Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaan kömpiminen vanhemman sänkyyn, vinkkejä kiitos

Vierailija
28.11.2024 |

Okei juu, olen siis kahdestaan lapsen kanssa asuva äiti ja lapseni yöralli alkaa väsyttämään pahasti. En saa häntä iltaisin omaan sänkyyn nukkumaan sitten millään, joten hän nukahtaa kainalooni minun sänkyyni ja kannan sitten omaan sänkyyn. Tästä on sovittu lapsen kanssa että näin tehdään ja omassa sängyssä nukutaan.

Kuinka ollakaan, yöllä kun lapsi havahtuu, hän säntää suorinta tietä minun sänkyyni ja tunkee aivan kainaloon nukkumaan ja pyörimään. Alan olla todella väsynyt, kun yöunet on huonot joka ikinen yö.

Millaisia unikouluja tämän ikäisille voisi vielä pitää? Arki-iltaisin hän on tosi iltavirkku ja nukutus edes minun kainalooni on vaikeaa, kun hyörii ja pyörii ja hölisee. Ihan kiltisti siis käyttäytyy iltatoimien jälkeen, tietää että pitää nukkua ja koko huone on pilkkopimeä ja hiljainen, mutta ei vaan saa millään unta. Itse en tietenkään enää tässä vaiheessa juttele mitään, sitten kun valot menee kiinni niin ei enää tapahdu mitään. Saattaa silti valvoa sängyssä 30-45 min helposti ihan itsekseen höpisten.

Kaikki vinkit tarpeen!

Kommentit (225)

Vierailija
181/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa ap. Itse en osaa nukkua ilman lastani. Nukun kuin tukki rakkaan tyttäreni ollessa kainalossani.

Vierailija
182/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anna sille perse reikää xD

Lapselleko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et anna paria tuntia ennen nukkumaan menoa mitään sokeripitoista! Joitakin lapsia se valvottaa aika pahasti, myös limut, karkit ym.

Vierailija
184/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteelle ei voi tehdä yhtään mitään. Lapsen kasvattamisen kannalta mies on äärimmäisen tärkeä ja korvaamaton asia perheessä.

Kun määrätietoisuus ja johdonmukaisuus puuttuu, menetetään kunnioitus ja auktoriteetti, tätä tilannetta ei pelasteta millään keinolla, lapsi ei usko eikä tule uskomaan sinua millään keinolla enää ja tekee mitä itseä huvittaa. 

Minun 2.5v poika menee ja pysyy omassa sängyssä vain sillä että leppoisasti sanon "nukkumaan" toistaa sanaa nukkumaan, nukkumaan ja menee/nukahtaa omaan sänkyyn. Ei tarvitse komentaa eikä käskeä. Minulla on 3 lasta ja kaikkien kanssa sama juttu. 

Vierailija
185/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on jos pieni lapsi haluaa viereen joskus nukkumaan kai sillä on siihen syynsä. Ei kannata tehdä muita varten lapsia jos niitä itse ei jaksa ja ymmärrä.

Vierailija
186/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan paremmin nukuttua kun lapsen sänky on makuuhuoneessa ja näen lapsen tarvittaessa heti ja että hänellä on kaikki hyvin. Jos lapsi nukkuisi omassa huoneessaan kävisin kuitenkin herätessäni katsomassa onko kaikki hyvin.

Vierailija
187/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka käännyttää lapsen pois yöllä. Mulla oli sellainen vanhempi ja muistan kuinka pelkäsin yksin yöllä, kun vanhempi aina käännytti pois. Se oli kamalaa. En ikinä tekisi niin omalle lapselle. 

Mulla myös vastaava kokemus! pelkäsin, olin jopa ihan kauhuissani yksin pimeässä huoneessani. Vanhemmat yrittivät kaikkea, mm. yövaloa joka loi synkkiä varjoja. Nukkumisesta ei meinannut tulla mitään ja aamulla olin rättiväsynyt ja pussit silmien alla. Tilanne parani kun me "perimme" isopapan vanhan koiran. Koira "älysi" enemmän kuin omat vanhempani ja nukkui joka yö jaloissani. Tilanne parani kun vähän kasvoin, mutta jos saan omia lapsia niin en ikinä aja pelokasta pikkulasta pois vierestäni, sillä se pelko on aitoa. 

