja asumistuki. Tälle kuulle on tullut yllättäviä laskuja, joihin kelasta ei myönnetty mitään tukea. Jouluksi ajatellut rahat menevät nyt niihin eikä ole yhtään rahaa laittaa joulua. En ole täällä pyytämässä apuja. Puran vain harmitusta siitä, ettei saada lapsille järjestettyä mitään. 

Kommentit (209)

Vierailija
81/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä saattaisi ehtiä ostaa Temusta lapsille kivat lahjat. Jos on ensiostaja, ei luultavasti ole edes minimiostorajaa. Minä olen ostanut jo kahtena vuonna kaikki joululahjat sieltä. Minulla minimiostoraja tilausta kohti Temussa on 20 euroa. Tietenkin, jos ei ole edes sitä 20 euroa laittaa, voisitko kenties hankkia sen 20 euroa myymällä pois tarpeettomia tavaroita? Ehkä teille on esim. jäänyt vauvatarvikkeita, joita nelivuotias ei enää tarvitse.

Kuten täällä on jo sanottu, teillä varmaan on jo kaikki joulukoristeet ennestään, ehkä muovikuusikin. Jouluruuissa voi oikaista jättämällä osan pois. Kinkku, muutama laatikko, perunat ja itse pilkottu rosolli riittää. Ei tarvitse olla joulukaloja ja jälkiruokia. Joulutunnelmaan pääsee osallistumalla vaikka seurakunnan tilaisuuksiin (kauneimmat joululaulut, adventtimessut, joulukirkko). Karkkeja ei tarvita lainkaan. Leipokaa pipareita ja koristelkaa ne "karkeiksi".

Ymmärrän harmisi. Rahan puute on tosi kurjaa.

Vierailija
82/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli myös odottamattomia laskuja nyt ennen joulua. Kuka korvaa kun ollaan töissä eikä saada mitään tukia? Joutuu tinkimään joululahjoista itselle ja miehelle. Onneksi perinteiset jouluruuat on halvempia kuin arkiruoka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, tietty porukka kyllä saa maksusitoumukset Verkkokauppaan, Poweriin tai Giganttiin. Toki kaikille ei näitä jaeta.

Toimeentulotukeen oikeutetut saavat tietenkin harkinnanvaraisia.  Mutta jos tulot ylittävät perustoimeentulotuen rajat niin ei saa.

tilillä ei saa olla yhtään ylimääräistä, mummon synttärirahat käteisenä handuun plus tietenkin jouluraha

Vierailija
84/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tähän aikaa vuodesta lasten lahjat ole jo ostettu? Itsellä ainakin jo on.

Joulun laittamiseen ei nyt kauheasti rahaa saa menemään. Siivoat kodin, otat joulutekstiilit ja koristeet esiin ja se on siinä. Syötävä se on muulloinkin kuin jouluna.

Miksi ihmeessä olisi lahjat jo tähän aikaan hankittu? :D Joulukuu alkaa vasta. Aina on vikalla viikolla kaikki hankittu ja kaikki on saatu. Persaukisenakin, kun jouluun olen osannut säästää.

Vierailija
85/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheet, Diakoni apua, rahaa , kai saa jonku maksusitoumuksen

Vierailija
86/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä ikäisiä lapsia? Jos kovin pieniä niin heille ei tarvitsekaan mitään erikoista koska eivät ymmärrä isommin tilannetta. 

Riisipuuro ja laatikot on halpoja kun tekee itse, varmaankin on jotain joulukoristeita olemassa ja joululauluja saa nykyään helposti soimaan. Sit vaan keräätte rahan kasaan jotenkin että saatte edes pienen kinkun tai kalkkunan. Näillä saatte jo joulun aikaiseksi.

Lahjoissa voi säästää ja ei tartte ostaa uutena mitään. Jos pystytte niin tehkää itse jotain lahjaksi. Isommille lapsille voi selittää ettei ole varaa nyt kalliisiin joululahjoihin tänä vuonna. Näin meillekin lapsena suoraan sanottiin kun isä jäi äkisti työttömäksi ja ei jäänyt mitääm traumoja. Saatiin lahjaksi perustarpeita paljon kuten ihan hammastahnaa, saippuaa jne 😅

Aloituksessahan se lukee " Neljä lasta 4-11 vuot

Ei nää kyselijät jaksa lukea aloituksia. Niitäkään joissa sanotaan mitä kysellään.

Vierailija
87/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulun laittamiseen ei nyt kauheasti rahaa saa menemään. Siivoat kodin, otat joulutekstiilit ja koristeet esiin ja se on siinä. Syötävä se on muulloinkin kuin jouluna.

Miksi ihmeessä olisi lahjat jo tähän aikaan hankittu? :D Joulukuu alkaa vasta. Aina on vikalla viikolla kaikki hankittu ja kaikki on saatu. Persaukisenakin, kun jouluun olen osannut säästää.

Siksi ettei tarvitse paniikissa mennä sinne ryysikseen viime tingassa lahjoja hakemaan, joulu kun tulee niin hinnat myös tahtoo nousta. 

Vierailija
88/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä ikäisiä lapsia? Jos kovin pieniä niin heille ei tarvitsekaan mitään erikoista koska eivät ymmärrä isommin tilannetta. 

Riisipuuro ja laatikot on halpoja kun tekee itse, varmaankin on jotain joulukoristeita olemassa ja joululauluja saa nykyään helposti soimaan. Sit vaan keräätte rahan kasaan jotenkin että saatte edes pienen kinkun tai kalkkunan. Näillä saatte jo joulun aikaiseksi.

