4-vuotiaan kömpiminen vanhemman sänkyyn, vinkkejä kiitos
Okei juu, olen siis kahdestaan lapsen kanssa asuva äiti ja lapseni yöralli alkaa väsyttämään pahasti. En saa häntä iltaisin omaan sänkyyn nukkumaan sitten millään, joten hän nukahtaa kainalooni minun sänkyyni ja kannan sitten omaan sänkyyn. Tästä on sovittu lapsen kanssa että näin tehdään ja omassa sängyssä nukutaan.
Kuinka ollakaan, yöllä kun lapsi havahtuu, hän säntää suorinta tietä minun sänkyyni ja tunkee aivan kainaloon nukkumaan ja pyörimään. Alan olla todella väsynyt, kun yöunet on huonot joka ikinen yö.
Millaisia unikouluja tämän ikäisille voisi vielä pitää? Arki-iltaisin hän on tosi iltavirkku ja nukutus edes minun kainalooni on vaikeaa, kun hyörii ja pyörii ja hölisee. Ihan kiltisti siis käyttäytyy iltatoimien jälkeen, tietää että pitää nukkua ja koko huone on pilkkopimeä ja hiljainen, mutta ei vaan saa millään unta. Itse en tietenkään enää tässä vaiheessa juttele mitään, sitten kun valot menee kiinni niin ei enää tapahdu mitään. Saattaa silti valvoa sängyssä 30-45 min helposti ihan itsekseen höpisten.
Kaikki vinkit tarpeen!
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä öisin vanhemmiltaan turvaa hakevat ovat usein lapsia, jotka päivisin kokevat suurta turvattomuutta. Turvattomuus nykyaikana on ns. kaverikasvattamisen tulos, eli vanhemmat ovat lapsille enemmän kavereita kuin auktoriteetin omaavia kasvattajia. Elämä on heillä sellaista, että pieneltäkin lapselta jatkuvasti kysellään mitä hän haluaa ja ei halua ja sen mukaan mennään.
Itse olen kasvattanut viittä eri lasta, eikä kellään heistä ole ollut mitään tarvetta kömpiä vanhempien viereen yöksi. Kaikki he tiesivät/tietävät, että oma sänky on maailman turvallisin paikka.
Lähipiirissäni toki on näitä yökömpijöitä vaikka kuinka. Tiedän kaikista näistä, että vanhemmilla ei ole homma hanskassa, vaan lasten tahto pyörittää perhettä.
Juuri tästä kirjoitin että edes kaverivanhemman kainalossa ei ole tur
4v painajaistaipumus tulee turvattomista kaverivanhemmista ja televisiosta. Piirretyissä on kaikenlaisia "jännittäviä" kohtauksia joita lapsi ei todellakaan elämäänsä tarvitse. Esim muumien mörkö on pilannut lukemattomien perheiden yöunet ja vienyt lasten mielenrauhan.
Kaverivanhemmat antavat katsoa tv n ohjelmia tekemättä velvollisuuttaan, suojella lasta siltä saastalta mikä lastenohjelmina esitetään ja kun vahinko on tapahtunut ei heistä ole turvaksikaan hädän hetkellä
Sinulle nyt on vain sattuneet tuollaiset lapset. Kyllä niitä kapinoivia teinejä löytyy erittäinkin kelvollisilta vanhemmilta.
Vastaus: siitä vanhempien "kelvollisuudesta" voidaankin olla montaa mieltä. Vaikka kuinka kiiltää niin ei se välttämättä kultaa ole.
Lapsi tarvitsee niin pienen hetken huolehtimista ja vaivan näköä, myöhemmin virheet näkyy eikä niitä voi enää korjata.
Mikä ongelma.
Jos kahdestaan elätte, niin voitte nukkua hetkisen vielä samassa huoneessa.
Vuoden kuluttua lapsi on 5, sitten 6, sitten koululainen, sitten teini, sitten aikuinenn eikä sinulla ole sinua häiritsevää lasta.
Ehkä hän unohtaa kokonaan sinut. Ehkä ei ole kiintynyt koskaan sinuun.
Lapsen sängyn voi laittaa oman sängyn viereen, nukkuu paremmin kun turva on lähellä.