On jotenkin järkyttävää että ihminen on ainoa nisäkäs joka ajaa poikasensa pois luotaan yksin yöksi. 

Voi miten liikuttavaa, että koira tuli sulle turvaksi <3 Toki varmasti koirakin arvosti läheisyyttä ja lämpöä olit hänelle yhtä tärkeä kuin hän sinulle. Ihana tarina, vaikka samalla kamala. Tuollainen vanhemmalta koettu tunnekylmyys jättää jäljet. Onneksi olet viisaampi kuin vanhempasi ja toimit toisin.

Vierailija
188/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka käännyttää lapsen pois yöllä. Mulla oli sellainen vanhempi ja muistan kuinka pelkäsin yksin yöllä, kun vanhempi aina käännytti pois. Se oli kamalaa. En ikinä tekisi niin omalle lapselle. 

Mulla myös vastaava kokemus! pelkäsin, olin jopa ihan kauhuissani yksin pimeässä huoneessani. Vanhemmat yrittivät kaikkea, mm. yövaloa joka loi synkkiä varjoja. Nukkumisesta ei meinannut tulla mitään ja aamulla olin rättiväsynyt ja pussit silmien alla. Tilanne parani kun me "perimme" isopapan vanhan koiran. Koira "älysi" enemmän kuin omat vanhempani ja nukkui joka yö jaloissani. Tilanne parani kun vähän kasvoin, mutta jos saan omia lapsia niin en ikinä aja pelokasta pikkulasta pois vierestäni, sillä se pelko on aitoa. 

On jotenkin järkyttävää että ihminen on ainoa nisäkäs joka ajaa poi

En halua nyt aikuisenakaan nukkua yksin, lasten sängyt on makuuhuoneessa, tulee turvallinen olo kaikille kun nukutaan yhdessä. Tulee aika jolloin lapsi saa pyytää käymään kotona.

Vierailija
189/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun perheen lapsi pakotettu nukkuun omassa huoneessa muutaman kuukauden ikäisestä, koira ei saa mennä sänkyyn eikä nousta minnekään sen pitää aina olla lattialla. Lapsi itkeskelee yksin sängyssään ennen kuin nukahtaa mutta sitä ei saa mennä kattomaankaan kun se kuulemma on tottunut nukkumaan noin. Tulee kyllä surullinen olo miten lasta kohdellaan ja opetetaan pienestä että yksin pitää selviytyä ja muita ei tarvita eikä apua tule kun pyytää. Ei ihme että koululaisissakin on nykyään monenlaista jos kotiolot tuollaisia.

Vierailija
190/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan paremmin nukuttua kun lapsen sänky on makuuhuoneessa ja näen lapsen tarvittaessa heti ja että hänellä on kaikki hyvin. Jos lapsi nukkuisi omassa huoneessaan kävisin kuitenkin herätessäni katsomassa onko kaikki hyvin.

En kovin pieniä lapsia laittaisi eri huoneeseen nukkumaan.

Meillä jostain mystisestä syystä oksennustaudit alkoivat yleensä keskellä yötä.

Muistan kauhulla hetkeä, jolloin 1,5 vuotias alkoi oksentaa syvässä unessa selällään. Olin juuri itse menossa nukkumaan ja lapsen sänky oli onneksi vuoteemme vieressä. Käänsin nukkuvan lapsen niin päin, että oksennus valui oikeaan suuntaan ennen kuin hän edes heräsi. 

Vierailija
191/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skidi töllää, kun setämies tikkaa äippää fittuun ja pakaroitten väliin.

Vierailija
192/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit: En halua nyt aikuisenakaan nukkua yksin, lasten sängyt on makuuhuoneessa, tulee turvallinen olo kaikille kun nukutaan yhdessä. Tulee aika jolloin lapsi saa pyytää käymään kotona.