Lahjoissa voi säästää ja ei tartte ostaa uutena mitään. Jos pystytte niin tehkää itse jotain lahjaksi. Isommille lapsille voi selittää ettei ole varaa nyt kalliisiin joululahjoihin tänä vuonna. Näin meillekin lapsena suoraan sanottiin kun isä jäi äkisti työttömäksi ja ei jäänyt mitääm traumoja. Saatiin lahjaksi perustarpeita paljon kuten ihan hammastahnaa, saippuaa jne 😅

Al

no voi kyynel ota nessu

Vierailija
89/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonia, ketsuppia, jauhenlihaa, tonnikalaa, perunoita, vettä.

Katselette pitkällä iltakävelyllä ohikiitäviä joulupukkeja autoissaan ja naapuritalojen valoja.

Uni tulee hyvin liikunnan jälkeen.

Muistakaa ehkäisy.

Vierailija
90/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaat jostain lähempänä joulua klarnan osamaksulla tavaraa ja maksat tammikuussa.

Zalandolla saa kolme kuukautta maksuaikaa. Olen sitä muutamana vuonna menneisyydessä käyttänyt jippona. jelpannut siihen hätään ja toiminut. Usein jo helmikuussa on jotain duunia, että saa sitten maaliskuussa maksettua joulun pois.

Vierailija
91/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ole käyttäneet sukupuoliyhteydessä raskaudenehkäisyä minkäänlaista.

Käytättekö nykyään?

Menkää töihin.

Nythän hallitus peräänkuuluttaa lapsitalkoita. Montako lasta olet itse tehnyt (minulla 3)? Tai, eipä minulle sinun lapsilukusi kuulu, kuten ei sinullekaan toisten ehkäisyt.

AP:n mieshän on jo töissä. AP ei ole saanut töitä. Töihin ei mennä vaan sinne päästään, jos tulee valituksi.

Vierailija
92/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö nykyään?

Menkää töihin.

Tätä on turha jankuttaa, kun paskat on jo housussa.

Vierailija
93/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi noita valmislaatikoita. Eivät ole minkään makuisia. Meillä tehdään aina joka joulu itse laatikot, ja maku on mitä parhain. 

Mikä saa sut luulemaan, että kaikki muut sun lisäksesi on gourmetkokkeja?

Mä olen kokki ammatiltani, mutten vaan saa joululaatikoita koskaan onnistumaan. Ostan sitten kaupasta ja tuunaan niitä parhaani mukaan. Ihan syötäviä niistä tulee.

Vierailija
94/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla ei ole mitään tuloja? 

Estävä lausunto työttömyysetuudessa. Miehen palkka juuri sen verran että ollaan väliinputoajia eikä saada toimeentulotukea, ellei ole paljon laskuja 

Miten onnistuit siinäkin ette edes työmarkkinatukea saa ? Et ilmeisesti jaksanut vastata puhelimeen tai edes ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ? Siinä on hyvä roolimalli lapsille. Sitäpaitsi lapsilisät tulee jouluksi 

No niinpä. Ja neljällä lapsella summa on jo melkoinen. 

Vierailija
95/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi ettei tarvitse paniikissa mennä sinne ryysikseen viime tingassa lahjoja hakemaan, joulu kun tulee niin hinnat myös tahtoo nousta. 

Ryysikseen, ei siellä iltaisin ketään ole. Lähempänä joulua alkaa alet.

Vierailija
96/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole vielä ehdottanut kirpparilta lahjoja? Sieltä nimittäin löytää yllättävästi edullisia kivoja juttuja. Itsekin ostanut mm. hyväkuntoisia kirjoja ja leluja nuoremmille lapsille.

Vierailija
97/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö nykyään?

Menkää töihin.

Nythän hallitus peräänkuuluttaa lapsitalkoita. Montako lasta olet itse tehnyt (minulla 3)? Tai, eipä minulle sinun lapsilukusi kuulu, kuten ei sinullekaan toisten ehkäisyt.

AP:n mieshän on jo töissä. AP ei ole saanut töitä. Töihin ei mennä vaan sinne päästään, jos tulee valituksi.

Ap olisi ehkä saanut töitä mutta ei mennyt. Siksi hän ei saa edes työmarkkinatukea .  Kun on kieltävä päätös.

Vierailija
98/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoissa ongelmissa ollaan mutta ei ole vielä alettu lapsia tehtailemaan lapsilisien takia. Toki helpottaisi tilannetta mutta on tuntunut jotenkin väärältä ja on haluttu opiskella tutkinto ensin. Onneksi ollaan nuoria niin ehtii vielä. Ankea joulu tulossa siis kumminkin kun ei saada mitään tukia joulua varten.

Vierailija
99/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaroonia, ketsuppia, jauhenlihaa, tonnikalaa, perunoita, vettä.

Katselette pitkällä iltakävelyllä ohikiitäviä joulupukkeja autoissaan ja naapuritalojen valoja.

Uni tulee hyvin liikunnan jälkeen.

Muistakaa ehkäisy.

Vierailija
100/209 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö nykyään?

Menkää töihin.

Ap on todennäköisimmin joko perusteetta irtisanoutunut töistä tai ei ole hakenut määrättyä työpaikkaa. Hän on siis lusmu joka on aiheuttanut joulunalusaikaisen persaukisuutensa ihan itse.