Vastaus: Yhdessä nukkumisesta turvallinen olo kaikille. Tämä on jotenkin aivan karmaiseva ajatus vanhemmasta jolle tulee turvallinen olo lapsen kanssa nukkumisesta.

Vahvat ja määrätietoiset sekä päättäväiset vanhemmat luovat lapselle turvallisen olon ja kodin. Tälläisen vanhemman kanssa ei ole väliä missä nukkuu vaikka ihan omassa sängyssä. Lasta ei pelota ei vaikka yöllä heräisi, ei tarvitse tulla itku kurkussa etsimään turvaa vanhemmista jotka eivät sitä edes kainalossa pysty tarjoamaan. 

Vierailija
193/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa sitä nykärillä (ylläri).

Vierailija
194/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Meillä kömpii 14 vee teinityttökin välillä kainaloon yöllä. Poika samassa iässä saattoi toisinaan kömpiä myöskin saman peiton alle, vaikkakaan ei viereen kainaloon. 

-Äiti 47 v-

Vierailija
195/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tulla viereen nukkumaan, kyllä se loppuu ennen pitkää. 

Vierailija
196/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Meillä kömpii 14 vee teinityttökin välillä kainaloon yöllä. Poika samassa iässä saattoi toisinaan kömpiä myöskin saman peiton alle, vaikkakaan ei viereen kainaloon. 

-Äiti 47 v-

Minun mieletäni teineille pitäisi sanoa että menkääs nyt vaan ihan omaan sänkyyn. Minä olen mies enkä voisi edes kuvitella että teinityttö tai poika tulisi saman peiton alle nukkumaan, enkä kyllä hyväksy sitä vaimonikaan toimesta. Alkaa olla aikalailla oksettavaa touhua. 

Vierailija
197/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna tulla viereen nukkumaan, kyllä se loppuu ennen pitkää. 

Ei ne enää vanhainkodissa ainakaan peiton alle tule, välttämättä. 

Vierailija
198/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset nukkuvat aikuisten söngyssä teini-ikään asti niin ei siinä kyllä parisuhteesta ole tietoakaan enää siinä vaiheessa. Se pitäisi aina ymmärtää että lapset on vain lainassa ja avioliitto pitäisi olla vielä senkin jälkeen olemassa. Kaikessa lasten kasvstuksessa päämäärä on se että lapset itsenäistyvät, tulevat omatoimisiksi ja oppivat itse viihdyttämään itseään. Tämän voi tehdä kaikella rakkaudella mutta lapset eivät ole aikuisten tarpeita varten, aikuinen on aikuisen tarpeita varten

Vierailija
199/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset nukkuvat aikuisten söngyssä teini-ikään asti niin ei siinä kyllä parisuhteesta ole tietoakaan enää siinä vaiheessa. Se pitäisi aina ymmärtää että lapset on vain lainassa ja avioliitto pitäisi olla vielä senkin jälkeen olemassa. Kaikessa lasten kasvstuksessa päämäärä on se että lapset itsenäistyvät, tulevat omatoimisiksi ja oppivat itse viihdyttämään itseään. Tämän voi tehdä kaikella rakkaudella mutta lapset eivät ole aikuisten tarpeita varten, aikuinen on aikuisen tarpeita varten

Kun asuttiin kaksiossa, käytännön syistä oli olkkari ja makkari. Ovet sai kiinni molemmista huoneista. Okkari sai sitten rauhassa toimia seksikohtausten näyttämönä, kun pienokaiset nukkuivat viatonta untaan siellä nukkumakamarissa. :D

Vierailija
200/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden päästä toivot että se murahteleva teini edes antaisi sinun halata. Joo ei auta nyt, mutta kylläpä haikeudella muistelen näitä aikoja kun yöllä heräsi pienten jalkojen töpsöttelyyn.

No, käytännön "vinkki". Mulla 3,5v. esikoisen lopetti viekkuun tulemisen kun tapasin nykyisen mieheni. Ujoili aluksi uutta ihmistä ja sitten oppikin jo nukkumaan omassa sängyssä.

Kuopuksen kanssa menikin sitten pidempään mutta loppui itekseen jossain vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi